M.Głowiński,Ironia jako akt komunikacyjny.pdf

(4540 KB) Pobierz
295006895 UNPDF
Ironia
pod redakcją Michała Głowińskiego
słowolobraz terytoria
295006895.002.png
Spis rzeczy
Michał Głowiński Ironia jako akt komunikacyjny
5
Beda Allemann O ironii jako o kategorii literackiej
17
D. S. Muecke Ironia: podstawowe klasyfikacje
43
Dan Sperber i Deirdre Wilson Ironia a rozróżnienie między
użyciem a przywołaniem
75
Calherine Kerbral-Orecchioni Ironia jako trop
109
David S. Kaufer Ironia, forma interpretacyjna i teoria
znaczenia
145
Linda Hutcheon Ironia, satyra, parodia - o ironii w ujęciu
pragmatycznym
165
Przypisy
191
Noty o autorach
Nota bibliograficzna
207
209
295006895.003.png
Fotografio no okładce Wojtek Korsak
Projekt typograficzny Stanisław Salij
Redakcja i korekta Anna Mackiewicz
Skład Piotr Górski
~:k100zak ład Poligraficzno-Wydawniczy
Pozkal, ul. Cegielna 10/12
nowrocław
'
Michał Głowiński
Ironia jako akt komunikacyjny
© Copyright for this edition by słow%braz terytoria, Gdańsk 2002
Książka wydana z
f'
pomocą mansową Ministerstwa Eduka .. N d .
ci' aro owej.
1
Wydawnictwo słow%braz terytoria 80244 d .
le/.: (058) 3414413 t l/f ( , - G ansk, u/. Grunwaldzka 74/3
, e. ax: 058) 3454707
www.lerytoria.com.pl; e-mail: slowo-obraz@terytoria.com.pl
Pisał Cyprian Norwid w wierszu Ironia:
Uczucie zwiedza bez ironii
Szlaki b i t e c u d z y m c i e r p i e n i e m,
Lecz kto był pierwej tam, wie o niej,
Że jest - koniecznym bytu cieniem.
ISBN 83-88560.63_8
Mało kto z taką przenikliwością i świadomością rzeczy okre-
ślił miejsce ironii w naszym ludzkim świecie, mało kto z taką
precyzją wskazał jej rolę i zasięg. Konieczny bytu cień, a więc
nie tylko pewne ujęcie słowne, znane z rozpraw teoretycz-
nych i różnego rodzaju praktyk pisarskich, ale także - stały,
rozmaicie się kształtujący, element ludzkiej egzystencji. I na-
szego mówienia. Bo też ironia ujawnia się, a w każdym razie
ujawniać się może, w najrozmaitszych formach mowy, nie
stanowi dziedziny wydzielonej, jasno odgrodzonej od innych
sposobów mówienia, choć często występuje w postaci, którą
określić można jako czystą, wyraźną, jednolitą. Nie ma
wszakże takich rejonów naszego mówienia, które byłyby dla
ironii wyłącznie zarezerwowane, ale też niewiele istnieje
takich, do których ona nie mogłaby przenikać, a więc dla
I i j zamkniętych i niedostępnych. Kiedy ją wydzielamy, do-
I nujemy pewnej operacji teoretycznej - tak jak w wypadku
wszelkich innych praktyk mowy. Studia i szkice składające
295006895.004.png
6
MICHAŁ
GŁOWIŃSKI
CI IRONIA JAKO AKT KOMUNIKACYJNY
'L-'
7
się na tę książkę są właśnie róba . , . .
i skomentowania zjawiska Pk ~l roznOraklego ujęcia
. , po azarua go od róź h
l W rozmaitych uwikł . h O . . znyc stron
amac. peruJemy Ir . .
i w piśmie bo otwi orną l w mowie,
, lera ona przed na . . lki ",
pozwala ustalać na wyb' rm WIe ie mozhwosci,
ki z odbiorcą . ranej ~r~ez nas płaszczyźnie stosun-
, a WIęCnadawac lm pewi k
przede wszystkim akt k . len ształt. Jest ona
em omumkacyjnym t k
potocznej 'ak w '. - a w mowie
. ' J wypoWIedzI retorycznej a takż
wiste - w dziele literackim Nie st
.
.
anOWIwydzielon . d .
'.
e - co oczy-
wcześniej i naj szerzej opisywana, bo poświęcano jej sporo
miejsca w antycznych traktatach - z reguły podporządko-
wana jest przyjętym przez mówcę założeniom i stanowi pró-
bę odpowiedniego usytuowania ("ustawienia") publiczności,
do której się zwraca, narzucenia jej postulowanych ocen
i stanowisk'. Ironia romantyczna jest zjawiskiem innego typu,
krystalizuje się bowiem dopiero wtórnie na linii: mówiący -
odbiorca, stanowi przede wszystkim relację między podmio-
tem mówiącym a jego wytworem, czyli konstruowanym tek-
stem. Poza tym ma charakter określony historycznie, co nie
znaczy, że nie występowała przed epoką romantyzmu, prze-
ciwnie, ma poprzedników - badacze wymieniają choćby Ario-
ta i Cervantesa - a także kontynuatorów, a więc i ona, choć
uwikłana w problematykę filozoficzną i literacką epoki, od-
znacza się w jakiejś mierze charakterem uniwersalnym".
Możemy_powiedzieć, że w porównaniuz ironią sokratejską,
służącą dociekaniu prawdy, i ironią retoryczną, będącą formą
oddziaływania na życie publiczne, ironia romantyczna ma
charakter najbardziej literacki i jeśli nie wyłącznie, to przede
wszystkim właściwa jest literaturze. Tak rzeczy się mają
niewątpliwie, nie można jednak z tego faktu wyciągać zbyt
daleko posuniętych wniosków. Z różnych powodów. Po pierw-
sze dwie poprzednio wymienione odmiany ironii mają swoje
realizacje literackie, a ironia retoryczna w literaturze daw-
niejszej dominowała, i to tak w formach poetyckich i narra-
cyjnych, jak - co oczywiste - w naj rozmaitszych gatunkach
paraliterackich, w tym służących dydaktyce. Po drugie zaś
ironia romantyczna, aczkolwiek wytworzyła wyraźne kon-
wencje i powołała do życia taki choćby gatunek literacki jak
poemat dygresyjny', nie stanowi jedynej formy funkcjono-
wania i~p.ii -w obrębie literatury. Przeciwnie, w sferze tej
możemy obserwować ogromne bogactwo i różnorodność.
d
zmy artystyczności s t k
'.
ej zie-
. ' po y arny SIę z mą w wyr fi
l niezwykłych dziełach sztuki ale' '. . a ll10wanych
. , rowmez w piśrni . t .
najgorszego gatunku t kź enrnc WIe
,a a ze - w potocznych wy . d .
od uprzejmej towarzy ki . k .. pOWIe zIach:
s lej onwersacJI do zwykł .
garnej, pyskówki A t . '. ej, często wul-
. za ern ironia me tylko' t k .
bytu cieniem al ' '. "
Jes omecznym
jedno
..'
e rowmez meJedną przybiera postać i nie
ma ImIę.
-
I rozmaitymi d .
. '. ysponuJe formami. Za podstawowe . . d
mlany uznaje SIę ironię sokrat cz Jej o -
tyczną! M" y ną, retoryczną i roman-
. . ozna SIęzastanawiać, czy podział ten'
z lOgIcznego punktu 'd . . Jest poprawny
WI zema l czy rzeczy ., .
na główne postacie . k h WISClewskazuje
nikacyjne zjawisko: ;i~:r~~n:~:~fe~j,e ~ot~k wdażn~komu-
oczekiwanym rygorom hoćb c, ze nie o powIada on
- c oc yz tego l d .
precyzyjnie wskazanych kryt., .wzg ę u, ze brak tu
. , enow podzIału Nasu . .
wątphwosć, czy rzeczvwis . . . wa SIę tez
• J •• ,SCleogarma on to wszy tk .
szej mowie określić d '. . s o, co w na-
wątpliwym że wskaz a SI~mlan~m Ironii. Jest faktem nie-
nieją, a w ~ażdej z na~e '" od~~any Ironii historycznie ist-
r-, jej właści ,. I . IC uJawmaJą się jako zasadnicze inne
IWOSCl.ronia sokratyczna t .
-, dura dyskusyjna czy l . --- o me tylko pewna proce-
między mówiącym a ~:::~::' ~:wna z góry założona gra ..
_ na praktyka poznawcza I .' przede wszystkim pew-
. roma retoryczna - ta bod' .
aj naj-
295006895.005.png
8
MICHAŁ
GŁOWIŃSKI
IRONIA JAKO AKT KOMUNIKACY
JNY
9
Wymieńmy, dla przykładu, rozmaite jej postacie w wysoce
zróżnicowanych odmianach powieści (do tej sprawy dane nam
będzie powrócić) czy to choćby, co charakteryzuje poezję
współczesną, a w tej dziedzinie przykładów jest ogromnie
dużo - tak w liryce światowej, jak polskiej, wystarczy wy-
mienić tylko dwa wielkie nazwiska: Czesława Miłosza i Wi-
sławy Szymborskiej. Już zresztą ironia Norwida nie mieści
się w tych kanonach, które wypracowali teoretycy i prakty-
cy ironii romantycznej, aczkolwiek bez niej w tej kOnkretnej
postaci prawdopodobnie nie byłaby możliwa 5. Ironia literac-
ka stanowi domenę różnorodności.
i deszcze, nie są wypowiedzią ironiczną, stanowią zaś wadli-
wy opis rzeczywistości, wynik błędnego rozeznania, a w osta~-
niej instancji - kłamstwo. Oczywiście, takie niedostrzeganie
ironii nie stanowi tylko przypadłości właściwej dzieciom, to-
warzyszy jej ono nieustannie - i w istocie trudno rozważać
związane z ironią problemy, nie uwzględniając przypadku
negatywnego, czyli możliwości fałszywego odczytania. P~z~
użyciami ewidentnymi, określonymi przez sytuację, w której
dane słowa padły, przez kontekst, przez naszą wiedzę (o cha-
rakterze ogólnym bądź jednostkowym, gdy rzecz odnosi się
do zjawisk poszczególnych), a wreszcie przez właściwości
kultury, w której dane wypowiedzenie funkcjonuje, ironia
jest dziedziną mówienia ryzykownego - tak w potoczn~m
kontakcie językowym, jak w literaturze. Zresztą granice
między tym, co oczywiste, a tym, co wymaga indywidualnej
reakcji od odbiorcy i zakłada jego wysiłek, zmierzający do
zrozumienia tekstu, są płynne i w wielu wypadkach nie dadzą
się precyzyjnie wyznaczyć. Sformułujmy rzecz dobi~irie: ry-
zyko nieporozumienia wpisane jest jeśli nie we wszelkie prak-
tyki ironiczne, to w ogromną ich część. Fakt ten określa za~es
ich funkcjonowania i oddziaływania. I owo ryzyko sprawia -
do kwestii tej jeszcze wrócimy - że w pewnych gatunkach
mowy zastosowanie ironii jest niemożliwe, bo wc~odz~ło~~
w konflikt z tym, co decyduje o ich przeznaczeniu l w jakiś
sposób wyznacza istotę.
Pojmowanie dosłowne wypowiedzi o wyraźnych intencjach
ironicznych (także zresztą wtedy, gdy są one ukryte) prowa-
dzi na manowce, staje się przyczyną nieporozumień .. Nie,;......
kiedy wynikają one z nieznajomości kod.ulub z.braku-obycia
z danym stylem, czasem są następstwem.nięznajomości
kontekstu zdarza.się.jednak, że stanowią pochodną złej.woli.
Nieporozumienia takie mogą mieć godne pożałowania następ-
2
Podkreślając jej swoistości zaznaczające się w literaturze,
nie możemy zapominać o fakcie podstawowym, ważnym dla
wszelkiej ironii niezależnie od konkretnych właściwości
i kontekstu, w jakim występuje: jest ona swoistym zjawi-
skiem komunikacyjnym. Tak w tekście literackim, czy w prze-
~ówieniu wygłoszonym do słuchaczy zebranych na agorze,
Jak w nieobowiązującej mowie potocznej. Stawia ona odbior-
cy wyraźne wymagania: musi zostać zidentyfikowana. A je
śli rozpoznana nie zostanie, z reguły powstają znaczące nie-
porozumienia. Niekiedy świadczą one dobitnie, że dany!
uczestnik procesu komunikacyjnego nie może wyjść poza li-
teralne rozumienie kierowanych do siebie słów, a więc w jego
percepcji ginie pewien współczynnik wypowiedzi, która bez
niego nie ma danych, by ją odebrać zgodnie z charakterem
tekstu i intencjami mówiącego. Podobno jakieś badania psy-
chologiczne wykazały, że małe dzieci nie są w stanie rozu-
mieć wypowiedzi o charakterze ironicznym, dla nich zatem
słowa ,jaka piękna pogoda", gdy za oknem szaleją wichry
295006895.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin