Temat: Woda do skarb – zabawy badawcze z wodą.
Czas trwania: 35 min
Cele ogólne:
- dziecko rozwija logiczne myślenie
- kształtuje umiejętność obserwowania
- współpracuje w grupie zadaniowej
Cele operacyjne:
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- wypowiada się na określony temat
- zna znaczenie wody w życiu człowieka
- wie, że należy ją oszczędzać i nie zanieczyszczać
Metody: czynna, słowna, oglądowaFormy: grupowa, indywidualna, zbiorowaŚrodki dydaktyczne: zagadka, kaseta z dźwiękami związanymi z wodą, rebus obrazkowy, obrazki w 4 kopertach, duża miska i przedmioty (piórko, kubki, sztućce, papierowe kulki, gumowa zabawka, kamienie), kartki różnego koloru w 4 kopertach, różne substancje: sól, proszek do prania, sok malinowy oraz 4 szklanki z wodą, różnego kształtu naczynia, emblematy z napisem: Tak i Nie dla każdej grupy zadaniowej (po 4), strzykawki, kubki, słomki, 4 miski z wodą, wkraplacz, płyta z muzyką relaksacyjną - szum wody w tle, mapaPrzebieg zajęć:(Dzieci siedzą w kręgu podzieleni na 4 grupy zadaniowe)1. Zagadka: Służy do picia, Służy do mycia.Bez niej na Zieminie byłoby życia.2. Wysłuchanie dźwięków związanych z odgłosami wody i odgadnięcie, co to za dźwięki: spłukiwanie wody, kapiąca woda, nalewanie wody.3. Praca grupowa – rozwiązanie rebusu „woda to skarb”Próby odpowiedzi na pytanie: Dlaczego woda to skarb?4. Doświadczenie I: Puszczanie na wodę przedmiotów o zróżnicowanej strukturze i porównywanie ciężaru przedmiotów płynących i tonących.Wnioski: toną w wodzie ciężkie przedmioty a pływają lekkie przedmioty5. Praca w grupach - Wybieranie obrazków przedstawiających to, co nie może żyć i przetrwać bez wody: człowiek, rośliny, zwierzęta.6. Doświadczenie II: Badanie rozpuszczalności niektórych substancji w wodzie.Wnioski: Woda jest dobrym rozpuszczalnikiem i przybiera barwę rozpuszczonej substancji oraz jej smak.7. Praca w grupach - Jakim kolorem jest zaznaczona woda na mapie? - wybierają pośród kolorowych kartek odpowiedni kolor kartki - (odsłonięcie mapy Polski i wskazanie rzek, jezior i morza).8. Drama: Do czego służy nam woda?9. Doświadczenie III: Badanie kształtu wody poprzez przelewanie jej do różnych naczyń.Wnioski: Woda nie ma kształtu - przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje.10. Praca w grupach - Test wyboru (TAK, NIE) na temat szanowania, oszczędzania i nie zanieczyszczania wody.- Wolno myć samochody w rzece?- Wolno pływać, chlapać się w jeziorze?- Wolno wyrzucać śmieci do zbiorników wodnych?- Wolno żeglować i nurkować w morzach i oceanach?- Wolno prać pranie w stawie?- Powinno się myć zęby przy odkręconym kranie?Pokażemy jak bardzo się staramy, aby wodę szanować i oszczędzać - szklanka napełniona wodą podawana jest z rąk do rąk tak, aby nie wylać ani kropli.11. Praca grupowa - Tworzenie własnych dźwięków w grupach (za pomocą miski z wodą i rąk - I grupa, strzykawek - II grupa, słomek - III grupa, kubków - IV grupa i zaprezentowanie ich na forum przez grupy. 12. Relaksacja: Dzieci zamykają oczy, a N. upuszcza kroplę wody na twarz dziecka. Ten, kto poczuje dotyk kropli wody może otworzyć oczy.
asiek_8888