Merchandising – Nowoczesne techniki sprzedaży.doc

(39 KB) Pobierz

Wykład – Karaś – 16.12.2008

Temat: Merchandising – Nowoczesne techniki sprzedaży.

Merchandisihg

Jest koncepcją usprawniania proces zakupu w placówkach detalicznych.

Są to różne sposoby wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększeniu subiektywnej wartości towaru w oczach klienta.

Działania merchandisingowe prowadzone przez sklepy to merchandising detalisty lub merchandising handlowy.

 

Merchandising – podstawowe znaczenia

·         Podstawowym znaczeniem pojęcia merchandising, jest zwykle działalność marketingowa, której istotę stanowi stosowanie znaków towarowych, postaci, wizerunków i symboli kojarzonych przez odbiorców z jednym produktem – najczęściej serialem telewizyjnym lub filmem – w celu poprawy efektów sprzedaży innego produktu, adresowego do szerokich rzesz konsumentów…

·         Najczęściej wykorzystuje się w takich przypadkach postacie  i symbolikę występującą w filmach dla dzieci i młodzieży, ale również postacie, wizerunki, rekwizyty i symbole związane z produkcjami telewizyjnymi dla dorosłych są to np.: telenowele, seriale, teleturnieje, relacje sportowe.

W Europie Środkowej i Wschodniej pojęcie merchandising jest interpretowane inaczej niż w Innych częściach świata.

Merchandising Est kojarzony jako:

1.       Sposób prezentacji towarów w sklepach,

2.       Sztuka podnoszenia efektywności sprzedaży towarów masowych i w masowej skali poprzez wykorzystanie topografii sklepu oraz elementarnych zasad psychologii społecznej,

3.       Sztuka budowania skojarzeń i określonych zachowań klientów,

4.       Stosowanie różnorodnych instrumentów marketingowych.

Merchandising – instrumenty

Instrumenty marketingowe to:

1.       Towar – oferta asortymentowa wraz z odpowiednim zestawem usług,

2.       Promocja

3.       Polityka cenowa – np. marża, upusty, rabaty,

4.       Technologia dystrybucji – lokalizacja, metoda sprzedaży i obsługi, system logistyczny, wyposażenie techniczne.

Merchandising detalisty – definicja

·         Merchandising to zbiór technik tworzenia środowiska handlowego, które mają zapewnić optymalizację efektywności wykorzystania zasobów materialnych, przede wszystkim powierzchni sprzedażowej, co oznacza uzyskanie największych obrotów w danych punktach sprzedaży detalicznej.

Do zadań merchandisingu detalisty należą:

1.       Sterowanie ruchem nabywców w sklepie,

2.       Zagospodarowanie powierzchni w sklepie,

3.       Rozmieszczenie towarów w obrębie regału,

4.       Organizacja ekspozycji promocyjnych,

5.       Aranżacja okien wystawowych,

6.       Wizualizacja punktu sprzedaży.

Merchandising – zasady lokalizacji produktów na powierzchni sklepowej.

·         Zasada prawej ręki – klient częściej porusza się prawą stroną, ogląda towary po prawej stronie; lewa jest mało atrakcyjna.

·         Zasada poruszania się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

·         Zasada poruszania się po terenie sklepu z określoną prędkością – szybciej w okolicach we/wy; wolniej po terenie placówki.

·         Zasada niepostrzegania rzez klientów napisów, informacji, ulotek na wejściu do sklepu – klienci potrzebują „pasa startowego”, na którym ich zmysły potrzebują przyzwyczaić się do sytuacji. Jest to również strefa o słabej efektywności sprzedaży.

·         Zasada nagradzania siebie samego za odbytą wizytę przy stoisku kasowym – klient impulsywnie sięga po niedrogie artykuły; badania wskazują, że są to najlepsze punkty sprzedaży w całym sklepie – generują aż 5% całego obrotu.

·         Zasada poruszania się po obrzeżach sklepu – jest to podyktowane chęcią skrócenia drogi w dużych obiektach (na obrzeżach znajdują się zazwyczaj punkty promocji).

·         Zasada ekspozycji towaru na wysokości wzroku – są to produkty postrzegane jako najbardziej atrakcyjne; mniej atrakcyjne znajdują się na wysokości powyżej 160 cm, najmniej – na samym dole.
Przeniesienie danego produktu z poziomu wzroku na poziom schylania się może spowodować zmniejszenie sprzedaży nawet o 80% - przy czym nie jest to spowodowane brakiem zainteresowania tym towarem, krańcem sezonu czy wzrostem cen.

·         Zasada czytania od lewej strony, pomimo praworęczności ludzie patrzą na półkę od lewej strony – najlepszym więc miejscem jest lewa środkowa część półki na wysokości oczu.

·         Zasada korzystnego miejsca na skraju regałów – klienci widzą lepiej produkt znajdujące się na brzegu.

Inne czynniki wpływające na sprzedaż

Ponadto w ekspozycji towarów ważna jest również kolorystyka, etykiety, informacje o cenie oraz lokowy układ na półkach.

Dodatkowym budulcem klimatu handlowego jest stymulujące działanie muzyki i oświetlenia (przedłużają czas pobytu w sklepie) oraz oddziaływanie zapachami na zmysł węchu (badania wykazały, że dzięki odpowiednim zapachom klient spędza śr. O 16% więcej czasu, o 15% wzrasta u niego chęć zakupu).

Merchandiser

Zakres obowiązków merchandiserów jest bardzo duży, do najważniejszych zadań można zliczyć:

·         Dokonywanie własnej oceny możliwości wykonania określonych działań w sklepie.

·         Wyznaczanie szczególnych punków tzw. hot spots, tj. miejsc o największej sprzedaży.

·         Organizacja ekspozycji promocyjnych.

·         Ustalanie ekspozycji towarów.

·         Sporządzanie sprawozdań miesięcznych dotyczących sprzedaży poszczególnych towarów.

·         Wyszukiwanie nowych sposobów pozyskania klientów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin