Edukacja przedszkolna kluczem do rozwoju dziecka.docx

(13 KB) Pobierz

Edukacja przedszkolna kluczem do rozwoju dziecka.

 

Tezy:                „ Szczęśliwe dziecko to szczęśliwy dorosły”

              „ Ufające innym dziecko to odpowiedzialny dorosły”

              „Nabawione dziecko to kompetentny dorosły”

              Obdarzone zaufaniem dziecko to szanujący innych dorosły”

 

Dzieciństwo  0-12 lat ( to tylko 10% naszego życia)

Dorastanie  10/12 – 18/20 lat

Dorosłość  18/20 - ….

 

Dzieciństwo jako fundament

Dorosłość

Dorastanie

Dzieciństwo

·         Wiek przedszkolny

§         Wiek poniemowlęcy

§         Wiek niemowlęcy

·         Okres prenatalny

 

<kluczowe kompetencje dzieciństwa>

Ok. 1 r. życia – bazowe zaufanie do innych ludzi, świata i siebie

Ok. 2 r. życia – autonomia i własne terytorium psych.

Ok. 3r. życia – fantazja, inicjatywa, tworzenie

Ok. 7 r. życia – przedsiębiorczość

 

 

 

 

<zadania rozwojowe dzieciństwa>

 

LOKOMOCJA                                          MANIPULACJA                                          KOMUNIKACJA

                           

              Niezależność fizyczna                                                                      Niezależność społeczna                                                       

 

                                                        NIEZALEŻNOŚĆ PSYCHICZNA

 

Kompetencje opanowane we wczesnym dzieciństwie (3-6 lat) to udany start w wiek przedszkolny.

 

·         Kontrola nad czynnościami fizjologicznymi

·         Sprawność notoryczna (posługiwanie się przyborami)

·         Sprawność komunikowania się

·         Koordynacja własnej woli i woli innych ludzi

·         Poszanowanie dla podstawowych norm społecznych

·         Poczucie autonomii

 

 

< Główne źródła zagrożeń życia dziecka>

 

·         WYMAGANIA DOROSŁEGO – dotyczące zgodnego z zasadami społecznymi  zachowywania się w różnych sytuacjach

·         KONFLIKT – tendencje dorosłych do ograniczenia dziecka i tendencje dziecka do swobodnego działania

·         DĄŻENIE I CHĘCI DZIECKA – do samodzielnego i niezależnego od dorosłych zaspokajania swych potrzeb.

 

Nadmiar kontroli nad dzieckiem

 

PRZEJAWY                                                                                                                SKUTKI

Częste ocenianie dziecka jako osoby                                                        zachamowanie aktywności dziecka

Ogólnikowe oceny                            ostentacyjne łamanie reguł

Emocjonalne oceny                                                                                    nadmierna samokontrola

Zawstydzanie dziecka w obecności innych                                          zahamowania „ na pokaz”

Porównanie dziecka z innymi osobami

 

 

Niedostatek kontroli nad dzieckiem

 

duża łagodność                                                                                                  nieradzenie sobie z silnymi emocjami

nadmierna wyrozumiałość                                                                      Doś. Uczucia lęku i bezradności

niskie wymagania                                                                                    utrudnione uczenie się

niekonsekwencja dorosłych

niejasne zasady i reguły

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin