Dworak Iwona - Templariusze.pdf

(223 KB) Pobierz
Dworak Iwona - Templariusze
Templariusze
Zakon biednych rycerzy Chrystusa i ś wi ą tyni Salomona
Historia zakonu templariuszy jest ś ci ś le zwi ą zana z dziejami wypraw krzy Ŝ owych i łaci ń skich
pa ń stw w Syrii i Palestynie. Wkrótce po zwyci ę stwie pierwszej krucjaty (1099) i utworzeniu
królestwa jerozolimskiego oraz jego lenn do Ziemi Ś wi ę tej zacz ę ły napływa ć du Ŝ e grupy
pielgrzymów i ludzi Ŝą dnych wra Ŝ e ń z Europy Zachodniej. Szybko okazało si ę jednak, Ŝ e
nieliczni krzy Ŝ owcy nie s ą w stanie uchroni ć rosn ą cej liczby pielgrzymów przed atakami
muzułmanów z okolicznych egipskich i tureckich emiratów. Łaci ń sk ą odpowiedzi ą na to
zagro Ŝ enie było powołanie zakonów rycerskich.
W 1119 roku mało znany rycerz Hugon z Payens w Szampanii wraz ze swym przyjacielem
Gotfrydem z Sain-Omer utworzyli bractwo rycerskie, pocz ą tkowo tylko o ś mioosobowe, które
chciało zapewni ć ochron ę pielgrzymom w ę druj ą cym mi ę dzy Jerozolima i Jaff ą . Dla tej
pobo Ŝ nej działalno ś ci otrzymał pozwolenie i opiek ę zarówno Baldwina II, jak i
jerozolimskiego patriarchy. Do niepozornej grupy rycerzy przył ą czyli si ę wkrótce inni i sława
ich szybko dotarła do Europy. W ten sposób ze skromnych pocz ą tków narodziła si ę
organizacja, która 10 lat pó ź niej (1128) otrzymała swoj ą reguł ę na synodzie w Troyes pod
patronatem samego ś wi ę tego Bernarda z Clairvaux. W nowym bractwie dotychczasowe
zwykłe reguły zakonne były tak uło Ŝ one, aby czyniły zado ść potrzebie ś wi ę tej walki przeciw
"niewiernym". W regułach tych pozostał nakaz osobistego ubóstwa, czysto ś ci i
posłusze ń stwa, jednak zamiast kontemplacji i pracy fizycznej został wprowadzony nakaz
walki w słu Ŝ bie Boga i Ko ś cioła.
Król jerozolimski Baldwin II pozwolił, by nowy zakon miał swoj ą siedzib ę w skrzydle pałacu
przy jerozolimskiej ś wi ą tyni Salomona. St ą d te Ŝ przyj ą ł on nazw ę : Zakon Ubogich Rycerzy
Chrystusa i Ś wi ą tyni Salomona - templariuszy. Owo zawarte w nazwie ubóstwo
symbolizował herb zakonu: dwóch rycerzy tak biednych, Ŝ e musz ą jecha ć na jednym koniu.
Ubiorem templariuszy stały si ę białe płaszcze z ciemnoczerwonymi krzy Ŝ ami.
Templariusze zasilani licznymi nowymi akcesami rycerzy do swych szeregów i nadaniami
mo Ŝ nych feudałów Lewantu, którzy widzieli w nich ś wietnego sojusznika w walce z
muzułmanami, szybko ro ś li w sił ę . Posiadaj ą c regularn ą , dobrze wyszkolon ą armi ę (w
przeciwie ń stwie do pospolitego ruszenia ś wieckiego rycerstwa feudalnego) szybko stali si ę
czołow ą pot ę g ą militarn ą Bliskiego Wschodu, rywalizuj ą c skrycie z innym zakonem
rycerskim - joannitami.(O ile templariusze rekrutowali si ę głównie spo ś ród rycerstwa i
feudałów pochodzenia francuskiego, to w ś ród joannitów dominowali Włosi). Chocia Ŝ sercem
zakonu pozostawała Ziemia Ś wi ę ta, otrzymał on tak Ŝ e liczne nadania w innych krajach.
We Francji sercem zakonu była Burgundia - tam templariusze posiadali najwi ę cej zamków i
posiadło ś ci ziemskich. W Anglii pierwsza ś wi ą tynia templariuszy, Temple of London, została
wzniesiona ju Ŝ w latach 1128-29: był to cały rozległy kompleks składaj ą cy si ę z ogrodu, sadu,
cmentarza, budynków mieszkalnych i okr ą głego ko ś cioła - podobne o ś rodki szybko zacz ę ły
powstawa ć w innych miastach europejskich, słu Ŝą c m.in. za punkty rekrutacyjne zakonu, ale
nie tylko. W Hiszpanii obecno ść zakonu datuje si ę od 1131 roku, kiedy to król Alfons I nadał
templariuszom pierwsze przywileje w zamian za pomoc w walce z Maurami. Wkrótce zakon
posiadał pewn ą ilo ść ziemi w Aragonii, Katalonii i Andaluzji, na terytoriach odebranych
muzułmanom. We Włoszech posiadło ś ci i ko ś cioły Templariuszy były stosunkowo nieliczne i
skupiały si ę w tradycyjnych miastach portowych utrzymuj ą cych kontakty z Lewantem.
1
19354915.016.png 19354915.017.png 19354915.018.png
Ź ródła tych kolejnych nada ń były trojakie:
·
ziemie wywalczone w operacjach, w których sami templariusze brali liczny
udział (Palestyna, ale tak Ŝ e Hiszpania, gdzie templariusze uczestniczyli w
walce Maurami i rekonkwi ś cie oraz Prowansja (płd. Francja), gdzie wzi ę li
udział w krucjacie przeciw krwawej sekcie katarów.)
·
ziemie wnoszone przez nowych członków zakonu
·
posiadło ś ci pochodz ą ce z nada ń monarchów i mo Ŝ nych feudałów (cz ę sto
chc ą cych w ten sposób unikn ąć konieczno ś ci osobistego udziału w krucjacie)
Mimo posiadania tak pot ęŜ nego zaplecza w Europie, losy templariuszy były
zwi ą zane przede wszystkim z Palestyn ą i Syri ą . Pierwszy okres ś wietno ś ci
zakonu trwał do lat 80. XII wieku. Kres poło Ŝ yła mu przegrana wojna
krzy Ŝ owców z muzułma ń skim władc ą Egiptu, Saladynem - tragiczna bitwa
pod Huttinem (1187) oznaczała nie tylko ś mier ć z broni ą w r ę ku wielu
wybitnych templariuszy, ale równie Ŝ upadek królestwa jerozolimskiego i
powa Ŝ ny kryzys zakonu. Chocia Ŝ na przełomie XII i XIII wieku udało si ę
krzy Ŝ owcom przy walnej pomocy templariuszy odzyska ć cz ęść straconych
ziem i nawet odtworzy ć królestwo jerozolimskie, to szybko znów stało si ę
jasne, Ŝ e ostateczna utrata Ziemi Ś wi ę tej jest tylko kwesti ą czasu. Cho ć
templariusze nadal uczestniczyli w zaci ę tych zmaganiach z siłami islamu w
Syrii i Palestynie (m.in do 1244 templariusze władali swoimi posiadło ś ciami
wokół ś wi ą tyni Salomona w Jerozolimie) to jednak władze zakonu zadbały o
rozbudow ę posiadło ś ci i organizacji zakonnej poza Lewantem.
Upadek Akki w 1291 roku oznaczał koniec obecno ś ci krzy Ŝ owców ( a wi ę c
tak Ŝ e templariuszy) w Ziemi Ś wi ę tej. Templariusze wycofali si ę na Cypr, ale
od tej pory wi ę kszo ść swej uwagi zacz ę li skupia ć na działalno ś ci w Europie
Zachodniej. W tym czasie był zakon u szczytu swej finansowej pot ę gi. Cho ć
poszczególnych templariuszy nadal obowi ą zywały ś luby ubóstwa, to jednak
jako cało ść zakon dysponował znacznymi ś rodkami finansowymi
pochodz ą cymi z posiadanych wsi i łupów wojennych, a tak Ŝ e działalno ś ci
stricte handlowej.
Koniec zakonu nadszedł szybko i niespodziewanie. W pa ź dzierniku 1307
roku król Francji Filip rozkazał aresztowa ć wszystkich przebywaj ą cych na
terytorium jego pa ń stwa templariuszy i skonfiskowa ć ich cał ą własno ść ,
oskar Ŝ aj ą c zakon o blu ź nierstwo, herezj ę i bezprawne działanie. Prawdziwym
powodem była ch ęć króla francuskiego podreperowania nadszarpni ę tego
przez liczne wydatki bud Ŝ etu i zdobycia ś rodków na nowe kampanie
wojenne. S ą d nad templariuszami trwał 7 lat. Dzi ę ki zr ę cznej polityce Filipa,
który przybrał poz ę obro ń cy wiary przed heretykami i blu ź niercami,
papiestwo nie było w stanie obroni ć zakonu, tym bardziej, Ŝ e w wyniku tortur
wielu braci i rycerzy zakonnych wi ę zionych przez Filipa przyznało si ę do
zarzucanych (nieraz absurdalnych) zbrodni. W ko ń cu, s ą d papieski musiał
zatwierdzi ć wyroki s ą dów królestwa Francji skazuj ą ce templariuszy: zakon
został skasowany a dwaj jego przywódcy, Jacques de Molay i Gotfryd de
Charney zgin ę li na stosie w Pary Ŝ u w marcu 1314.
Adam Borowicz
2
19354915.019.png 19354915.001.png 19354915.002.png
Wielcy Mistrzowie Zakonu Templariuszy
(wszyscy pochodzili z Francji)
Hugh dePayens -1118-1136 Robert de Craon - 1136-1146
Everard des Barres - 1146-1149 Bernard de Tremelai - 1149-1153
Andre de Montbard -1153-1156 Bertrand de Blanquefort - 1156-1169
Philip de Milly - 1169-1171 Odo de St Amand - 1161-1179
Arnold de Toroga - 1179-1184 Gerard de Ridfort - 1185-1189
Robert de Sable - 1191-1193 Gilbert Erail - 1193-1200
Philip de Plessiez - 1201-1208 William de Chartres - 1209-1219
Pedro de Montaigu - 1219-1230 Armand de Perigord - (?)-1244
Richard de Bures - 1245-1247 William de Sonnac - 1247-1250
Reynald de Vichiers - 1250-1256 Thomas Berard - 1256-1273
William de Beaujeu - 1273-1291 Tibald de Gaudin - 1291-1293
Jacques de Molay- 1293-1314
Mity zwi ą zane z templariuszami
Tak zwana "czarna legenda" narosła wokół templariuszy, która przetrwała do dzi ś jest
efektem dwóch głównych czynników: niezwykle silnej kampanii propagandowej rozp ę tanej
przez króla Francji Filipa IV Pi ę knego, człowieka, który doprowadził do zniszczenia
templariuszy oraz znacznie nowszej, maso ń skiej (czyli inspirowanej przez wolnomularstwo)
teorii, jakoby masoneria pochodziła w prostej linii od tych Ŝ e templariuszy i była
spadkobierczyni ą ich idei. Obie te akcje propagandowe s ą oparte na kłamstwach, a raczej
całej ich piramidzie, co spróbuj ę udowodni ć .
Zacznijmy od Filipa IV i całej afery z rozwi ą zaniem templariuszy. Trzeba zna ć pewne
podstawowe fakty. Po pierwsze, Filip na pocz ą tku wieku XIII znalazł si ę z powodu
rozrzutno ś ci i spowodowanych ni ą pustek w skarbcu w sytuacji przymusowej. St ą d wła ś nie
dwie podj ę te przeze ń akcje: konfiskata maj ą tków Ŝ ydowskich we Francji a potem wła ś nie
atak na templariuszy. Po drugie, był to pocz ą tek bardzo długiego kryzysu papiestwa i całego
Ko ś cioła, który zacz ą ł popada ć w rosn ą c ą zale Ŝ no ść od władców ś wieckich. Papie Ŝ Klemens
w momencie wybuchu kryzysu zwi ą zanego z templariuszami znajdował si ę w wyj ą tkowo złej
sytuacji: jego poprzednik zmarł w wyniku szoku spowodowanego przez porwanie go przez
bandytów nasłanych przez Filipa, a on sam został zmuszony do przeniesienia si ę z Rzymu do
znajduj ą cego si ę we Francji Awinionu.
Sytuacja ta była b. korzystna dla Filipa, gdy Ŝ ułatwiała mu nacisk na papie Ŝ a. Wiedz ą c to i tak
wydaje si ę dziwne, Ŝ e papie Ŝ a Ŝ 7 lat wytrwał w oporze przeciw uznaniu skazania
templariuszy, ostatecznie ulegaj ą c otwartym gro ź bom króla i naciskom uzale Ŝ nionych ode ń
hierarchów ko ś cioła francuskiego.
Same zarzuty wysuwane przez Filipa i jego popleczników wobec templariuszy w ś wietle
dzisiejszych bada ń s ą niczym wi ę cej ni Ŝ tylko mistyfikacj ą . Poza wymuszonymi przez
niezwykle okrutne tortury (w ówczesnych pa ń stwach trybunały inkwizycyjne podlegały
bezpo ś rednio władcom ś wieckim a nie Ko ś ciołowi i były faktycznie organem pa ń stwowym)
3
19354915.003.png 19354915.004.png 19354915.005.png 19354915.006.png 19354915.007.png 19354915.008.png
zeznaniami niektórych templariuszy nie znaleziono ś ADNYCH dowodów potwierdzaj ą cych
oskar Ŝ enia o herezj ę , blu ź nierstwo i rozpust ę , a wr ę cz przeciwnie. Wszystko wskazuje na to,
Ŝ e templariusze przestrzegali ówczesnej nauki Ko ś cioła w nie mniejszym stopniu ni Ŝ inne
zakony, a ich "prowadzenie si ę " nie było mniej ani bardziej moralne ni Ŝ joannitów czy
krzy Ŝ aków (tym ostatnim oczywi ś cie nie mogli dorówna ć na innym polu, wyrzynania
bezbronnych chrze ś cijan).
Tak Ŝ e pomówienia o rzekomych ogromnych bogactwach templariuszy i ich ogromnych
wpływach politycznych (mieli tworzy ć swoiste obejmuj ą ce cał ą Europ ę pa ń stwo w pa ń stwie,
s ą wyssane z palca. Po konfiskacie dóbr zakonu w r ę ce Filipa dostały si ę fundusze kilka
rz ę dów wielko ś ci mniejsze od oczekiwanych. Teoria, Ŝ e templariusze "schowali" gdzie ś
swoje skarby jest idiotyczna: gdyby wiedzieli o gro Ŝą cym im niebezpiecze ń stwie
"schowaliby" przede wszystkim siebie, a dopiero potem swój mityczny skarb. Łatwo ść z jak ą
Filipowi przyszło "wyko ń czy ć " templariuszy obala z kolei twierdzenie o ich rzekomo
ogromnych wpływach politycznych.
Mity maso ń skie o templariuszach s ą równie absurdalne i przypominaj ą wielokro ć przez
samych masonów o ś mieszane "spiskowe teorie dziejów". Ludzie, którzy wierz ą , Ŝ e
templariusze przetrwali w ukryciu 500 lat by nast ę pnie przyst ą pi ć do budowania masonerii s ą
takimi samymi głupcami jak ci, którzy utrzymuj ą Ŝ e ś wiatem rz ą dzi 12 rabinów Ŝ ydowskich
ukrytych pod siedzib ą Kongresu w Waszyngtonie. Sama teoria jest po prostu rozpaczliw ą
prób ą masonerii ratowania aury tajemniczo ś ci otaczaj ą cej niegdy ś jej organizacj ę .
Adam Borowicz
Historia zakonu templariuszy
TEMPLARIUSZE- z łac. Frates Militiae Templi, Pauperes Commilitones Christi Templique
Salomonis.
Zakon rycerski zało Ŝ ony w roku 1118 przez rycerzy z szampanii, pocz ą tkowo jako bractwo
dla ochrony pielgrzymów przybywaj ą cych do Jerozolimy. Od siedziby w pobli Ŝ u dawnej
ś wi ą tyni (czyli templum) Salomona bractwo nazwano Templariuszami. Przyj ę ta przez nich
reguła cysterska (zatwierdził j ą nawet papie Ŝ Honoriusz II) stała si ę wzorem dla wi ę kszo ś ci
zakonów rycerskich. Rycerze zakonni nosili białe łaszcze z czerwonym krzy Ŝ em. Głównym
zadaniem Templariuszy była walka z muzułmanami (co ś jak wyprawy krzy Ŝ owe - przyp.
wspaut.). Liczne nadania oraz prowadzone operacje finansowe (du Ŝ e o ś rodki bankowe w
Pary Ŝ u i Londynie) pozwoliły Templariuszom zgromadzi ć wielkie bogactwa (co
najwa Ŝ niejsze wszystkie operacje były wykonywane legalnie - przyp. wspaut.) zarówno w
Palestynie jak i w Europie. (w Europie Templariusze mieli liczne domy zakonne). Zapewniało
im to wpływy na słabych królów jerozolimskich i na wielu władców europejskich (
Templariusze pełnili cz ę sto funkcj ę podskarbich i administratorów maj ą tków królewskich)
zadłu Ŝ onych u Templariuszy. Po upadku Królestwa Jerozolimskiego Wielki Mistrz zakony
przeniósł si ę do Francji.
Król francuski Filip IV Pi ę kny, pragn ą c uwolni ć si ę od długów, uwi ę ził 13 X 1307
wszystkich członków zakonu we Francji i zgarn ą ł ich bogactwa. Oskar Ŝ eni o zniewa Ŝ enie
krzy Ŝ a, rozpust ę , a nawet
stosunki (polityczne - przyp. wspaut.) z Saracenami, nie przyznali si ę (mimo tortur) do
zarzuconych win, a jednak 54 przywódców zakonu, m.in. Wielkiego Mistrza J. Molaya,
wyrokiem inkwizycji spalono na stosie. Pod naciskiem Filipa papie Ŝ Klemens V rozwi ą zał
4
19354915.009.png 19354915.010.png 19354915.011.png 19354915.012.png
zakon w roku 1312. Maj ą tki Templariuszy zostały formalnie przyznane joannitom (gł. w
Niemczech) we Francji wi ę kszo ść zgarn ą ł król.
TEMPLE - Siedziba zakonu Templariuszy w Pary Ŝ u, wzniesiona w XII w. W baszcie (nazwa:
"tour du Temple" - przyp.wspaut.) mie ś cił si ę skarbiec zakonu, niekiedy i króla Francji; po
rozwi ą zaniu zakonu baszty "temple" (bo tak si ę nazywała siedziba Templariuszy) słu Ŝ yły za
wi ę zienie; w jednej z nich wi ę ziono (po 10 VIII 1792) Ludwika XVI i jego rodzin ę ; 1811
Temple zburzono.
INNE POKREWNE TEMPLARIUSZOM ZAKONY:
Zakon Krzy Ŝ aków - rok utw. 1198 (Europa, Polska, Prusy)
Zakon joannitów - rok utw. 1154 (Europa)
Zakon Calatrava - rok utw. 1158 (Europa, Hiszpania)
Zakon Alcantara - rok utw. 1176 (Europa, Hiszpania)
Zakon Kawalerów mieczowych - rok utw. 1202 (Europa, Inflanty)
Zakon braci dobrzy ń skich - rok utw. brak dokładnych danych (Europa, tereny na wschód od
polski)
Iwona Dworak
Kl ą twa Wielkiego Mistrza
W ci ą gu dwustu lat grupka rycerzy-zakonników stworzyła najpot ęŜ niejsz ą organizacj ę
chrze ś cija ń skiego ś wiata.
Zgromadziła wielki maj ą tek i posiadła ogromne wpływy.
Dr Ŝ eli przed nimi najpot ęŜ niejsi monarchowie ś redniowiecznej Europy.
Czy do tej pot ę gi doszli poniewa Ŝ mieli zmysł do interesów czy te Ŝ dlatego, Ŝ e wspierali
si ę magi ą ?
Rycerze zakonu Templariuszy, grupa stworzona dla ochrony krzy Ŝ owców, zdobyli znaczne
wpływy polityczne i zacz ę li by ć znani jako godni zaufania lichwiarze. Niemniej uwa Ŝ ano, Ŝ e
wraz z nimi powróciły obrz ę dy gnostyczne, kabalistyczne i muzułma ń skie. Zagro Ŝ enie ze
strony rosn ą cej siły politycznej templariuszy, podejrzenia o niezale Ŝ ne pogl ą dy religijne i
zwykła zawi ść o ich maj ą tek były przyczyn ą ich prze ś ladowa ń , i to zarówno ze strony
Ko ś cioła jak i władzy ś wieckiej. Podobnie jak to było z ś ydami, o templariuszach zacz ę ły
kr ąŜ y ć nieprawdopodobne historie, dotycz ą ce mi ę dzy innymi relacji z obrz ę du inicjacji, w
którym jakoby zaprzeczano istnieniu Chrystusa, Boga i Dziewicy, spluwaj ą c, depcz ą c i
oddaj ą c przy tym mocz na krzy Ŝ . Oskar Ŝ eni o homoseksualizm, mordowanie dzieci z
nieprawego ło Ŝ a i magiczne praktyki, templariusze zostali wymordowani, a ich maj ą tek
skonfiskowany.
H istoria templariuszy si ę ga 1118 roku, kiedy to francuski szlachcic Hugo de Payens zało Ŝ
w Jerozolimie Bractwo Ubogich Rycerzy Chrystusa. Miało si ę ono opiekowa ć pielgrzymami
przybywaj ą cymi do Ziemi Ś wi ę tej. Poparcia udzielili mu zarówno patriarcha Jerozolimy jak i
król Baldwin II, który oddał rycerzom do dyspozycji wschodni ą cz ęść swojego pałacu.
Templariusze zamieszkali wi ę c w miejscu, gdzie kiedy ś wznosiła si ę ś wi ą tynia króla
Salomona.
Co tak naprawd ę robili? Tego dokładnie nie wiadomo, ale pewne jest, Ŝ e przez dziewi ęć lat
nie przyj ę li w swe szeregi nowych członków. Czy Ŝ by uznali, Ŝ e w dziewi ę ciu (bo tylu ich
5
19354915.013.png 19354915.014.png 19354915.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin