ATM_lipec_sierpien_2006.pdf

(26335 KB) Pobierz
290322188 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239- 6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (581/582) lipiec/sierpieñ 2006
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
Aero DyNAMIkA
powietrze jest twarde
SIlNIkI przySz£oœcI paliwem mo¿e byæ wszystko
peugeot 207 lubimy to, co znamy
lexuSy dwa auta, trzy silniki
290322188.009.png 290322188.010.png 290322188.011.png 290322188.012.png
290322188.001.png
Sezon
ogórkowy
mają wakacje. Producenci samo-
chodów nie bacząc na letnie upały
nieustannie wymyślają nowe konstrukcje, który-
mi chcą oczarować potencjalnych klientów.
Wyprodukowanie auta to dzisiaj żaden problem,
trzeba je jeszcze sprzedać. Ponieważ ceny paliw
wciąż rosną, nabywcy poszukują aut oszczędnych,
które niejako przy okazji są również ekologiczne.
W tym numerze Auto Techniki Motoryzacyjnej opisu-
jemy nowe rozwiązania w zakresie konstrukcji siln-
ików o spalaniu wewnętrznym, które mimo swoich
wad okazują się niezastąpionym źródłem napędu
współczesnych samochodów. Zdecydowanie korzyst-
niejszy jest silnik elektryczny, ale ludzkość w XXI w.
nie umie wyprodukować odpowiednio sprawnego
akumulatora. Stąd coraz modniejsze stają się napędy
hybrydowe, a także tzw. niekonwencjonalne paliwa,
którymi próbuje się zasilać tradycyjne silniki. Tendencje
te obserwowaliśmy podczas imprezy Challenge
Bibendum promującej proekologiczne rozwiązania.
Bez względu na silnik, samochód powinien być
również ergonomiczny, a może nawet piękny? Dla
Volvo pojazd zaprojektowały kobiety, jako że mamy
równouprawnienie. Co prawda podział na samochody
„męskie” i „damskie” budzi czasami zdenerwowanie
u niektórych... kobiet, ale Volvo uznało, że posłużenie
się płcią piękną w celach marketingowych jest na
miejscu. I rzeczywiście, sukces medialny odniesiono,
o ewentualnej produkcji YCC nikt nie wspomina.
Kolejną cechą dobrze dopracowanego, ekonomiczne-
go auta powinny być odpowiednie własności aerody-
namiczne. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, jak wiele
zależy od sposobu, w jaki powietrze opływa samochód.
Tymczasem przy prędkościach większych niż miejsk-
ie, kształt nadwozia i podwozia (!) wpływa nie tylko
na zużycie paliwa, osiągi auta, ale też na jego prow-
adzenie, oraz na akustyczny komfort jazdy. A więc,
jeżeli jesteście Państwo właśnie na samochodowych
wakacjach, przynajmniej postarajcie się wszystko
spakować do bagażnika i nie wkładajcie bagaży na dach,
a jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o aerodynamice,
zajrzyjcie na 12 stronę tego, nieco lżejszego (choćby
dla tego, że wypełnionego wodorem) wydania ATM.
Kolejny, wrześniowy numer naszego czasopisma
będzie dostępny w sprzedaży od 22 sierpnia.
Życzymy udanych wakacji
Jerzy Dyszy
W ygląda na to, że nie wszyscy
290322188.002.png 290322188.003.png 290322188.004.png
w wakacyjnym numerze
Nowości
4 Volkswagen Polo GTI, Dodge Caliber
Prezentacje
18 Peugeot 207 – ewolucja francuska
22 Citroën C6 – frankoile dopieszczeni
26 Lexus GS 450h – sportowa limuzyna z
napędem hybrydowym
30 Lexus IS 220d – pierwszy model
tej marki napędzany dieslem
54 Elektronika użytkowa
– telefon bez telefonu, czyli MIO A201
61 Fabryki Tenneco w Polsce
26 Prezentacja
12 Technika
Technika
12 Aerodynamika współczesnych
samochodów osobowych
32 Nowoczesne silniki benzynowe
Aerodynamika
samochodów
osobowych
Eksploatacja
44 Filtry paliwa
46 Świece zaponowe
56 Elektronika samochodowa
– recyrkulacja spalin
58 Kia Rio zasilana gazem
Stylizacja
48 Volvo YCC – samochód koncepcyjny
zaprojektowany przez panie
Samochody użytkowe
50 Fiat Ducato – dziecko trojga rodziców
52 Ford Transit – odświeżony przebój
18 Prezentacja
Publicystyka
8 Paliwo wodorowe
Tuning i sport
62 Ewolucja Seicento
68 Big foot – wielkie samochody
na wielkich kołach
Bezpieczeństwo
70 Szkoła jazdy Renault – doskonalenie
umiejętności kierowców
Polecamy
Historia motoryzacji
76 Nadwozia w okresie veteran
(1906–1918 r.)
Dziwny patent
80 Urządzenie Flamer Kit, czyli jak uzyskać
płomienie z układu wydechowego
74 Prenumerata
75 W następnym numerze
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Lexus w wersji
wysokoprężnej
i hybrydowej
Peugeot 207
290322188.005.png
7-8/2006
48
22 Prezentacja
Stylizacja
Volvo dla pań
32
Nowoczesne
silniki
benzynowe
lipiec/sierpien 2006
3
Citroën C6
Technika
290322188.006.png 290322188.007.png 290322188.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin