Gry niekooperacyjne w postaci strategicznej.pdf
(
239 KB
)
Pobierz
242133805 UNPDF
Rozdział1
Gryniekooperacyjnewpostaci
strategicznej
1.1Grydwuosoboweosumiezerowej
Wi¦kszo±¢teoriimatematycznychpowstaładoopisupewnychkonkretnychelementówrze-
czywisto±ciinieinaczejjestzteori¡gier.J¡stworzonodlaopisusytuacjikonfliktowychi
sposobówznichwychodzenia,b¡d¹przezwspółzawodnictwo,b¡d¹przezkooperacj¦.Oczy-
wi±ciewzało»eniutakateoriapowinnadawa¢odpowied¹napytanie:jakwdanejsytuacji
ludziepost¡pi¡–niestety,jakwka»dejteorii,teoriagiermaswojezało»enia,wktórelu-
dzie,głupi,niechc¡si¦wpasowa¢.Wniosekztegotaki,»eteoriagierniejestnajlepszym
narz¦dziemprzewidywaniaprzyszło±ci–dotegowci¡»najlepszajestszklanakula–mo»e
namnatomiastda¢odpowied¹napytanie,jakpowinnipost¡pi¢,je±libylibyracjonalni.I
odparusłównatemattego,jakopisa¢sytuacj¦konfliktu,oraztego,cob¦dziemyrozumie¢
podpoj¦ciemracjonalno±ci,zaczniemy.
Zastanowimysi¦nadtymnaprostymprzykładziesytuacji,wktórejmamydwóchpo-
dejmuj¡cychdecyzjeiichinteresys¡całkowicieprzeciwstawne,wi¦cniemamowyoja-
kiejkolwiekkooperacji,idzi¦kitemumo»nawmiar¦jasnowyekstrahowa¢istot¦tego,jakie
działaniemo»emyrozumie¢jakoracjonalne.Wi¦kszo±¢przykładów,któreb¦d¡si¦pojawia-
łynatymwykładzie,b¦dziejakim±uproszczeniemsytuacjiz»yciawzi¦tych,ewentualnie
b¦dzieopisywałojakie±zjawiskaekonomiczne–tyle»etambardzotrudnoosytuacje,w
którychinteresyposzczególnychstrons¡całkowicieprzeciwstawne–st¡dprzykładb¦dzie
zdziedziny„gierwojennych”,czyliwpraktycetakiejzabawyw»ołnierzykidladu»ych
chłopców.
Przykład:
Rozwa»amynast¦puj¡c¡sytuacj¦:dwóchdowódcówarmiiprzeciwnychpa«stw
–AiBwalczyodwaforty(miasta)natereniepa«stwaA,ka»dymaprzytymdodyspozycji
podwaoddziały.Zadaniemka»degozdowódcówjestrozmieszczenieswoichoddziałów
wposzczególnychfortach(ewent.jakoatakuj¡cychposzczególneforty)–generałarmii
Awtensposób,»ebyjaknajwi¦cejfortówpozostałowr¦kachpa«stwaA,generałB–
tak,»ebyprzej¡¢jaknajwi¦cejfortów.Wiedz¡przytym,»earmiaposiadaj¡canadanym
odcinkuprzewa»aj¡c¡sił¦napewnobitw¦odanyfortwygra,aje±lisiłys¡równe,toz
prawdopodobie«stwem
1
2
wygrajeden,izprawdopodobie«stwem
1
2
drugi.Je±liodanyfort
nietoczysi¦walka,tozostajeonwewładaniupa«stwaA.Takabardzoprostagra.
Wnaturalnysposóbmo»emytoopisa¢tak,»ewypiszemywszystkiemo»liwedecyzje
jednegogracza,wszystkiemo»liwedecyzjedrugiego,iwtabelcezapiszemy,cosi¦wdanym
1
przypadkudzieje:
20 1102
20fort1zpr.0
.
5zdobytyprzezB,fort2zostajewA
... ...
11
...
... ...
02
...
... ...
2011 02
20
−
0
.
5
−
1
−
1
11
−
1
−
1
−
1
02
−
1
−
1
−
0
.
5
Iwtensposóbdostali±mynaturalnyopisgry–przypomocyzbiorówstrategiidost¦p-
nychposzczególnymgraczomorazmacierzytego,cowypłacadrugigraczpierwszemuw
zale»no±ciodtego,jakiestrategiestosuj¡.Ogólnie:
Definicja1.1
Gr¡dwuosobow¡osumiezerowejnazwiemytrójk¦(
X,Y,u
),gdzie:
X
–
zbiórstrategiigracza1.,
Y
–zbiórstrategiigracza2.,
u
:
X
×
Y
!
R
–ograniczonafunkcja
wypłaty.Grarozgrywanajestwnast¦puj¡cysposób:graczeniezale»nieodsiebiewybieraj¡
x
2
X
oraz
y
2
Y
,nast¦pniegracz2.płacigraczowi1.kwot¦
u
(
x,y
).
Drugimproblemem,którypostawili±my,byłoto,cob¦dzieuwa»anezaracjonalnew
grze.Wró¢mydonaszegoprzykładuizastanówmysi¦,jakpost¡pi¡gracze,idlaczego?
#
20 11 02
!
20
−
0
.
5
−
1
−
1
lub
11
−
1
−
1
−
1
!
02
−
1
−
1
−
0
.
5
Drugigracz(generałB)wybieradrug¡kolumn¦,bowtedypowinienzdoby¢jedenfort
niezale»nieodtego,cozrobipierwszy(generałA).GenerałAnatomiastwybierzejedn¡z
mo»liwo±ciprzyktórychmo»eco±zyska¢,czyli1.lub3.wiersz.
Natejpodstawiemo»emyzapisa¢,»ezaracjonalneb¦dziemyuwa»a¢takiezachowania
jak:
1.Maksymalizowaniewłasnejwypłaty
2.Unikaniesytuacji,wktórychmo»emywi¦cejstraci¢,je±liprzeciwnikzagradlanas
niekorzystnie
3.Odrzucaniedecyzji,odktórychmamylepsze
Zgodnieztymizasadami(przynajmniejzdwomapierwszymi)gracz1.b¦dziesi¦starał
wybra¢tak¡strategi¦,»ebyzmaksymalizowa¢swoj¡wypłat¦przyzało»eniu,»eprzeciw-
nikb¦dziesi¦starałmujaknajbardziejzaszkodzi¢.Podobnie–gracz2.b¦dziewybierał
tak,»ebywypłaci¢graczowi1.jaknajmniej,zakładaj¡c,»etenb¦dziegrałwnajbardziej
dlasiebiekorzystnysposób.Patrz¡cnaprzykład,widzimy,»egraczewła±nietakrobi¡.
Spróbujmytoterazsformalizowa¢.
2
Terazcozinformacji,którezawarli±mywtabelcejestistotne-nacob¦d¡zwraca¢
uwag¦podejmuj¡cydecyzje?Nato,ilu»ołnierzypoległo,dostałosi¦doniewoli,który
oddziałwygrał,aktóryprzegrał–nie!Istotnyjesttylkoefektko«cowy,czylito,ilefortów
zdobyto,i(ewentualnie),czyefekt(pozytywny)operacjijestpewny,czytylkozpewnym
prawdopodobie«stwem.Wtakimraziepoodrzuceniunadmiarowejinformacjidostajemy
takiopisgry:
Definicja1.2
Warto±¢,któr¡gracz1.mo»esobiezapewni¢,nazywanawarto±ci¡doln¡
gry,jestrówna
y
2
Y
u
(
x,y
)
.
Warto±¢najmniejszejstratyponiesionejprzezgracza2.,któr¡mo»esobiezapewni¢,nazy-
wanajestwarto±ci¡górn¡gryijestrówna
v
=sup
x
2
X
inf
y
2
Y
sup
x
2
X
u
(
x,y
)
.
Mo»naudowodni¢(imytopoka»emyna¢wiczeniach),»e
v
¬
v
.Wnaszymprzykładzie
mamyrówno±¢.Aleczyzawszejestrówno±¢?Nie.Np.wgrzez
X
=
Y
=
{
1
,
2
}
oraz
(
1 gdy
x
=
y
−
1gdy
x
6
=
y
,
v
=
−
1,a
v
=1.
