Dworak Iwona - Templariusze.pdf
(
223 KB
)
Pobierz
Dworak Iwona - Templariusze
Templariusze
Zakon biednych rycerzy Chrystusa i
ś
wi
ą
tyni Salomona
Historia zakonu templariuszy jest
ś
ci
ś
le zwi
ą
zana z dziejami wypraw krzy
Ŝ
owych i łaci
ń
skich
pa
ń
stw w Syrii i Palestynie. Wkrótce po zwyci
ę
stwie pierwszej krucjaty (1099) i utworzeniu
królestwa jerozolimskiego oraz jego lenn do Ziemi
Ś
wi
ę
tej zacz
ę
ły napływa
ć
du
Ŝ
e grupy
pielgrzymów i ludzi
Ŝą
dnych wra
Ŝ
e
ń
z Europy Zachodniej. Szybko okazało si
ę
jednak,
Ŝ
e
nieliczni krzy
Ŝ
owcy nie s
ą
w stanie uchroni
ć
rosn
ą
cej liczby pielgrzymów przed atakami
muzułmanów z okolicznych egipskich i tureckich emiratów. Łaci
ń
sk
ą
odpowiedzi
ą
na to
zagro
Ŝ
enie było powołanie zakonów rycerskich.
W 1119 roku mało znany rycerz Hugon z Payens w Szampanii wraz ze swym przyjacielem
Gotfrydem z Sain-Omer utworzyli bractwo rycerskie, pocz
ą
tkowo tylko o
ś
mioosobowe, które
chciało zapewni
ć
ochron
ę
pielgrzymom w
ę
druj
ą
cym mi
ę
dzy Jerozolima i Jaff
ą
. Dla tej
pobo
Ŝ
nej działalno
ś
ci otrzymał pozwolenie i opiek
ę
zarówno Baldwina II, jak i
jerozolimskiego patriarchy. Do niepozornej grupy rycerzy przył
ą
czyli si
ę
wkrótce inni i sława
ich szybko dotarła do Europy. W ten sposób ze skromnych pocz
ą
tków narodziła si
ę
organizacja, która 10 lat pó
ź
niej (1128) otrzymała swoj
ą
reguł
ę
na synodzie w Troyes pod
patronatem samego
ś
wi
ę
tego Bernarda z Clairvaux. W nowym bractwie dotychczasowe
zwykłe reguły zakonne były tak uło
Ŝ
one, aby czyniły zado
ść
potrzebie
ś
wi
ę
tej walki przeciw
"niewiernym". W regułach tych pozostał nakaz osobistego ubóstwa, czysto
ś
ci i
posłusze
ń
stwa, jednak zamiast kontemplacji i pracy fizycznej został wprowadzony nakaz
walki w słu
Ŝ
bie Boga i Ko
ś
cioła.
Król jerozolimski Baldwin II pozwolił, by nowy zakon miał swoj
ą
siedzib
ę
w skrzydle pałacu
przy jerozolimskiej
ś
wi
ą
tyni Salomona. St
ą
d te
Ŝ
przyj
ą
ł on nazw
ę
: Zakon Ubogich Rycerzy
Chrystusa i
Ś
wi
ą
tyni Salomona - templariuszy. Owo zawarte w nazwie ubóstwo
symbolizował herb zakonu: dwóch rycerzy tak biednych,
Ŝ
e musz
ą
jecha
ć
na jednym koniu.
Ubiorem templariuszy stały si
ę
białe płaszcze z ciemnoczerwonymi krzy
Ŝ
ami.
Templariusze zasilani licznymi nowymi akcesami rycerzy do swych szeregów i nadaniami
mo
Ŝ
nych feudałów Lewantu, którzy widzieli w nich
ś
wietnego sojusznika w walce z
muzułmanami, szybko ro
ś
li w sił
ę
. Posiadaj
ą
c regularn
ą
, dobrze wyszkolon
ą
armi
ę
(w
przeciwie
ń
stwie do pospolitego ruszenia
ś
wieckiego rycerstwa feudalnego) szybko stali si
ę
czołow
ą
pot
ę
g
ą
militarn
ą
Bliskiego Wschodu, rywalizuj
ą
c skrycie z innym zakonem
rycerskim - joannitami.(O ile templariusze rekrutowali si
ę
głównie spo
ś
ród rycerstwa i
feudałów pochodzenia francuskiego, to w
ś
ród joannitów dominowali Włosi). Chocia
Ŝ
sercem
zakonu pozostawała Ziemia
Ś
wi
ę
ta, otrzymał on tak
Ŝ
e liczne nadania w innych krajach.
We Francji sercem zakonu była Burgundia - tam templariusze posiadali najwi
ę
cej zamków i
posiadło
ś
ci ziemskich. W Anglii pierwsza
ś
wi
ą
tynia templariuszy, Temple of London, została
wzniesiona ju
Ŝ
w latach 1128-29: był to cały rozległy kompleks składaj
ą
cy si
ę
z ogrodu, sadu,
cmentarza, budynków mieszkalnych i okr
ą
głego ko
ś
cioła - podobne o
ś
rodki szybko zacz
ę
ły
powstawa
ć
w innych miastach europejskich, słu
Ŝą
c m.in. za punkty rekrutacyjne zakonu, ale
nie tylko. W Hiszpanii obecno
ść
zakonu datuje si
ę
od 1131 roku, kiedy to król Alfons I nadał
templariuszom pierwsze przywileje w zamian za pomoc w walce z Maurami. Wkrótce zakon
posiadał pewn
ą
ilo
ść
ziemi w Aragonii, Katalonii i Andaluzji, na terytoriach odebranych
muzułmanom. We Włoszech posiadło
ś
ci i ko
ś
cioły Templariuszy były stosunkowo nieliczne i
skupiały si
ę
w tradycyjnych miastach portowych utrzymuj
ą
cych kontakty z Lewantem.
1
Ź
ródła tych kolejnych nada
ń
były trojakie:
·
ziemie wywalczone w operacjach, w których sami templariusze brali liczny
udział (Palestyna, ale tak
Ŝ
e Hiszpania, gdzie templariusze uczestniczyli w
walce Maurami i rekonkwi
ś
cie oraz Prowansja (płd. Francja), gdzie wzi
ę
li
udział w krucjacie przeciw krwawej sekcie katarów.)
·
ziemie wnoszone przez nowych członków zakonu
·
posiadło
ś
ci pochodz
ą
ce z nada
ń
monarchów i mo
Ŝ
nych feudałów (cz
ę
sto
chc
ą
cych w ten sposób unikn
ąć
konieczno
ś
ci osobistego udziału w krucjacie)
Mimo posiadania tak pot
ęŜ
nego zaplecza w Europie, losy templariuszy były
zwi
ą
zane przede wszystkim z Palestyn
ą
i Syri
ą
. Pierwszy okres
ś
wietno
ś
ci
zakonu trwał do lat 80. XII wieku. Kres poło
Ŝ
yła mu przegrana wojna
krzy
Ŝ
owców z muzułma
ń
skim władc
ą
Egiptu, Saladynem - tragiczna bitwa
pod Huttinem (1187) oznaczała nie tylko
ś
mier
ć
z broni
ą
w r
ę
ku wielu
wybitnych templariuszy, ale równie
Ŝ
upadek królestwa jerozolimskiego i
powa
Ŝ
ny kryzys zakonu. Chocia
Ŝ
na przełomie XII i XIII wieku udało si
ę
krzy
Ŝ
owcom przy walnej pomocy templariuszy odzyska
ć
cz
ęść
straconych
ziem i nawet odtworzy
ć
królestwo jerozolimskie, to szybko znów stało si
ę
jasne,
Ŝ
e ostateczna utrata Ziemi
Ś
wi
ę
tej jest tylko kwesti
ą
czasu. Cho
ć
templariusze nadal uczestniczyli w zaci
ę
tych zmaganiach z siłami islamu w
Syrii i Palestynie (m.in do 1244 templariusze władali swoimi posiadło
ś
ciami
wokół
ś
wi
ą
tyni Salomona w Jerozolimie) to jednak władze zakonu zadbały o
rozbudow
ę
posiadło
ś
ci i organizacji zakonnej poza Lewantem.
Upadek Akki w 1291 roku oznaczał koniec obecno
ś
ci krzy
Ŝ
owców ( a wi
ę
c
tak
Ŝ
e templariuszy) w Ziemi
Ś
wi
ę
tej. Templariusze wycofali si
ę
na Cypr, ale
od tej pory wi
ę
kszo
ść
swej uwagi zacz
ę
li skupia
ć
na działalno
ś
ci w Europie
Zachodniej. W tym czasie był zakon u szczytu swej finansowej pot
ę
gi. Cho
ć
poszczególnych templariuszy nadal obowi
ą
zywały
ś
luby ubóstwa, to jednak
jako cało
ść
zakon dysponował znacznymi
ś
rodkami finansowymi
pochodz
ą
cymi z posiadanych wsi i łupów wojennych, a tak
Ŝ
e działalno
ś
ci
stricte handlowej.
Koniec zakonu nadszedł szybko i niespodziewanie. W pa
ź
dzierniku 1307
roku król Francji Filip rozkazał aresztowa
ć
wszystkich przebywaj
ą
cych na
terytorium jego pa
ń
stwa templariuszy i skonfiskowa
ć
ich cał
ą
własno
ść
,
oskar
Ŝ
aj
ą
c zakon o blu
ź
nierstwo, herezj
ę
i bezprawne działanie. Prawdziwym
powodem była ch
ęć
króla francuskiego podreperowania nadszarpni
ę
tego
przez liczne wydatki bud
Ŝ
etu i zdobycia
ś
rodków na nowe kampanie
wojenne. S
ą
d nad templariuszami trwał 7 lat. Dzi
ę
ki zr
ę
cznej polityce Filipa,
który przybrał poz
ę
obro
ń
cy wiary przed heretykami i blu
ź
niercami,
papiestwo nie było w stanie obroni
ć
zakonu, tym bardziej,
Ŝ
e w wyniku tortur
wielu braci i rycerzy zakonnych wi
ę
zionych przez Filipa przyznało si
ę
do
zarzucanych (nieraz absurdalnych) zbrodni. W ko
ń
cu, s
ą
d papieski musiał
zatwierdzi
ć
wyroki s
ą
dów królestwa Francji skazuj
ą
ce templariuszy: zakon
został skasowany a dwaj jego przywódcy, Jacques de Molay i Gotfryd de
Charney zgin
ę
li na stosie w Pary
Ŝ
u w marcu 1314.
Adam Borowicz
2
Wielcy Mistrzowie Zakonu Templariuszy
(wszyscy pochodzili z Francji)
Hugh dePayens -1118-1136 Robert de Craon - 1136-1146
Everard des Barres - 1146-1149 Bernard de Tremelai - 1149-1153
Andre de Montbard -1153-1156 Bertrand de Blanquefort - 1156-1169
Philip de Milly - 1169-1171 Odo de St Amand - 1161-1179
Arnold de Toroga - 1179-1184 Gerard de Ridfort - 1185-1189
Robert de Sable - 1191-1193 Gilbert Erail - 1193-1200
Philip de Plessiez - 1201-1208 William de Chartres - 1209-1219
Pedro de Montaigu - 1219-1230 Armand de Perigord - (?)-1244
Richard de Bures - 1245-1247 William de Sonnac - 1247-1250
Reynald de Vichiers - 1250-1256 Thomas Berard - 1256-1273
William de Beaujeu - 1273-1291 Tibald de Gaudin - 1291-1293
Jacques de Molay- 1293-1314
Mity zwi
ą
zane z templariuszami
Tak zwana "czarna legenda" narosła wokół templariuszy, która przetrwała do dzi
ś
jest
efektem dwóch głównych czynników: niezwykle silnej kampanii propagandowej rozp
ę
tanej
przez króla Francji Filipa IV Pi
ę
knego, człowieka, który doprowadził do zniszczenia
templariuszy oraz znacznie nowszej, maso
ń
skiej (czyli inspirowanej przez wolnomularstwo)
teorii, jakoby masoneria pochodziła w prostej linii od tych
Ŝ
e templariuszy i była
spadkobierczyni
ą
ich idei. Obie te akcje propagandowe s
ą
oparte na kłamstwach, a raczej
całej ich piramidzie, co spróbuj
ę
udowodni
ć
.
Zacznijmy od Filipa IV i całej afery z rozwi
ą
zaniem templariuszy. Trzeba zna
ć
pewne
podstawowe fakty. Po pierwsze, Filip na pocz
ą
tku wieku XIII znalazł si
ę
z powodu
rozrzutno
ś
ci i spowodowanych ni
ą
pustek w skarbcu w sytuacji przymusowej. St
ą
d wła
ś
nie
dwie podj
ę
te przeze
ń
akcje: konfiskata maj
ą
tków
Ŝ
ydowskich we Francji a potem wła
ś
nie
atak na templariuszy. Po drugie, był to pocz
ą
tek bardzo długiego kryzysu papiestwa i całego
Ko
ś
cioła, który zacz
ą
ł popada
ć
w rosn
ą
c
ą
zale
Ŝ
no
ść
od władców
ś
wieckich. Papie
Ŝ
Klemens
w momencie wybuchu kryzysu zwi
ą
zanego z templariuszami znajdował si
ę
w wyj
ą
tkowo złej
sytuacji: jego poprzednik zmarł w wyniku szoku spowodowanego przez porwanie go przez
bandytów nasłanych przez Filipa, a on sam został zmuszony do przeniesienia si
ę
z Rzymu do
znajduj
ą
cego si
ę
we Francji Awinionu.
Sytuacja ta była b. korzystna dla Filipa, gdy
Ŝ
ułatwiała mu nacisk na papie
Ŝ
a. Wiedz
ą
c to i tak
wydaje si
ę
dziwne,
Ŝ
e papie
Ŝ
a
Ŝ
7 lat wytrwał w oporze przeciw uznaniu skazania
templariuszy, ostatecznie ulegaj
ą
c otwartym gro
ź
bom króla i naciskom uzale
Ŝ
nionych ode
ń
hierarchów ko
ś
cioła francuskiego.
Same zarzuty wysuwane przez Filipa i jego popleczników wobec templariuszy w
ś
wietle
dzisiejszych bada
ń
s
ą
niczym wi
ę
cej ni
Ŝ
tylko mistyfikacj
ą
. Poza wymuszonymi przez
niezwykle okrutne tortury (w ówczesnych pa
ń
stwach trybunały inkwizycyjne podlegały
bezpo
ś
rednio władcom
ś
wieckim a nie Ko
ś
ciołowi i były faktycznie organem pa
ń
stwowym)
3
zeznaniami niektórych templariuszy nie znaleziono
ś
ADNYCH dowodów potwierdzaj
ą
cych
oskar
Ŝ
enia o herezj
ę
, blu
ź
nierstwo i rozpust
ę
, a wr
ę
cz przeciwnie. Wszystko wskazuje na to,
Ŝ
e templariusze przestrzegali ówczesnej nauki Ko
ś
cioła w nie mniejszym stopniu ni
Ŝ
inne
zakony, a ich "prowadzenie si
ę
" nie było mniej ani bardziej moralne ni
Ŝ
joannitów czy
krzy
Ŝ
aków (tym ostatnim oczywi
ś
cie nie mogli dorówna
ć
na innym polu, wyrzynania
bezbronnych chrze
ś
cijan).
Tak
Ŝ
e pomówienia o rzekomych ogromnych bogactwach templariuszy i ich ogromnych
wpływach politycznych (mieli tworzy
ć
swoiste obejmuj
ą
ce cał
ą
Europ
ę
pa
ń
stwo w pa
ń
stwie,
s
ą
wyssane z palca. Po konfiskacie dóbr zakonu w r
ę
ce Filipa dostały si
ę
fundusze kilka
rz
ę
dów wielko
ś
ci mniejsze od oczekiwanych. Teoria,
Ŝ
e templariusze "schowali" gdzie
ś
swoje skarby jest idiotyczna: gdyby wiedzieli o gro
Ŝą
cym im niebezpiecze
ń
stwie
"schowaliby" przede wszystkim siebie, a dopiero potem swój mityczny skarb. Łatwo
ść
z jak
ą
Filipowi przyszło "wyko
ń
czy
ć
" templariuszy obala z kolei twierdzenie o ich rzekomo
ogromnych wpływach politycznych.
Mity maso
ń
skie o templariuszach s
ą
równie absurdalne i przypominaj
ą
wielokro
ć
przez
samych masonów o
ś
mieszane "spiskowe teorie dziejów". Ludzie, którzy wierz
ą
,
Ŝ
e
templariusze przetrwali w ukryciu 500 lat by nast
ę
pnie przyst
ą
pi
ć
do budowania masonerii s
ą
takimi samymi głupcami jak ci, którzy utrzymuj
ą
Ŝ
e
ś
wiatem rz
ą
dzi 12 rabinów
Ŝ
ydowskich
ukrytych pod siedzib
ą
Kongresu w Waszyngtonie. Sama teoria jest po prostu rozpaczliw
ą
prób
ą
masonerii ratowania aury tajemniczo
ś
ci otaczaj
ą
cej niegdy
ś
jej organizacj
ę
.
Adam Borowicz
Historia zakonu templariuszy
TEMPLARIUSZE- z łac. Frates Militiae Templi, Pauperes Commilitones Christi Templique
Salomonis.
Zakon rycerski zało
Ŝ
ony w roku 1118 przez rycerzy z szampanii, pocz
ą
tkowo jako bractwo
dla ochrony pielgrzymów przybywaj
ą
cych do Jerozolimy. Od siedziby w pobli
Ŝ
u dawnej
ś
wi
ą
tyni (czyli templum) Salomona bractwo nazwano Templariuszami. Przyj
ę
ta przez nich
reguła cysterska (zatwierdził j
ą
nawet papie
Ŝ
Honoriusz II) stała si
ę
wzorem dla wi
ę
kszo
ś
ci
zakonów rycerskich. Rycerze zakonni nosili białe łaszcze z czerwonym krzy
Ŝ
em. Głównym
zadaniem Templariuszy była walka z muzułmanami (co
ś
jak wyprawy krzy
Ŝ
owe - przyp.
wspaut.). Liczne nadania oraz prowadzone operacje finansowe (du
Ŝ
e o
ś
rodki bankowe w
Pary
Ŝ
u i Londynie) pozwoliły Templariuszom zgromadzi
ć
wielkie bogactwa (co
najwa
Ŝ
niejsze wszystkie operacje były wykonywane legalnie - przyp. wspaut.) zarówno w
Palestynie jak i w Europie. (w Europie Templariusze mieli liczne domy zakonne). Zapewniało
im to wpływy na słabych królów jerozolimskich i na wielu władców europejskich (
Templariusze pełnili cz
ę
sto funkcj
ę
podskarbich i administratorów maj
ą
tków królewskich)
zadłu
Ŝ
onych u Templariuszy. Po upadku Królestwa Jerozolimskiego Wielki Mistrz zakony
przeniósł si
ę
do Francji.
Król francuski Filip IV Pi
ę
kny, pragn
ą
c uwolni
ć
si
ę
od długów, uwi
ę
ził 13 X 1307
wszystkich członków zakonu we Francji i zgarn
ą
ł ich bogactwa. Oskar
Ŝ
eni o zniewa
Ŝ
enie
krzy
Ŝ
a, rozpust
ę
, a nawet
stosunki (polityczne - przyp. wspaut.) z Saracenami, nie przyznali si
ę
(mimo tortur) do
zarzuconych win, a jednak 54 przywódców zakonu, m.in. Wielkiego Mistrza J. Molaya,
wyrokiem inkwizycji spalono na stosie. Pod naciskiem Filipa papie
Ŝ
Klemens V rozwi
ą
zał
4
zakon w roku 1312. Maj
ą
tki Templariuszy zostały formalnie przyznane joannitom (gł. w
Niemczech) we Francji wi
ę
kszo
ść
zgarn
ą
ł król.
TEMPLE - Siedziba zakonu Templariuszy w Pary
Ŝ
u, wzniesiona w XII w. W baszcie (nazwa:
"tour du Temple" - przyp.wspaut.) mie
ś
cił si
ę
skarbiec zakonu, niekiedy i króla Francji; po
rozwi
ą
zaniu zakonu baszty "temple" (bo tak si
ę
nazywała siedziba Templariuszy) słu
Ŝ
yły za
wi
ę
zienie; w jednej z nich wi
ę
ziono (po 10 VIII 1792) Ludwika XVI i jego rodzin
ę
; 1811
Temple zburzono.
INNE POKREWNE TEMPLARIUSZOM ZAKONY:
Zakon Krzy
Ŝ
aków - rok utw. 1198 (Europa, Polska, Prusy)
Zakon joannitów - rok utw. 1154 (Europa)
Zakon Calatrava - rok utw. 1158 (Europa, Hiszpania)
Zakon Alcantara - rok utw. 1176 (Europa, Hiszpania)
Zakon Kawalerów mieczowych - rok utw. 1202 (Europa, Inflanty)
Zakon braci dobrzy
ń
skich - rok utw. brak dokładnych danych (Europa, tereny na wschód od
polski)
Iwona Dworak
Kl
ą
twa Wielkiego Mistrza
W ci
ą
gu dwustu lat grupka rycerzy-zakonników stworzyła najpot
ęŜ
niejsz
ą
organizacj
ę
chrze
ś
cija
ń
skiego
ś
wiata.
Zgromadziła wielki maj
ą
tek i posiadła ogromne wpływy.
Dr
Ŝ
eli przed nimi najpot
ęŜ
niejsi monarchowie
ś
redniowiecznej Europy.
Czy do tej pot
ę
gi doszli poniewa
Ŝ
mieli zmysł do interesów czy te
Ŝ
dlatego,
Ŝ
e wspierali
si
ę
magi
ą
?
Rycerze zakonu Templariuszy, grupa stworzona dla ochrony krzy
Ŝ
owców, zdobyli znaczne
wpływy polityczne i zacz
ę
li by
ć
znani jako godni zaufania lichwiarze. Niemniej uwa
Ŝ
ano,
Ŝ
e
wraz z nimi powróciły obrz
ę
dy gnostyczne, kabalistyczne i muzułma
ń
skie. Zagro
Ŝ
enie ze
strony rosn
ą
cej siły politycznej templariuszy, podejrzenia o niezale
Ŝ
ne pogl
ą
dy religijne i
zwykła zawi
ść
o ich maj
ą
tek były przyczyn
ą
ich prze
ś
ladowa
ń
, i to zarówno ze strony
Ko
ś
cioła jak i władzy
ś
wieckiej. Podobnie jak to było z
ś
ydami, o templariuszach zacz
ę
ły
kr
ąŜ
y
ć
nieprawdopodobne historie, dotycz
ą
ce mi
ę
dzy innymi relacji z obrz
ę
du inicjacji, w
którym jakoby zaprzeczano istnieniu Chrystusa, Boga i Dziewicy, spluwaj
ą
c, depcz
ą
c i
oddaj
ą
c przy tym mocz na krzy
Ŝ
. Oskar
Ŝ
eni o homoseksualizm, mordowanie dzieci z
nieprawego ło
Ŝ
a i magiczne praktyki, templariusze zostali wymordowani, a ich maj
ą
tek
skonfiskowany.
H
istoria templariuszy si
ę
ga 1118 roku, kiedy to francuski szlachcic Hugo de Payens zało
Ŝ
ył
w Jerozolimie Bractwo Ubogich Rycerzy Chrystusa. Miało si
ę
ono opiekowa
ć
pielgrzymami
przybywaj
ą
cymi do Ziemi
Ś
wi
ę
tej. Poparcia udzielili mu zarówno patriarcha Jerozolimy jak i
król Baldwin II, który oddał rycerzom do dyspozycji wschodni
ą
cz
ęść
swojego pałacu.
Templariusze zamieszkali wi
ę
c w miejscu, gdzie kiedy
ś
wznosiła si
ę
ś
wi
ą
tynia króla
Salomona.
Co tak naprawd
ę
robili? Tego dokładnie nie wiadomo, ale pewne jest,
Ŝ
e przez dziewi
ęć
lat
nie przyj
ę
li w swe szeregi nowych członków. Czy
Ŝ
by uznali,
Ŝ
e w dziewi
ę
ciu (bo tylu ich
5
Plik z chomika:
Marian_Chomik
Inne pliki z tego folderu:
Pauzaniasz - Wędrówki po Helladzie 8-10.pdf
(1784 KB)
Ditfurth Hoimar von - Dziedzictwo człowieka z neandertalu.pdf
(1288 KB)
Volva - wieszczki skandynawskie.pdf
(8572 KB)
Nowacka_Ewa_-_Kommodus_i_Marcja.txt
(331 KB)
Nowacka Teresa - Od starozytnosci do oswiecenia2.pdf
(412 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! DISNEY True-Life
!!! Film_MCL-Favorities
!!! Filmy HD (drama coll.)
!!! Filmy HD (dual audio)
!!! Filmy HD (Net-fli(x)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin