Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego
Nauczyciel stażysta:
ANNA KARAŚ
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Anna Karaś
Nauczyciel: nauczyciel przedmiotów ekonomicznych
Nazwa szkoły: Technikum Nr 1 im. Jana Szczepanika w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Krośnie
Data rozpoczęcia stażu: 07.09.2006 r..
Czas trwania stażu: do 06.06.2007 r. 9 miesięcy.
Opiekun stażu: mgr Krystyna Ćwiąkała
Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel stażysta
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
A. Cele szczegółowe:
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole
3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i wypoczynku
4. Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole
5. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich
6. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych i samokształcenia).
· Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2004 r. Nr 179, poz. 1845 ) - dalej zwana ustawą
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260 poz 2593 ) dalej zwane rozporządzeniem
B. Plan działania:
Lp.
Zadanie
Formy realizacji
Osoby wspierające
Termin
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi
1
Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego
Poznanie przepisów dotyczących awansu zawodowego nauczycieli,
Napisanie planu rozwoju zawodowego
Dyrektor szkoły opiekun stażu,
IX’06
Poprawne opracowany planu rozwoju zawodowego
2
Nawiązanie kontaktu z opiekunem stażu
Bezpośrednia rozmowa,
zwarcie ustnego kontraktu z opiekunem
Opiekun
Opracowanie zasad współpracy
3
Ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć na okres stażu, z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych
opracowanie zakresu i tematów zajęć
Opiekun stażu
IX’06 - VI’07
Scenariusze zajęć i potwierdzenie opiekuna stażu
4
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, scenariuszy
IX’06-VI’07
Teczka stażysty
5
Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego
VI’07
Sprawozdanie z realizacji stażu
Zna organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły
Udział w Radach Pedagogicznych,
Dyrektor, opiekun,
IX’06 VI’07
Lista obecności na radach,
Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami
Obserwacja, udział w spotkaniach zespołów ekonomicznych, spotkaniach Rady Pedagogicznej
Dyrektor, zastępca dyrektora, opiekun, lider zespołu
Organizacja zajęć własnych, udział spotkaniach zespołu
Poznanie dokumentów obowiązujących w szkole: Statut szkoły, program wychowawczy, dzienniki zajęć wychowawczych rozkłady zajęć itp.
Analiza dokumentacji, Dokonywanie samodzielnych wpisów do dzienników,
Opracowanie propozycji tygodniowych cykli tematycznych
Dyrektor, Opiekun,
IX/X’06
wpisy w dziennikach,
Propozycje cykli tematycznych
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole
Udział w szkoleniu, lektura obowiązujących aktów prawnych,
Dyrektor, pracownik BHP
IX-XI’06
Oświadczenie o znajomości przepisów i ew. świadectwo ukończenia kursu
Określenie roli nauczyciela przedmiotów ekonomicznych
Bezpośrednia rozmowa
Dyrektor, wychowawcy klas, pedagog szkolny
W czasie stażu
Uwagi w autorefleksji
Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności analizy i wyciągania wniosków
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela oraz pedagoga szkolnego
Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników
Opiekun, dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny
Dwa razy w miesiącu IX’06 VI’07
Wnioski z obserwacji i hospitacji
pedagog107