Etapy wprowadzania litery.doc

(27 KB) Pobierz
Etapy wprowadzania litery

Etapy wprowadzania litery

 

Czytanie jest nierozłączne z nauką pisania.

Etapy wprowadzania litery

 

1.Stworzenie sytuacji dydaktycznej umożliwiającej ćwiczenia w mówieniu i wyodrębnienia wyrazu podstawowego, w którym występuje litera jak a ma być wprowadzona (historyjka obrazkowa, zagadka, piosenka, wierszyk, wycieczka, fragment lektury, rozmowa

– prezentacja obrazku w którego  nazwie występuje nowopoznawana litera

- prezentacja wyrazu (drukowane litery)

- pokaz na kartonikach kompletu liter mała i wielka drukowana i pisana.

 

2. Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu podstawowego

- odczytanie wyrazu w całości, sylabami, głoskami

- dokonanie syntezy

- wyróżnianie samogłosek i spółgłosek (wykorzystanie cegiełek)

- wyodrębnienie nowej głoski, wyszukiwanie nowych wyrazów z tą głoską

- prezentacja nowej litery małej i wielkiej.

 

3. Nauka pisania małej i wielkiej litery oraz łączenie jej z innymi

- powoli, analiza kształtu, porównywanie jej z innymi literami, pytania co im przypomina)

- demonstrowanie sposobu pisania przez N. w dużym formacie bez linii.

- dzieci kreślą literę w powietrzu, na ławce, na plecach kolegi, lepią z plasteliny (łączyć kształt z pamięcią wzrokową i dotykową)

- pisanie w liniaturze po śladach

- pisanie w zeszytach przedmiotowych po wzorze N.

- prezentacja wyrazu, sylab, skupiamy się na łączeniu liter

- układanie zdań i zapis – uzupełnienie obrazkiem

 

4. Czytanie tekstu z nową literą

-korzystanie z elementarza

- ćwiczymy mówienie, odmianę wyrazu

- odszukiwanie wyrazów z nową literą i ich odczytywanie

- ćwiczenia w czytaniu (najpierw N, później uczniowie)

- wprowadzenie czytania z podziałem na role

- układanie pytań do tekstu przez N i na odwrót

- ćwiczenia grafomotoryczne (zdanie najkrótsze najdłuższe)

- ćwiczenia z zeszytach ćwiczeń.

Pisać szlaczki

 

Dojrzałość do nauki pisania zależy od:

- rozwoju motorycznego i intelektualnego na który składa się umiejętność analizy znaków graficznych, odwzorowanie z uwzględnieniem ich cech specyficznych – np. sposobu łączenia linii, pamięć ruchowa i koordynacja wzrokowo – ruchowa, orientacja w przestrzeni

- rozwój fizyczny – koordynacja ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka, głowy, pleców

- tempo pracy – szybkość odtwarzania

- rozwój społeczno  - emocjonalny – wrażliwość na polecenia, wytrwałość, z dolność
do samokontroli i krytycznej oceny do dalszej pracy.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin