ATM_czerwiec_2009.pdf

(74368 KB) Pobierz
290358901 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 6 (614) czerwiec 2009
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
Nowa klaSa E
IlE bêd¥
koSztowaæ
palIwa?
od czEgo to zalE¯y
!
prEzENtacjE
MAZDA 3
tEchNIka
UK£ADy
ROZRZ¥DU
AMORTyZATORy
publIcyStyka
NOWE-STARE
ZASADy ODlICZANIA
pODATKU VAT
AbARTH 500/TWINgO RS
MASA lUKSUSU
VW gOlf gTI
290358901.009.png
290358901.010.png
Czas mądrych
usadowieni bliżej władzy twierdzą, że nigdy go naprawdę nie
było. Z kolei inni, łaknący stanowisk, wyglądają go jak zba-
wienia. Może się uda, może wszystko się powywraca, a ich przy
okazji jakiś prąd wypchnie na szczyt?
Wydawałoby się, że powyższe dywagacje dotyczą polityków.
Z pewnością. Ale nie tylko. Taki duży, ale sztuczny (bo dotyczący
tylko struktur inansowania) kryzys jest dla wielu niezwykłą oka-
zją. Na przykład stocznie – ktoś je kupuje, ale nie wiadomo kto.
Jedno jest pewne, że płaci o wiele mniej niż są warte, nawet dziś,
gdy ich wartość jest minimalna, bo mało kto potrzebuje statków
i nikt przytomny nie chce stoczniowców-związkowców.
Podobnie jest w branży samochodowej, tyle że tu wygrywa ktoś,
kogo w powszechnej polskiej opinii nikt by o to nie podejrzewał.
Fiat. Niegdyś koncern, który tworzył historię motoryzacji, później
klasyczny przykład na to, jak można spaprać swoje dobre imię. Ale
wystarczyło kilka lat dobrego zarządzania, może trochę szczęścia
i (piszemy o tym kilka stron dalej) włoska irma przejmuje dawniej-
szych gigantów prawie za darmo. Czy jej to wyjdzie na zdrowie, to
już inna sprawa. Sergio Marchionne nie będzie rządził wiecznie,
poza tym za oceanem ciągle są i będą działały rozpasane związki
zawodowe. Wchodzenie w spółkę ze związkami to rzecz ryzykow-
na. Daimlerowi to się nie udało, uciekł spod gilotyny w ostatnim
momencie, ze stratami. Cóż, zobaczymy.
Jednak nawet ci Polacy, którzy Fiata nie cenią, powinni mu jak naj-
bardziej kibicować. Po pierwsze dlatego, że wielu z nich ma niezłą
pracę w tym koncernie. Po drugie zaś, z Włochami zawsze jakoś
mogliśmy się dogadać. Może dlatego, że nigdy nie było wojny pol-
sko-włoskiej?
I właśnie dlatego nie należy wykonywać głupich ruchów. Jest coś
w rodzaju kryzysu, niektórzy mają naprawdę poważne kłopoty.
A dla innych (znowu związkowcy), problemem jest za dużo uczciwie
opłacanej pracy. Może chcą się za-
mienić z ludźmi z Chryslera? Na
szczęście większość ludzi namawia-
nych do strajków rozumie, że naj-
więcej wygrają, gdy okażą się lepsi
od kolegów z Detroit i Russelsheim.
Warto pomyśleć, jaki ruch będzie
najmądrzejszy.
ruchów
K ryzys się Kończy czy dopiero zaczyna? Zdania są podzielone. Ci
290358901.011.png
Historia motoryzacji / Suzuki Motor Company
100 lat innowacji
Tradycja to zachowywanie i stosowanie zasad przechodzących
z pokolenia na pokolenie. Dotyczy to wielu dziedzin życia, w tym również
techniki i przemysłu.
tekst: Andrzej Glajzer
Terenowy maluch – Suzuki Jimny trzeciej generacji
(następca modelu Samurai) jest kwintesencją podejścia tej
irmy do motoryzacji. Samochód nie musi być duży, ma na-
tomiast być poręczny, sprawny, przemyślany i trwały. Jeżeli
oferuje funkcje auta terenowego, to musi być prawdziwą
dzielną terenówką. Nawet jeżeli używany będzie jako
narzędzie pracy, powinien dawać jak najwięcej radości
i nigdy nie sprawiać kłopotów.
1920
Jedna z wczesnych maszyn tkac-
kich irmy Suzuki Loom Works.
1952
Power Free, czyli rower z pomocniczym
silnikiem 36 cm 3 .
1953
Już prawie motocykl – Diamond Free
z silnikiem 59 cm 3 .
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290358901.012.png 290358901.001.png 290358901.002.png 290358901.003.png 290358901.004.png
niej tradycji jest japońskie Suzuki. Nie
od początku jego historia związana
była z produkcją motocykli, samochodów,
silników zaburtowych i agregatów prądo-
twórczych, ale zawsze łączyła w sobie takie
elementy jak nowoczesność, innowacyj-
ność, wysoką jakość, a przede wszystkim
dostosowanie do potrzeb rynku.
MICHIO SUZUKI
Założycielem irmy znanej dziś jako Suzuki Motor Co. był syn
japońskiego farmera, z zawodu stolarz, urodzony w roku 1887 Mi-
chio Suzuki. Mając 22 lata (czyli w roku 1909) założył w Hamamat-
su położonym na wyspie Honsiu, warsztat – Suzuki Loom Works
– zajmujący się produkcją krosien tkackich, w znacznej części
własnego pomysłu. Pan Suzuki był do roku 1956 prezesem
swojej irmy (przemianowanej na Suzuki Loom Manufacturing
Company, a wreszcie w roku 1954 na Suzuki Motor Co.), ale
nie tylko. Był także konstruktorem, należało do niego ponad
sto patentów na krosna i później rozwiązania techniczne we
wczesnych pojazdach Suzuki.
Michio Suzuki zmarł w roku 1982, w Hamamatsu, które po kilku
zmianach i przenosinach znów jest siedzibą koncernu samochodowego Suzuki.
ZacZęło się od krosien
N a początku XX wieku tkaniny bawełnia-
ne i jedwabne stanowiły jeden z głównych
towarów eksportowych rolniczej jeszcze
Japonii. Produkcja drewnianych krosien
tkackich rozwijała się więc dobrze i wkrót-
ce Michio Suzuki (patrz notka powyżej)
postanowił rozwinąć działalność. Udo-
skonalił i zminiaturyzował konstrukcję
nowoczesnych brytyjskich krosien tka-
ckich, co pozwalało na używanie ich na-
wet w domach farmerów. Opracował też
znacznie bardziej skomplikowane maszy-
ny, przeznaczone dla większych zakładów.
W poszukiwaniu kapitału w marcu 1920
roku zdecydował się więc wejść na giełdę.
W 1939 r. firma Suzuki Loom Manufactu-
ring Co, będąc już jednym z największych
japońskich producentów urządzeń tkackich
z kapitałem pół miliona jenów, przeniosła
się do nowej siedziby w Takatsuka.
MotoryZacja to prZysZłość
Dzięki dobrej passie i uzupełnianiu ofer-
ty część zysków można było zainwesto-
wać również w inne dziedziny. W 1937 r.
w Suzuki myślano już o ewentualnym
uruchomieniu produkcji małych samo-
chodów. Zbudowano kilka jeżdżących
Keicar Suzulight z roku 1955 był malutki, ale technicznie bardzo zaawansowany. Przedni
napęd, samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie na sprężynach śrubowych w tamtych
latach oznaczały niezwykłą nowoczesność.
1955
Colleda COX – motocykl z czterosuwo-
wym silnikiem 125 cm 3 .
1965 Dwusuwowy, dwucylindrowy Hustler
1968
Szybki Titan 500 cm 3 (T500), dwucylin-
drowy dwusuw o mocy 46 KM.
czerwiec 2009
3
J edną z firm samochodowych o stulet-
250 cm 3 , czyli motocykl dla USA.
290358901.005.png 290358901.006.png 290358901.007.png 290358901.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin