książeczka z obrazkami 2.pdf

(3237 KB) Pobierz
pv608174_manuel_PL.AK.qxd
N
ajwiększe wyzwanie, jakiemu musimy stawić czoła
w najbliższych latach, to zmniejszenie o połowę
ubóstwa, zjawiska, którego nie możemy tolerować.
Dorosłym, którzy się tym zajmują, z pewnością nie uda się tego
zrobić całkowicie. Nasze dzieci będą kontynuować te wysiłki.
To właśnie dzieci potrafią spontanicznie dzielić się z innymi,
a my dorośli musimy im pomóc odkryć i zrozumieć, dlaczego
i w jaki sposób każdy z nas, gdziekolwiek się znajdzie,
wykorzystując dostępne środki, może przyczynić się do
powstania lepszego świata, w którym losy krajów Północy
i Południa splatają się.
Edukacja jest jednym z naszych najważniejszych celów. To
właśnie dlatego stworzyliśmy ilustrowaną książeczkę, która
w bardzo przystępny sposób wyjaśnia młodym Europejczykom
w wieku 6–8 lat, co oznacza współpraca na rzecz rozwoju
i jakie są działania Unii Europejskiej w tej dziedzinie.
Książeczka nosi tytuł „Mateusz i Amadou” .
Aby ułatwić rodzicom, nauczycielom i wychowawcom
przedstawienie tej książeczki dzieciom, przygotowaliśmy dla
Państwa broszurę pedagogiczną, która wyjaśnia w skrócie
fakty, na jakich opieraliśmy się przy realizacji tej oryginalnej
idei, jaką jest składający się z 16 części „Mateusz i Amadou” .
Mam nadzieję, że będzie ona Państwu przydatna i że wspólnie
uda nam się dotrzeć do serc naszych dzieci i otworzyć ich
umysły na pasjonującą i potrzebną
przygodę, jaką jest współpraca na rzecz
rozwoju.
Louis Michel
C ZŁONEK K OMISJI E UROPEJSKIEJ
ODPOWIEDZIALNY ZA R OZWÓJ I P OMOC H UMANITARN Ą
445656059.004.png
Tego wieczoru Mateusz oglądał program
telewizyjny o zwierzętach równin Afryki. Temu małemu ośmio-
letniemu chłopcu Afryka kojarzy się głównie z buszem i żyjącymi
tam zwierzętami. Jeszcze nie wie, że kontynent afrykański
posiada nie tylko bogate tradycje, kulturę i krajobrazy, ale także
jest jednym z najuboższych kontynentów na naszej planecie,
gdzie większość dzieci w jego wieku nie ma takich samych moż-
liwości jak on.
Każda próba zdefiniowania ubóstwa jest niewystarczająca.
Ubóstwo to znaczy być głodnym, nie mieć dachu nad głową.
Ubóstwo to także nie móc chodzić do szkoły i nigdy nie mieć
okazji nauczyć się czytać i pisać. Ale ubóstwo to też nie mieć
pracy i żyć z dnia na dzień, zawsze niepokojąc się o dzień jut-
rzejszy. Ubóstwo to także śmierć twojego dziecka, które zacho-
rowało z powodu skażonej wody. Oraz to, co najważniejsze,
ubóstwo to znaczy być pozbawionym władzy i wol-
ności. Ubóstwo ma wiele twarzy. Zależne
jest od położenia geograficznego. Tyle
już na ten temat napisano...
445656059.005.png
Najczęściej ubóstwo mierzy się za pomocą szeregu wskaźni-
ków, obliczanych w oparciu o skomplikowane wzory, z uwz-
ględnieniem co najmniej trzech czynników: długości życia,
poziomu wykształcenia i poziomu dochodów na mieszkańca.
Są to tzw. wskaźniki rozwoju społecznego Programu Naro-
dów Zjednoczonych na rzecz Rozwoju, na podstawie których
klasyfikuje się poszczególne kraje, od najbogatszego do najuboższego.
Zgodnie z tą klasyfikacją obecnie 10 najuboższymi krajami są: Sierra
Leone, Niger, Burundi, Burkina Faso, Etiopia, Mozambik, Gwinea
Bissau, Czad, Republika Środkowoafrykańska i Mali, czyli 10 krajów
afrykańskich. Nie oznacza to, że w innych krajach czy na innych
kontynentach nie ma ludzi ubogich. Ponadto istnieje tzw. próg
ubóstwa, poniżej którego uznaje się, że dana osoba jest uboga: jeśli
dysponuje ona mniej niż jednym euro na dzień, wtedy uważa się, że
żyje w stanie skrajnego ubóstwa. W subsaharyjskiej Afryce czy
w południowej Azji ponad 40% ludności wciąż żyje poniżej progu ubóstwa.
Walka z ubóstwem jest absolutnym priorytetem dla międzynarodowych
organizacji na rzecz rozwoju, takich jak Bank Światowy czy agencje
Narodów Zjednoczonych. Usiłują one do roku 2015 zmniejszyć
o połowę liczbę ofiar ubóstwa.
Unia Europejska odgrywa główną rolę w tych staraniach. Wraz z pań-
stwami członkowskimi dostarcza około 55% oficjalnej pomocy na
rzecz rozwoju międzynarodowego oraz ponad dwie trzecie środków
pomocowych w formie dotacji.
Uważa się, że Unia jest liderem
wśród światowych podmiotów
udzielających pomocy.
445656059.006.png 445656059.007.png
Mateusz, podobnie jak wiele dzieci w jego
wieku, sądzi, że krajami najuboższymi (albo krajami
rozwijającymi się) są wyłącznie państwa afrykańskie.
To oczywiście nie jest prawda.
Wśród 49 państw rozpoznanych przez Narody Zjednoczone
jako najuboższe lub „najmniej rozwinięte” 30 państw znajduje
się w Afryce, natomiast 10 innych w regionie Karaibów i Pacyfiku,
a także w Azji (Afganistan, Bangladesz, Bhutan,
Birma, Laos, Malediwy, Nepal, Jemen).
W Ameryce Łacińskiej również istnieje ubóstwo i znajdują się
tam regiony słabo rozwinięte. Narody Zjednoczone niedawno
zidentyfikowały 16 innych krajów,
które prawdopodobnie przyłączo-
ne zostaną do listy krajów naj-
mniej rozwiniętych (LDC); wśród
nich cztery państwa znajdują się
w Afryce.
445656059.001.png
Walka z ubóstwem i pomoc na rzecz rozwoju dla
Południa nie ograniczają się do krajów afrykań-
skich. Szereg regionów świata korzysta z pomocy
europejskiej. Najważniejszą grupę stanowią pań-
stwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), skupiające
48 krajów afrykańskich, 16 krajów na Morzu Karaibskim
i 14 krajów na Pacyfiku. Te 78 krajów AKP łączy z obecnymi
25 państwami członkowskimi Unii Europejskiej porozumienie
z Cotonou ( patrz scena 3 ). Inne regiony obejmują kraje
południowo śródziemnomorskie, Bliski Wschód (państwa
Magrebu, Maszreku i Izrael), Amerykę Łacińską, Azję
Południowo-Wschodnią, kraje i terytoria zamorskie (które nie
są niepodległymi krajami, ale są zależne od czterech państw
członkowskich Unii Europejskiej, tzn. Zjednoczonego Królestwa,
Francji, Niderlandów, Danii), kraje Europy Środkowej oraz
republiki byłego Związku Radzieckiego (republiki Wspólnoty
Niepodległych Państw).
Unia Europejska
Kraje Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP)
Kraje śródziemnomorskie (MEDA)
Azja i Ameryka Łacińska (ALA)
Kraje Europy Środkowo-Wschodniej (CEEC)
Nowe Niepodległe Państwa (NIS)
445656059.002.png 445656059.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin