Plan pracy na miesiąc październik gr. II a „ Motylki
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Skarby jesieni”
Temat dnia
Działania dzieci
„ Dary jesieni”
6.X
Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „ Skarby jesieni”. Rozpoznawanie i nazywanie darów jesieni zgromadzonych w kąciku przyrody. Segregowanie ich, przeliczanie, podawanie liczby elementów. Określanie gdzie jest więcej, a gdzie mniej. Karta zadaniowa.
„ Torbę mam, co w niej chowam?”
7.X
Zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania rzeczy dotykiem – skarbów jesieni. Tworzenie kompozycji z żołędzi, kasztanów, jarzębiny, orzechów, klonowych nosków. Słuchanie wiersza D. Gellnerowej „ Żołędzie”.
„ Szukam grzybka borowika”
8.X
Słuchanie wiersza I. Landau „ Grzyby”. Rozpoznawanie borowika i muchomora, określanie, który jest jadalny, a który trujący. Ilustrowanie treści wiersza przy pomocy sylwet i pacynki krasnala. Wykonanie pracy plastycznej.
„ Jesienne cudaki”
9.X
Opowiadanie nauczycielki „ Jesienne cudaki”. Wypowiedzi dzieci na dany temat, opisywanie swoich wyobrażeń o jesiennych cudakach. Praca manipulacyjno-konstrukcyjna „ Jesienne cudaki”, wykorzystanie żołędzi, kasztanów, szyszek, jarzębiny. Porządkowanie miejsca pracy.
„ Dla kogo skarby jesieni?”
10.X
Rozmowa z dziećmi n/t „ Komu potrzebne są skarby jesieni?’. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi. Słuchanie utworu L. Krzemienieckiej „ O dębię, co żołędzie rozdawał”. Ćwiczenia gimnastyczne.
Literatura:
· D. Gellnerowa „ Żołędzie”
· E. Szelburg-Zarembina „ Kasztany:
· H. Zdzitowiecka „ Skarby jesieni”
· L. krzemieniecka „ O dębie, co żołędzie rozdawał”
· I. Landau „ Grzyby”
· M. Kownacka „ Razem ze słonkiem. Złota jesień”
Zabawy:
· orientacyjno-porządkowa „ Spadające kasztany”
· z elementem rzutu „ Rzut żołędziem do koszyczka”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Lecą liście, lecą…”
Temat kompleksowy
„ Niespodzianka”
20.X
Zagadka sensoryczna. Rozpoznawanie węchem, dotykiem, słuchem co znajduje się w worku. Weryfikacja przewidywań dzieci poprzez otwarcie worka i obejrzenie zawartości – liście. Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „ Posypały się listeczki”.
„ Przygoda z liścianym stworkiem”
21.X
Opowiadanie sytuacyjne „ Liściany stworek”. Komponowanie postaci z liści wg inwencji dzieci. Rozmowy ze stworkiem. Ustawienie stworka w miejscu wybranym przez dziecko. Zabawa muzyczna „ Taniec z jesiennym listkiem”.
„ Pokaż taki sam listek”
22.X
Zabawa dydaktyczna. Wskazywanie odpowiedniego listka pasującego kształtem. Określanie z jakiego drzewa jest listek. Gra planszowa wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „Drzewo" – klasyfikowanie wg różnych cech.
„ Barwy jesieni”
23.X
Spacer do ogrodu przedszkolnego. Wyszukiwanie różnych kolorów jesieni, nazywanie ich i zaznaczanie na kartce flamastrem. W przedszkolu- mieszanie farb dla uzyskania nowych kolorów. Malowanie farbami „ Jesienne drzewo”
„ Był sobie listek”
24.X
Słuchanie wiersza H. Zielińskiej „ Był sobie listek”. Dmuchanie na listki leżące na podłodze i wiszące na nitkach. Wykorzystanie listków do pracy plastycznej „Jesienny bukiet”. Poznanie nowej techniki – stemplowanie liśćmi.
· L. Krzemieniecka „ Bukieciki”
· M. Czerkawska „ Listki”
· L. Krzemieniecka „ posypały się listeczki”
· H. Zdzitowiecka „ Naklejanki z liści”
· H. Zielińska „ Był sobie listek”
· K. Pomorska „ lecą liście”
· orientacyjno – porządkowa „ Wiatr i liście”
· z elementem równowagi „ Omiń kałużę”
Ćwiczenia poranne zestaw IV i V wg K. Wlaźnik
Ćwiczenia gimnastyczne zestaw V i VI wg K. Wlaźnik
Dodatkowe działania:
· praca plastyczna „ Muchomor”, malowanie kapelusza muchomora farbami, naklejanie kropek kulkami z krepiny.
· „ Borowik” wykonanie pracy metodą orgiami.
· „ Jesienne drzewo” praca plastyczna wykonana przy pomocy nauczyciela, zaprasowanie wykonanej pracy.
· Zabawa inscenizowana przy wierszu K. Pomorskiej „ Lecą liście”
· Wydzieranka z kolorowego papieru „ Jesienny liść”
· Zabawa dydaktyczna „ Którego grzyba brakuje?”
Opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1