Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
1. Pogłębianie wiedzy i doskonalenie umiejętności poprzez udział
w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia.
2. Realizowanie działań wzbogacających proces dydaktyczny
i wychowawczy.
3. Udział w ogólnołódzkich i ogólnopolskich konkursach plastycznych.
4. Angażowanie rodziców w życie przedszkola.
5. Prowadzenie imprez przedszkolnych.
Opis i analiza realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1
W pracy nauczyciela istotnym elementem jest zdobywanie nowych umiejętności i poszerzanie kompetencji zawodowych. Dążąc do bycia jak najlepszym nauczycielem nie można poprzestać na raz zdobytej wiedzy. Chcąc sprostać tym oczekiwaniom uczestniczę w różnych formach doskonalenia zawodowego.
Ukończone szkolenia odpowiadały moim zainteresowaniom, ale były także zgodne z zadaniami realizowanymi na terenie placówki, w której jestem zatrudniona. Dążenie do osiągania wszechstronnego rozwoju moich wychowanków obliguje mnie do ciągłego podnoszenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych w dobie zmian zachodzących w polskiej oświacie. Pogłębiając wiadomości i umiejętności związane z pracą wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz poszerzając własny warsztat o nowe metody pracy z dzieckiem, podnosiłam jakość mojej pracy i placówki, w której pracuję jednocześnie rozwijałam swoje zainteresowania i kształtowałam osobowość.
· Wybrane kursy i szkolenia
· „Dziecięce spotkania z przyrodą” - warsztaty organizowane przez WODN - 16 h. Kurs ten pozwolił mi wzbogacić swoją wiedzę dotyczącą edukacji ekologicznej. Dzięki niemu mogłam wprowadzić na zajęciach z dziećmi wiele nowych pomysłów i ciekawych rozwiązań związanych z poznawaniem tematyki przyrodniczej podczas zajęć dydaktycznych.
· Kurs on-line - „Wykorzystanie metod aktywizujących podczas spotkań z rodzicami” - 35 h. Nauczyłam się angażować rodziców w pracę wychowawczą i wyrównawczą z dzieckiem przy ścisłej współpracy z nauczycielem.
· „Edukacja dla zdrowia” - z zakresu dietetyki i prawidłowego odżywiania dzieci i młodzieży - 60 h. Podczas kursu oprócz wiedzy merytorycznej (m.in. anatomia i fizjologia człowieka, podstawy dietetyki dzieci i młodzieży, żywienie człowieka, dietoprofilaktyka dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym , suplementacja diety) zostałam wyposażona w praktyczne narzędzia dotyczące popularyzowania zagadnień z zakresu prawidłowej dietetyki i zdrowego trybu życia i włączania ich w procesy dydaktyczne.
· „Wykorzystanie komputera w pracy nauczyciela przedszkola” - WODN w Łodzi, -20h. Podczas kursu pogłębiłam swoją wiedzę dotyczącą pracy z komputerem oraz umiejętność wykonywania pomocy dydaktycznych do wykorzystania na zajęciach w przedszkolu. Uczestnictwo w tych zajęciach sprawiło, że poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności metodyczne, a następnie wykorzystałam ją w codziennej praktyce. Wzrosły też moje umiejętności w zakresie obsługi komputera i Internetu, które bardzo często wykorzystuję w pracy zawodowej.
· „Rozwiązywanie konfliktów bez porażek wg metody T. Gordona” - WODN w Łodzi -35h.
W trakcie kursu rozwinęłam własne umiejętności interpersonalne i komunikowania się oraz kompetencje wychowawcze w zakresie:- Jak rozmawiać z dzieckiem?- Jak sobie radzić z sytuacjami trudnymi – korygowanie zaburzeń.- Jak współpracować z rodzicami?
Efekty podjętych działań skierowane na:
Dziecko:
1. Możliwość pracy interesującymi metodami, w atrakcyjnej formie.
2. Zdobywanie przez dzieci wiedzy w sposób ciekawszy, efektywniejszy.
Przedszkole:
1. Podniesienie jakości pracy przedszkola.
2. Podnoszenie kompetencji zawodowych nauczycieli.
Nauczyciela:
1. Wzbogaciłam swoją wiedzę dotyczącą edukacji ekologicznej. Dzięki temu mogłam wprowadzić na zajęciach z dziećmi wiele nowych pomysłów i ciekawych rozwiązań związanych z poznawaniem tematyki przyrodniczej podczas zajęć dydaktycznych.
2. Potrafię zaangażować rodziców w pracę wychowawczą i wyrównawczą ze swoim dzieckiem przy ścisłej współpracy z nauczycielem.
3. Zostałam wyposażona w praktyczne narzędzia dotyczące popularyzowania zagadnień z zakresu prawidłowej dietetyki i zdrowego trybu życia i włączania ich w procesy dydaktyczne.
4. Pogłębiłam swoją wiedzę dotyczącą pracy z komputerem oraz umiejętność wykonywania pomocy dydaktycznych do wykorzystania na zajęciach w przedszkolu.
· Seminaria metodyczne, konferencje metodyczne
· Kurs „Przygotowanie Projektu do Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego” - organizowanego przez Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Łodzi - WODN w Łodzi - 16h.
Zdobyłam praktyczną wiedzę oraz umiejętności niezbędne do prawidłowego przygotowania projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego.
· Szkolenie „Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach”.
Dowiedziałam się, jak we właściwy sposób pomóc poszkodowanemu oraz zdobyłam umiejętności praktyczne, które mają decydujące znaczenie w sytuacji zagrożenia. Uważam, iż ukończenie takiego kursu przez nauczyciela pracującego w placówce oświatowej, pozwoliło mi na nabycie umiejętności odnalezienia się w sytuacji, kiedy życie moich podopiecznych jest zagrożone.
· „Agresja wśród dzieci - jej źródła i sposoby reagowania na jej przejawy” - E.C.J.O. „Kolorowy świat dziecka”. Uzupełniłam swoją wiedzę na temat agresji, jej rodzajów, oraz sposobów jej zapobiegania.
· Szkolenie o pracy projektem w edukacji dzieci 5 -11 „Wiedza – Zabawa – Działanie” . Poznałam teoretyczne podstawy pracy z projektem edukacyjnym oraz nowatorskie metody pracy z dziećmi stosowane w czasie realizacji projektu.
· „Kreatywni interaktywnie. Łączenie tradycyjnych metod nauczania z nowoczesnymi technologiami w edukacji przedszkolnej”.
Zapoznałam się z najnowszą ofertą edukacji przedszkolnej Wydawnictwa JUKA, oraz miałam możliwość przetestowania innowacyjnych i multimedialnych narzędzi Wydawnictwa JUKA, wzbogacających warsztat nauczyciela i umiejętności dziecka.
· „Zabawa bawi, uczy i wychowuje” - konferencja z udziałem Wiesławy Żaby - Żabińskiej zorganizowana przez wydawnictwo MAC - 3 godziny.
· „Wykorzystanie tablicy interaktywnej w pracy nauczyciela przedszkola” - 3 godziny. Poznałam sposób monitorowania umiejętności dzieci z uwzględnieniem zaleceń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Uczestniczyłam w prezentacji treści edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi interaktywnych: konkretne pomoce, praktyczne działania z dziećmi przy tablicy interaktywnej bądź tablecie.
· „Jak budować u dzieci system wartości?”.
Uczestniczyłam w wykładzie Doroty Zawadzkiej - pedagoga i psychologa rozwojowego, Społecznego Doradcy Rzecznika Praw Dziecka, która podczas swojego wystąpienia mówiła o tym jak budować system wartości, czyli jak wychowywać dzieci, aby wiedziały co jest dobre, a co złe?.
· VI Kongres Obywatelski „Jaki rozwój, jaka edukacja w XX wieku? - Wielkie przewartościowanie” - Warszawa 2011
Tematem debaty było poszukiwanie odpowiedzi na dwa, powiązane ze sobą pytania. Jedno dotyczyło „filozofii” rozwoju społeczno‑gospodarczego, jego celów oraz tego, czym chcemy konkurować na rynku globalnym. Drugie odnosiło się do edukacji i kompetencji, których potrzebujemy, aby móc ową filozofię rozwoju realizować.
1. Potrafi radzić sobie z problemami w różnych sytuacjach.
2. Dba o kulturę osobistą, własne zdrowie,
3. Przeciwdziała agresji.
4. Praca z nauczycielem o podwyższonych kwalifikacjach.
1. Podniesienie jakości pracy.
Nauczyciel:
1. Zdobyłam praktyczną wiedzę oraz umiejętności niezbędne do prawidłowego przygotowania projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego.
2. Potrafię we właściwy sposób pomóc poszkodowanemu oraz zdobyłam umiejętności praktyczne, które mają decydujące znaczenie w sytuacji zagrożenia.
3. Uzupełniłam swoją wiedzę na temat agresji, jej rodzajów, oraz sposobów jej zapobiegania.
4. Znam teoretyczne podstawy pracy z projektem edukacyjnym oraz nowatorskie metody pracy z dziećmi stosowane w czasie realizacji projektu „Wiedza – Zabawa – Działanie” .
5. Zapoznałam się z najnowszą ofertą edukacji przedszkolnej Wydawnictwa JUKA, oraz miałam możliwość przetestowania innowacyjnych i multimedialnych narzędzi Wydawnictwa JUKA, wzbogacających warsztat nauczyciela i umiejętności dziecka.
6. Znam sposób monitorowania umiejętności dzieci z uwzględnieniem zaleceń podstawy programowej wychowania przedszkolnego wykorzystując narzędzia interaktywne: konkretne pomoce, praktyczne działania z dziećmi przy tablicy interaktywnej bądź tablecie.
· Warsztaty metodyczne
· „Rozwijanie potencjału twórczego dziecka - trening modelujący kompetencje w zakresie wykorzystywania aktywizujących metod pracy” - warsztaty zorganizowane przez wydawnictwo YUKA - 3 godziny.
Uświadomiłam sobie, jakie korzyści płyną dla nauczycieli i dzieci ze stosowania metod aktywizujących.
· „Podstawy tworzenia ruchu i choreografii” - 5 godzin.
Poznałam ciekawe pomysły do tańca, które sprawiają radość
i wywołują uśmiech na twarzy dziecka, nowe utwory muzyczne, do których dzieci najchętniej tańczą oraz interesujące rozwiązania ruchowe i przestrzenne.
· „O czym opowiada muzyka” - propozycje muzyczno - plastyczne - 5 godzin.
Poznałam nowe zabawy przy muzyce oraz możliwości zastosowania znanych już zabaw w innej formie.
· „Poznajemy muzea Łodzi” - 19 godzin.
Zapoznałam się z możliwością realizacji zajęć edukacyjnych w łódzkich muzeach oraz zapoznałam się z historią łódzkiego muzealnictwa.
· Spotkanie konsultacyjno - informacyjne „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
Zapoznałam się ze zmianami w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
· Udział w zespole innowacyjnym „Edukacja poprzez humor”. Zapoznałam się ze sposobem wykorzystania elementów humoru w pracy dydaktyczno - wychowawczej. Uczestniczyłam w edukacyjnych zajęciach modelowych, na których poznałam zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem elementów humoru.
1. ...
goska_k66