Wyk+éad - schemat arbitra+-owy.pdf

(460 KB) Pobierz
Microsoft Word - Teoria Decyzj nr 10 .doc
Teoria Gier i Decyzji
Wykład : dwuosobowe gry kooperacyjne
W poprzednich częściach wykładu rozwaŜaliśmy gry w których reguły w swej
istocie albo zakazywały (gry o sumie zero) bądź nie nakazywały graczom zarówno
porozumiewania się przed grą, jak i zawierania wiąŜących umów. W tej części
wykładu zwrócimy całą uwagę na taką moŜliwość: rozwaŜać będziemy gry w których
kooperacja wynika z przyjętych reguł. W szczególności zakładamy, Ŝe:
(a)
wszystkie wiadomości poprzedzające grę, formułowane przez
jednego gracza, są przekazywane bez zniekształceń drugiemu
graczowi,
(b)
wszystkie umowy są wiąŜące i wymuszane siłą przez reguły gry
(c)
wartościowanie przez gracza wyników gry nie ulega
zniekształceniom wskutek negocjacji przed grą.
PoniewaŜ większość przykładów będzie sugerowała, Ŝe kooperacja jest
korzystna dla wszystkich nią objętych, przypomnijmy, Ŝe moŜna skonstruować takie
gry, w których moŜna się spodziewać, Ŝe jeden z graczy odmówi wzięcia udziału w
negocjacjach, poniewaŜ jego zgoda na współpracę poddałaby go realnym groźbom bez
równoczesnej korzyści dla niego. Chcemy przez to powiedzieć, Ŝe zgoda na rokowania
moŜe zaleŜeć od względów strategicznych; teraz jednak załoŜymy, Ŝe rokowania są
przymusowe.
Większość autorów przyjmuje, Ŝe jeŜeli takie problemy ekonomiczne, jak
rozmowy między pracownikami a dyrekcją, umowy handlowe między dwoma
państwami itp. moŜna traktować jako gry, to naleŜy to robić w kontekście
kooperacyjnym. Podobnie moŜna się spodziewać, iŜ okaŜe się moŜliwe podanie
modeli gier kooperacyjnych, które będą odzwierciedlały ograniczone aspekty
stosunków dyplomatycznych między dwoma państwami lub teŜ konfliktów
politycznych między dwiema partiami. Przy obecnym stanie teorii gier jesteśmy
sceptycznie nastawieni do poglądu, Ŝe wiele takich problemów moŜna poddać
realistycznej analizie formalnej.
Rozwiązania w sensie von Neumanna i Morgensterna.
RozwaŜmy ponownie macierz wypłat gry walka płci
B
1
B
2
A
( ) (
2
1
1
)
) ( )
(
A
1
1
1
2
Dla kaŜdego punktu zakreskowanego obszaru R istnieje para strategii
mieszanych ( A , B ) taka, Ŝe wypłaty [ M 1 ( A , B ), M 2 ( A , B ) ] są współrzędnymi tego punktu
i na odwrót, dla kaŜdej pary strategii mieszanych odpowiednia para wypłat określa
punkt w obszarze zakreskowanym.
JeŜeli gra ta jest powtarzana w czasie, to jest rzeczą rozsądną dla obu graczy
wybierać zgodnie co drugi raz strategię pierwszą i strategię drugą. Prowadzi to na
przemian do wypłat (2, 1) i (1, 2), wypłata zaś średnia wynosi
3
,
3
. Tej
2
2
oczekiwanej wypłaty nie moŜna osiągnąć w jednej próbie, jeŜeli gracze losują bez
jakiegokolwiek porozumienia się przed grą; jednak, gdy wolno im się porozumiewać,
to mogą osiągnąć wartość oczekiwaną wypłaty równą
3
,
3
w jednej próbie, a
2
2
mianowicie przez rzut monetą, który zdecyduje czy wybrać (A 1 , B 1 ) czy (A 2 , B 2 ). A
1
2
647637176.001.png
zatem przez uzgadniania swych strategii mieszanych, co jest moŜliwe przy
porozumiewaniu się przed grą, gracze mogą rozszerzyć swój potencjalny obszar
wypłat w tej grze. Nazwijmy obszar, który powstaje przez rozwaŜenie wszystkich
skorelowanych strategii mieszanych obszarem R’ .
Przypuśćmy, Ŝe obszar R’ pewnej gry ma kształt pokazany na rysunku poniŜej.
Działając wspólnie, gracze mogą osiągnąć kaŜdy punkt R’ jako wypłatę. Punkt
A= (u, v) z R’ jest łącznie dominowany przez inny punkt A`= (u’, v’) z R’ , jeŜeli u’ ³ u i
v’ ³ v . Gracze nie potrzebują rozwaŜać Ŝadnego punktu, który jest łącznie
dominowany przez inny punkt z R’ . A zatem moŜna się spodziewać, Ŝe jeŜeli są oni
rozsądni, to po wstępnych rokowaniach ograniczają swoją uwagę do wyników łącznie
niedominowanych , które w tym przypadku tworzą linię abcd obszaru R’ . Te wyniki
niedominowane zwane są zbiorem optymalnym w sensie Pareto ( łącznym zbiorem
maksymalnym) obszaru R’ . Podkreślmy jeszcze raz, Ŝe załoŜenie o wiedzy graczy w
tej grze mówi, iŜ obszar R’ oraz łączny zbiór maksymalny są znane kaŜdemu z graczy.
Gracz I chciałby oczywiście wynegocjować takie strategie aby zrealizować
wypłaty z punktu d , a gracz II – z punktu a . Co więcej, na zbiorze Pareto preferencje
graczy są ściśle przeciwstawne i dlatego, po ograniczeniu się do rozwaŜania łącznego
zbioru maksymalnego, gracze nie mogą juŜ współpracować dalej w celu osiągnięcia
wspólnych korzyści. Niemniej jednak, chociaŜ kaŜdy gracz woli punkt końcowy
zbioru Pareto, łatwo zauwaŜyć, Ŝe Ŝądania tego rodzaju są na ogół całkowicie
nierealne. Traktując grę jako niekooperacyjną, gracz I moŜe na przykład zapewnić
sobie kwotę v 1 , a gracz II – kwotę v 2 będące wartościami maksyminowymi (czyli ich
poziomami bezpieczeństwa - do obliczenia tych wartości potrzebna jest oczywiście
macierz wypłat).
647637176.002.png
Byłoby rzeczą nierozsądną przypuścić, Ŝe któryś z graczy zgodzi się w
negocjacjach na mniej niŜ swoją wartość maksyminową – wszak tyle moŜe sam soie
zapewnić niezaleŜnie od tego co zrobi gracz drugi. Punkty zbioru Pareto dające
kaŜdemu graczowi co najmniej tyle, ile moŜe zapewnić sobie sam przez stosowanie
strategii maksyminowych tworzą tak zwany obszar negocjacji . Obszar ten będziemy
oznaczali przez N . Na naszym rysunku obszar jest częścią linii oznaczonej przez ebcf .
Teoria gier dwuosobowych kooperacyjnych, podana przez von Neumanna i
Morgensterna, wyróŜnia obszar negocjacji jako „rozwiązanie kooperacyjne” gry.
Inaczej mówiąc, gracze działają wspólnie w celu usunięcia wszystkich łącznie
dominowanych par wypłat i wszystkich niedominowanych wypłat, które dają
któremuś z nich mniej niŜ moŜe sobie sam zapewnić bez kooperacji. Von Neumann i
Morgenstern uwaŜają, Ŝe rzeczywisty wybór wyniku z mnóstwa punktów obszaru
negocjacji N zaleŜy od pewnych aspektów psychologicznych graczy, które są waŜne
przy targowaniu się graczy. Przyznają oni, Ŝe rzeczywisty wybór punktu ze zbioru N
jest zagadnieniem niezmiernie intrygującym, ale uwaŜają, iŜ dalsze spekulacje w tym
kierunku nie są juŜ natury matematycznej.
To, w jaki sposób traktuje się grę kooperacyjną, zaleŜy w duŜej mierze od tego,
którą z niŜej podanych moŜliwości przyjmiemy:
(a)
wypłaty podane są jako uŜyteczności, nie jest dozwolone Ŝadne
międzyosobowe porównywanie uŜyteczności
(b)
wypłaty rozumiane są jako uŜyteczności, międzyosobowe
porównywanie uŜyteczności jest sensowne
(c)
wypłaty są pienięŜne, uŜyteczność jest funkcją liniową pieniędzy,
międzyosobowe porównania uŜyteczności mają sens
We wszystkich przypadkach zakłada się, iŜ gracze znają wszystkie wypłaty i Ŝe
porozumiewanie się przed grą nie zmienia uŜyteczności.
Schematy arbitraŜowe.
MoŜna załoŜyć, Ŝe gracze rozgrywając grę kooperacyjną dochodzą do
wyodrębnienia obszaru negocjacji i w tym momencie nie mogą juŜ dojść do
porozumienia, który z punktów rozwiązania gry naleŜących do tego obszaru uznać za
rozwiązanie ostatecznie. Wiadomym jest, Ŝe prowadzi to do sytuacji patowych, w
których jedynie uŜycie groźby zerwania kooperacji przez jedna ze stron moŜe
przełamać impas w negocjacjach.
W takich sytuacjach w praktyce zwykle gracze odwołują się do arbitra (np.
sądu, autorytetu itp.) Zwykle zakładamy , co jest naturalne, Ŝe gracze zgodzą się
jedynie na arbitra, który w sposób bezstronny i uczciwie rozstrzygnie konflikt przez
sugestię dotyczącą ewentualnego rozwiązania. MoŜemy się spodziewać, Ŝe arbiter
szczerze potraktuje swoje zadanie reprezentowania dla obu graczy „uczciwości”, nie
ma jednak jak dotąd Ŝadnych prostych oczywistych kryteriów „uczciwości”.
Oczywistym jest, Ŝe arbiter powinien kierować się w swym osądzie zasadami
uznanymi przez obie strony. ZałóŜmy, Ŝe mamy do czynienia z dwiema róŜnymi
sytuacjami konfliktowymi i Ŝe kaŜdy zgadza się co do tego, iŜ gracz I wychodzi
strategicznie lepiej w pierwszej sytuacji niŜ w drugiej; wtedy arbiter nie powinien dać
graczowi mniej w pierwszej sytuacji niŜ w drugiej. Krótko mówiąc, arbiter będzie
próbować spełniać pewne warunki zgodności. W dodatku będzie jemu zaleŜało na
moŜliwości obrony sugerowanych przez niego rozwiązań. Wszystko to znaczy, Ŝe
arbiter powinien być przygotowany do sformułowania i obrony podstawowych zasad,
na jakich opierał sugerowane przez siebie kompromisy. Jak się dłuŜej nad tym
zastanowić, to dochodzimy do wniosku, Ŝe idealny arbiter to nie „osoba” ale
„mechanizm – przepis” pozwalający „sprawiedliwie i uczciwie” wskazać wypłaty dla
obu graczy, czyli punkt obszaru negocjacji do którego maja dąŜyć gracze.
NiezaleŜnie od wprowadzonych zasad, efektem końcowym jest
przyporządkowanie kaŜdemu moŜliwemu konfliktowi interesów pojedynczego wyniku.
A zatem definiujemy:
Schemat arbitraŜowy to funkcja, która przyporządkowuje grze dwuosobowej
nieściśle konkurencyjnej jedną jedyną wypłatę dla graczy. Wypłatę tę interpretuje się
jako arbitraŜowe lub kompromisowe rozwiązanie gry.
MoŜna oczywiście powiedzieć, iŜ istnieje nieskończenie wiele takich funkcji.
KaŜdy z moŜliwych schematów arbitraŜowych moŜe w sposób odmienny realizować
Zgłoś jeśli naruszono regulamin