Plan pracy na miesiąc marzec gr. II a „ Motylki
Temat kompleksowy: „ Przyjemnie być dyżurnym”
· zapoznanie z czynnościami wykonywanymi przez dyżurnych,
· utrwalanie poznanych figur geometrycznych,
· wdrażanie do porządkowania miejsc zabawy,
· utrwalanie nazw sztućców.
Temat zajęcia
Działania dzieci
„ Dyżurny”
Zapoznanie dzieci z czynnościami wykonywanymi przez dyżurnych na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego „ Dyżurny”. Poznanie roli dyżurnych w grupie, nauka fragmentu wiersz.
Gimnastyka – zestaw XI wg K. Wlaźnik. Uważne słuchanie poleceń nauczyciela.
„ Do czego potrzebne są znaczki?”
Zabawa dydaktyczna – zrozumienie w jaki sposób znaczki porządkują życie w przedszkolu, rozpoznawanie własnych znaczków, wprowadzenie znaczków dla dyżurnych.
Umuzykalnienie.
„ Zaczarowane figury”
Utrwalenie poznanych figur geometrycznych – trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt. Określanie ich cech, klasyfikowanie wg kształtu, porównywane liczebności zbiorów, określanie, których figur jest więcej, a których mniej.
„ Znaczek – dziwaczek” projektowanie znaczków z wykorzystaniem figur geometrycznych. Wykorzystanie różnych technik plastycznych.
„ Jesteśmy czterolatkami więc o porządki sami dbamy”
Rozmowa zainspirowana opowiadaniem D. Ostrowskiej „ Nocne kłopoty zabawek Doroty”. Wykorzystanie historyjki obrazkowej, wdrażanie do porządkowania miejsc zabawy, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
„ Stoliczku nakryj się!”
Zabawa dydaktyczna – utrwalenie nazw sztućców, sposobu kładzenia ich przy talerzu. Próby rozpoznawania prawej i lewej ręki.
Gimnastyka – zestaw własny.
Literatura:
· Cz. Janczarski „ Dyżurny”
· D. Ostrowska „ Nocne kłopoty zabawek Doroty”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
Zabawy ruchowe:
· z elementem równowagi „Zanieś śniadanie”,
· orientacyjno – porządkowa „ Raz w górę, raz w dół”
Temat kompleksowy: „ Przyszła do nas wiosna”
· Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie na wiosnę: budzenie się roślin do życia.
· Wyrabianie wrażliwości na wartości estetyczne w otoczeniu.
· Poznawanie i nazywanie podstawowych części roślin: pąk, kwiat – płatki, łodyga, liście.
· Sadzenie roślin, udział w ich pielęgnacji; rozumienie, co jest roślinie potrzebne do wzrostu.
· Stwarzanie sytuacji sprzyjających liczeniu w zakresie 1-4, a nawet dalej; porównywanie liczebności zbiorów.
· Doskonalenie wymowy, spostrzegawczości, dokładności.
TEMAT ZAJĘCIA
DZIAŁANIA DZIECI
„ Wiosna idzie”
Słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny. Zwrócenie uwagi na wymienione w wierszu ptaki zwiastujące nadejście wiosny, rozpoznawanie oznak wiosny.
Gimnastyka zestaw X wg K. Wlaźnik.
„ Suknia dla Wiosny”
Słuchanie opowiadania nauczycielki „Suknia dla wiosny”, zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Wykonanie pracy plastycznej „ Suknia dla Wiosny”, wykorzystanie różnorodnych materiałów plastycznych.
„ Tyle kwiatów dookoła”
Słuchanie krótkich wierszy o wiosennych kwiatach, rozpoznawanie ich na ilustracjach. Odnajdywanie różnic między nimi.
„ Krokusy” praca plastyczna wykonana różnymi farbami. Zachęcanie dzieci do estetycznego wykonywania pracy.
„ W przedszkolnym ogrodzie”
Rozmowa n/t zmian zachodzących w przyrodzie. Spacer po przedszkolnym ogrodzie – poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu. Oglądanie i nazywanie budzących się do życia kwiatów.
„ Mali ogrodnicy”
Historyjka obrazkowa „ Sadzimy tulipany” połączona z działaniem – wysiew kwiatów do doniczek. Opowiadanie historyjki . Używanie określeń: najpierw, potem, na końcu.
„ Wiosenny kwiat” praca plastyczna metodą orgiami.
· E. Szelburg – Zarembina „ Wiosna idzie”
· M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – przedwiośnie”
· naśladowcza „ Lusterko”
· z elementem skłonu i wyprostu „ Kwiaty rosną, kwiaty więdną”
Opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1