Renesans.pdf

(51 KB) Pobierz
Renesans
BAROK - baroque – z j. portugalskiego. perła o niezwykłym wyszukanym kształcie.
Tło historyczne : Spokojny rozwój sztuki renesansowej burzy w 1517roku reformacja
zapoczątkowana w Niemczech przez Marcina Lutra. Sobór trydencki w 1545r powołuje do walki z
protestantyzmem równieŜ sztukę, która ma sprawiać, Ŝe człowiek czuje się kruchy i bezradny wobec
majestatu Boga. Sztuka baroku rozwijała się od roku około 1600 do mniej więcej połowy XVII w.
Zasi ę g terytorialny : Katolickie kraje Europy, Ameryki Środkowej i Północnej
z Meksykiem (przynaleŜącym od 1521r po podboju przez Corteza do Hiszpanii) Najokazalsze i najbardziej
bogato zdobione świątynie wznoszono w Niemczech i Hiszpanii.
Sztuka : Statyczn ą kompozycj ę zast ę puje dynamika i gwałtowny skr ę cony
ruch, spot ę gowany działaniem kontrastu ś wiatłocieniowego tworz ą c niespokojny nastrój.
Zamiast renesansowej harmonii pojawia si ę niepokój i dramat
Renesans – ODRODZENIE
Okresy rozwoju sztuki : Renesans narodził się we Włoszech i opanował całą chrześcijańską
Europę. Trwająca około 250 lat ( od mniej więcej połowy XIV do ko ń ca XVI w) epoka, była
następstwem rozwoju nauki, odkryć geograficznych i zwrotowi myśli w kierunku człowieka zwanym
humanizmem . W Polsce początek renesansu przypada na czasy panowania Jagiellonów: Zygmunta
Starego i Zygmunta Augusta.
Sztuka :
Architektura – Podobnie jak rzeźba zwraca się ponownie w kierunku wzorów
antycznych . Budowle cechują ład, równowaga i harmonia . Powracaj ą łuki, kolumny,
portyk kolumnowy, pomnik konny, arkady..
Wznoszono: ko ś cioły ,(bazyliki oraz załoŜenia centralne na planie koła lub kwadratu )
bazylika ś w. Piotra w Rzymie * , Bartłomiej Berecci- Kaplica Zygmuntowska przy katedrze
wawelskiej , pałace miejskie, zamki , Wawel, Baranów , ratusze, Zamo ść , wille , Andera
Pallado –Villa Rotonda budynki u Ŝ yteczno ś ci publicznej , kamienice Kazimierz nad
Wisł ą
Rzeźba – Tematem głównie człowiek, podobnie jak w antyku często nago,
wierny nieomylnej naturze, którą badano i podziwiano.
- Przedstawiciele; Michał Anioł Pieta, Moj Ŝ esz, Dawid, Verrocchio- Dawid , Donatello-
Pomnik konny kondotiera Gattamelaty.
Malarstwo: Stopniowo juŜ w gotyku złote (ponadczasowe, niebiańskie)tło
zastępowane jest pejzaŜem z coraz sprawniejszą perspektywą ( obserwacja natury i postęp wiedzy),
sceny religijne ustępują scenom rodzajowym i mitologicznym w naturalnym i swobodnym ujęciu.
Odkrycie farb olejnych i wypracowanie zasad perspektywy zbieŜnej, linearnej zwanej renesansową,
światłocień.
- Przedstawiciele: Włochy: Giotto di Bondone - freski, sceny z Ŝ ycia ś w. Franciszka w
Asy Ŝ u Masaccio - freski: Grosz czynszowy, Wyp ę dzenie z raju, kaplica Brancaccich we
Florencji. Piero della Francesca - Biczowanie , Paolo Uccello - Bitwa pod San Romano,
Sandro Botticelli - Narodziny Wenus , Leonardo da Vinci* – Ostatnia Wieczerza(fresk),
Dama z gronostajem, Michał Anioł – freski z kaplicy syksty ń skiej. S ą d ostateczny,
Stworzenie Adama . Rafael Santi – fresk Szkoła ate ń ska, Madonna z Jezusem i ś w. Janem,
Tycjan Miło ść ziemska i niebia ń ska, Gorgone- Burza, Ś pi ą ca Wenus
Europa północna: (Niderlandy) Hubert i Jan van Eyck Ołtarz Gandawski, Portret
mał Ŝ onków Arnolfinich, Hans Memling - S ą d Ostateczny ( ołtarz Gda ń ski) Pieter Bruegel-
Upadek Ikara, (Niemcy) Albrech Duerr -drzeworyty z cyklu Apokalipsa, Melancholia,
Polska- Marcin Kober -portrety : Zygmunta III, Anny Jagiellonki, Stefana Batorego.
Architektura –głównie ś wi ą tynie i pałace . Kościoły na planie krzyŜa łacińskiego
z kopuł ą na skrzy Ŝ owaniu naw, cz ę sto z kaplicami w miejscu naw bocznych , wzorowane na
rzymskim kościele Il Gesu ( Giacomo Vigniola ) w Polsce m.in. kość. Św. Piotra i Pawła w
Krakowie. ( Giovani Trevano) Później pojawiły się falujące fasady- kość. San Carlo w Rzymie
( Francisco Borromini), Wewnątrz oszałamiają bogate wn ę trza z iluzjonistycznymi plafonami.
Ołtarz główny zawiera zwykle malowidło uj ę te w bogat ą opraw ę rze ź biarsk ą . Pałace-równie
wspaniałe i bogate wznoszone z rozmachem śród rozległych parków jak Wersal czy Wilanów .
-Rozciągnięte horyzontalnie o dwu lub więcej skrzydłach bocznych, zawierały wewnątrz
reprezentacyjne klatki schodowe prowadzące do sal o bogatym wystroju (marmury, mozaikowe
parkiety z róŜnych rodzajów drewna, meble, rzeźby ,lustra, Ŝyrandole, plafony).
Rze ź ba – zarówno wolnostojąca (pomniki) jak i będąca el. architektonicznym,
(ołtarze, ambony fontanny). Tematyka mitologiczna i religijna . Statyczne układy zast ę puje
niespokojny jakby zatrzymany ruch i skręt.
Przedstawiciele i dzieła: Giovani Lorenzo Bernini Apollo i Dafne , Dawid, Baldachim
nad grobem ś w. Piotra, kolumnada przed Bazylik ą ś w. Piotra, fontanna czterech rzek w Rzymie .
Malarstwo : -Sceny religijne (kościoły) i mitologiczne (pałace) iluzjonistyczne,
idealistyczne i realistyczne , perfekcyjna perspektywa, silny modelunek światłocieniowy.
Włochy: Caravaggio Zło Ŝ enie do grobu , Sceny z Ŝ ycia ś w. Mateusza . Hiszpania : Jusepe de
Ribera - Kulawy chłopiec, Francisco de Zurbaran, Bartolome Esteban Murillo , Diego Velazquez-
Panny Dworskie-(Las Meninas ), Poddanie Bredy . Flandria (podległa królestwu Hiszpanii) :
Pieter Paul Rubens Zdj ę cie z krzy Ŝ a ,Porwanie córek Leukippa, Trzy Gracje, Holandia:
Rembrandt van Rijn Wymarsz strzelców, Lekcja anatomii dr Tulpa . Jan Vermer van Delft –
Czytaj ą ca list , Widok Delft, Dziewczyna z perł ą .
Polska - (XVII w okres wojen kozackich i potopu szwedzkiego)Wyodrębniły się dwa
typowe i charakterystyczne dla rodzimej twórczości rodzaje malarstwa :portret sarmacki
(portrety szlacheckie w reprezentacyjnym stroju) i portret trumienny (umieszczane na trumnie
upamiętniały doczesny wygląd zmarłego).
MANIERYZM 1520-1600 -schyłkowa faza renesansu zapowiadająca barok-
(deformacje, przerysowane gesty, chłodna tonacja barwna ,ruch) Parmegiano- Madonna z
dług ą szyj ą , El Greco -Zesłanie Ducha Ś w.
ROKOKO odmiana późnego baroku, pojawiła się we Francji opanowując następnie inne kraje
Europy. Styl dworski, dekoracyjny, lekki, niefrasobliwy, pełen wdzięku i elegancji, słuŜący
rozrywce . Cechuje go stonowana paleta pastelowych barw, nadmierne bogactwo delikatnych
niesymetrycznych ornamentów. (malarstwo, rzeźba, sztuka uŜytkowa, architektura.)
Arch.: Daniel Poppelman Zwinger Drezdeński, mal.: Jean Honore Fragonard Hu ś tawka,
Antoine Wateau
Poj ę cia : pilaster -płaski filar połączony ze ścianą, plafon –malowidło sufitowe,
iluzjonizm - wraŜenie przestrzeni , ryzalit -wysunięta do przodu część budowli.
Poj ę cia : arras- ozdobne tkaniny produkowane w XIV-XVI w. , attyka- dekoracyjna
nadbudowa fasady budynku, osłaniająca dach., fasada - ozdobna frontowa część budynku, gzyms -
poziomy pas wystający z muru na styku kondygnacji i pod dachem, kaseton -, część drewnianego
stropu, prostokątne pole pomiędzy szeregami krzyŜujących się belek kru Ŝ ganki – zewnętrzny
korytarz otwarty arkadami na dziedziniec.
* Bramante rozpocz ą ł przebudow ę z dawnej bazyliki wczesnochrze ś cija ń skiej, po nim prace ko ń czyli:
Rafael i Michał Anioł-twórca kopuły.
*(architekt, malarz, wynalazca, badacz, odkrywca m.in. perspektywy powietrznej, techniki sfumato.)
55765665.001.png 55765665.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin