ATM_luty_2008.pdf

(15980 KB) Pobierz
290356253 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 2 (599) luty 2008
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
koeNIgSegg
skandynawska egzotyka
tecHNIka
KATAlIZATORy I fIlTRy
SADZy W SIlNIKACH
WySOKOPRʯNyCH
SPoRt
DRAGSTERy
PReZeNtacJa
KOMPAKTOWE SEDANy
MAZDA 3 i OPEl ASTRA
tecHNIka
OœWIETlENIE
ZEWNÊTRZNE
290356253.005.png 290356253.006.png 290356253.007.png
290356253.008.png
Nie tylko
Dakar...
W pierwszych dniach stycznia kibiców sportu samochodowego poruszyła informacja, że
kultowy i jedyny w swoim rodzaju Rajd Dakar w tym roku się nie odbędzie. W rzeczywisto-
ści w sensie formalnym impreza rozpoczęła się od oicjalnego badania technicznego, a następnie
została przerwana. Dlaczego? Osoby dobrze poinformowane twierdzą, że powoływanie się na względy
bezpieczeństwa jest niewystarczające, że zaważyła tu polityka oraz kwestie inansowe. W każdym razie
pretekst wykorzystano, zresztą istnieją przesłanki, że o odwołaniu imprezy wiedziano w pewnych kręgach
już wcześniej.
Kto na tym stracił? Najwięcej – prywatni zawodnicy, którzy uciułali na imprezę pieniądze swoje i kolegów,
oraz kraje afrykańskie, przez które impreza miała przebiegać, zostawiając, jak na tamte warunki, morze
pieniędzy.
Kto zyskał? Politycznie – trudno powiedzieć, najpewniej nikt, bo już widać, że francuski rząd próbuje
deklarować poparcie dla Dakaru 2009. Ale kto teraz w to uwierzy? Finansowo – być może, na krótko,
organizatorzy tej edycji Dakaru.
Ale w rzeczywistości największymi wygranymi są organizatorzy innych imprez typu cross-country, przy-
ćmiewanych dotychczas famą Dakaru. Pieniądze zespołów fabrycznych i sponsorów wydane na przygoto-
wanie tegorocznych ekip muszą być gdzieś spożytkowane. A więc urośnie ranga mistrzostw świata cross-
country, a być może któraś z imprez zastąpi niepewny Dakar. W tym względzie najpewniejszym kandydatem
jest rajd Sankt Petersburg – Moskwa – Pekin, zapowiadany na czerwiec tego roku. Jak się dowiadujemy,
impreza mająca nawiązać do tradycji niegdy-
siejszego Paryż – Pekin natychmiast po odwo-
łaniu Dakaru zyskała poparcie najwyższych
władz rosyjskich. Są tereny, jest poparcie, są
pieniądze. Zdziwilibyśmy się, gdyby cała ka-
walkada wycofana z Lizbony nie pojawiła się
za pół roku w Petersburgu. W końcu chodzi
o „pozytywny” szum medialny, który Rosjanom
jest także potrzebny, a więc wszyscy będą za-
dowoleni. A nieobecni (tutaj – ci, którzy usiło-
wali być zbyt chytrzy) nie mają racji!
Bartosz Zienkiewicz
zast. red. naczelnego
290356253.001.png
w lutowym numerze
Nowości
3 Mercedes model
Vision GLK Freeside
4 Hybrydowa Panamera
5 Nowa rodzina silników Forda
6 Inteligenty System Ratunkowy
w Subaru
7 Sedan w salonach Suzuki
Diesla 28
Technika
8 Modelowanie światła, czyli
rozwój zewnętrznego
oświetlenia pojazdu
28 Oczyszczanie spalin silników
wysokoprężnych
16
Prezentacje
16 Spełnione marzenia, czyli
supersamochody Koenigsegga
22 Dwie strony diesli – sedanów, czyli
porównanie Mazdy 3 i Opla Astry
44 Samochody użytkowe
– Citroën Nemo
Prezentacja Koenigsegg
34
50
Sport
34 5 sekund adrenaliny
– wyścigi dragsterów
39 Rajdowy MAN jedzie do Tunezji
Sport
Wyścigi
dragsterów
Dziwny patent
53 Na początku była woskowa świeca
Samochody 4x4
40 Wzorzec każdej terenówki
– Jeep Wrangler
Samochody 4x4
Jeep Wrangler
40
Historia
46 60 lat Saaba w pigułce
Warsztat
56 Systemy śledzenia pojazdów
60 Newsy, a w nich m.i.:
Polecamy
Werter wspiera studentów
NGK w pięćsetkach
Zielone amortyzatory
Najnowsza AutoMapa
63 W następnym numerze
64 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Technika
Oczyszczanie
spalin silników
290356253.002.png 290356253.003.png
Nowoœci
2/2008
Gwiazda bulwaru
Mercedes zaprezentował koncepcyjny model Vision GLK Freeside.
To zapowiedź rychłego wprowadzenia do sprzedaży nowej, kompaktowej
terenówki.
P rodukcyjna wersja nie powinna róż-
w wiele „systemów stosowanych w więk-
szych Mercedesach: system Pre-safe, prze-
widujący możliwość wystąpienia kolizji,
aktywne oświetlenie ILS i trójstrefową kli-
matyzację. Ciekawym gadżetem jest „przy-
ciskG”.Pojegonaciśnięciusamochódprzej-
dzie w tryb jazdy terenowej – zmieni się
charakterystyka sterowania pompy wtry-
skowej, siedmiostopniowego automatu
7G-Tronic i układu ESP. Seryjne auto wej-
dzie do sprzedaży jesienią tego roku.
i tylna oś połączone są stałym momen-
tem obrotowym 50 Nm. Po raz pierwszy
taki układ zastosowano w obecnej Klasie
S 4Matic. Samochód ma być wyposażony
luty 2008
5
nić się za bardzo od modelu studyj-
nego. Stylizacyjnie auto wyraźnie
nawiązuje do swego większego imiennika
– klasy GL. Dodatkowa literka K ozna-
cza jednak „krótki”, mniejsze auto mierzy
niewiele ponad 4,5 m długości. Stanie się
więc najbliższym konkurentem BMW X3
czy planowanego Audi Q5. Do napędu
modelu koncepcyjnego wykorzystano 2,2-
litrowy silnik wysokoprężny rozwijający
170 KM, z wtryskiem common rail czwar-
tej generacji, pracującym pod ciśnieniem
2000 bar i z podwójnym systemem turbo-
doładowania. Po raz pierwszy w jednostce
czterocylindrowej zastosowano technolo-
gię oczyszczania spalin Bluetec, wykorzy-
stującą dodatek AdBlue. Napęd przekazy-
wany jest stale na cztery koła (w stosunku
44 proc. przód, 55 proc. tył) poprzez system
4Matic najnowszej generacji, w którym za
pomocą dodatkowego sprzęgła przednia
290356253.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin