Najwyższy Budynek Świata.pdf

(558 KB) Pobierz
Najwy¿szy budynek œwiata
Najwyýszy
budynek æwiata
Malezyjskie bliniacze wieýowce s symbolem zarwno kultury,
jak i rozwoju gospodarczego azjatyckiego kraju
Cesar Pelli, Charles Thornton i Leonard Joseph
dowli wydaje si« nieod¸czn cech natury ludz-
kiej. Poczwszy od piramidy Cheopsa poprzez wie-
ý« Babel w wielu cywilizacjach usi¸owano stawia budowle
dominujce nad otoczeniem. ChiÄskie pagody czy minare-
ty islamu by¸y symbolami religijnymi Ð wieýami si«gaj-
cymi niebios.
Wsp¸czeænie wznosi si« drapacze chmur. Od ponad stu
lat architekci i konstruktorzy wykorzystuj praktyczn i teo-
retyczn wiedz« o budownictwie wysokoæciowym, aby
dostosowa przestrzeÄ miast do dzisiejszych potrzeb i
wyobraýeÄ. Pocztkowo zdarza¸o si«, ýe drapacze chmur
przypomina¸y kszta¸tem wieýe lub greckie kolumny. W okre-
sie dominujcego po II wojnie æwiatowej modernizmu uni-
kano w architekturze symbolicznych skojarzeÄ: p¸asko zwieÄ-
czonych prostopad¸oæciennych blokw nie nazywano juý
nawet drapaczami, stosowano raczej termin wysokoæciow-
ce. Ostatnio zainteresowanie wysokimi budynkami jako no-
D ýenie do wznoszenia moýliwie najwyýszych bu-
66106583.005.png
ænikami treæci kulturowych wzros¸o. Przyk¸adem tej tenden-
cji s najwyýsze obecnie na æwiecie Petronas Towers, ktre
gruj nad Kuala Lumpur Ð stolic Malezji.
Wierzcho¸ki 88-pi«trowych budynkw si«gaj 451.9 m. Wie-
ýowce ¸czy napowietrzna k¸adka na wysokoæci 41 i 42 pi«-
tra. S jednak czymæ wi«cej niý par drapaczy chmur. Nie-
dawno ukoÄczona budowa sta¸a si« symbolem gospodarczego
rozwoju Malezji, podkreælajc jednoczeænie islamsk trady-
cj« tego 19-milionowego azjatyckiego narodu.
å WIAT N AUKI Luty 1998 61
66106583.006.png 66106583.007.png
Kaýda kondygnacja ma form« 16-ramiennej gwiazdy z na
przemian prostoktnymi i zaokrglonymi wierzcho¸kami, co na-
wizuje do tradycji islamskiej. Wieýowce s g¸wnym ele-
mentem planu urbanizacji, przez premiera Mohamada Maha-
thira zwanego Wizj 2020, w ktrym przewidziano takýe
inne monumentalne projekty. Kaýdy z drapaczy chmur ma
213 550 m 2 powierzchni uýytkowej (co rwna si« powierzchni
48 boisk do futbolu amerykaÄskiego). Oprcz biur znajduj
si« w nich: centrum wystawowe
przemys¸u petrochemicznego,
galeria sztuki, sale konferencyj-
ne wyposaýone w najnowocze-
æniejszy sprz«t multimedialny.
Wieýowce s cz«æci znacznie
wi«kszego kompleksu Ð pierw-
szego etapu rozbudowy Kuala
Lumpur City Centre Ð i zosta¸y
wzniesione na skraju 40-hekta-
rowego terenu zajmowanego
uprzednio przez tor wyæcigowy
Selangor Turf Club. W centrum
znajduje si« takýe oærodek han-
dlowy i rozrywkowy o powierzchni 140 tys. m 2 , sala koncerto-
wa mogca pomieæci 850 osb (2600 m 2 ) , podziemny garaý
na 5 tys. samochodw (251 tys. m 2 ) oraz dwa mniejsze wie-
ýowce biurowe o powierzchni uýytkowej 186 tys. m 2 .
W¸aæcicielem kompleksu i inwestorem przedsi«wzi«cia jest
Kuala Lumpur City Centre Holdings Sendirian Berhad Ð kon-
sorcjum, w ktrego sk¸ad wchodzi m.in. paÄstwowe przed-
si«biorstwo petrochemiczne Petronas, g¸wny uýytkownik.
Zamieszczony poniýej tekst
jest zapisem procesu podejmo-
wania decyzji architektonicz-
nych i inýynierskich rozpocz«-
tego w 1991 roku konkursem
i trwajcego aý do zamontowa-
nia iglic.
MOTYWY DEKORACYJNE sztu-
ki islamu znalaz¸y odzwierciedle-
nie w wyrafinowanej formie archi-
tektonicznej bliniaczych Petronas
Towers (widok z przeciwleg¸ego
brzegu pobliskiego jeziora).
PROJEKT ARCHITEKTONICZNY
Wrota Malezji
jak teý estetyk« i filozoficzne
przes¸anki przedsi«wzi«cia.
Pod koniec sierpnia 1991 ro-
ku firma Cesar Pelli & Asso-
ciates z New Haven zosta¸a po-
wiadomiona, ýe wybrano j do
wykonania pierwszej fazy pro-
jektu Kuala Lumpur City Cen-
tre, zawierajcej rwnieý pla-
ny Petronas Towers. Nigdy do
koÄca nie wiadomo, dlaczego
wyrýniono ten, a nie inny
projekt. W naszym przypadku
klient uzasadni¸ wybr tym,
ýe zwyci«ska firma przedsta-
wi¸a rozwizanie wszystkich
problemw natury praktycz-
nej, a co najwaýniejsze, zapro-
ponowa¸a zgodnie z oczekiwa-
niami projekt jedyny w swoim
rodzju. Kolejnym krokiem by-
¸o utworzenie zespo¸u projek-
towego, w ktrego sk¸ad we-
sz¸y m.in. firmy ThorntonÐ
Tomasetti Ð inýynierowie kon-
struktorzy, Flack & Kurtz Ð in-
ýynierowie mechanicy, Adam-
son Associates Ð architekci
przygotowujcy dokumenta-
cj« wykonawcz (tzw. produc-
tion architects, specjalnoæ
w Polsce nie znana Ð przyp. t¸um.) i Balmori Associates Ð
architekci krajobrazu.
W sumie w pracach projektowych uczestniczy¸o 16 firm,
co nie jest niczym wyjtkowym w przypadku projektu tej
miary, jeæli si« wemie pod uwag«, ýe im wyýsza jest budow-
la, tym wi«ksze s wymagania dotyczce jej funkcjonalnoæci,
konstrukcji, niezawodnoæci, eksploatacji i ekonomiki. Zgodnie
z kontraktem firmy zachodnie, majce praktyk« w projekto-
waniu i wznoszeniu bardzo wysokich konstrukcji, zobo-
wizano do æcis¸ej wsp¸pracy ze specjalistami malezyjskimi
i przekazania im swoich doæwiadczeÄ.
niaczych drapaczy chmur
Petronas powsta¸ Ð jak wi«k-
szoæ przedsi«wzi« inwestycyj-
nych na tak wielk skal« Ð w
wyniku mi«dzynarodowego
konkursu. Odpowiedzia¸o naÄ
osiem firm z Azji, Europy i Sta-
nw Zjednoczonych. Wszystkie
wsp¸zawodniczce zespo¸y ar-
chitektw opiera¸y si« w swoich
pracach na stosunkowo zwi«-
z¸ym opisie za¸oýeÄ projekto-
wych (oglnym szkicu centrum
handlowego i przestrzeni prze-
znaczonych do uýytku publicz-
nego oraz bardziej szczeg¸o-
wym omwieniu wymogw
dotyczcych dwch wysoko-
æciowcw przeznaczonych dla
przedsi«biorstwa Petronas). We-
d¸ug za¸oýeÄ konkursowych,
wieýowce mia¸y stanowi rodzaj
wrt do nowo projektowanego
centrum miasta i sta si« zna-
kiem rozpoznawczym Kuala
Lumpur i Malezji. Nikt nigdy
jednak nie ýda¸, aby projektowane drapacze chmur mia¸y by
najwyýsze na æwiecie; oczekiwano jedynie, ýe b«d pi«kne.
Wyznaczono krtkie terminy. W cigu trzech tygodni la-
ta 1991 roku kaýda z uczestniczcych w konkursie firm pro-
jektowych mia¸a przygotowa rysunki, makiety, naszki-
cowa perspektywy i dostarczy to wszystko do Kuala
Lumpur. Przez nast«pne dwa tygodnie personel techniczny
inwestora przeglda¸ oferty. W sierpniu 1991 roku kaýdy
z uczestnikw konkursu musia¸ przedstawi swoje koncep-
cje rýnym gremiom, a takýe premierowi Mahathirowi.
Rozwaýano zarwno aspekty techniczne i ekonomiczne,
62 å WIAT N AUKI Luty 1998
P rojekt architektoniczny bli-
66106583.008.png 66106583.001.png
PROJEKT KONSTRUKCYJNY
Podniebne wyspy
P odstawowe zasady budowy wysokoæciowcw wydaj si« proste. Stro-
py i belki s rozpi«te mi«dzy s¸upami noænymi. Powsta¸ mi«dzy
nimi woln przestrzeÄ moýna podzieli zgodnie z potrzebami. S¸upy
przenosz wszystkie obciýenia na fundamenty. Trzeba takýe zapew-
ni odpowiedni wytrzyma¸oæ na dzia¸anie si¸ poziomych. Niektre
æciany mog przebiega przez wiele kondygnacji, dzi«ki czemu zwi«k-
sza si« wytrzyma¸oæ konstrukcji na dzia¸anie wiatru lub innych obci-
ýeÄ dynamicznych, ktre mog towarzyszy ruchom sejsmicznym.
Wymagania konstrukcyjne rosn wraz z wysokoæci. W budynku
o 40 pi«trach przeci«tny s¸up przenosi ci«ýar 23 kondygnacji. W przy-
padku 80 pi«ter s¸up w dolnych kondygnacjach dwiga juý ærednio
ci«ýar 80 pi«ter Ð podwojenie wysokoæci zwi«ksza obciýenie po-
nad trzykrotnie, poniewaý wzrasta jednoczeænie ci«ýar w¸asny
konstrukcji.
Wraz z wysokoæci roænie teý powierzchnia æcian zewn«trznych
naraýona na dzia¸anie wiatru, co w przypadku budynkw wyso-
kich staje si« czynnikiem decydujcym w projektowaniu. Ko-
nieczna jest wi«c kontrola stopnia odchylenia od pionu grnych
kondygnacji. Jeæli nie zwi«kszy si« sztywnoæci budynku, a dwu-
krotnie go podwyýszy, odchylenie na skutek dzia¸ania wiatru
wzroænie aý 16 razy. Instalacja sieci energetycznej, telefonicz-
nej i komputerowej oraz przeprowadzenie przewodw kana-
lizacyjnych i klimatyzacyjnych zmniejsza cenn przestrzeÄ
wn«trza szybciej, niý roænie wysokoæ budynku. Dostarczenie
wody na szczyt wymaga zainstalowania w piwnicach po-
t«ýnych pomp. Znajdujce si« na dole rury kanalizacyjne i kli-
matyzacyjne musz wytrzyma duýe ciænienie. Moýna ten
problem cz«æciowo rozwiza dzi«ki rozmieszczeniu zbior-
nikw wodnych i wymiennikw ciep¸a na poærednich
kondygnacjach.
W razie poýaru nie moýna przeprowadzi ewakuacji
z wyýszych pi«ter za pomoc umieszczonych na wozach
straýackich drabin, poniewaý si«gaj one tylko 30 m. Dla-
tego w wysokoæciowcach wymaga si« instalowania alar-
mw, spryskiwaczy, czujek dymu oraz budowy schronw
przeciwogniowych z niezaleýnym dop¸ywem czystego
powietrza.
Metod wznoszenia budowli niskich nie da si« zastoso-
wa do wysokoæciowcw: dwigi, platformy robocze i sza-
lowania trzeba, w miar« jak roænie budynek, podnosi
coraz wyýej. Transport ludzi, sprz«tu i materia¸u na du-
ýe wysokoæci ma wp¸yw na harmonogram. Firmy mu-
sz tak planowa budow«, jakby prowadzi¸y prace na
podniebnej wyspie.
Na przekr tym wszystkim przeszkodom wznosi si«
jednak coraz wyýsze budynki. Beton o zwi«kszonej
wytrzyma¸oæci pozwala na zmniejszenie przekrojw
elementw konstrukcji. Opracowuje si« wytrzymalsze
gatunki stali, ktre mog by uýyte tam, gdzie trzeba
uzyska lýejsz, ale rwnie mocn konstrukcj«. Jeæli jest
wymagana duýa odpornoæ na dzia¸anie wiatru, zwi«k-
sza si« wymiary podstawy. Wiele z nowych wysoko-
æciowcw to w rzeczywistoæci megastruktury sk¸adaj-
ce si« z kilku blokw.
G¸wnym ograniczeniem wysokoæci nie jest jednak
czynnik konstrukcyjny, lecz psychologiczny. Zmia-
ny ciænienia i wyd¸uýenie czasu podrýy z do¸u
na gr« i z powrotem to niedogodnoæci dotykajce
osoby zatrudnione w wieýowcu. Nie mog teý
w nieograniczony sposb rosn koszty eksploata-
cji. Jednak mimo tych barier powoli pniemy si«
w gr«...
66106583.002.png
PROJEKT ARCHITEKTONICZNY
Gwiazda wieloramienna
WIEÁCE
lezj wymaga¸o wyzwolenia si« z amerykaÄskiej i europejskiej
tradycji projektowania budynkw tego rodzaju. Powizano je
z miejscow kultur na kilka sposobw. Kszta¸t wieý wywodzi si«
z tradycji islamu, w ktrej symboliczne znaczenie motyww geo-
metrycznych jest wi«ksze niý w kulturze Zachodu.
W pracy konkursowej firma Cesar Pelli & Associates zapro-
ponowa¸a obrys budynku w kszta¸cie 12-ramiennej gwiazdy,
co mia¸o walory estetyczne i dawa¸o duýe moýliwoæci wyko-
rzystania powierzchni uýytkowej. Premier Mahathir zasuge-
rowa¸ jednak, ýe inne symbole by¸yby dla sztuki islamu bar-
dziej reprezentatywne. Po podpisaniu kontraktu poszuki-
waliæmy zatem charakterystycznych motyww islamskich, do-
chodzc do wniosku, ýe najcz«æciej wyst«puje gwiazda oæmio-
ramienna powsta¸a przez na¸oýenie dwch kwadratw obr-
conych wzgl«dem siebie o 45¡. Potwierdzeniem tej konkluzji
by¸a sugestia Mahathira, aby oprze plan na dwch przenika-
jcych si« kwadratach.
Gwiazda oæmioramienna jako plan budynku jest jednak nie
najlepszym rozwizaniem, poniewaý æciany zewn«trzne nadmier-
nie zbliýaj si« wtedy do ærodka, zmniejszajc moýliwoæ wyko-
rzystania przestrzeni. Przestudiowaliæmy wiele wariantw, by
w koÄcu zaproponowa na¸oýenie na wewn«trzne kty oæmio-
ktnej gwiazdy oæmiu p¸okr«gw, w wyniku czego powsta¸a
forma 16-ramienna. S¸upy konstrukcyjne umieszczono w 16 we-
wn«trznych ktach planu budynku, powierzchnia biurowa wn«trz
(mi«dzy trzonem wewn«trznym a æcian zewn«trzn) pozosta¸a
wi«c wolna od pionowych elementw konstrukcji.
Niemal jednoczeænie rozpocz«liæmy prace nad uformowaniem
trzonu wewn«trznego budynkw, ktry pe¸ni rol« g¸wnej pod-
pory i ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonalnoæci wysokiej bu-
dowli. Ponadto mieszcz si« w nim windy, schody, dukty insta-
lacyjne, pomieszczenia klimatyzacyjne i toalety. Projekt trzonu
musia¸ odpowiada potrzebom uýytkownikw i by dostosowa-
ny do przyj«tego planu. Usi¸owaliæmy rozwiza ten problem,
zachowujc maksymalnie duýy stosunek powierzchni uýytko-
wej do ca¸kowitej. Proporcja ta w Petronas Towers wynosi prze-
ci«tnie 76Ð77%, co w przypadku wysokich budynkw jest do-
brym wynikiem.
Otrzymanie zwartego planu trzonu wymaga¸o kilku przemy-
ælanych rozwizaÄ projektowych. W celu zapewnienia sprawnej
komunikacji windami w kaýdym szybie umieszczono kilka ka-
bin. Liczb« wind ekspresowych ograniczono dzi«ki zastosowa-
niu systemu, w ktrym na najwyýsze pi«tra jad tylko niektre
dwigi, kursujce jedynie w grnej cz«æci budynku. Rozpoczy-
naj swj bieg w holu windowym znajdujcym si« w po¸owie
wysokoæci wieýowcw. (System taki istnieje w wieýowcach World
Trade Center w Nowym Jorku.) Liczb« miejsc w windach w go-
dzinach nasilenia ruchu zwi«kszono ponadto przez zastosowa-
nie pi«trowych kabin. Podobnych uýyto w wieýowcu Citicorp
w Nowym Jorku i budynku Bank of Montreal w Toronto.
Szczeg¸owe projektowanie æcian zewn«trznych i prze-
strzeni uýytku oglnego rozpocz«to kilka miesi«cy po za-
twierdzeniu proponowanych rozwizaÄ. Kaýdy element bu-
dynku by¸ sprawdzany na rysunkach i modelach. I tak na
przyk¸ad wybr szk¸a okiennego i projekt ekranw przeciw-
s¸onecznych Ð rur stalowych, ktre s¸uý jako os¸ony przed tro-
pikalnym s¸oÄcem Ð ma wp¸yw na wygld ca¸ego budynku, ro-
dzaj oæwietlenia przestrzeni biurowych, system ch¸odzenia
i w rezultacie na koszty eksploatacji. Wszystkie projekty mu-
sia¸y by omawiane z lokalnymi konsultantami i przedstawia-
ne klientowi do akceptacji.
TRZON
SüUP
BELKA
GWIAZDA 16-RAMIENNA stanowica obrys planu wieýowcw
Petronas. W pierwotnym zamyæle by¸y to na¸oýone na siebie dwa
kwadraty (szkic z lewej ), z czego powsta¸a gwiazda oæmioramien-
na. Pomys¸ ten zosta¸ nast«pnie przez architekta zmodyfikowany.
Zmiana polega¸a na dodaniu oæmiu p¸koli mi«dzy ramionami
gwiazdy w celu zwi«kszenia powierzchni uýytkowej. Ostatecznie
obrys planu przybra¸ kszta¸t figury 16-ramiennej z oæmioma nad-
wieszonymi trjktnymi ramionami gwiazdy i oæmioma p¸kola-
mi mi«dzy nimi (szkic z prawej) . Trzon budynku wewntrz sk¸ada
si« z kwadratowej w planie obudowy szybw wind i kana¸w wen-
tylacyjnych oraz instalacji (u gry) ; podpiera takýe belki biegn-
ce mi«dzy trzonem a s¸upami na zewn«trznym okr«gu planu.
Mniejszy budynek, aneks g¸wnego (na samej grze, o planie
dwunastoboku), ma wysokoæ 44 pi«ter.
64 å WIAT N AUKI Luty 1998
Z espolenie bliniaczych wieýowcw z Kuala Lumpur i Ma-
66106583.003.png 66106583.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin