tworzenie_prezentacji.doc

(76 KB) Pobierz
Tworzenie prezentacji pt

Tworzenie prezentacji pt. „Przygotowanie do nauki wychowania komunikacyjnego w klasach I-VI

 

 

1.    Wykorzystania komputera do nauki wychowania komunikacyjnego.

 

Prezentacja, którą opracowałam ma na celu pomagać w utrwalaniu już poznanych na wcześniejszych lekcjach znaków drogowych i zdarzeń komunikacyjnych. Kontakt z edukacją komunikacyjną zaczyna się już w przedszkolu, następnie w nauczaniu zintegrowanym i dopiero pod koniec klasy czwartej przychodzi pierwszy poważny w życiu człowieka egzamin, na KARTĘ ROWEROWĄ.

Przygotowaniem uczniów zajmuje się szkoła, więc im więcej pomocy tym edukacja efektywniejsza. Od momentu wprowadzenia wychowania komunikacyjnego do szkoły podstawowej przyjęliśmy zasadę przygotowania dzieci do zdobywania karty rowerowej. W klasach młodszych uczniowie zapoznają się stopniowo z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Poznają zasady przechodzenia przez jezdnię, obserwują znaki drogowe znajdujące się w pobliżu szkoły, często uczestniczą w wycieczkach i spacerach na najbliższe skrzyżowania. Rozumieją konieczność przestrzegania przepisów ruchu drogowego, zdają sobie sprawę z następstw niewłaściwych zachowań pieszych. Dalsza edukacja wychowania komunikacyjnego odbywa się na lekcjach techniki w klasach IV-VI, w ciągu roku szkolnego realizowany jest program, aby dobrze przygotować młodzież do ruchu pieszego, a także jazdy na rowerze.

Opracowując prezentację chciałam umożliwić uczniom opanowanie wiadomości i umiejętności z wychowania komunikacyjnego w sposób ciekawy i atrakcyjny. Zakładam, że prezentacja będzie uzupełnieniem i podsumowaniem wiadomości zdobytych w czasie zajęć z wychowania komunikacyjnego.

Prezentacja nosi nazwę „Przygotowanie do nauki wychowania komunikacyjnego w klasach I-VI

Myślę, że przybliży i upoglądowi zagadnienia z wychowania komunikacyjnego w klasach starszych i młodszych szkoły podstawowej.

 

Prezentacja składa się z trzech działów

I. Prezentacja może być wykorzystana w części głównej lekcji jak również w podsumowaniu zdobytych wiadomości na temat „Przepisy, znaki i sygnały drogowe obowiązujące pieszych”

II.                                                                                                                                                                                                                                                   Prezentacja dotyczy przygotowana uczniów do egzaminu na kartę rowerową.

Główne treści prezentacji to:

·        Warunki techniczne roweru

·        Zasady poruszania się rowerem po drodze

·        Znaki drogowe z zakresu karty rowerowej

III.           Prezentacja sprawdzian na kartę rowerową dla klasy IV

 

 

W załączeniu przedstawiam dwa scenariusze lekcji z wychowania komunikacyjnego do klasy IV i II.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz  (dla klasy czwartej)

 

 

 

TEMAT: Przepisy, znaki i sygnały drogowe dotyczące pieszych.

 

Cele poznawcze: poznanie definicji pieszego, znaków i przepisów dotyczących pieszych.

 

Cele kształcące: kształcenie umiejętności rozpoznawania znaków drogowych dotyczących pieszych, nabycie umiejętności rozumienia przepisów o ruchu drogowym.

 

Cele wychowawcze: zasadność przestrzegania przepisów o ruchu pieszych.

 

Metoda pracy nauczyciela: wykład – pokaz z opisem.

 

Forma pracy uczniów: indywidualna.

 

Środki dydaktyczne: komputer wraz z prezentacją pod tytułem „Wychowanie komunikacyjne”

 

I. Uświadomienie celu danego działania i podjęcie odpowiedniego zadania. Nauczyciel wyjaśnia definicje pieszego oraz omawia sytuacje, kiedy możemy nazywać siebie pieszymi uczestnikami ruchu.

II.                                                                                                                                                                                                                                                    Analiza zadania.

III.                                                                                                                                                                                                                                                 Nauczyciel wraz z uczniami analizuje przypadki, w jaki sposób powinniśmy zachowywać się na jezdni.

IV.                                                                                                                                                                                                                                                Planowanie.

              Nauczyciel omawia, w jaki sposób uczniowie będą rozwiązywać postawione zadania

 

V.                                                                                                                                                                                                                                                   Przygotowanie rzeczowych warunków realizacji planu.

              Uczniowie włączają przygotowaną wcześniej przez nauczyciela prezentację

VI.                                                                                                                                                                                                                                                Wykonanie zadania

Uczniowie oglądają poszczególne slajdy prezentacji, analizują przykłady i rozwiązują zadania przygotowane w prezentacji.

Prezentacja wykorzystana w tej lekcji składa się ze slajdów przedstawiających sytuacje na drogach, jak również omówienie znaków drogowych dotyczących pieszych. Na samym końcu znajduje się jedno ćwiczenie polegające na zakwalifikowaniu przedstawionego znaku do odpowiedniej grupy.

 

VII.          Czynności zakończeniowe

VIII.      Kontrola i ocena pracy uczniów

 

Sprawdzian na kartę rowerową” w formie prezentacji może być wykorzystany przez nauczyciela na lekcję przygotowującą uczniów do sprawdzianu na kartę rowerową. Na każde pytanie przygotowane są trzy odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa.

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz zajęć nauczania zintegrowanego w klasie drugiej

 

 

 

 

BLOK TEMATYCZNY

 

MIĘDZY NAMI UCZNIAMI

 

Tematy dnia:

1.     Nasze obietnice, nasze życzenia.

2.     Wspólnie uczymy się i pracujemy.

3.     Moja droga do szkoły.

4.     Poznajemy znaki drogowe.

5.     Jakie obowiązki ma dyżurny?

 

(Zajęcia na cztery lekcje, w korelacji z innymi edukacjami)

 

 

 


Edukacja środowiskowa - Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zachowania bezpieczeństwa w ruchu ulicznym. Poznanie 4 grup znaków drogowych- uzupełnianie tekstu z lukami.                                                                                                                .

 

Edukacja motoryczno ruchowa - Zabawy bieżne z zastosowaniem zasad ruchu               drogowego

 

Edukacja matematyczna - Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 przemienność dodawania – rozwiązywanie zadań tekstowych

 

Edukacja artystyczna - Wykonanie makiety skrzyżowania

 

 

Środki dydaktyczne: Modele znaków drogowych, ilustracje, karty pracy dla każdego ucznia, książka Romana Trześniakowskiego „GRY I ZABAWY RUCHOWE”, prezentacja Wychowanie Komunikacyjne

 

Metody: działaniowa, problemowa, słowna z opisem, praca z książką, pokaz

 

Formy: indywidualna, zbiorowa.

 

CELE OPERACYJNE W KATEGORIACH CZYNNOŚCI UCZNIA:

 

-       Potrafi wypowiadać się swobodnie na temat ruchu ulicznego, znaków drogowych.

-       Rozpoznaje wybrane znaki drogowe, które najczęściej spotyka w drodze do szkoły.

-       Uczestniczy w zabawach ruchowych, sprawnie wykonuje ćwiczenia,

-       Projektuje elementy makiety skrzyżowania ulicznego – znaki drogowe, pojazdy.

-       Wycina, modeluje, łączy różne materiały.

-       Uzupełnia brakujące liczby w okienkach.

-       Dodaje liczby w zakresie 20, stosując ze zrozumieniem przemienność dodawania.

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

1.     Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zachowania bezpieczeństwa               w ruchu ulicznym na podstawie ilustracji, własnych               doświadczeń,               obserwacji i pokazu prezentacji „Wychowanie komunikacyjne”

 

Rozwiązywanie zagadek:

 

-       Przejście wolne, więc swobodnie mogą po nich przejść przechodnie -

pasy

-       Kolor „Stop”, więc wstrzymaj krok –...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin