Nauka może stać się dla dzieci ciekawą i zajmującą.docx

(50 KB) Pobierz

Nauka może stać się dla dzieci ciekawą i zajmującą,

jeżeli będzie opromieniona jasnym światłem myśli,

uczuć, twórczości, piękna i zabawy”

W. Suchomliński

Program własny

kółka muzycznego „Przygrywka”

dla dzieci z klas I –III

Opracowanie: Anna Skoropada

Wrocław 2004r.


Page 2

2

SPIS TREŚCI

I. Wprowadzenie do programu

1. Metryczka programu

2. Uzasadnienie powstania programu.

3. Założenia programu

4. Użytkownicy programu

5. Warunki realizacji programu

II . Cele programu

1. Cele ogólne

2. Cele operacyjne

III. Treści nauczania

1. Treści programowe w pierwszym roku realizacji programu

2. Treści programowe w drugim roku realizacji

3. Treści programowe w trzecim roku realizacji

IV. Procedury osiągania celów

1. Metody pracy

2. Formy działalności

3. Materiał nauczania

4. Techniki nauczania

5. Formy pracy

6. Pomoce dydaktyczne

V. Opis założonych osiągnięć ucznia

VI. Ocena osiągnięć ucznia

VII. Założenia ewaluacyjne

VIII. Materiały źródłowe


Page 3

3

I. Wprowadzenie do programu własnego

1. Metryczka programu

Typ zajęć – zajęcia pozalekcyjne - kółko muzyczne o nazwie „Przygrywka”

Typ szkoły – szkoła podstawowa

Etap nauki – kształcenie zintegrowane

Wymiar godzin – 1 zajęcie 45-minutowe, raz w tygodniu

Informacje o autorze: Anna Skoropada

- absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu

Wrocławskiego o kierunku pedagogiki i specjalności nauczania

początkowego

- absolwentka Podstawowej Szkoły Muzycznej I Stopnia we Wrocławiu

im. Grażyny Bacewicz

- nauczyciel kształcenia zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 118

we Wrocławiu

2. Uzasadnienie powstania programu

Dziecko jest istotą niezgłębioną i ogromnie indywidualną. W jego zadziwieniu,

naiwnym wyobrażeniu o świecie pełnym znaków zapytania nie ma miejsca na schemat,

rutynę czy działania mało kreatywne. Moim, jako nauczyciela zadaniem jest zaspokajanie

potrzeb dziecka, ukształtowanie osobowości aktywnej i wszechstronnej, poszerzanie wiedzy o

sobie samym i świecie, dbanie o rozwój uzdolnień i zainteresowań m.in. muzycznych.

Zadania te mogę realizować poprzez wychowanie przez sztukę.

Wartości humanistyczne sztuki mogą zostać wykorzystane jako bodźce wywołujące określone

nastroje i przeżycia. Poprzez sztukę można również kierować tymi doznaniami, wzbogacając

sferę emocjonalną. Kontakt ze sztuką wpływa korzystnie na rozwój procesów poznawczych,

rozładowanie stanów napięć emocjonalnych, a tym samym utrzymanie równowagi

psychicznej dziecka. Ta szeroka skala wartości sztuki może być realizowana na

prowadzonych przez mnie muzycznych zajęciach pozalekcyjnych, na kółku muzycznym dla

chętnych dzieci z klas I –III. Kółko muzyczne „Przygrywka” stara się rozwijać podstawowe

zdolności muzyczne w takim zakresie, na jaki pozwalają indywidualne możliwości każdego z

uczestników. Kształcenie muzyczne na zajęciach kółka muzycznego znacznie odbiega od

przekazywanej wiedzy podczas obowiązkowych zajęć kształcenia zintegrowanego, na których

tematyka praktycznie jest zdominowana przez treści polonistyczne, środowiskowe i

matematyczne. Na przekazanie treści muzycznych i rozwinięcie swej artystycznej pasji

często po prostu nie ma czasu. Kółko muzyczne gwarantuje zdobycie wiedzy, umiejętności,

swobodną i miłą atmosferę, rozwój talentów i świetną zabawę.

3. Założenia programu

Głównym założeniem programu jest ukształtowanie pozytywnej motywacji do

muzyki, zapewnienie bezpośredniego kontaktu z muzyką w formie różnorodnej działalności

muzycznej, nabycie cech umożliwiających uprawianie muzyki choćby w najprostszych jej

formach oraz przygotowanie odbiorców muzyki. Jako, że etap kształcenia obejmuje dzieci z

klas I-III, niniejszy program został skonstruowany w cyklu 3- letnim. Pierwszy rok realizacji

obejmuje dzieci z klas pierwszych, drugi rok obejmuje dzieci z klas drugich, a trzeci rok -

dzieci z klas trzecich. Program na każdym etapie przewiduje naukę i rozwój umiejętności


Page 4

4

muzycznych: śpiew i ćwiczenia mowy, grę na instrumencie, ruch z muzyką, tworzenie i

słuchanie muzyki.

4. Użytkownicy programu

a) uczniowie klasy pierwszej, drugiej i trzeciej, którzy są podmiotem programu,

b) wykwalifikowany nauczyciel, który zna teorię muzyki i umie grać na instrumencie

muzycznym. Nauczyciel ten w oparciu o program realizuje założone cele, układa rozkład

materiału, trafnie dobiera i stosuje środki i materiały dydaktyczne, prowadzi

dokumentację przebiegu procesu kształcenia muzycznego.

c) rodzice, którzy aktywnie mogą wspierać dziecko w jego twórczej pasji.

5. Warunki realizacji programu

Realizacja trzyletniego cyklu programu rozpocznie się w klasie pierwszej w roku

szkolnym 2004/2005 i kontynuowana będzie w następnych latach. Uczniowie jedną godzinę

lekcyjną w tygodniu odbywać będą w grupie około 30- osobowej . Specjalnie przystosowana

do zajęć sala wyposażona będzie w podstawowy sprzęt muzyczny – pianino lub keebord,

liczne instrumenty perkusyjne, wykładzinę do muzycznych zajęć ruchowych, odtwarzacz płyt

cd, magnetofon z możliwością nagrywania . Do dyspozycji dzieci będą także liczne

śpiewniki, plakaty muzyczne, przybory szkolne i zabawki przydatne w edukacji muzycznej.

II. Cele programu

1. Cele ogólne:

- rozbudzanie pozytywnego stosunku do muzyki;

- kształtowanie osobowości twórczej i aktywnej;

- rozwijanie wrażliwości artystycznej i emocjonalnej;

- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych;

- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i jej analizowania pod kątem np. tempa, rytmu,

melodii, dynamiki, artykulacji;

- zapoznawanie dzieci z dziełami muzycznymi poprzez grę na instrumentach i percepcję

muzyki;

- poznawanie wiadomości o muzyce i muzykach oraz ciągłe ich poszerzanie;

- kształtowanie umiejętności wykonawczych poprzez poprawny śpiew, grę w stopniu

elementarnym na instrumentach, tworzenie akompaniamentu do piosenek, wyrażanie

muzyki ruchem;

- poszerzanie doświadczeń muzycznych poprzez różne formy aktywności twórczej.

2. Cele operacyjne:

Dziecko:

- poprawnie śpiewa z pamięci piosenki jednogłosowe, dwugłosowe, kanony z

uwzględnieniem zmian: tempa, dynamiki, artykulacji, intonacji, rytmu i barwy brzmienia,

- umie śpiewać indywidualnie i w gromadzie poznane piosenki;

- zna i stosuje w praktyce zasady prawidłowego oddychania podczas wykonywanych

piosenek i rytmizowanych tekstów;

- rozpoznaje brzmienie instrumentów perkusyjnych i umie wykonać przy ich pomocy

proste tematy rytmiczne i łatwe akompaniamenty;

- ilustruje ruchowo budowę utworu muzycznego AB, ABA;


Page 5

5

- zna podstawowe kroki krakowiaka i umie je wykonać;

- zna podstawowe kroki do walca angielskiego, tanga, cha-chy, samby, rock and rolla

i umie je zaprezentować na parkiecie;

- potrafi improwizować ruch, rytm i melodię do poznanego utworu;

- określa wysokość i czas trwania dźwięków, źródła ich pochodzenia;

- rozpoznaje rodzaje głosu ludzkiego: sopran, alt, tenor i bas w słuchanych utworach;

- umie rozpoznać kierunki linii melodycznej, zmiany, kontrasty i powtórzenia w niej

zachodzące;

- rozróżnia rytm, tempo, dynamikę, barwę dźwięku w słuchanym i wykonywanym utworze;

- zna twórczość Fryderyka Chopina , rozpoznaje kilka jego utworów;

- słucha muzyki, rozróżnia utwory wokalne od instrumentalnych, rozróżnia rodzaje

zespołów muzycznych.

III. Treści nauczania

Treści programowe w poszczególnych latach realizacji

1. Treści programowe w pierwszym roku realizacji

L.p. Dział

Treści programowe Kompetencje i umiejętności

Uwagi:

1.

Śpiew

i

mowa

Piosenki

jednogłosowe

Oddech

i

jego

regulacja. Głos i

jego emisja .

Rytmiczna recytacja

tekstów.

Poprawne śpiewanie z pamięci

10-12

piosenek

jednogłosowych

z

uwzględnieniem

zmian:

tempa, dynamiki, artykulacji,

intonacji i barwy głosu.

Śpiewanie

zbiorowe

i

indywidualne

poznanych

piosenek,

śpiewanie

dźwięków o różnej wysokości

i

zróżnicowanym

czasie

trwania.

Prawidłowe

oddychanie

podczas

wykonywanych

piosenek, ćwiczeń - melodii i

recytacji

zrytmizowanych

tekstów.

Poprawne

wymawianie

wyrazów

i

prawidłowe

intonowanie dźwięków

Poprawne

rytmizowanie

tekstów z podziałem na sylaby

(zmiany

rytmu,

tempa,

dynamiki,

artykulacji,

Tematyka

piosenek:

szkoła,

pory roku, dom,

rodzina, piosenki

ludowe i okazjonal-

ne: pasowanie na

ucznia, święta,

Dzień Matki, Ojca,

Babci,

Dziadka,

zakończenie roku

szkolnego .

Do wykorzystania:

zabawy i ćwiczenia

oddechowe.

Ćwiczenia oparte

na wzorach melodii

złożonych z kilku

dźwięków.

W

ćwiczeniach

należy

zwracać

uwagę na dobrą

dykcję i prawidło-


Page 6

6

intonacji, barwy głosu).

wy podział

na

sylaby.

2.

Gra

na

instrumen-

tach

Brzmienie

oraz

technika gry na

instrumentach

perkusyjnych

melodycznych

i

niemelodycznych.

Rozpoznawanie

poszczególnych instrumentów,

poznanie

ich

brzmienia,

opanowanie techniki gry,

wykonywanie

prostych

tematów

rytmicznych

i

łatwych akompaniamentów do

piosenek.

Określenie stosunku trwania

ćwierćnuty

i

ósemki

względem siebie.

Instrumenty

perkusyjne: trójkąt,

bębenek, tamburyn,

talerze,

kołatka,

grzechotka,

pudełka

akustyczne,

dzwonki

chromatyczne.

3.

Ruch

z

muzyką

Zabawy ruchowe.

Pokazywanie

ruchem

budowy

utworu dwu- i

trzyczęściowego

(AB, ABA)

Przedstawianie

ruchem

tematów

rytmicznych,

akcentu, zmian występujących

w utworze, kierunku linii

melodycznej.

Umiejętność

szybkiego

reagowania na zmiany: tempa,

rytmu, dynamiki, artykulacji,

wysokości i barwy dźwięku.

Przedstawianie

ruchem

ćwierćnut i ósemek.

Wykonywanie podstawowych

kroków krakowiaka.

Zakres

ćwiczeń

muzyczno-

ruchowych:

relaksacyjne,

z

zakresu

techniki

ruchu, kształcące

orientację

w

przestrzeni,

kształcące poczucie

rytmu, rozwijające

słuch

wysokościowy,

pobudzająco-

hamujące, zabawy

ruchowe

ze

śpiewem,

improwizowanie i

tworzenie ruchu.

4.

Tworzenie

muzyki

Zadania twórcze –

improwizacja.

Samodzielne

tworzenie

melodii i stosowanie zmian

tempa, rytmu, dynamiki,

artykulacji, barwy głosu,

wysokości dźwięku.

Samodzielne improwizowanie

rytmów

i

melodii

do

poznanego tekstu.

5.

Percepcja

muzyki

Cechy dźwięku –

wysokość,

czas

trwania,

rodzaj,

źródło pochodzenia.

Rozpoznawanie i określanie

wysokości i czasu trwania

dźwięków oraz źródła ich

pochodzenia.

Poznanie

brzmienia

instrumentów: trąbki, pianina,

skrzypiec, gitary.


Page 7

7

Rodzaje

głosu

ludzkiego: sopran,

bas.

Linia melodyczna.

Elementy muzyki

Utwory wokalne i

instrumentalne,

słuchanie muzyki

Rozpoznawanie i określanie

sopranu i basu w słuchanych

utworach.

Rozpoznawanie

kierunków

linii melodycznej, zmian,

kontrastów i powtórzeń w niej

zachodzących.

Rozpoznawanie i określanie

rytmu, tempa, dynamiki,

barwy dźwięku, rejestru.

Omawianie

słuchanych

utworów

wokalnych

i

instrumentalnych pod kątem

nastroju.

2. Treści programowe w drugim roku realizacji

L.p. Dział

Treści programowe Kompetencje i umiejętności

Uwagi

1.

Śpiew

i

mowa

Piosenki

jednogłosowe

i

dwugłosowe,

kanony.

Rozwój

głosu

dziecka.

Regulacja oddechu.

Ćwiczenia mowy i

rytmiczna recytacja

tekstów.

Poprawne zaśpiewanie

z

pamięci 10-12 piosenek,

prawidłowe wykonanie 1- 2

kanonów

dwugłosowych.

Śpiew

indywidualny

i

zbiorowy.

Rozpoznawanie, określanie i

stosowanie zmian tempa,

dynamiki

i

artykulacji,

intonacji, barwy i wysokości

dźwięku.

Poprawne wymawianie i

intonowanie

wyrazów.

Stosowanie

prawidłowego

oddechu

podczas

wykonywania

ćwiczeń-

melodii, piosenek i recytacji

zrytmizowanych tekstów.

Prawidłowe akcentowanie i

sylabizowanie

wyrazów.

Rytmiczne

recytowanie

tekstów z podziałem na sylaby

i z zastosowaniem zmian

tempa rytmu, dynamiki i

artykulacji.

Tematyka

piosenek: szkoła,

pory roku, dom,

rodzina, przyroda,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin