ATM_grudzien_2008.pdf

(31328 KB) Pobierz
290354661 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 12 (608) grudzieñ 2008
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
oSzczêdzamy
pOJAZDy pRZySZ£OœCI, ECODRIVINg,
ZAWODy O KROpElCE
komeNtuje f1 !
prezeNtacje
MAZDA 6
VOlKSWAgEN gOlf VI
techNIka
lEKKIE SAMOCHODy
NApêD ElEKTRyCZNy
ekologIa w parze z ekoNomI¥
mIko£aj
Sokó£
OpEl INSIgNIA
290354661.003.png
290354661.004.png
Ciekawe czasy
J eszcze niedawno, powiedzmy przed kilkunastu laty, panowało
powszechne przekonanie, że wszystko co amerykańskie jest
najlepsze i najpewniejsze. A już szczególnie gospodarka, naj-
większa na świecie i najbardziej stabilna. Wszystko to odnosiło się
również do przemysłu samochodowego USA.
Co prawda można było nabrać nieco wątpliwości, widząc, jaki upa-
dek przez lata dotknął Detroit, czyli centrum przemysłu motoryza-
cyjnego USA. To miasto już od dekad kojarzone jest bardziej z chao-
sem i problemami społecznymi niż spektakularnym rozwojem, ale
wszystko można sobie było jakoś wytłumaczyć. Nowe rynki, nowe
fabryki, mniejsza koncentracja... Przecież nie ma możliwości, żeby
drugie co do wielkości przedsiębiorstwo na świecie, General Motors,
mogło upaść. Tak się wydawało. O Fordzie mówiono już chłodniej,
szczególnie parę lat temu, gdy kilka wystrzałów nędznych amerykań-
skich opon spowodowało potężną zapaść tego koncernu. Wprawdzie
jadąc Fordami, zginęło z tego powodu „raptem parę osób”, ale za-
łamanie sprzedaży, zamieszanie na rynku dostaw i odszkodowania
były ogromne.
Potem amerykańskim gigantom skuteczne ciosy za-
częły zadawać związki zawodowe. Wynegocjowane
roszczenia postawiły irmy w paskudnej sytuacji – pie-
niądze szły w błoto. Jednak gdy upadł Chrysler, i tak
mało kto się przejął. Upadł i nie upadł – przechwycił
go w końcu fundusz inwestycyjny, ale okazało się, że
tak wielkich organizmów reformować nie sposób. Jerzy Dyszy
A teraz pojawił się znany wszystkim kryzys bankowy, ludzie wstrzy-
mali się z kupowaniem aut, szczególnie tych dużych. I... GM ra-
portuje, że wkrótce straci płynność inansową, Ford także ciężko
przędzie, a właściciel Chryslera, Cerberus, szuka na niego nabywcy
i np. Jeepa oferuje Hyundaiowi.
Nie ukrywam, że mam trochę satysfakcji. Ponad dziesięć lat temu
na pewnej konferencji prasowej związanej z działalnością w Polsce
koncernu GM jeden z dziennikarzy zadał pytanie o możliwe proble-
my koncernu. Odpowiedź wysokiego oicjela z USA była oczywi-
ście wymijająca, ale głęboka pogarda przebijająca z postawy owego
człowieka, słowa w stylu „nie zajmujcie się, wy... sprawami nasze-
go wspaniałego koncernu”, były wręcz porażające. A teraz żebrzą
u własnego rządu o wsparcie. Bezcenne.
Z drugiej strony, jak się okazuje, najpoważniejszą irmą samochodo-
wą stało się ostatnio Porsche-Volkswagen, bo tak już chyba trzeba
pisać nazwę tego koncernu. Ludzie z Porsche od lat mówili „robimy
samochody zupełnie niepotrzebne, ale wszyscy chcą je mieć”. I żaden
kryzys nie potrai tego zmienić. Problemy ze związkami? Jakie prob-
lemy, kiedy praca w Porsche to nobilitacja? Do tego
dobre zarządzanie i w efekcie irma średniej wielkości
ma tyle pieniędzy, że nie wie, co z nimi robić. Fakt,
w większości są to pieniądze wirtualne, ale zupełnie
dobre do tego, żeby za jakiś czas kupić sobie GM,
Forda i Chryslera razem wzięte. Tylko po co? Takiego
błędu Porsche na pewno nie popełni.
290354661.005.png
w grudniowym numerze
4 Nowości
92 Nowości warsztatowe
Prezentacje
10 Premiery supersamochodów
podczas salonu w Paryżu
30 Volkswagen Golf VI
34 Opel Insignia
38 Mercedes-Benz C 250 CDI
41 Audi A6 po face liftingu
44 Odmłodzone BMW serii 3
47 Nissan Qashqai+2 i Murano
48 Mazda 6
52 Volvo XC60
16
56
Technika
16 Lekkie konstrukcje
56 Samochody elektryczne
78 Automatyczna przekładnia HFT
Technika
Samochody elektryczne
Prezentacja
VW Golf VI
Historia
26 Volkswagen Golf
Sport
8 Mikołaj Sokół komentuje F1:
30
38
Wszystkie auta jednakowe?
Ciekawy patent
76 W stronę roweru
Prezentacja
Mercedes-Benz
C 250 CDI
Bezpieczeństwo
82 Przygotowanie samochodu do zimy
Eksploatacja
62 Zawody o kropelce
72 Oszczędna jazda hybrydydową
Toyotą Prius
86 Akumulatory, czyli energia w celi
Polecamy
Publicystyka
62 Kradzieże samochodowe
95 W następnym numerze
96 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Technika
Lekkie konstrukcje
290354661.006.png 290354661.001.png
290354661.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin