Plan pracy na miesiąc maj, gr. II a „ Motylki”
Temat kompleksowy: „ Góry, nasze góry”
Ø Wzbogacanie zasobu słownictwa w związku z rozszerzającym się zkresem poznawania otoczenia bliższego i dalszego,
Ø Rozbudzanie u dzieci zainteresowania książką,
Ø Przybliżanie dzieciom różnych regionów Polski, nawiązanie do przeżyć własnych dzieci.
Ø Udział dzieci w różnych zabawach: dydaktycznych, tropiących, ruchowych,
Ø Poznawanie polskich legend związanych z górami.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA DZIECI
„ Podróż po mapie”
Rozpoznawanie konturu Polski. Wyszukiwanie na mapie Polski gór. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t „ Co to są góry?” Posługiwanie się pojęciami: zbocze, stok, szczyt, hala.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw własny.
„ Górale – mieszkańcy gór”
Zapoznanie dzieci z legendą o Podhalu. Uważne słuchanie tekstu, rozumienie słów: góral, góralka. Oglądanie charakterystycznych stroi góralskich. Karta zadaniowa.
Umuzykalnienie.
„ Góry, nasze góry”
Słuchanie wiersza Janiny Porazińskiej. Wzbogacenie słownictwa dzieci, poznawanie ciekawostek o górach, zwierzętach, roślinności.
„ Szukamy zagubionych owieczek” zabawa tropiąco - ruchowa. Rozumienie pojęcia szlak turystyczny, wykorzystanie różnych elementów do wytyczania szlaku, przeliczanie zagubionych owieczek, wykonanie pracy plastycznej.
„ Śpiący rycerze”
Poznanie tatrzańskiej legendy o Śpiących Rycerzach, o Giewoncie – uważne słuchanie legendy. Przyglądanie się kształtom gór, co przypominają, nadawanie im nazw.
„ Nasze góry” – malowanie farbami.
„ Kraków – miasto Smoka Wawelskiego”
Przybliżenie dzieciom miasta Krakowa poprzez oglądanie ilustracji przedstawiających Kraków. Zapoznanie z legendą O Smoku Wawelskim. Karta zadaniowa – „ Pokoloruj Smoka”
Gimnastyka.
Literatura:
Ø „ Zbiór legend Polskich”,
Ø H Kruk „ Wybór literatury…”,
Ø zeszyt roboczy nauczycielki
Zabawy ruchowe:
Ø z elementem wspinania się „ Wchodzimy po drabinie”
Ø z elementem równowagi „ Przejście po wąskiej dróżce”
Temat kompleksowy: „ W zieleni łąka majowa”
Ø obserwowanie typowych zjawisk związanych z wiosną,
Ø zaznajamianie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi: łąka,
Ø rozpoznawanie kwiatów i zwierząt będących mieszkańcami łąki,
Ø wykonywanie ciekawych prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych,
Ø rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych.
„ Barwy wiosenne”
Oglądanie ilustracji z cyklu „ Cztery pory roku” – określanie kolorystyki, nawiązanie do wiosny. Rozumienie zjawiska tęczy, kiedy powstaje. Zabawa integracyjna „Tęcza”.
„ Tęcza” malowanie farbami.
„ Cała łąka w kwiatach”
Słuchanie krótkich wierszy o kwiatach na łące. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających wiosenne, łąkowe kwiaty: stokrotki, bratki, maki, jaskry.
„ Kto mieszka na łące?”
Słuchanie opowiadania nauczycielki
„ Przygoda Koteczka”, uważne słuchania opowiadania, wymienianie owadów mieszkających na łące oraz innych zwierząt.
Praca plastyczna metodą orgiami.
„ Co żabki widziały?”
Słuchanie wiersza K. Mrozowskiej „ Na łące pośród trawy” . Swobodne wypowiedzi dzieci n/t treści wiersza, oglądanie ilustracji do wiersza, próby inscenizowania wiersza.
„ Wiosenna zgaduj – zgadula”
Rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych związanych z wiosną. Prawidłowe udzielanie odpowiedzi przez dzieci.
„Majowa łąka” malowanie farbami. Estetyczne wykonanie pracy.
Ø H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”
Ø M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – wiosna”
Ø Zeszyt roboczy nauczycielki
Ø z elementem równowagi „ Bociany”
Ø z elementem skoku „ Wyścig żabek”
Ø orientacyjno – porządkowa „ ptaki i pszczółki”
Opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1