Aniołowie, nasi najlepsi sprzymierzeńcy.txt

(7 KB) Pobierz
Anio�owie, nasi najlepsi sprzymierze�cy
 
Pobo�ny i sprawiedliwy Hiob, dotkni�ty cierpieniem i trudem �ycia, zadaje sobie pytanie: �Czy� nie do bojowania podobny byt cz�owieka?". Tak�e w �yciu Chrystusa dostrzegamy ogrom trudu i cierpienia. Widzimy, jak ci�gle podejmowa� walk� z trzema si�ami z�a: szatanem, �wiatem i cia�em. Bowiem szatan, duch tego �wiata, i ludzka natura, dotkni�ta zmaz� grzechu pierworodnego, to - jak mawia� Andre Combes - �z�owroga trylogia", trzy �r�d�a z�a, kt�re nieustannie zagra�a�a ka�demu cz�owiekowi. Walk� by�o r�wnie� �ycie Dwunastu Aposto��w i �w. Paw�a, kt�re zako�czy�o si� m�cze�stwem. Jak�e jednak wielkim zwyci�stwem by�y owe �mierci na�laduj�ce �mier� Chrystusa na krzy�u. Jak dowodzi historia Ko�cio�a, to u�wi�cone pokolenie zbudowa�o fundamenty chrze�cija�stwa, kt�re zmieni�o oblicze �wiata.
 
�w. Pawe� opisa� ca�y rynsztunek do walki duchowej - �zbroj� Boga" - i zach�ca nas, by�my j� przywdziali. Wymienia szczeg�owo jej elementy przez analogi� do uzbrojenia �o�nierza rzymskiego: �pancerz", �he�m", �pas", �buty", �tarcza", �miecz", k�ad�c szczeg�lny nacisk na tarcz� i miecz, kt�re symbolizuj� wiar� i s�owo Bo�e: �W ka�dym po�o�eniu bierzcie wiar� za tarcz�, dzi�ki kt�rej zdo�acie zgasi� wszystkie roz�arzone pociski Z�ego. We�cie te� he�m zbawienia i miecz Ducha, to jest s�owo Bo�e" (Ef 6, 14-17; por. R. Laurentin, Szatan - mit czy rzeczywisto��, Warszawa 1998, s. 186-187).
 
Jest to walka czysto duchowa, ci�g�a i nieunikniona. Toczy si� na wszystkich frontach ludzkiego �ycia i dokonuje si� w ka�dym ludzkim sercu. �w. Pawe� poucza: �Nie toczymy bowiem walki przeciw krwi i cia�u, lecz przeciw Zwierzchno�ciom, przeciw W�adzom, przeciw rz�dcom �wiata tych ciemno�ci, przeciw pierwiastkom duchowym z�a na wy�ynach niebieskich" (Ef 6, 12). Jest to w istocie walka mi�dzy Bogiem a Jego przeciwnikiem - szatanem. U progu dzia�alno�ci apostolskiej szatan o�mieli si� zaatakowa� nawet samego Jezusa Chrystusa. Mi�dzy innymi pos�u�y si� w�wczas s�owami Psalmu 91: �Anio�om swoim rozka�e o Tobie, a na r�kach nosi� Ci� b�d�, by� przypadkiem nie urazi� swej nogi o kamie�" (Mt 4,6; por. �k 4,10-11).
 
Dnia 15 listopada 1972 roku, podczas audiencji generalnej, papie� Pawe� VI wyg�osi� nauk� zatytu�owan�: �Zachowaj nas od Z�ego". S�owa te ukazuj�, jak bardzo wa�nym tematem jest - jego zdaniem - walka duchowa. Ojciec �wi�ty opisuje wspania�o�� Bo�ego stworzenia i dzie�a Odkupienia, po czym konfrontuje dzie�o Bo�e z problemem istnienia z�a: �Z�o nie jest ju� tylko brakiem czego�, ale skutecznie dzia�aj�c�, �yw� istot�, zdeprawowan� moralnie i deprawuj�c� innych. To przera�aj�ca rzeczywisto��. Rzeczywisto�� tajemnicza i pe�na grozy. Szatan to wr�g numer jeden, kusiciel w ca�ym tego s�owa znaczeniu. Wiemy r�wnie�, �e ta istota ciemna i niepokoj�ca istnieje rzeczywi�cie i dot�d dzia�a z podst�pn� i zdradliw� z�o�liwo�ci�. To nieprzyjaciel ukryty, kt�ry sieje b��dne pogl�dy i zam�t w dziejach ludzko�ci".
 
Do naszej dalszej refleksji pos�u�ymy si� Psalmem 91, kt�ry zosta� nazwany przez Talmud babilo�ski �pie�ni� szata�skich plag", poniewa� zawiera on szereg obraz�w i metafor obrazuj�cych z�o. Dla przeciwwagi, jeden z najwybitniejszych francuskich pisarzy katolickich, Paul Claudel (1868-1955), ten�e Psalm - ze wzgl�du na przepi�kne wersety 11 i 12, kt�re m�wi� o dobrych Anio�ach i ich dzia�aniu - nazywa �hymnem ku czci �wi�tych Anio��w". Tak czy inaczej, Psalm ten porusza interesuj�cy nas problem walki duchowej.
 
Psalmista zgodnie z duchem swoich czas�w, przy u�yciu szeregu obraz�w i metafor, z jednej strony przedstawia niebezpiecze�stwa i ataki z�a, a z drugiej wskazuje na �rodki walki duchowej i wpaja ufno�� w pewno�� zwyci�stwa. Wprost zadziwia obfito�� obraz�w i metafor z�a. Jest ich a� dwana�cie: �sid�a �owcy" (w. 5); �zgubna zaraza" (w. 3); �terror nocy" (w. 5); �strza�a lec�ca za dnia" (w. 5); �zaraza, co idzie w mroku" (w. 6) - ona stanowi powa�ne niebezpiecze�stwo, symbolizuje ukryte z�o: z�o pod p�aszczykiem dobra, wilka w owczej sk�rze; �epidemia, co niszczy w po�udnie" (w. 6); �niedola" (w. 10); �plaga" (w. 10); �kobra" (w. 13); ��mija" (w. 13); �lew" (w. 13) i �smok" (w. 13). Jakkolwiek nie chodzi tu o drobn� potyczk�, ale o bardzo powa�n� walk�, sprawiedliwy cz�owiek tych�e pot�g z�a nie ma potrzeby si� obawia�. Mo�e nawet o�mieli� si� depta� po nich (w. 13). �w. Teresa z Lisiuex, jako ma�a dziewczynka, w swoim proroczym �nie, �ciga�a szatana, kt�ry ucieka� do piwnicy i schowa� si� za beczkami.
 
Co stanowi duchow� przeciwwag�, duchow� moc, na kt�rej wierny mo�e si� opiera�? Przede wszystkim jest ni� g��boka wiara w Boga, kt�r� psalmista wyznaje w dw�ch pierwszych wersetach Psalmu 91. To samo zdaje si� m�wi� �w. Piotr o walce z diab�em, kt�ry �jak lew rycz�cy kr��y, szukaj�c kogo by po�re�". Trzeba kategorycznie przeciwstawia� si� mu moc� wiary (por. l P 5,8-9). Nic wi�c dziwnego, �e z serca psalmisty wyrywa si� przepi�kne wyznanie wiary, gdzie wyst�puj� a� cztery r�ne okre�lenia Boga: imi� w�asne - �Jahwe", �Pan" (hebr. yhwh) (w. 2) i imi� og�lne -�B�g" (hebr. 'elohim) (w. 2) oraz dwa imiona wskazuj�ce na okre�lony atrybut Boga: �Najwy�szy" (hebr. 'ely�n) (w. 1) i �Wszechmog�cy" (hebr. �adday) (w. 1). Ka�de z nich zawiera ogromne tre�ci teologiczne. Imi� Boga �Najwy�szy" wskazuje na Jego m�dro�� i pot�g�, z jak� sprawuje On w�adz� w niebie i na ziemi (por. Lb 24, 16; Pwt 32, 8). Imi� Boga �Wszechmog�cy" jest imieniem, pod kt�rym B�g objawia si� Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi, zanim jeszcze b�dzie objawione Moj�eszowi imi� Jahwe (por. Wj 6, 2-3). A wi�c jest to B�g patriarch�w (por. Rdz 17,l;28,3;35,11;48,3), znanyiczczo-ny pod wieloma imionami lub atrybutami, jak np. �B�g ojc�w" (Rdz 31, 5), �Widz�cy" (Rdz 16, 13), �Wiekuisty" (Rdz 21,33), �Pasterz" i �Opoka Izraela" (Rdz 49, 24). Imi� w�asne Boga �Jahwe", �Pan", jest objawione Moj�eszowi na G�rze Horeb (Wj 3,14). Z tym imieniem wi��e si� szczeg�lna, historyczna interwencja Bo�a w �ycie narodu izraelskiego. B�g, widz�c ich cierpienia, s�ysz�c ich j�ki, znaj�c ich uciemi�enie w niewoli egipskiej, �zst�puje", aby ich wyrwa� z r�ki faraona i wprowadzi� do Ziemi Obiecanej (por. Wj 3,7-8).
 
W�a�nie ten B�g, kt�ry jest Panem nieba i ziemi, B�g patriarch�w, B�g-Wybawiciel, jest tak�e moim Bogiem - wyznaje psalmista. To zawo�anie jest nie tylko wyznaniem wiary, ale wskazuje na wewn�trzne odniesienie, na poczucie szczeg�lnej blisko�ci. To jest �m�j B�g!" (hebr. 'elohay), wo�a psalmista (w. 2). Na Nim mog� si� opiera�! W Nim mog� pok�ada� ufno��! T� swoj� blisko�� i zaufanie psalmista wypowiada przy pomocy trzech sugestywnych czasownik�w: �zamieszkiwa�" (hebr. yasab) pod os�on� Najwy�szego (w. 1), innymi s�owy zamieszkiwa� obok swego Boga; �nocowa�" (hebr. lun) w cieniu Wszechmog�cego (w. 1); �zaufa�" (hebr. batah) w pe�ni i bezgranicznie Bogu, m�wi�c Mu: �Ucieczko moja i Twierdzo moja" (w. 2). Trzeci czasownik jest tu najwa�niejszy. Podsumowuje bowiem ca�e wyznanie wiary, ufno�ci i mi�o�ci. Na takie wyznanie wiary, ufno�ci i mi�o�ci B�g odpowiada wprost macierzy�sk� mi�o�ci�. Swemu wiernemu czcicielowi posy�a Anio��w, by poprzez nich roztoczy� nad nim piecz�, jak wspaniale wyra�a to psalmista, m�wi�c: �Anio� Pana zak�ada ob�z warowny wok� boj�cych si� Jego i niesie im ocalenie" (Ps 34, 8). Wrogowie naszego zbawienia, ci�gle czatuj� i zak�adaj� ukryte sid�a, wykorzystuj�c s�abo�ci naszej ludzkiej natury. �wi�ci Anio�owie, pomagajcie nam �y� w boja�ni Bo�ej oraz pragn�� jedynie tego, co prowadzi do Boga i szcz�cia wiecznego.
 
Ks. Henryk Skoczy�a� CSMA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin