TPK cele kształcenia.doc

(35 KB) Pobierz

Teoretyczne Podstawy Kształcenia

Temat 3: Cele kształcenia

 

1.       Ogólne cele kształcenia

 

CELE KSZTAŁCENIA – świadomie założone skutki które społeczeństwo pragnie osiągnąć przez funkcjonowanie systemu oświaty;

Głównym celem kształcenia ogólnego wg Okonia jest wielostronny rozwój osobowości gdzie wyróżnia się dwie strony:

strona rzeczowa:

o        opanowanie podstaw wiedzy naukowej o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce, ogólne idee światopoglądowe, samodzielne stosowanie wiedzy

o        przygotowanie do działalności praktycznej

o        kształtowanie u uczniów systemu przekonań

strona podmiotowa:

o        ogólny rozwój sprawności umysłowej i zdolności poznawczych (myślenie, pamięć, uwaga).

o        kształtowanie potrzeb i zainteresowań

o        wdrożenie do samoedukacji

 

Rozróżniamy dwa rodzaje celów ze względu na formułowanie:

-         cele ogólne- np. kształtowanie indywidualnych uzdolnień pedagogicznych

-         cele operacyjne- szczegółowe

Cele ogólne wskazują kierunki dążeń

zalety:

-         bogate znaczeniowo

-         akcentują ważne wartości społeczne

-         są perswazyjne

-         zwięzłe- niewiele słów określa szeroką dziedzinę

wady:

-         wieloznaczeniowość, nieokreśloność

-         założenia idealizujące

-         niejasny adresat

Cele kształcenia ogólnego to zapewnienie wszystkim uczniom optymalnego ze względu na ich potencjalne możliwości rozwoju intelektualnego.

 

Analiza celów ogólnych:

- Zapisanie celu ogólnego za pomocą jakichkolwiek wygodnych słów, nawet „mętnych”

- Zapisanie luźnych skojarzeń w postaci słów i zwrotów oznaczających czynności mogące świadczyć o osiągnięciu danego celu.

- Dokonanie selekcji zapisanych skojarzeń

- Sformułowanie dokładnych opisów wszystkich wyselekcjonowanych czynności z podaniem warunków i jakości (sprawności, częstości) ich wykonania.

- Sprawdzenie sformułowań za pomocą pytań: „jeśli ktoś zademonstruje wszystkie wymienione osiągnięcia, czy uznamy, że spełnił dany cel ogólny?”

 

2.       Taksonomia celów kształcenia

 

Taksonomia celów wg. Krathwohla

- Recepcja

- Reagowanie

- Wartościowanie

- Organizowanie

- Charakteryzowanie

TAKSONOMIA CELÓW – hierarchiczny układ celów kształcenia, charakteryzujący się poprawnością terminologii dydaktycznej, jasnością haseł i zdefiniowaniem kategorii celów

Taksonomia jest narzędziem pomagającym klasyfikować rzeczy i ukazywać relacje miedzy nimi. Jest narzędziem pomocnym w podejmowaniu decyzji w sprawach celów dydaktycznych.

 

Taksonomia będąca dziełem B.S Blooma i jego zespołu dotyczy dziedziny poznawczej i emocjonalnej. Taksonomia jest powszechnie stosowana jako pomoc w planowaniu nauczania. Dzieli się na 3 dziedziny:

Taksonomia celów wg. Harrowa

- czynności odruchowe

- ruchy podstawowe

- umiejętności percepcyjne

- umiejętności fizyczne

- ruchy wyćwiczone

- komunikowanie się bezsłowne

1)poznawczą-w procesie nabywania wiedzy taksonomia wyodrębniła 6 poziomów, na których dokonują się odrębne procesy poznawcze. Ujmuje w nich wszystkie ogólne procesy intelektualne. (wiadomości, rozumienie, zastosowanie, analiza, synteza, ocena).

2)emocjonalną- dzieli się na 5 kategorii a każda określa stopień zaangażowania lub napięcia emocjonalnego wymaganego od uczniów.(odbieranie bodźców, reagowanie, wartościowanie, systematyzacja wartości, uwewnętrznienie systemu wartości).

3)psychomotoryczną-dzieli się na 6 kategorii. Są one uszeregowane od prostego odruchu do złożonej czynności komunikowania innym myśli i emocji.(odruchy, ruchy podstawowe, zdolności percepcyjne, zdolności fizyczne, ruchy wyćwiczeniowe , ruchowe środki wyrazu).

 

 

W Polsce taksonomię opracował Bolesław Niemierko. Wyodrębnił 4 kategorie:

A. ZAPAMIĘTYWANIE

B. ZROZUMIENIE

C.ZASTOSOWANIE W SYTUACJACH TYPOWYCH

D.ZASTOSOWANIE W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH.

 

ZAPAMIĘTYWANIE WIADOMOŚCI (A)- oznacza gotowość do przypomnienia sobie pewnych terminów, faktów, praw i teorii naukowych, zasad działania. Wiąże się to z elementarnym poziomem rozumienia wiadomości: uczeń nie powinien ich mylić ze sobą i zniekształcać. Czasowniki używane przy określeniu celów tej kategorii to: wymienić, zdefiniować, wymienić, zidentyfikować.

 

ZROZUMIENIE WIADOMOŚCI (B)- oznacza, że uczeń potrafi przedstawić je w innej formie, niż je zapamiętał, uporządkować i streścić, uczynić podstawą prostego wnioskowania. Czasowniki używane przy określeniu celów tej kategorii to:wyjaśnić, scharakteryzować, streścić, rozpoznać, rozróżnić, uzasadnić, zilustrować. Poziom umiejętności: stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych.

 

STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH TYPOWYCH (C)- oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się się wiadomościami według poznanych mu uprzednio wzorów. Cel, do którego wiadomości mają być stosowane, nie powinien być bardzo odległy od celów osiąganych w toku ćwiczeń szkolnych. Czasowniki używane przy określaniu celów tej kategorii to: wykonać, rozwiązać, zastoswać, zaprojektować, wybrać sposób, wykreślić.

 

OPERACJONALIZACJA CELÓW – przekształcenie celu ogólnego na cele szczegółowe; etapy:

1.        zapisanie celu ogólnego

2.        luźny zapis celów operacyjnych – burza mózgu

3.        selekcja

4.        klasyfikacja celów – taksonomia

5.        sformułowanie celów edukacyjnych

6.        sprawdzenie

 

Pięć zasad operacjonalizacji
(wg Bolesława Niemierki)

Zasada 1.
Poszanowanie osobowości ucznia
(nie ignorować prawa ucznia do zajmowania własnego stanowiska w wielu kwestiach i do prze- żywania uczuć zgodnie ze stanowiskiem).

Zasada 2.
Umiar w uszczegóławianiu
(tj. uszczegółowienie nie może być prowadzone aż do poziomu pojedynczych wiadomości i jed- nostkowych zastosowań umiejętności).

Zasada 3.
Zachowanie celu ogólnego w pamięci
(okaże się przydatny jako uogólnienie celów operacyjnych).

Zasada 4.
Otwartość zbioru celów operacyjnych
(życie przynosi możliwości realizacji celu ogólnego w nowy sposób, dlatego zbiór celów opera- cyjnych nigdy nie powinien być traktowany jako zamknięty, ostateczny, należy wykorzystać nie- oczekiwane, wartościowe inicjatywy uczniów).

Zasada 5.
Pełna realizacja celów operacyjnych
(operacjonalizacja jest bardzo pracochłonna, ale nie można się zadowolić wyłącznie etapem planowania bez zamiaru pełnej realizacji).

STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH (D)- oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych dla niego zjawisk, formułowania planu działania, tworzenia oryginalnych przedmiotów, wartościowania przedmiotów według pewnych kryteriów. Czasowniki używane przy określaniu celów tej kategorii to: udowodnić, przewidzieć, wykryć, zanalizować, ocenić, zaplanować, zaproponować, opracować.

 

3.Cele szczegółowe

 

Cel operacyjny(cel szczegółowy) opis zachowania jakie ma przejawiać uczeń po ukończeniu nauki, składa się z trzech elementów:

o        zachowanie końcowe – aktywność której przebieg można zaobserwować

o        warunki przejawiania zachowania końcowego – opis sytuacji w której uczeń przejawia zachowanie końcowe (pomoce ograniczenia i forma)

o        standardy osiągania zachowania końcowego – dokładność, szybkość, znane odniesienie, liczba błędów

Cele szczegółowe:

1) Zaznajomienie uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, technice i kulturze w zakresie umożliwiającym rozumienie najważniejszych rzeczy, zjawisk, wydarzeń i procesów oraz operatywne posługiwanie się tą wiedzą przy przekształcaniu fragmentów rzeczywistości, dostosowanym do możliwości dzieci i młodzieży.

2) Rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów, a mianowicie ich krytycznego myślenia, uwagi, wyobraźni, pamięci, fantazji i różnorakich umiejętności praktycznych.

3) Kształtowanie u dzieci i młodzieży akceptowanego społecznie systemu wartości, tzn. systemu spójnych merytorycznie i logicznie poglądów i przekonań, wyznaczających stosunek do świata oraz ukierunkowujących ich postępowanie.

4) Wdrażanie uczniów do samokształcenia, wyrabianie u nich potrzeby stałego, a zarazem systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy i umiejętności w drodze świadomego uczenia się pozaszkolnego.

5) Zaznajamianie uczniów z ogólnymi podstawami produkcji i organizacji pracy w zakresie najważniejszych dziedzin wytwórczości (przemysł maszynowy, elektroniczny, chemiczny, rolnictwo) oraz wyposażenie ich w umiejętność posługiwania.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin