tester refleksu.pdf

(97 KB) Pobierz
Tester refleksu
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
Tester refleksu
Sprawdü swoj¹ reakcjÍ na prze-
ciwnoúci i†umiejÍtnoúÊ koordyna-
cji za pomoc¹ tej elektronicznej
gry przyciskowej! Gra jest prze-
znaczona dla dwÛch graczy (lub
zespo³Ûw) oznaczonych jako czer-
wony i†zielony. S¹ tu dwa rzÍdy
przyciskÛw, cztery czerwone
i†cztery zielone, z†odpowiednimi
diodami LED. Diody migaj¹ na
przemian z†szybkoúci¹, ktÛra mo-
øe byÊ rÍcznie regulowana. Zada-
niem gracza jest naciskanie swoich
przyciskÛw przez krÛtki czas, gdy
úwieci jego dioda LED. Kaødy
naciúniÍty wtedy przycisk powo-
duje magazynowanie ³adunku
(energii) w odpowiednim konden-
satorze. Jednak przycisk wciúniÍty
w†momencie, gdy jego dioda nie
úwieci powoduje roz³adowanie
kondensatora (utratÍ zmagazyno-
wanej energii). Gdy wszystkie
cztery kondensatory (zbiorniki
energii) s¹ na³adowane, wyjúcie 4-
wejúciowej bramki NAND w³¹cza
tranzystor z†duø¹ czerwon¹ lub
zielon¹ diod¹ LED w†kolektorze,
wskazuj¹c¹ zwyciÍzcÍ. RÛwnieø
brzÍczyk potwierdza, øe gra jest
rozstrzygniÍta.
Sterowanie szybkoúci¹ timera
(wy³¹cznie przez arbitra!) umoø-
LISTA ELEMENTÓW
Rezystory
R1, R6: 2,2k
R5: 100k
, potencjometr liniowy
Kondensatory
C1, C2, C3: 100nF
C4: 1
F/16V, stojący
F/16V, stojący
C6..C13: 10
F/16V, stojące
Półprzewodniki
D1..D4, D9: dioda LED zielona
D5..D8, D10: dioda LED czerwona
T1, T2: BC557
IC1: 555
IC2: 4017
IC3: 4012
Różne
S1: wyłącznik przyciskowy,
1 komplet styków
S2..S5: wyłączniki przyciskowe
czerwone, 1 komplet styków
S6..S9: wyłączniki przyciskowe
zielone, 1 komplet styków
Bt1: bateria 9V PP3 z uchwytem
i zaciskiem
Bz1: brzęczyk {aktywny, 6V
S10: wyłącznik, 1 komplet styków
S11: przełącznik, 1 komplet styków
przełącznych
liwia rozgrywanie partii na rÛø-
nych poziomach umiejÍtnoúci, ku
zadowoleniu zarÛwno starszych,
jak i†m³odych.
Przycisk ìzamroøeniaî,
wstrzymuj¹cy wyúwietlanie
na jednej z†diod LED na
czas oko³o dwu sekund,
dopuszcza bardziej leniw¹
metodÍ gry. Mniejsza szyb-
koúÊ timera wprowadza
element umiejÍtnoúci - gra-
cze wykonuj¹c ruch doko-
nuj¹ wyboru, ktÛra dioda
LED ma byÊ wyznaczona
do magazynowania punk-
tÛw.
Czynnik przypadkowoú-
ci, wykorzystuj¹cy szeúÊ
spoúrÛd diod LED, rÛw-
nieø pseudolosowy lub za-
leøny od umiejÍtnoúci (o
mniejszej szybkoúci), jest przewi-
dziany do zastosowania w†innych
grach. W†niektÛrych moøe byÊ
wykorzystana w³aúciwoúÊ orze³/
reszka jako wybÛr czerwonego lub
zielonego. W†grach czterech stron,
na przyk³ad w quizach, moøe
Rys. 1.
24
Elektronika Praktyczna 6/99
R2, R3, R4: 1k
P1: 1M
C5: 22
30557009.020.png 30557009.021.png 30557009.022.png 30557009.023.png 30557009.001.png 30557009.002.png 30557009.003.png 30557009.004.png 30557009.005.png 30557009.006.png 30557009.007.png 30557009.008.png 30557009.009.png 30557009.010.png 30557009.011.png 30557009.012.png 30557009.013.png 30557009.014.png 30557009.015.png 30557009.016.png 30557009.017.png 30557009.018.png 30557009.019.png
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
znaleüÊ zastosowanie wszystkie
osiem diod LED wraz z†przycis-
kiem zamroøenia.
A†teraz o†uk³adzie. Impulsy ze-
garowe licznika pochodz¹ z†time-
ra 555 (IC1) w³¹czonego w†kon-
figuracji generatora astabilnego.
Elementy okreúlaj¹ce sta³¹ czaso-
w¹ (P1, R1, R6 i†C4) umoøliwiaj¹
ustawienie dowolnej szybkoúci po-
miÍdzy 1†i†180 impulsÛw na se-
kundÍ (punkty pomiarowe a i † b ).
Po w³¹czeniu zasilania wyjúcie
IC1 prze³¹cza osiem dekodowa-
nych wyjúÊ IC2 (licznik Johnsona
4017), poniewaø wyprowadzenie
zerowania jest po³¹czone z†wypro-
wadzeniem 9†poprzez wy³¹cznik
S11. W†wyniku tego po oúmiu
impulsach taktuj¹cych, poziom
wysoki na wyprowadzeniu
9†powoduje zerowanie licznika.
Dodatnie impulsy wyjúciowe ko-
lejno pobudzaj¹ diody D1 do D8,
powoduj¹c ich cykliczne úwiece-
nie z†szybkoúci¹ okreúlon¹ usta-
wieniem P1.
Kaødy z†czerwonych przycis-
kÛw S6..S9 ³¹czy wyjúcia licznika
z†wyprowadzeniami 4-wejúciowej
bramki NAND IC3b. Podobnie
dzia³aj¹ przyciski zielone S2..S5
na wejúciach drugiej bramki
NAND. Kondensatory elektroli-
tyczne C6..C11 (po jednym dla
kaødego wejúcia IC3) s³uø¹ jako
obwody magazynuj¹ce. Chociaø
kaødy z†nich moøe byÊ natych-
miast na³adowany poprzez wciú-
niÍcie przycisku, gdy dioda LED
wskazuje, øe odpowiedni impuls
wyjúciowy jest obecny, bÍdzie
rÛwnieø natychmiast roz³adowa-
ny, jeúli przycisk zostanie wciú-
niÍty przy braku impulsu.
Jeúli wszystkie ìczerwoneî
wejúcia IC3b s¹ w†stanie wyso-
kim, wyprowadzenie wyjúciowe
13 przyjmuje stan niski i†w³¹cza
T2. Ten z†kolei w³¹cza czerwon¹
diodÍ D9 i†piezoelektryczny brzÍ-
czyk Bz1. Przeciwnie, jeúli wszys-
tkie zielone wejúcia maj¹ stan
wysoki wyprowadzenie wyjúcio-
we 1†IC3a przyjmuje stan niski
i†w³¹cza siÍ T1, pobudzaj¹c do
úwiecenia zielon¹ diodÍ D10
(punkt pomiarowy d ).
Przycisk zamroøenia S1 pod-
ci¹ga wejúcie bramkuj¹ce IC2 (wy-
prowadzenie 13) do poziomu wy-
sokiego. Po wy³¹czeniu przycisku
S1 ³adunek w kondensatorze C5
podtrzymuje przez chwilÍ úwiece-
nie wybranej diody LED. PrzyjÍta
wartoúÊ C5 zapewnia úwiecenie
przez oko³o dwie sekundy, co
wydaje siÍ wystarczaj¹ce do ce-
lÛw losowych i†przechwytu, ale
moøe byÊ zmienione odpowiednio
do potrzeb.
[974020 − R. Bebbington]
Elektronika Praktyczna 6/99
25
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin