ATM_wrzesien_2009.pdf

(63387 KB) Pobierz
290395308 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 9 (616) wrzesieñ 2009
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
pokaz
e 63 aMG
SI£y
w œrodku SezoNu !
prezeNTacje
INfINITI fx50
TechNIka
KINEMATyKA
ZAWIESZEñ
MECHANIKA
ROZRZ¥DU
KRZyWKOWEgO
publIcySTyka
WyRÓ¯NIENIE
DlA fAbRyKI fIATA
W TyCHACH
ZMIERZCH SIlNIKÓW
WySOKOpRê¯NyCH?
HyUNDAI i20
MAZDA 3 i-stop
AUDI q7
Mercedes-benz
MIko£aj Sokó£
koMeNTuje f1
zaMIeSzaNIe
pEUgEOT 3008
290395308.002.png
290395308.003.png
Jedzcie trawę
R ozważania na temat celowości wydatków na Reklamę można prowadzić bez końca. Swego czasu w krę-
gach agencyjno-marketingowych karierę zdobyła sentencja: pieniądze wydane na reklamę z pewnością
w 50 proc. okażą się wyrzucone w błoto. Problem polega na tym, że nie wiadomo, które to 50 proc.
Inaczej mówiąc, lepiej płakać, ale wydawać, niż ograniczyć wydatki reklamowe do zera.
Powstaje natomiast kwestia, na co wydawać. Reklama reklamie nierówna, istnieją dziesiątki sposobów na
informowanie potencjalnych klientów (właśnie, kto jest klientem?) o istnieniu naszym i naszego produktu.
Bardzo interesujące wydaje się np. takie podejście: sprzedaż nam spada, więc zmniejszamy wydatki na rekla-
mę. Bo specjalista w zarękawkach powiązał procentowo przychody z wydatkami, w tym promocyjnymi. Nie
czujecie Państwo, że coś tu cuchnie?
Z drugiej strony niepohamowane wydatki na promocję też wydają się błędem. Chociaż zaraz zaraz,
a Red Bull? U nich chyba większość przychodu (nie mówiąc o dochodzie) idzie na reklamę. Ich widać wszędzie
i jakoś nie słyszymy o bankructwie... No dobrze, to wyjątek, czyli irma austriacka. Od dawna wiadomo, że
oni są mistrzami niekonwencjonalnego marketingu, są na to i inne dowody.
Powróćmy do meritum, zresztą położonego wcale nie tak daleko do Red Bulla. Niedawno dowiedzieliśmy
się, że BMW, irma było nie było samochodowa, nie będzie się już reklamować najbardziej prestiżową dzia-
łalnością motoryzacyjną jaką można wymyślić. Porzucają Formułę 1, bo superwyścigi są nieprawomyślne.
Prawomyślne będzie teraz sianie trawy.
Powiem szczerze, większej bzdury dawno nie słyszałem. Gdyby chodziło o WEJŚCIE do F1, można by to zro-
zumieć. Jest to rzecz niezwykle trudna, a więc ryzykowna. Ale WYCHODZIĆ? Mając obraz irmy budującej
szybkie samochody? Mając tylu kibiców w Niemczech? Mając mimo kryzysu ciągle bardzo dużo pieniędzy?
Jestem przekonany, że wszyscy producenci aut, którzy zbudowali swój prestiż na wieloletnim powiązaniu
ze sportem samochodowym, a teraz rezygnują, wkrótce będą gorzko żałować.
A BMW najbardziej, bo powiedzmy szczerze, kto obejrzy się za pozornie eko-
logiczną beemką, gdy obok stać będzie Mercedes lub Audi, czyli samochody
dla ludzi z... no, aktywnych. Ale zgadzam się z Mikołajem Sokołem, że krok
zarządu z Monachium może się okazać bardzo pozytywny dla Roberta Kubicy.
A BMW niech pozostanie w dresie.
290395308.004.png
we wrzeœniowym numerze
3 Nowości
20
Technika
Rozwój silników
wewnętrznego spalania
Technika
10 Kinematykazawieszeń
16 Mechanikarozrządukrzywkowego
20 Rozwójsilników
wewnętrznegospalania
58 Układyhamulcowemotocykli
Sport
24 MikołajSokółkomentujeF1:
32
Zamieszaniewśrodkusezonu
48 RajdowaToyotaLandCruiserT2
Prezentacja
Ininiti FX50
Publicystyka
8 RaportNIKoremontachdróg
53 Wywiadzp.TeresąMokrysz,
prezesirmyMokate
54 Zmęczeniezakierownicą
56 Wywiadzp.ZdzisławemArletem,
36
dyrektoremfabrykiFiatawTychach
Prezentacja
Peugeot 3008
Prezentacje
28 Mercedes-BenzE63AMG
32 InfinitiFX50
36 Peugeot3008
40 Hyundaii20
44 Mazda3i-stop
46 AudiQ7
Technika
Układy hamulcowe
motocykli
Historia
26 HistoriairmyAMG
Ciekawypatent
62 SbarroOrbitalWheel-
Polecamy
kołobezcentralnejosiipiasty
63 Wnastępnymnumerze
64 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
58
290395308.005.png
Nowoœci
9/2009
Do galopu
rek osiąga moc maksymalną 570 KM przy
9000 obr./min. Jednostka ma bezpośredni
wtrysk paliwa i wysoki stopień sprężania
wynoszący 12,5:1. Napęd przenoszony jest
przez 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię
biegów. Masa własna suchego samocho-
du wynosi tylko 1380 kg, z czego 58 proc.
przypada na tylną oś. Za prowadzenie kół
odpowiada układ podwójnych wahaczy
z przodu i wielodrążkowy z tyłu. Zawie-
szenie w połączeniu z nowymi systema-
mi stabilizacji toru jazdy ma pozwolić na
osiąganie większych o 32 proc. przyspie-
szeń poprzecznych niż poprzednik. Widać
więc wyraźnie, że to tor będzie żywiołem
458. Choć podobno ma to być auto, któ-
rym można także jeździć na co dzień.
Auta z silnikiem V8 umieszczonym przed tylną osią to
prawdziwa specjalność Ferrari. Teraz zaprezentowano
najnowszy model – 458 Italia.
powiada studio Pininfarina. Jak zwykle
wywiązało się ze swojej pracy świetnie,
choć obok wyglądu musieli także mocno
brać pod uwagę aerodynamikę auta. Ferra-
ri podaje, że przy prędkości 200 km/h pęd
powietrza zapewnia docisk odpowiadają-
cy 140 kg. A te 200 km/h to dopiero roz-
grzewka. Prędkość maksymalna wynosi
325 km/h, przyspieszenie do 100 km/h zaj-
muje ok. 3,4 s. To zasługa silnika: z 4,5 litra
pojemności skokowej bez pomocy spręża-
wrzesieñ 2009
3
I talia zastępuje F430. Za stylizację od-
290395308.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin