Arkusz Gotowości Szkolnej
A. Obszar społeczno-emocjonalny (z rodzinnym i obywatelskim)
1. Przestrzega ustalonych zasad
5 - Przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Bardzo chętnie i zgodnie współpracuje z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
4 - Zwykle przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Chętnie i zgodnie współpracuje z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
3 - Stara się przestrzegać ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
2 - Często ma problemy z przestrzeganiem ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Często nie potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
1 - Nie przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Nie potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
2. Wykonuje polecenia nauczyciela
5 - Bardzo chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Rozumie polecenia kierowane do grupy
4 - Chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Rozumie polecenia kierowane do grupy
3 - Zwykle chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Zwykle rozumie polecenia kierowane do grupy
2 - Czasem niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela. Dość często nie rozumie poleceń kierowanych do grupy
1 - Nie chce wykonywać poleceń nauczyciela. Nie rozumie poleceń kierowanych do grupy
3. Potrafi działać bez pomocy osoby dorosłej
5 - Dziecko jest bardzo samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych (na miarę swoich możliwości rozwojowych). Nie oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Przewiduje skutki swoich zachowań
4 - Dziecko jest samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych (na miarę swoich możliwości rozwojowych). Nie oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Zwykle przewiduje skutki swoich zachowań
3 - Dziecko zwykle jest samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych (na miarę swoich możliwości rozwojowych). Rzadko oczekuje pomocy osoby dorosłej. Zwykle potrafi przewidzieć skutki swoich zachowań
2 - Dziecko jest mało samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Często oczekuje obecności i pomocy osoby dorosłej. Często nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań
1 - Dziecko jest niesamodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań
4. Pomaga innym
5 - Bardzo chętnie pomaga innym dzieciom, a okazana pomoc jest adekwatna i służy rozwiązaniu danego problemu
4 - Chętnie pomaga innym dzieciom, a okazana pomoc zwykle jest adekwatna i służy rozwiązaniu danego problemu
3 - Chętnie pomaga innym dzieciom. Czasem oczekuje pomocy (podpowiedzi) ze strony osoby dorosłej, w ustaleniu jaka pomoc będzie najbardziej adekwatna i posłuży rozwiązaniu danego problemu
2 - Potrafi pomagać innym dzieciom, ale najczęściej potrzebuje pomocy (zachęty) ze strony osoby dorosłej. Okazywana pomoc nie zawsze jest adekwatna i nie zawsze służy rozwiązaniu danego problemu
1 - Nie pomaga innym dzieciom
5. Radzi sobie w sytuacjach konfliktowych
5 - Zawsze bardzo dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Nie oczekuje pomocy osoby dorosłej
4 - Dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Zwykle nie oczekuje pomocy osoby dorosłej
3 - Zwykle dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Rzadko oczekuje pomocy osoby dorosłej
2 - Często nie potrafi samodzielnie sobie radzić w sytuacjach konfliktowych. Często oczekuje pomocy osoby dorosłej
1 - Nie radzi sobie w sytuacjach konfliktowych. Zawsze wymaga pomocy ze strony osoby dorosłej
6. Wyraża emocje w sposób akceptowany społecznie
5 - Zawsze wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Potrafi pogodzić się z porażką
4 - Wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Zwykle potrafi pogodzić się z porażką
3 - Zwykle wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Czasami jednak nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej
2 - Często wyraża swoje emocje w sposób nieakceptowany społecznie. Często nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej
1 - Bardzo często wyraża swoje emocje w sposób nieakceptowany społecznie. Nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej
7. Posiada wiedzę na swój temat
5 - Posiada bardzo dokładne informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości
4 - Posiada dokładne informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości
3 - Posiada podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości
2 - Posiada bardzo podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości
1 - Nie posiada informacji na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości
8. Posiada wiedzę na temat swojej ojczyzny
5 - Zna polskie symbole narodowe, potrafi zaśpiewać hymn, wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej. Ma dodatkową wiedzę na ten temat
4 - Zna polskie symbole narodowe, potrafi zaśpiewać hymn, wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej
3 - Orientuje się, jakie są polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej
2 - Zaczyna rozpoznawać polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem
1 - Nie posiada podstawowych informacji na temat swojej ojczyzny
B. Obszar sprawności fizycznej, dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo
1. Jest sprawne fizycznie
5 - Dziecko jest bardzo sprawne fizycznie. Bardzo chętnie uczestniczy w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce. Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
4 - Dziecko jest sprawne fizycznie. Chętnie uczestniczy w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce. Stara się poprawnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne
3 - Dziecko jest sprawne fizycznie. Dość chętnie uczestniczy w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce. Zachęcone przez dorosłego, stara się poprawnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne
2 - Dziecko jest dość sprawne fizycznie, ale niektóre sprawności wymagają jeszcze treningu i wspomagania w postaci dodatkowych ćwiczeń. Rzadko dba o poprawność wykonywanych ćwiczeń
1 - Rozwój fizyczny dziecka nie przebiega prawidłowo i wymaga intensywnego wspomagania w postaci dodatkowych ćwiczeń. Nie chce uczestniczyć w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce
2. Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa
5 - Wie, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stosuje zasady bezpieczeństwa i zna konsekwencje ich nieprzestrzegania. Samodzielnie organizuje sobie bezpieczne miejsce pracy i zabawy
4 - Orientuje się, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stara się stosować zasady bezpieczeństwa i przewidywać konsekwencje ich nieprzestrzegania
3 - Orientuje się, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stara się stosować zasady bezpieczeństwa i przewidywać konsekwencje ich nieprzestrzegania, ale czasem potrzebuje kontroli ze strony osoby dorosłej
2 - Ma słabą orientację, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Często nie potrafi przewidzieć konsekwencji ich nieprzestrzegania
1 - Nie potrafi zadbać o własne bezpieczeństwo. Wymaga stałej kontroli ze strony osoby dorosłej
3. Zna podstawowe zasady odżywiania
5 - Dobrze orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania i stara się stosować do tych zasad
4 - Orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania i zwykle stara się stosować do tych zasad
3 - Orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Czasami potrzebuje pomocy (zachęty) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad
2 - Zaczyna orientować się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Często potrzebuje pomocy (zachęty) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad
1 - Nie orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Oczekuje stałej pomocy (kontroli) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad
4. Dba o zdrowie
5 - Wie, że należy dbać o zdrowie. Bardzo dobrze dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą
4 - Wie, że należy dbać o zdrowie. Dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą
3 - Wie, że należy dbać o zdrowie. Zwykle dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy
2 - Zaczyna rozumieć, że o zdrowie należy dbać. Uczy się dostrzegać związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą. Czasami zachowuje się w sposób zagrażający zdrowiu i potrzebuje pomocy (kontroli) osoby dorosłej
1 - Nie rozumie, że o zdrowie trzeba dbać. Nie dostrzega związku między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą. Często zachowuje się w sposób zagrażający zdrowiu i potrzebuje stałej pomocy (kontroli) osoby dorosłej...
lewandosia