25Photoshop CS4 Więc chodź, pomaluj swój świat.pdf

(1238 KB) Pobierz
Korekcja tonalna fotografii
64
20. urodziny Photoshopa
Photoshop CS4
Więc chodź,
pomaluj swój
świat!
W większości
przypadków korekcja
barwna i tonalna
zdjęć ma za zadanie
poprawić odwzorowanie
rzeczywistych kolorów
Niestety, nie zawsze jest to łatwe. Jeśli
samodzielnie fotografowaliśmy przykładową scenę
i wiemy, jak wyglądała ona w rzeczywistości, nie będzie
to szczególnie trudne. Jednak pracując z materiałem
zdjęciowym klienta, trudno nam określić jego prawdzi-
wą kolorystykę, a cały proces korekty barwnej musimy
oprzeć na swoim wyczuciu lub po prostu liczbach.
Naturalnie istnieją także inne przesłanki, które
skłaniają nas do wprowadzenia korekty. Niejednokrotnie
chcielibyśmy (świadomie) przejaskrawić daną scenę
i otrzymać efekt, który trudny jest do uzyskania w rze-
czywistości. Tego typu korekta doskonale sprawdza się
w materiałach reklamowych i ułatwia skupienie wzroku
widza na wybranym punkcie.
Niezależnie od wybranego podejścia do pracy
z korektą tonalną i barwną wykorzystujemy te same (do-
skonałe) narzędzia. W niniejszym tutorialu prześledzimy
działanie najpopularniejszych z nich.
01 W celu precyzyjnej kontroli
poziomów jasności, a także składo-
wych kolorystycznych (RGB lub CMYK)
konkretnej barwy zawsze korzystamy
z niewielkiej palety Info (Window>Info)
dostępnej także za pomocą skrótu F8.
Paleta przedstawia wartości w sposób
bezwzględny i odczytane informacje
nie uwzględniają ustawień monitora.
To ważne – w ten sposób mamy dostęp
do konkretnych informacji o kolorze,
które zostaną wykorzystane podczas
reprodukcji naszej pracy.
02 Aby pomiar był bardziej
wiarygodny, możemy pokusić się
o zmianę wielkości domyślnej próbki.
W tym celu wciskamy klawisz I,
a następnie w polu Wielkość próbki
(Sample Size) określamy wielkość
próbki pomiarowej.
03 Innym ważnym panelem
ułatwiającym pracę z kolorem
i jasnością jest okno o nazwie Histogram
(Window>Histogram). Jest to wykres,
który przedstawia rozkład pikseli naszej pracy. Na osi poziomej (X) widoczne są
poziomy jasności. W punkcie 0,0 mamy jasność o poziomie zero, co oznacza całko-
witą czerń. Na przeciwnym krańcu osi X poziom jasności przybiera wartość 255, co
oznacza maksymalny poziom światła – czystą biel. Na osi poziomej widoczne są
piksele o danym poziomie jasności. Byłoby świetnie, gdyby histogram każdej naszej
pracy był odpowiednio szeroki i wypełniony pikselami. Niestety niektóre prace nie
wyglądają tak, jakbyśmy tego oczekiwali i wymagają dodatkowej korekty.
Paweł
Zakrzewski
Od wielu lat
jako freelancer
oraz instruktor
związany z grafiką
komputerową,
tworzeniem stron
www i prezentacji
multimedialnych.
Posiada
certyfikaty Adobe
Community
Expert, Adobe
Certified
Expert oraz
Adobe Certified
Instructor.
Założyciel
i manager Adobe
Creative Suite
User Group In
Poland (ACSUG).
Więcej informacji
o autorze pod
adresem www.
pawelzakrzewski.pl
Umiejętności
Wykorzystanie
narzędzi do ko-
rekcji jasności
i kontrastu
Przegląd na-
rzędzi korekcji
barwnej
Korekcja barw
Wykorzystanie
warstw
korekcyjnych
i masek
04 Podstawowe na-
rzędzia do pracy z poziomami
jasności i kontrastem są dostępne
w górnej sekcji menu Obrazek>Dopasowanie
(Image>Adjustments). Zaliczymy tu: Poziomy
(Levels), Krzywe (Curves), Jasność/Kontrast
(Brightness/Contrast) oraz Exposure
(Ekspozycja). Dodatkowo w dolnej części listy Dopasowanie (Adjustment)
dostępne jest niezwykle ciekawe narzędzie Cień/Światło (Shadows/Highlight),
które także doskonale nadaje się do korekty jasności. Jeśli to możliwe, starajmy
się unikać narzędzi Jasność/Kontrast oraz Poziomów – oferują one nieco płaską
edycję jasności, co nie daje zadowalających rezultatów. Korzystanie z pozostałych
narzędzi zapewnia lepsze efekty.
Potrzebny czas
1 godzina
Computer Arts
Maj 2010
www.computerarts.com.pl
Technika
684295945.260.png 684295945.271.png 684295945.282.png 684295945.293.png 684295945.001.png 684295945.012.png 684295945.023.png 684295945.034.png 684295945.045.png 684295945.056.png 684295945.067.png 684295945.078.png 684295945.089.png 684295945.100.png 684295945.111.png 684295945.122.png 684295945.133.png 684295945.144.png 684295945.155.png 684295945.166.png 684295945.177.png 684295945.188.png 684295945.199.png 684295945.210.png 684295945.221.png 684295945.231.png 684295945.232.png 684295945.233.png 684295945.234.png 684295945.235.png 684295945.236.png 684295945.237.png 684295945.238.png 684295945.239.png 684295945.240.png 684295945.241.png 684295945.242.png 684295945.243.png 684295945.244.png 684295945.245.png 684295945.246.png 684295945.247.png 684295945.248.png 684295945.249.png 684295945.250.png 684295945.251.png 684295945.252.png 684295945.253.png 684295945.254.png 684295945.255.png 684295945.256.png 684295945.257.png 684295945.258.png 684295945.259.png 684295945.261.png 684295945.262.png 684295945.263.png 684295945.264.png 684295945.265.png 684295945.266.png 684295945.267.png 684295945.268.png 684295945.269.png 684295945.270.png 684295945.272.png 684295945.273.png 684295945.274.png 684295945.275.png 684295945.276.png 684295945.277.png 684295945.278.png 684295945.279.png 684295945.280.png 684295945.281.png 684295945.283.png 684295945.284.png 684295945.285.png 684295945.286.png 684295945.287.png 684295945.288.png 684295945.289.png 684295945.290.png 684295945.291.png 684295945.292.png 684295945.294.png 684295945.295.png 684295945.296.png 684295945.297.png 684295945.298.png 684295945.299.png 684295945.300.png 684295945.301.png 684295945.302.png 684295945.303.png 684295945.002.png 684295945.003.png 684295945.004.png
65
Podstawowym narzędziem
korekty tonalnej są dostępne pod
skrótem klawiaturowym Ctrl+M/
Cmd+M Krzywe (Curves). Oferują one
szereg wszechstronnych możliwości
zarządzania jasnością fotografii nie tylko
w odniesieniu do całego obrazu RGB czy
CMYK, ale także jego poszczególnych ka-
nałów kolorów. Okno Krzywych (Curves)
przedstawia wykres zwany krzywą
kontrastu. Na osi poziomej tzw. poziomy
wejściowe, a na osi pionowej poziomy
wyjściowe. Jeśli krzywa kontrastu ma
kształt linii biegnącej symetrycznie
przez środek wykresu, wówczas poziom
wejściowy jest równy wyjściowemu i nie
jest widoczna żadna korekta obrazu.
Jeśli jednak zaburzymy liniowy kształt
wykresu i dokonamy dowolnej jego edycji,
automatycznie wprowadzona zmiana
widoczna będzie w oknie dokumentu.
Do rozjaśniania cieni (ew. do
przyciemniania najjaśniejszych obszarów) naszej pracy
możemy wykorzystać narzędzie Cień/Światło (Shadows/
Highlights). Daje ono rewelacyjne rezultaty szczególnie
podczas korekty niedoświetlonych fotografii wykonanych
jednak dobrym obiektywem. Jeśli na zdjęciu zarejestrowa-
ne są liczne szczegóły w cieniach, to dzięki użyciu narzędzia
Światło/Cień (Shadows/Highlights) możemy je rozjaśnić
i ukazać. W podobny sposób, dzięki użyciu sekcji Highlights
(Światło), możemy dodać nieco kolorów do najjaśniejszych
obszarów pracy. Działanie narzędzia jest niezwykle proste.
Sekcja Cienie (Shadows) odpowiada za rozjaśnianie naj-
ciemniejszych obszarów (cieni), sekcja Światła (Highlights)
– przeciwnie – przyciemnia najjaśniejsze obszary. W dolnej
sekcji Dopasowanie (Adjustment) możemy zmodyfikować
kolorystykę oraz kontrast zdjęcia. Warto przetestować
użycie tego narzędzia, ponieważ w wielu wypadkach daje po
prostu rewelacyjne rezultaty.
Zasada działania narzędzia
Krzywe (Curves) jest całkiem prosta.
Jeśli zwiększymy poziom wyjściowy,
to nastąpi rozjaśnienie obrazu. Z kolei
zmniejszenie poziomu wyjścia wpływa
na zaciemnianie obrazu. Z oczywistych
względów krzywe działają nieco inaczej
w trybie RGB i CMYK. W pierwszym
wypadku mamy do czynienia z ilością
światła (brak światła – niska wartość
wyjścia to czerń), zaś w drugim brak farby
oznacza wysoki poziom jasności – biel
lub po prostu kolor podłoża. W dolnej
sekcji okna Krzywych możemy za pomo-
cą opcji Pokaż wartość (Show Amount
of): zmienić sposób działania narzędzia
(ilość farby lub ilość światła) w zależności
od naszych upodobań lub trybu edyto-
wanego obrazu. Zaletą krzywych jest to,
że możemy sami określić zakres jasności,
jaki chcemy poddać edycji. Jeśli zależy
nam na korekcie świateł, to edytujemy
górną cześć wykresu w trybie RGB.
Edycja dolnej części modyfikuje cienie.
W przypadku trybu CMYK działania te są
dokładnie odwrotne.
Resetowanie ustawień
Aby szybko przywrócić oryginalną postać obrazu bez konieczności wyłączenia okna dialogowego,
należy podczas edycji wcisnąć i przytrzymać klawisz Alt. Opcja Anuluj (Cancel) przekształca się wówczas w Resetuj
(Reset), co pozwala szybko cofnąć wszystkie wprowadzone zmiany. Schemat ten działa we wszystkich oknach
dialogowych Photoshopa.
Narzędzia korekty barwnej również wprowadzają spekta-
kularne efekty. Jeśli zależy nam na delikatnej edycji wybranych ko-
lorów, jeśli odcień twarzy modela zawiera nieco zbyt wiele czerwieni,
a liście drzew są zbyt mało zielone, to możemy się pokusić o wykorzy-
stanie niezwykle przydatnego narzędzia Kolor selektywny (Selective
Color). Jego działanie jest całkiem proste: za pomocą polecenia
Obrazek>Dopasuj>Kolor selektywny (Image>Adjustments>Selective
Color) otwieramy okno dialogowe, w polu Kolor (Color) wskazujemy
próbkę, jaką chcielibyśmy poddać edycji i za pomocą czterech
suwaków Cyan, Magenta, żółty (Yellow), czarny (Black), wprowadzamy stosowne edycje. Co ważne, nie
ma potrzeby, by każde działanie opierało się tylko o jeden wybrany kolor. Możemy bez zamykania okna
wskazać kolejną próbkę w polu Kolor (Color) i dokonać dalszej edycji. Podczas niewielkiej korekty barw
narzędzie Kolor selektywny (Selective Color) zwykle sprawdza się znakomicie.
09
Do większej zmiany kolorów możemy
wykorzystać narzędzie Barwa/Nasycenie (Hue/
Saturation) dostępne również za pomocą skrótu
Ctrl+U/Cmd+U. Oferuje ono całkiem pokaźny arse-
nał różnorodnych możliwości. Rozpocznijmy jednak
od podstaw. Bezpośrednio po uruchomieniu okna
Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) widoczne są trzy suwaki. Zanim jednak wprowadzimy stosowną
edycję, warto w górnej sekcji Użyj (Use) wskazać próbkę koloru, na jaką chcielibyśmy oddziaływać.
Wybór opcji Główna (Master) pozwoli wprowadzić zmiany kolorów równocześnie we wszystkich kolorach
fotografii. Wskazanie próbki o wybranym kolorze wprowadza zmiany jedynie na wyróżnionych kolorach.
Suwakiem Barwa (Hue) wprowadzamy przesunięcie koloru w zakresie -180 do 180 stopni. Oznacza to
przesuwanie wybranego koloru lub kolorystyki całej pracy na klasycznym kole barw – 360 stopni. Suwak
Nasycenie (Saturation) odpowiada za edycję nasycenia wybranych kolorów. Przesuwanie w lewą stronę
stopniowo doprowadza nasz obraz do skali szarości. Kolory stają się coraz mniej nasycone i w rezultacie
powoli zanikają. Jeśli to możliwe, starajmy się unikać suwaka Jasność (Lightness), który podobnie jak
Brightness/Contrast wprowadza liniową korektę jasności. Jeśli potrzebujemy podczas edycji naszej
pracy zmienić jasność kolorów, wykorzystajmy w tym celu krzywe i wybrane zakresy tonalne.
Esowata krzywa kontrastu
to prosty sposób edycji polegający
na delikatnym uwypukleniu tonów
jasnych i cieni. W rezultacie wzrasta
kontrast obrazu, co zazwyczaj daje
doskonałe rezultaty. Spróbujmy
samodzielnie eksperymentować
z kształtem krzywej i wprowadzać
drobne wariacje w jej kształcie,
zachowując jednocześnie jej esowaty
charakter. Szczególnie podczas
pracy z grafiką w trybie RGB daje to
wspaniałe efekty.
www.computerarts.com.pl
Computer Arts Maj 2010
06
05
07
10
08
684295945.005.png 684295945.006.png 684295945.007.png 684295945.008.png 684295945.009.png 684295945.010.png 684295945.011.png 684295945.013.png 684295945.014.png 684295945.015.png 684295945.016.png 684295945.017.png 684295945.018.png 684295945.019.png 684295945.020.png 684295945.021.png 684295945.022.png 684295945.024.png 684295945.025.png 684295945.026.png 684295945.027.png 684295945.028.png 684295945.029.png 684295945.030.png 684295945.031.png 684295945.032.png 684295945.033.png 684295945.035.png 684295945.036.png 684295945.037.png 684295945.038.png 684295945.039.png 684295945.040.png 684295945.041.png 684295945.042.png 684295945.043.png 684295945.044.png 684295945.046.png 684295945.047.png 684295945.048.png 684295945.049.png 684295945.050.png 684295945.051.png 684295945.052.png 684295945.053.png 684295945.054.png 684295945.055.png 684295945.057.png 684295945.058.png 684295945.059.png 684295945.060.png 684295945.061.png 684295945.062.png 684295945.063.png 684295945.064.png 684295945.065.png 684295945.066.png 684295945.068.png 684295945.069.png 684295945.070.png 684295945.071.png 684295945.072.png 684295945.073.png 684295945.074.png 684295945.075.png 684295945.076.png 684295945.077.png 684295945.079.png 684295945.080.png 684295945.081.png 684295945.082.png 684295945.083.png 684295945.084.png 684295945.085.png 684295945.086.png 684295945.087.png 684295945.088.png 684295945.090.png 684295945.091.png 684295945.092.png 684295945.093.png 684295945.094.png 684295945.095.png 684295945.096.png 684295945.097.png 684295945.098.png 684295945.099.png 684295945.101.png 684295945.102.png 684295945.103.png 684295945.104.png 684295945.105.png 684295945.106.png 684295945.107.png 684295945.108.png 684295945.109.png 684295945.110.png 684295945.112.png 684295945.113.png 684295945.114.png 684295945.115.png 684295945.116.png 684295945.117.png 684295945.118.png 684295945.119.png 684295945.120.png 684295945.121.png 684295945.123.png
66
20. urodziny Photoshopa
Technika
Narzędzie Barwa/
Nasycenie (Hue/Saturation) pozwala
także przygotować prosty efekt typu
sepia. Wystarczy w dolnej części okna
zaznaczyć przycisk Koloruj (Colorize),
za pomocą suwaka Barwa (Hue)
wskazać odpowiedni kolor i w razie
konieczności osłabić nieco kolorysty-
kę, redukując Nasycenie (Saturation).
Jeśli cały proces wykonamy na
wybranych obszarach naszej pracy
(zaznaczenie>jego odwrotność), może-
my szybko uzyskać efekt widoczny na
przykładzie i często wykorzystywany
w grafice reklamowej.
Pewną odmianą narzędzia
Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation)
jest nowe, dostępne jedynie
w Photoshopie CS4 narzędzie zwane
Jaskrawość (Vibrance). Podobnie jak
Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation),
wprowadza edycję nasycenia kolorów,
jednak robi to w sposób daleko
bardziej bezpieczny. W rezultacie
stałego dosycania kolorystyki naszej
pracy zmianie ulegają tym razem
kolory, które nie są odpowiednio
nasycone. Pozwala to uniknąć efektu
przesycenia kolorów nasyconych.
W niektórych sytuacjach doskonałe efekty przynosi
wykorzystanie narzędzia Zastąp kolor (Replace Color). To
jak gdyby połączenie narzędzia Zakres koloru (Color Range),
które służy do zaznaczania obszarów, jakie chcielibyśmy
poddać edycji, oraz Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) – czyli
właściwego narzędzia korekty. Po wywołaniu okna dialogowe-
go Zastąp kolor (Replace Color) klikamy myszką obszar pracy,
jaki chcielibyśmy zmodyfikować i za pomocą suwaka Barwa
i/lub Nasycenie (Hue/Saturation) wprowadzamy stosowne
zmiany. Największym atutem narzędzia Zastąp kolor (Replace
Color) jest możliwość stałej edycji tolerancji zaznaczenia.
Za pomocą suwaka Tolerancja (Fuzziness) możemy płynnie
edytować obszary, jakie mają być (lub nie) poddane edycji.
Do zmiany temperatury barw zdjęcia możemy
wykorzystać niezwykle proste narzędzie – Filtr fotograficzny
(Foto Filter). Jego użycie nie wymaga chyba głębszych
wyjaśnień. Wybieramy rodzaj (kolor) filtra oraz jego nasycenie
za pomocą suwaka poniżej. W wielu sytuacjach daje to szybko
całkiem ciekawe rezultaty.
Balans kolorów (Color
Balance) dostępny za pomocą pole-
cenia Ctrl+B/Cmd+B także pozwala
na szybką modyfikację kolorystyki
fotografii. W oknie tym warto zwrócić
uwagę na trzy opcje dostępne w jego
dolnej części. Pozwalają one wybrać
sposób działania narzędzia, kierując
główną moc na światła, półcienie
lub najciemniejsze obszary – cienie.
W większości wypadków wybór Świateł
(Highlights) daje najciekawsze rezultaty
podczas wprowadzania odpowiednich
edycji za pomocą suwaków. Warto
jednak nieco poeksperymentować.
Jeśli zależy nam, by dopasować jedną lub nawet kilka
fotografii do określonego wzorca kolorystycznego, możemy
pokusić się o testowanie narzędzia Dopasuj kolor (Match Color).
W dolnej sekcji wskazujemy obrazek bazowy i za pomocą suwa-
ków precyzyjnie ustalamy efekt wynikowy. W wielu wypadkach
podczas edycji zdjęć z jednej sesji dopasowanie kolorystyki
do jednego wzorca pozwala uniknąć wariacji kolorystycznych,
szczególnie podczas składu publikacji typu galeria czy katalog.
Warstwę korygującą dodajemy za pomocą niewiel-
kiego przycisku dostępnego w dolnej sekcji palety Warstwy
(Layers). Wskazujemy jedną z dostępnych korekcji, a za pomocą
panelu Dopasowanie (Adjustments) wprowadzamy odpowiednie
zmiany w obrazie. Co ważne, panel ten jest widoczny przez
cały czas bez konieczności otwierania dedykowanego okna
dialogowego. Możemy dodawać wiele warstw korekcyjnych
i edytować ich
widoczność (oczko)
lub nawet poziom
krycia (Opacity).
Aby szybko
zmienić wprowa-
dzone ustawienia,
wystarczy kliknąć
nazwę odpowiedniej
warstwy i za
pomocą panelu
Dopasowania
(Adjustments) wpro-
wadzić odpowiednie
modyfikacje.
Aby podczas korekty
barwnej lub tonalnej zachować
oryginalną pracę, możemy pokusić się
o wykorzystanie Warstw korygujących
(Adjustment Layer). Tego typu
warstwa widoczna w palecie Warstwy
(Layers) nie ma istotnego wpływu na
wagę naszej pracy, a pozwala w każ-
dej chwili ukryć, a nawet edytować
wprowadzone zmiany kolorów i tonów.
Do korekty za pomocą
warstw możemy wykorzystać także
maski. Pozwala to wprowadzać efekt
korekty jedynie dla wybranych
obszarów naszej pracy. Maskę warstwy
korekcyjnej edytujemy w sposób
przypominający pracę z maską filtra
lub tradycyjną maską bitmapową.
Dowolny pędzel oraz kolor czarny i biały
pozwolą na precyzyjne dopasowanie
maski do potrzeb naszej pracy.
Computer Arts Maj 2010
www.computerarts.com.pl
11
12
13
14
15
16
18
17
19
684295945.124.png 684295945.125.png 684295945.126.png 684295945.127.png 684295945.128.png 684295945.129.png 684295945.130.png 684295945.131.png 684295945.132.png 684295945.134.png 684295945.135.png 684295945.136.png 684295945.137.png 684295945.138.png 684295945.139.png 684295945.140.png 684295945.141.png 684295945.142.png 684295945.143.png 684295945.145.png 684295945.146.png 684295945.147.png 684295945.148.png 684295945.149.png 684295945.150.png 684295945.151.png 684295945.152.png 684295945.153.png 684295945.154.png 684295945.156.png 684295945.157.png 684295945.158.png 684295945.159.png 684295945.160.png 684295945.161.png 684295945.162.png 684295945.163.png 684295945.164.png 684295945.165.png 684295945.167.png 684295945.168.png 684295945.169.png 684295945.170.png 684295945.171.png 684295945.172.png 684295945.173.png 684295945.174.png 684295945.175.png 684295945.176.png 684295945.178.png 684295945.179.png 684295945.180.png 684295945.181.png 684295945.182.png 684295945.183.png 684295945.184.png 684295945.185.png 684295945.186.png 684295945.187.png 684295945.189.png 684295945.190.png 684295945.191.png 684295945.192.png 684295945.193.png 684295945.194.png 684295945.195.png 684295945.196.png 684295945.197.png 684295945.198.png 684295945.200.png 684295945.201.png 684295945.202.png 684295945.203.png 684295945.204.png 684295945.205.png 684295945.206.png 684295945.207.png 684295945.208.png 684295945.209.png 684295945.211.png 684295945.212.png 684295945.213.png 684295945.214.png 684295945.215.png 684295945.216.png 684295945.217.png 684295945.218.png 684295945.219.png 684295945.220.png 684295945.222.png 684295945.223.png 684295945.224.png 684295945.225.png 684295945.226.png 684295945.227.png 684295945.228.png 684295945.229.png 684295945.230.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin