Edukacja przedszkolna kluczem do rozwoju dziecka.
Tezy: „ Szczęśliwe dziecko to szczęśliwy dorosły”
„ Ufające innym dziecko to odpowiedzialny dorosły”
„Nabawione dziecko to kompetentny dorosły”
Obdarzone zaufaniem dziecko to szanujący innych dorosły”
Dzieciństwo 0-12 lat ( to tylko 10% naszego życia)
Dorastanie 10/12 – 18/20 lat
Dorosłość 18/20 - ….
Dzieciństwo jako fundament
Dorosłość
Dorastanie
Dzieciństwo
· Wiek przedszkolny
§ Wiek poniemowlęcy
§ Wiek niemowlęcy
· Okres prenatalny
<kluczowe kompetencje dzieciństwa>
Ok. 1 r. życia – bazowe zaufanie do innych ludzi, świata i siebie
Ok. 2 r. życia – autonomia i własne terytorium psych.
Ok. 3r. życia – fantazja, inicjatywa, tworzenie
Ok. 7 r. życia – przedsiębiorczość
<zadania rozwojowe dzieciństwa>
LOKOMOCJA MANIPULACJA KOMUNIKACJA
Niezależność fizyczna Niezależność społeczna
NIEZALEŻNOŚĆ PSYCHICZNA
Kompetencje opanowane we wczesnym dzieciństwie (3-6 lat) to udany start w wiek przedszkolny.
· Kontrola nad czynnościami fizjologicznymi
· Sprawność notoryczna (posługiwanie się przyborami)
· Sprawność komunikowania się
· Koordynacja własnej woli i woli innych ludzi
· Poszanowanie dla podstawowych norm społecznych
· Poczucie autonomii
< Główne źródła zagrożeń życia dziecka>
· WYMAGANIA DOROSŁEGO – dotyczące zgodnego z zasadami społecznymi zachowywania się w różnych sytuacjach
· KONFLIKT – tendencje dorosłych do ograniczenia dziecka i tendencje dziecka do swobodnego działania
· DĄŻENIE I CHĘCI DZIECKA – do samodzielnego i niezależnego od dorosłych zaspokajania swych potrzeb.
Nadmiar kontroli nad dzieckiem
PRZEJAWY SKUTKI
Częste ocenianie dziecka jako osoby zachamowanie aktywności dziecka
Ogólnikowe oceny ostentacyjne łamanie reguł
Emocjonalne oceny nadmierna samokontrola
Zawstydzanie dziecka w obecności innych zahamowania „ na pokaz”
Porównanie dziecka z innymi osobami
Niedostatek kontroli nad dzieckiem
duża łagodność nieradzenie sobie z silnymi emocjami
nadmierna wyrozumiałość Doś. Uczucia lęku i bezradności
niskie wymagania utrudnione uczenie się
niekonsekwencja dorosłych
niejasne zasady i reguły
zubzia