ATM_listopad_2008.pdf
(
33548 KB
)
Pobierz
290356028 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 11 (607) listopad 2008
Cena 7,90 z³
(w tym 7% VAT)
VW ScIrocco
PrezeNtacje
▪
SUbARU fORESTER DIESEl
UDANy pOWRÓT
pO lATACH
▪
fORD fIESTA »« SEAT IbIZA
SPort
▪
SEAT lEON
TDI WTCC
komeNtuje f1
!
pRZEgl¥D pOJAZDÓW U¯yTKOWyCH
Sytuacja ryNkoWa oferta ekoVaNy
mIko£aj
Sokó£
smaruje dłużej
a w szczególności telewizyjne, mają nikły związek z rzeczy-
wistością. Pokazują w większości przypadków sytuacje, któ-
rych nigdy nie było, swego rodzaju bajeczki mające zawrócić nam
w głowie. Rzadko się zdarza, by irma przeprowadziła rzeczywiste
badanie produktu, a potem wykorzystała jego wyniki (rozumie się,
że korzystne), by stworzyć np. ilm reklamowy. Ale jak się okazuje,
i takie przypadki się zdarzają!
Jedną z reklam – bajeczek jest dość często emitowana jesienią tego
roku opowieść o oleju silnikowym Castrol Edge. Przedstawia ona dwa
samochody „męczone” na hamowniach podwoziowych – po pewnym
czasie silnik jednego z nich (tego z konkurencyjnym olejem) eksplo-
duje, a auto smarowane Castrolem szczęśliwie odjeżdża. Kierowca raj-
dowy Leszek Kuzaj i jego pilot (zresztą Walijczyk) komentują: „wie-
dzieliśmy!”. Mało kto rozumie, o co chodzi w reklamie, trudno nawet
ocenić, czy może ona mieć jakiś efekt rynkowy. Ale...
Kilka tygodni temu odwiedziliśmy ośrodek badawczy Castrola
w Pangbourne niedaleko Londynu. Interesująca, ale niezwykle spe-
cjalistyczna prezentacja pozwoliła nam zapoznać się także z kulisami
tej reklamy. I teraz nadchodzi część techniczna!
Jedną z zalet formulacji oleju Castrol Edge ma być jego znaczna,
większa niż u konkurentów odporność na zużycie. Składniki tego
produktu mają wyjątkowo niechętnie odparowywać oraz przedo-
stawać się przez pierścienie tłokowe do komory spalania. Można to
wykazać w długotrwałych testach, ale jak pokazać ów efekt drama-
tycznie, aby „wszyscy widzieli”?
Badacze Castrola wymyślili następujący sposób: wzięto dwa ame-
rykańskie samochody z dużymi, średnio nowoczesnymi silnikami.
Do silnika jednego wlano Castrol Edge Sport 10W-60, do drugiego
zaś syntetyczny olej konkurencyjny. Oba postawiono na hamow-
niach podwoziowych, ale pod pewnym nachyleniem, aby lustro oleju
w misce olejowej było niekorzystnie przechylone. Włączono silniki,
wciśnięto gaz do oporu i rozpoczęły się zawody.
Oczywiście obie jednostki pracowały bezawaryjnie, dopóki były pra-
widłowo smarowane. Jednak po 150 godzinach silnik z konkuren-
cyjnym olejem wybuchł, a ten z Castrolem pracował dalej. Co się
stało? Ponieważ w czasie badania nie uzupełniano oleju, test zasad-
niczo wykazał, że olej konkurencyjny zużywa się znacznie szybciej,
co może doprowadzić do kłopotów. Tutaj po 150 godzinach pompa
oleju zassała powietrze i jednostka się zatarła. Nieoicjalnie podano
nawet, że w czasie badania zużyto 5 ton paliwa, 10 opon (opony na
rolkach hamowni pracują bardzo ciężko), a także uszkodzono skrzy-
nię biegów i układ katalityczny. A potem powstał ilm...
Czy fachowcy od reklamy oddali techniczną istotę zagadnienia? Można
mieć wątpliwości. Ale jest budujące, że irmie Castrol chciało się w ogó-
le wykazywać techniczną wyższość
ich produktu. Mogli przecież nakręcić
typowy spot z uśmiechniętym panem
kierowcą i ładnym widokiem w tle.
Tylko trzeba by było pamiętać, aby
logo w rogu ekranu dotyczyło Castrola,
a nie jakiegoś proszku do prania.
Jerzy Dyszy
Ambitny
P
rzyzwyczailiśmy się już chyba, że wszelkiego typu reklamy,
w listopadowym numerze
4
Nowości
Odnowiony Citroën C4
Exeo – Seat klasy średniej
Najmniejszy Ford polskiej produkcji
Nawigacja pokazuje prawdziwą drogę
16
Prezentacje
10
Subaru Forester diesel
16
Salon samochodowy w Paryżu
24
Targi Automechanika
28
Porównanie - Ford Fiesta i Seata Ibiza
40
WIchura, czyli VW Scirocco
44
Rekin i odrzutowiec – Mitsubishi
Prezentacja
Salon w Paryżu
44
Prezentacja
Lancer Sportback 2.0 DI-D
Mitsubishi Lancer
Sportback
Technika
48
Dieta przyszłości – nowości Mazdy
52
Podwozia motocykli dawniej i dziś
Sport
8
Mikołaj Sokół komentuje F1:
Kolory bezpieczeństwa
36
Walka na całego: Seat Leon TDI WTCC
48
Ciekawypatent
56
Amortyzator łopatkowy
– łopatki zamiast tłoków
Eksploatacja
58
Ogrzewanie postojowe
60
Układy zapłonowe
52
63
Przeglądsamochodów
58
dostawczych
64
Sytuacja rynkowa
66
Tony fantazji – salon w Hannowerze
70
Z prądem albo na gazie
– Mercedes- Benz Sprinter ECO Start/
NGT/Plug-in Hybrid
74
Oferta rynkowa samochodów
dostawczych
82
Mercedes-Benz
90
Opel
96
Toyota
Podwozia motocykli
Volkswagena
Polecamy
103
Wnastępnymnumerze
104
Prenumerata
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Technika
Nowości Mazdy
Technika
Historia
Plik z chomika:
Choniczek.pl
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
♦E-booki - Literatura
♦Encyklopedie, słowniki i inne
0 KSIĄŻKI mobi
1 KSIĄŻKI PDF
2 NIEMOWLAKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin