TWÓRCZOŚĆ KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO.doc

(109 KB) Pobierz
KRZYSZTOF ZANUSSI:

 

TWÓRCZOŚĆ KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO

 

KRZYSZTOF ZANUSSI:

v      ur.1939 w Warszawie

v      Studiował fizykę na UW, filozofię na UJ i reżyserię w PWSTiF w Łodzi.

v      Nazywany „intelektualistą polskiego kina"

v      W latach 50 działał w amatorskim ruchu filmowym (9 spośród 11 jego filmów uzyskało nagrody, m.in. Tramwaj do nieba).

v      Debiutował w 1966 średniometrażową fabułą Śmierć prowincjała (dyplomowa etiuda; nagrody m.in. w Wenecji, Mannheim i Moskwie), gdzie wyraził swoją fascynację re­ligijną wiarą i siłą.

v      Po krótkich filmach dla TV: Krzysztof Penderecki, Twarzą w twarz i Zali­czenie (we wszystkich dominantą jest złożo­ność ludzkiego portretu), debiutował filmem kinowym Struktura kryształu®Opowieść o konfrontacji utalentowanego naukowca, uciekającego przed czynnym życiem na zapadłą wieś, z dawnym przyjacielem robiącym karierę na­ukową, był wydarzeniem w polskim kinie, za­równo ze względu na tematykę (akcentowanie kryzysu moralnego i rozziewu między świado­mością a egzystencją, problematyka kariery i związanych z nią kosztów moralnych), jak i formę (swobodny esej, w znacznym stopniu dokumentalizowany).

v      Zanussi od początku swojej twórczości przejawiał skłonność do poetyckie­go intelektualizmu, psychologizacji opowiada­nia, maksymalnego realizmu, do posługiwania się formami parabolicznymi.

Ø      Życie rodzin­ne, Za ścianą, Iluminacja® Cechy te łączą się w formułę ekranowego eseju, w którym myśl wyraża się poprzez strukturę całości, a nie po­czynania postaci, wiele fragmentów przypo­mina reportaż, zaś filmowane miejsca to au­tentyczne obiekty: pracownie naukowe, szpi­tale, mieszkania.

Ø      Bilans kwartalny® Zanussi ujawnia się jako by­stry obserwator i komentator życia społecz­nego. Skłonności te najpełniej dochodzą do głosu w drugiej połowie lat 70, kiedy Zanussi staje się jednym z ojców Kina Moralnego Niepoko­ju, analizując trwałość uniwersalnych wartości w zderzeniu z mechanizmami życia społeczne­go. Naukowy obóz studencki w Barwach ochronnych to otwierająca dysputę na temat kryzysu warto­ści i istoty życiowego konformizmu metafora społeczeństwa polskiego tamtych czasów.

Ø      Constans®Reżyser demonstruje korup­cję, protekcję, oszustwa

Ø      Kontrakt®Film w krzywym zwierciadle przedstawia reprezen­tantów peerelowskiej elity

v      W międzyczasie Zanussi realizuje filmy Spirala i Drogi wśród nocy, które nie są związane z nurtem Kina Moralnego Niepokoju, ale stanowią ogniwa ściśle połączone z osobistymi zainteresowaniami reżysera.

v      Począwszy od lat 80. w twórczości Zanussiego, obok problematyki filozoficzno-etycznej, dominuje chęć rozwikłania ta­jemnicy przeżyć religijnych. Najwybitniejszy z utworów tej grupy, Imperatyw opowiada o udrę­kach metafizycznych młodego uczonego (Ro­bert Powell), któremu przestaje wystarczać dotychczasowy agnostycyzm.

v      Tak­że kolejne filmy - Rok spokojnego słońc, Paradygmat albo po­tęga zła, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest..., Stan posiadania, Życie za życie, Dotknięcie ręki, Brat naszego boga poruszają odwieczne py­tania związane z zagadką istnienia Boga, współistnieniem dobra i zła, etyką chrześci­jańską, prawami rządzącymi ludzką naturą.

v      Od 1979 kierownik artystycznego Zespołu „Tor", od 1989 dyrektor Studia „Tor".

v      W 1990 został wy­brany przewodniczącym Europejskiej Federacji Reżyserów Filmowych (FERA)

v      Konsultant Komisji Pontyfikalnej do Spraw Kultury w Watykanie; członek Europejskiej Akademii Filmowej.

v      Był wykładowcą w PWS-FTviT w Łodzi i National Film School w Wielkiej Bry­tanii; obecnie wykłada reżyserię na Wydziale Ra­dia i Telewizji UŚ w Katowicach.

v      Krzysztof Zanussi otrzymał tytuły doctora honoris causa moskiewskiego Instytutu Sztuki Filmowej WGiK; Uniwersytetu Europejskiego w Mińsku; Narodowego Uniwersytetu Sztuki Teatralnej i Filmowej w Bukareszcie; Nowego Uniwersytetu Bułgarskiego; Państwowego Uniwersytetu Telewizji i Filmu w Sankt Petersburgu; Uniwersytetu Katolickiego w Walencji.

v      Filmy Zanussiego nie dają się zaliczyć do jakiegoś nurtu polskiej czy światowej twórczości filmowej. Reżyser ten nie ulega modom ani cudzym gustom®Moje kino wywodzi się przede wszystkim z literatury, jest rodzajem ludzkiej mowy. Idea wizualności kina zawsze budziła moje wątpliwości

v      Obraz i warstwa fabularna, szczegóły miejsca i czasu mają w filmach Zanussiego znaczenie drugorzędne. Jego filmy zamieniają się w rozpisane na dialogi rozmowy.

v      Bohater®Człowiek postawiony przed wyborem między wartościami a pokusą ich odrzucenia. Probierzem jest jego moralna wrażliwość wyrażająca się kompromisem pomiędzy sferą marzeń o indywidualnej wolności a życiową praktyką, która tę wolność dobrowolnie ogranicza.

v      Filmy Zanussiego są kinem autorskim. Prawie do wszystkich sam pisał scenariusze. W latach siedemdziesiątych pozwalał aktorom improwizować, stosując technikę otwartych dialogów. Zanussi pragnął w ten sposób, jak sam mówił: charakteryzować bohaterów w sposób nieoczywisty, pozostawiając margines dla niedopowiedzenia, prymat nastroju nad akcją a jednocześnie budować napięcie dramaturgiczne wynikające ze zderzenia racji psychologicznych, czy moralnych.

v      Oprócz dominujących w filmach tego reżysera tematów takich, jak wolność i zniewolenie, moralne wybory, związki ludzkiego losu z Absolutem pojawia się w nich często motyw śmierci.

v      W swoich dziełach Zanussi porusza odwieczne problemy: miłości, śmierci, szczęścia i sumienia, przyglądając się jak objawiają się one w dzisiejszym świecie.

v      Twórca unika odwoływania się do tradycji

v      Krytyka nazywa niekiedy filmy Zanussiego współczesnymi moralitetami. Ich naczelnym tematem jest bowiem - mówiąc najogólniej - miejsce i rola jednostki we współczesnym świecie: jej rozterki i konflikty moralne, dylematy filozoficzne i uwarunkowania społeczne.

v      W każdym kolejnym filmie Zanussi penetruje naturę ludzką dążąc do stworzenia czegoś w rodzaju syntezy osobowości współczesnego człowieka.

v      Filmy:

q       Śmierć prowincjała (1966)

q       Krzysztof Penderecki (1968)

q       Zaliczenie (1969)

q       Twarzą w twarz (1969)

q       Struktura kryształu (1969)

q       Góry o zmierzchu (1970)

q       Życie rodzinne (1971)

q       Za ścianą (1972)

q       Hipoteza (1972)

q       Ilumina­cja (1973)

q       Morderstwo w Catamount (1973)

q       Bilans kwartalny (1975)

q       Miłosierdzie płatne z góry (1975)

q       Barwy ochronne (1977)

q       Lekcja anato­mii (1977)

q       Dom kobiet (1977)

q       Spirala (1978)

q       Drogi wśród nocy (1979)

q       Constans (1980)

q       Kontrakt (1980)

q       Poku­szenie (1981)

q       Z dalekiego kraju(1981)

q       Niedo­stępna (1982)

q       Impe­ratyw (1982)

q       Watykan(1982)

q       Sinobrody (1983)

q       Rok spokojnego słońca (1984)

q       Paradygmat (1985)

q       Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest... (1988)

q       Stan posiadania (1990)

q       Życie za życie(1990)

q       Długa rozmowa z ptakiem (1991)

q       Cwał (1996)

q       Opowieści week­endowe (1996-2000)

q       Brat naszego Boga (1998)

q       Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000)

q       Suple­ment (2002)

v     Ważniejsze nagrody:

q       1971®Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za twórczość artystyczną III stopnia

q       1984®Nagroda Państwowa I stopnia za osiągnięcia w dziedzinie filmu kinowego i telewizyjnego

q       1987®Nagroda "Lumière" przyznawana przez Włoskie Stowarzyszenie Autorów Teatralnych i Filmowych za całokształt twórczości w dziedzinie filmowej

q       1991®Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii dla producentów filmowych

q       1998®"Nagroda Ostatnich Lat XX Wieku" przyznawana przez Międzynarodową Grupę Lektury w San Miniato

q       1999®Odznaczenie "Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski" za wybitne zasługi dla kultury polskiej

q       2001®Nagroda za całokształt twórczości w Przeglądzie "Febiofest" w Pradze

q       2002®Nagroda za całokształt twórczości na 29 Festiwalu Premii Internazionalie w Pesarze we Włoszech

q       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin