Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ………………………………………..
ucznia klasy I szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
na rok szkolny 2009/2010
Program został opracowany w oparciu o:
1. informacje uzyskane z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Nr PPP………….
2. wyniki badań przeprowadzonych za pomocą Inwentarza PAC-1 H.C. Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym osób z upośledzeniem umysłowym
3. informacje uzyskane z wywiadu z rodzicami/opiekunami
4. informacje uzyskane z obserwacji dotyczących funkcjonowania ucznia
5. analizę dotychczasowych wytworów pracy
6. podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach
Program zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu ………………………..
Nr w szkolnym zestawie programów nauczania ………………………………………........
Program przygotowała: ……………………………………………………………….
Wyrażam zgodę na realizację programu …………………………………………………
(podpis rodzica/opiekuna)
Imię i nazwisko ucznia: ……………………………..
Data i miejsce urodzenia: ……………………………..
Klasa: I zespołu edukacyjno-terapeutycznego I-II-III nauczania zintegrowanego
Szkoła: Szkoła Podstawowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
Rok szkolny: 2009/2010
Wychowawca: ……………………………
Charakterystyka ucznia: Chłopiec leczony na epilepsje i alergię. Jest pogodnym i uśmiechniętym dzieckiem. Będąc jedynakiem rzadko ma sposobność do przebywania z innymi dziećmi. Czas wolny po szkole spędza w towarzystwie osób dorosłych, zwłaszcza dziadka. Chłopiec niezgrabny ruchowo, ma trudności w utrzymaniu równowagi. Wymaga stałej opieki i kontroli. Nie można go zostawić nawet na chwilę bez nadzoru, gdyż nie jest w stanie unikać zagrożeń. Na przykład schodząc ze schodów nie patrzy pod nogi i ogląda się za siebie lub podchodzi wprost pod rozhuśtaną huśtawkę. Wymaga przypominania w zakresie załatwiania potrzeb fizjologicznych. Nie zawsze uczestniczy w zajęciach grupowych, często przeszkadza w ich prowadzeniu. Wykazuje wtedy brak zainteresowania komunikowaniem się i nie reaguje na większość poleceń. Ze względu na dużą wrażliwość na bodźce, zwłaszcza słuchowe, bardzo trudno skoncentrować mu się na wykonywanych czynnościach. Bawi się w towarzystwie innych, ale nie współdziała z nimi. Przeważnie woli bawić się sam. Jego ulubioną zabawą jest udawanie, że ścina drzewa i jeździ traktorem. Bardzo lubi patrzeć jak z kranu leci woda. Inne dzieci zabiegają o zabawę z Krystianem, gdyż nie jest konfliktowy i nie zabiera im zabawek. Zdarza się, że podczas zabawy przeklina. Do nauczycieli i wychowawców zwraca się przeważnie w 2 osobie.
OBSZAR
CELE EDUKACYJNE
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
OCZEKIWANE OSIAGNIĘCIA
OCENA OSIĄGNIĘĆ
XI
I
IV
VI
SAMOOBSŁUGA
· doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania się
· kształtowanie odpowiednich nawyków przy spożywaniu posiłków i obsługiwania siebie przy stole
· kształtowanie odpowiednich nawyków higienicznych
· zapoznanie z bezpiecznym poruszaniem się w szkole
Praktyczna nauka zdejmowania i wkładania obuwia, samodzielnego nakładania kurtki, czapki, szalika.
Ćwiczenia na stołówce - wdrażanie do odpowiedniego zachowania się przy stole i sprawnego posługiwania się sztućcami podczas spożywania posiłków.
Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem przyborów toaletowych podczas mycia i wycierania rąk oraz korzystania z urządzeń sanitarnych.
Ćwiczenia sprawności motorycznej i przemieszczania się po budynku szkoły w naturalnych sytuacjach.
- rozpoznaje przyporządkowane mu miejsce w szatni,
- samodzielnie zdejmuje obuwie i ubranie oraz odkłada je na miejsce,
- z pomocą nauczyciela wkłada ubranie i obuwie,
- czeka na swoją kolejkę,
- przyjmuje odpowiednią postawę przy stole,
- przestrzega zakazu dotykania naczyń z gorącymi potrawami,
- właściwie posługuje się widelcem i łyżką,
- z pomocą umie nalać sobie napój z jakiegoś naczynia,
- pije trzymając kubek w jednej ręce i nie rozlewa,
- rozróżnia i nazywa niektóre przybory toaletowe: mydło, ręcznik, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień,
- przy niewielkiej pomocy dorosłych spłukuje wodę i myje ręce po czynnościach fizjologicznych,
- dokładnie wyciera ręce przygotowanym ręcznikiem,
- zasłania buzię podczas kaszlu,
- wydmuchuje nos,
- samodzielnie wchodzi po chodach i schodzi z nich, - orientuje się w budynku szkolnym,
- samodzielnie wychodzi do łazienki,
- reaguje na zakazy i nakazy: stój, idź, czekaj,
KOMUNIKOWANIE SIĘ
· doskonalenie posługiwania się gestami do komunikacji pozawerbalnej
· doskonalenie komunikowania werbalnego – słuchania ze zrozumieniem, posługiwania się mową
Wykorzystywanie gestów w codziennych sytuacjach do prowadzenia dialogu.
Praca kierowana przez nauczyciela - umiejętność słuchania ze zrozumieniem, budowanie prostych zdań i zwrotów w oparciu o własne przeżycia, obserwację, pracę z ilustracją, prezentacją, film.
- wykorzystuje w sytuacjach naturalnych gesty: zaprzeczenie, zgoda, zdziwienie, dawanie,
- nawiązuje kontakt wzrokowy z rozmówcą,
- uważnie słucha wypowiedzi innych, prostych poleceń i wykonuje je,
- odpowiada na pytanie: ,,co to?”
- zadaje proste pytania i udziela krótkich odpowiedzi,
- używa rzeczowników: rozpoznaje i nazywa wskazane osoby, zwierzęta, rośliny, przedmioty.
USPOŁECZNIENIE
· wdrażanie do wykonywania czynności związanych z relacjami z ludźmi
· kształtowanie umiejętności wyrażania i kontrolowania własnych emocji
· kształtowanie świadomości relacji społecznych typu: dziecko - rodzina
Prowadzone przez nauczyciela zabawy integracyjne, ruchowe i słowne. Ćwiczenia w trakcie zajęć.
Ćwiczenia w naturalnych sytuacjach
- włącza się do zabaw i zadań zespołowych,
- pod przywództwem nauczyciela podejmuje współpracę z rówieśnikami,
- identyfikuje wybranych pracowników szkoły,
- podejmuje próby wykonywania niektórych czynności dyżurnego (wyciera tablicę, wyrzuca śmieci)
- orientuje się w swoim dziennym planie zajęć,
- właściwie sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne,
- potrafi komunikować się ze swoim otoczeniem,
- stosuje formy i zwroty grzecznościowe,
- podaje swoje imię i nazwisko,
- wymienia członków swojej rodziny,
SFERA
POZNAWCZA
Edukacja polonisty-czna
Edukacja przyrodni-cza
Edukacja matematy-czna
Edukacja muzyczna
uch2