Czymsi¦zatemró»ni¡dwapodaneprzeznasprzykłady?Otó»wpierwszymznich
istniej¡takiestrategie
x
2
X
,
y
2
Y
,»e
u
(
x
,y
)=sup
x
2
X
u
(
x,y
)=inf
y
2
Y
u
(
x
,y
).Z
tegowynika,»e
v
=sup
x
2
X
y
2
Y
u
(
x,y
)
inf
y
2
Y
u
(
x
,y
)=sup
u
(
x,y
)
inf
y
2
Y
sup
u
(
x,y
)=
v.
x
2
X
x
2
X
Czyliwarto±¢górnajestrównawarto±cidolnej(iwdodatkurównawypłaciegracza1.,gdy
graczeu»ywaj¡strategii
x
i
y
).
Definicja1.3
Je±li
v
=
v
,tot¦wspóln¡warto±¢nazywamywarto±ci¡gryioznaczamy
przez
v
.Je±lidodatkowoistniej¡
x
2
X
,
y
2
Y
,takie»e
u
(
x
,y
)=sup
x
2
X
u
(
x,y
)=
inf
y
2
Y
u
(
x
,y
),mówimy,»estrategie
x
i
y
s¡optymalnedlagraczy1.i2.,lub»e(
x
,y
)
tworz¡punktsiodłowywgrze.
Uwaga1.1
Mówimyostrategiachoptymalnychposzczególnychgraczy,anietylkooopty-
malnejparzestrategii,bostrategieoptymalnedanegograczamo»nami¦dzysob¡wymienia¢
(tenfaktudowodnimysobiena¢wiczeniach).
Mamyzatempewn¡koncepcj¦rozwi¡zania,przynajmniejdlapewnejklasygierosu-
miezerowej.Niedlawszystkichjednak,achci¦liby±mymie¢jak¡±mo»liwo±¢rozwi¡zania
mo»liwiejaknajszerszejklasygier.Napewienpomysł,jaktozrobi¢,wpadłvonNeumann,
itemujegopomysłowipo±wi¦cimyreszt¦wykładu.Tensposóbb¦dzieskutecznytylkodla
gierzesko«czonymizbioramiakcjigraczy.Wypłatydlatakichgier(jakwprzykładzie)
mo»nazapisa¢przypomocymacierzy,st¡db¦dziemyjenazywa¢gramimacierzowymi.
Grymacierzoweosumiezerowej
X
=
{
1
,
2
,...,m
}
–zbiórwierszymacierzy,
Y
=
{
1
,
2
,...,n
}
–zbiórkolumnmacierzy
Wypłat¦gracza1.zapisujemyprzypomocymacierzy
m
×
n A
=[
u
(
i,j
)],
i
2
X
,
j
2
Y
.
Rozszerzeniemieszanegrymacierzowejzdefiniowanejpowy»ej:
Zbioramistrategiigraczys¡
P
(
X
)i
P
(
Y
)(gdzie
P
(
A
)oznaczazbiórrozkładówprawdopo-
dobie«stwaono±nikuwzbiorze
A
).Elementy
µ
2
P
(
X
)oraz
2
P
(
Y
)b¦dziemynazywa¢
strategiamimieszanymigraczy(wodró»nieniuodelementów
X
i
Y
,którenazywamystra-
tegiamiczystymi),awypłat¦definiujemynast¦puj¡co:
u
(
µ,
)=
X
i
X
u
(
i,j
)
µ
i
j
,
j
gdzie
µ
i
toprawdopodobie«stwowylosowania
i
zrozkładu
µ
,a
j
–prawdopodobie«stwo
wylosowania
j
z
.
3
v
=inf
u
(
x,y
)=
inf
Oczywi±ciepraktycznierozszerzeniemieszaneinterpretujesi¦wtensposób,»egracze,
zamiastwybra¢jedenwiersz(jedn¡kolumn¦)macierzy
A
,wybieraj¡rozkładprawdopodo-
bie«stwa,zgodniezktórymlosuj¡tenwiersz(t¦kolumn¦),ajakowypłatygraczystosujemy
warto±¢oczekiwan¡zichwypłat.
Je±lizastosujemyrozszerzeniemieszane,prawdziweb¦dzienast¦puj¡cetwierdzenie:
Twierdzenie1.1
(vonNeumann,1928)
Wka»dejgrzemacierzowejosumiezerowejist-
niejeparaoptymalnychstrategiimieszanychtzn.µ
2
P
(
X
)
,
2
P
(
Y
)
takie»e
u
(
µ,
)
¬
u
(
µ
,
)
¬
u
(
µ
,
)
8
µ
2
P
(
X
)
,
2
P
(
Y
)
.
Dowodutegotwierdzenianieb¦d¦podawał,bowynikaztwierdzeniaNasha,któreudo-
wodnimyzatydzie«.
Wniosek1.1
Wstrategiachmieszanychka»dagramacierzowaposiadawarto±¢.
Uwaga1.2
To»e
u
(
µ,
)=
v
nieoznacza,»e
µ
i
s¡optymalne.Np.wgrzezmacierz¡
wypłat
"
#
10
00
A
=
wybórpierwszejkolumnyidrugiegowierszaniejestoptymalny,awarto±¢gryjestrówna
0.
u
(
µ,
)=
P
1
i
=1
P
1
j
=1
u
(
i,
j
)
µ
i
j
.
Wtakiejgrze
v
=
−
1,a
v
=1.
Obatefaktypokazujesi¦podobnie,wi¦cudowodni¦tylkopierwszy.We¹mydowolne
µ
2
P
(
X
)oraz
" >
0.Niech
n
"
b¦dzietakie,»e
P
1
i
=
n
"
+1
µ
i
< "
.Okre±lmyterazstrategi¦gracza
2.jako
µ
=
[
n
"
].
u
(
µ,
µ
)=
1
X
u
(
i,n
"
)
µ
i
=
n
"
−
1
X
(
−
1)
µ
i
+
1
X
(1)
µ
i
i
=1
i
=1
i
=
n
"
+1
=
−
1
X
µ
i
−
µ
n
"
+2
1
X
µ
i
<
−
1+2
"
i
=1
i
=
n
"
+1
Poniewa»
"
byłodowolne,dostajemy
2
P
(
Y
)
u
(
µ,
)
¬−
1
,
inf
aleskorodowolniebyłote»wybrane
µ
,tomamy
sup
µ
2
P
(
X
)
2
P
(
Y
)
u
(
µ,
)
¬−
1
.
inf
Oczywi±ciewrzeczywisto±cimamyrówno±¢,bowgrzeniemawypłatmniejszychni»-1.
4
Niestety,trickzrozszerzeniemmieszanymniedziałaju»dlagierzwi¦kszymizbiorami
akcjigraczy.Łatwoznale¹¢przykładgryzprzeliczalnymizbioramistrategiiczystych,dla
którejgranieposiadawarto±ciwstrategiachmieszanych.
Przykład:
Niech
X
=
Y
=
{
1
,
2
,...
}
oraz
u
(
x,y
)=sgn(
x
−
y
).Rozwa»myrozszerzenie
mieszanetejgry:
P
(
X
)=
{
µ
:
µ
i
0
,
P
1
i
=1
µ
i
=1
}
,
P
(
Y
)=
{
:
i
0
,
P
1
i
=1
i
=1
}
,
1.2Gryosumieniezerowej
Naostatnimwykładziemówiłemograchopisuj¡cychsytuacj¦,gdymamydwóchgraczy,
którychinteresys¡całkowicieprzeciwstawne–tak¡sytuacj¦opisywałygrymacierzowe,czy
ogólniejgrydwuosoboweosumiezerowej.Dzisiajuogólniamytamtenmodel.Zaczniemy
odsytuacji,gdymamydwóchgraczy,którychinteresynies¡dokładnieprzeciwne.
Grydwumacierzowe
Niech
X
=
{
1
,
2
,...,m
}
–zbiórstrategii(czystych)gracza1.,
Y
=
{
1
,
2
,...,n
}
–zbiór
strategii(czystych)gracza2.Niech
A
=[
a
ij
]
m
×
n
–macierzwypłatgracza1.,
B
=[
b
ij
]
m
×
n
–macierzwypłatgracza2.(Oczywi±cie,tewypłatys¡czystosubiektywne,imówi¡otym,
codanygraczmy±liodanejsytuacji,aniemusz¡oznacza¢jakich±konkretnychwypłat,
którejedenzgraczywypłacadrugiemu,lubkto±trzeci(PanBóg)wypłacagraczom).Jak
poprzednio,rozwa»amyodrazurozszerzeniemieszanetakiejgry,czylidowolnyrozkład
prawdopodobie«stwanazbiorze
X
,
µ
=(
µ
1
,...,µ
m
)jeststrategi¡mieszan¡gracza1;
rozkładprawdopodobie«stwanazbiorze
Y
,
=(
1
,...,
n
)–strategi¡mieszan¡gracza
2.,natomiastwypłatamiposzczególnychgraczys¡odpowiedniewarto±cioczekiwane:
u
1
(
µ,
)=
X
i
a
ij
µ
i
j
u
2
(
µ,
)=
X
i
X
b
ij
µ
i
j
.
j
j
Jakpami¦taj¡Pa«stwo,wgrachosumiezerowejoptymalnymzachowaniembyłowybra-
nieprzezgraczanajkorzystniejszejdlasiebiestrategiiprzyzało»eniu,»eprzeciwnikb¦dzie
grałnajgorzejdlanas.Tamuzasadnieniemtakiegozachowaniabyłoto,»einteresygraczy
byłydokładnieprzeciwne,iwiedzieli±my,»eprzeciwnikwybierzeto,codlanasnajbardziej
niekorzystne,dlatego»etobyłojednocze±nienajbardziejkorzystnedlaniego.Tutajnie
mamypowodu,»ebyoczekiwa¢,»eprzeciwnikb¦dziespecjalniedziałałnanasz¡niekorzy±¢
(niewszyscygraczes¡Polakami)–wi¦cnaturalnymjest,»eka»dyzgraczystarasi¦zmak-
symalizowa¢własn¡wypłat¦,przyzało»eniu,»einnite»staraj¡si¦zmaksymalizowa¢swoje
wypłaty.Autoremtakiejkoncepcjirozwi¡zaniajestJohnNash(st¡dnazwa).
Definicja1.4
Równowag¡wsensieNashawgrzedwumacierzowejnazwiemytak¡par¦
strategii
µ
2
P
(
X
),
2
P
(
Y
),»e
u
1
(
µ
,
)
u
1
(
µ,
)
8
µ
2
P
(
X
)
u
2
(
µ
,
)
u
1
(
µ
,
)
8
2
P
(
Y
)
,
czylitak¡,»eodst¡pienieodrównowagiprzezpojedynczegograczaniejestdlaniegoopła-
calne.
Uwaga1.3
Oczywi±cie,je±li
B
=
−
A
,czyli
u
1
=
−
u
2
,równowag¡Nashasprowadzasi¦
dopunktusiodłowego.
RównowagawsensieNashawydajesi¦natylenaturalnymuogólnieniempunktusiodło-
wego,»epewniedu»acz¦±¢zPa«stwabyj¡wymy±liła,ia»narzucasi¦pytanie,dlaczego
vonNeumannjejniewymy±lił.Jednazmo»liwychodpowiedzijesttaka,»epewniewymy-
±lił,aleuznałtakierozwi¡zaniezawadliwe.Iterazpar¦słównatemattego,cowpoj¦ciu
NEniejestdoko«caudane.
Rozwa»mytakiprzykład:
Przykład:
Mamydwojemał»onków,którzywła±niewysłalidziecidodziadkównawieczór,
iplanuj¡sp¦dzi¢razemwieczór,tylkozastanawiaj¡si¦jak.Kanonicznawersjatejhistoryjki
jesttaka,»ePanichcei±¢nabalet,Pannaboks(coprawdaniewieluznamfacetów,którzy
chcielibyi±¢naboks,ijeszczemniejkobiet,którechciałybynabalet,aleb¦d¦si¦trzymał
5
X
Plik z chomika:
cathal30
Inne pliki z tego folderu:
zerówka teoria gier.pdf
(409 KB)
Sozański T. - Analiza strukturalna konfliktu interesów w elementarnych systemach społecznych.pdf
(5060 KB)
Teoria Gier i Decyzji - strategie mieszane.pdf
(120 KB)
Wyk+éad - schemat arbitra+-owy.pdf
(460 KB)
Tomasz Rostanski - Teoria gier w ujeciu systemow mrowiskowych.pdf
(3907 KB)
Inne foldery tego chomika:
1 Rodzaju
AF
Algorytmika
Andek Aplikacje
Audio Humor 2010
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin