PRZEDMIOT BADAŃ PEDAGOGÓW.doc

(233 KB) Pobierz
1

    1. PRZEDMIOT BADAŃ PEDAGOGÓW

Przedmiotem badań pedagogów jest wychowanie. WYCHOWANIE – świadomie organizowana działalność społeczna zmierzająca do osiągnięcia danego celu. Celem wychowania jest wywołanie zamierzonych zmian osobowości człowieka. Zmiany te obejmują zarówno stronę poznawczo – instrumentalną jak i aksjologiczną.

Poznawczo – instrumentalna jest związana z poznaniem rzeczywistości i umiejętności oddziaływania na nią.

Aksjologiczna polega na kształtowaniu stosunku człowieka do świata i ludzi, jego przekonań i postaw, celu życia.

    Proces i wyniki wychowania kształtują się pod wpływem:

ü      zorganizowanej działalności środków masowego przekazu

ü      wysiłków jednostki nad kształtowaniem własnej osobowości

    Zakresy wychowania:

ü      umysłowe

ü      moralne

ü      estetyczne

ü      społeczne

ü      patriotyczne

ü      środowiskowe

ü      samowychowanie

 

    2. SUBDYSCYPLINY

ü      pedagogika resocjalizacyjna – zajmuje się wychowaniem osób niedostosowanych społecznie

ü      pedagogika socjologiczna – czyli pedagogika pracy

ü      pedagogika medialna, czyli mediów – wyjaśnia mechanizm oraz prognozuje

ü      pedeutologia – nauka o nauczycielu

ü      andragogika – pedagogika dorosłych

ü      pedagogika społeczna

ü      pedagogika przedszkolna

ü      pedagogika wczesnoszkolna (7 – 10 lat)

ü      pedagogika specjalna ( OLIGOFRENIOPEDAGOGIKA) – zajmuje się ludźmi o obniżonej normie intelektualnej (upośledzeni umysłowo)

ü      pedagogika opiekuńczo – wychowawcza

ü      pedagogika kulturalno – oświatowa

ü      pedagogika porównawcza

ü      historia rozwoju myśli pedagogicznej - historia wychowania, historia edukacji

ü      teoria wychowania

ü      dydaktyka – nauka badająca proces uczenia się

 

    3. PEDAGOGIKA, PEDAGOGIZM, PEDAGOGIA

pedagogia - zespół środków i metod wychowawczych stosowanych przez nauczycieli; pojęcie pedagogii odnosi się do praktyki „sztuki wychowania” w odróżnieniu od pedagogiki, która jest teoretyczną i naukową refleksją dotyczącą praktyki edukacyjnej; obecnie mówi się również o pedagogii jako paradygmacie edukacyjnym, który może przybierać postać doktryny pedagogicznej, ideologii edukacyjnej bądź ukrytego programu wychowawczego (np. szkoły).

 

pedagogika - nauka albo — ściślej — zespół nauk o wychowaniu, istocie, celach, treściach, metodach, środkach i formach organizowania procesów wychowawczych. Wychowanie to jedna z form działalności społ.; na działalność wychowawczą składa się wiele zabiegów i procesów, mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój młodych pokoleń, przekazywanie im doświadczeń społeczeństwa zarówno z zakresu wytwórczości, jak i dorobku kult., przygotowywanie do twórczego rozwoju tego dorobku, a tym samym zapewnienie ciągłości życia społ. między pokoleniami. Pedagogika jest nauką o procesach wychowawczych, czyli teorią działalności wychowawczej; samo postępowanie wychowawcze nazywa się natomiast często pedagogią któremu to pojęciu bliskie jest określenie „sztuka wychowania”

 

Przedmiot badań pedagogiki - wąskie ujmowanie przedmiotu pedagogiki polega na tym, że ogranicza się go niemal wyłącznie do relacji uczeń – nauczyciel, a więc do zagadnień dydaktycznych związanych z nauką szkolną. Prowadzi to do pomijania wszelkich innych stron i dziedzin wychowania, jak np. problematyki wychowania moralnego w szerokim tego słowa znaczeniu, problematyki wychowania zespołowego, wychowania w rodzinie, wychowania pozaszkolnego itd., jak również problematyki celowego wpływu wychowawczego (edukacyjnego) na dorosłych., dydaktyka, czyli teoria nauczania i uczenia się, jest jedną z najlepiej rozwiniętych dyscyplin pedagogicznych. Dla pedagogiki podstawowym przedmiotem badań jest więc proces intencjonalnego wychowawczego i samowychowawczego wzrostu i rozwoju w całej różnorodności jego form, zadań szczegółowych, przebiegu, treści i uwarunkowań. Wychowanie i samowychowanie nie zawsze wprawdzie przebiegają w sposób w pełni świadomie kontrolowany, jak np. w wychowaniu rodzinnym, z reguły jednak są mniej lub bardziej świadomie organizowane i kontrolowane oraz stają się systemem czynności zaw. w instytucjach oświat. i wychowawczych, takich jak: szkoły, organizacje dziecięce i młodzieżowe, placówki wychowania pozaszkolnego i pozaszkolnego, itd.

 

pedagogizm - przypisywanie pewnym zjawiskom i procesom psychicznym i społecznym wartości lub przymiotów edukacyjnych, chociaż tam ich nie ma poszerzenie kompetencji pedagogiki; tworzy go rozum pedagogiczny; niesymetryczność między uczniem a nauczającym
redukcja pedagogiki do teorii wychowania sposób myślenia kompatybilny do tworzenia pojęcia logicyzmu.

 

    4. DIAGNOZA W PEDAGOGICE I PSYCHOLOGII. DIAGNOZY SZCZEGÓŁOWE.

Funkcje badań diagnostycznych (teoretycznych)

ü      deskryptywna

ü      eksplancyjna

ü      prospektywna

Diagnoza pedagogiczna – jako metodologia diagnozy specyficznej dla danej dziedziny pedagogiki (subdyscyplin):

ü      diagnostyka pedagogiczna środowiska (pedagogika społeczna)

ü      diagnostyka w wychowaniu resocjalizującym

ü      diagnostyka psychologiczno – pedagogiczna (pedagogika specjalna)

ü      diagnostyka opiekuńcza

ü      diagnostyka edukacyjna (dydaktyczna)

ü      diagnostyka pracy kulturalno – wychowawczej

ü      diagnostyka pracy socjalno – wychowawczej

W przestrzeni, relacjach diagnostycznych ważne są:

ü      cel diagnostyczny

ü      świadomość metodologiczna

ü      oczekiwania diagnostyczne

ü      zachowania diagnostyczne

Diagnoza – to rozpoznanie na podstawie zebranych objawów prawidłowości badanego złożonego stanu rzeczy przez przyporządkowanie go do typu albo gatunku, dalej przez wyjaśnienie genetyczne i celowościowe, określenie jego fazy obecnej i przewidywanego rozwoju.

    Procedurę diagnostyczną w pedagogice empirycznej stosujemy po to, aby ustalić istniejący aktualnie stan rzeczy, oraz dojść przyczyn tego stanu.

    Rodzaje procedur diagnostycznych:

ü      statystyczna – dany moment czasowy

ü      dynamiczna – pewny przedmiot czasowy

ü      diachroniczna (poprzeczna) – realizowana na różnych próbach z populacji w tym samym czasie

ü      synchroniczna (podłużna) – realizowana w różnych momentach czasowych

 

    8. SYSTEM EDUKACYJNY W POLSCE. STRUKTURA, FUNKCJE I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH SZCZEBLI SYSTEMU:

    Wychowanie przedszkolne jest obowiązkowe.

ü      oddziały przedszkolne dla dzieci

ü      szkoły podstawowe ( 6 lat – kończy się sprawdzianem)

ü      gimnazjum (3 lata – kończy się egzaminem)

ü      liceum zawodowe – szkoły policealne

ü      szkoły wyższe zawodowe (licencjackie)

ü      studia uzupełniające (magisterskie)

Wychowanie – jest zawsze procesem zaplanowanym, świadomym.

ü      celem jest rozwój osobowości

ü      zadania: dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze

Ustawa o systemie oświaty:

ü      każda szkoła ustanawia odrębne cele; celem jest rozwój osobowości człowieka

ü      w szkołach działa program jawny i ukryty

Osobowość człowieka:

ü      siły motywacyjne (dyspozycje kierunkowe: dążenia, cele, motywacje, idee) – są to postawy człowieka. Wpływają ona na rozwój i stymulację – proces wychowawczy

ü      siły sprawnościowe (dyspozycje instrumentalne: wiadomości, nawyki, zainteresowania, umiejętności) – wpływają one na rozwój i stymulację – proces kształcenia

Najważniejsze typy i rodzaje szkół we współczesnych ustrojach szkolnych można wyodrębniać wg następujących kryteriów podziału: 1) ze względu na charakter programowy: szkoły ogólnokształcące, programowo jednolite oraz szkoły zawodowe; 2) ze względu na poziom (szczebel) wykształcenia: przedszkola (ogródki dziecięce, szkółki macierzyńskie), szkoły podstawowe (początkowe, elementarne, niższe, powszechne), obecnie, w zasadzie obowiązkowe, szkoły średnie (gimnazja, kolegia, licea, technika), szkoły wyższe, nadające stopnie i tytuły nauk. — uniwersytety, politechniki, akademie cywilne i wojskowe, wyższe szkoły specjalistyczne, instytuty, kolegia uniwersyteckie itp., oraz tzw. wyższe szkoły zawodowe — np. wyższe szkoły inżynierskie, wyższe szkoły nauczycielskie; 3) ze względu na wiek uczniów: szkoły dla dzieci i młodzieży oraz szkoły dla dorosłych; 4) ze względu na płeć uczniów: szkoły męskie, szkoły żeńskie oraz szkoły koedukacyjne; 5) ze względu na tryb nauczania: szkoły stacjonarne (dzienne), szkoły wieczorowe, szkoły zaoczne, szkoły korespondencyjne, szkoły eksternistyczne; 6) ze względu na organizatora i utrzymującego szkołę: szkoły państwowe, szkoły publiczne, szkoły miejskie (komunalne, municypalne), szkoły prywatne i in.; 7) ze względu na stosunek do religii: szkoły świeckie (laickie), szkoły wyznaniowe — nauczające w duchu określonego wyznania religijne, lub szkoły międzywyznaniowe — z obowiązkową nauką religii dla każdego wyznania osobno; 8) ze względu na język wykładowy: szkoły narodowe.

  

 

    22. DEFINICJA POJĘCIA

pojęcie - niezbędny składnik myślenia, idea, przedstawienie, forma poznawcza o charakterze ogólnym i abstrakcyjnym; wg nowoż. empirystów (® empiryzm) pojęcia są wytworem procesu abstrahowania na podstawie danych doświadczenia, wg racjonalistów (® racjonalizm) są tworzone przez umysł niezależnie od doświadczenia; I. Kant odróżnił pojęcia aprioryczne (czyste pojęcia intelektu) i aposterioryczne, określające klasy przedmiotów danych w doświadczeniu lub wytworzonych.

 

    30. WSPÓŁCZESNY DYSKURS PEDAGOGICZNY, WIZJA SPOŁECZEŃSTWA BEZ SZKÓŁ (SZKOLNICTWO ALTERNATYWNE, ANTYPEDAGOGIKA, PEDAGOGIKA MEDIALNA, EDUKACJA WYZWALAJĄCA – PODMIOTOWA)

antypedagogika - jeden z nurtów współczesnej pedagogiki alternatywnej; nie tylko odrzuca dotychczasowy system edukacji jako represyjny i utrwalający nie akceptowane wzorce kulturowe, ale neguje samą istotę wychowania rozumianego jako proces celowy, mający charakter świadomie formacyjny; wychowanie, całkowicie podporządkowujące dziecko autorytetowi osoby dorosłej, która kształtuje jego osobowość wg z góry określonego wzorca i narzuca mu gotowy, własny system wartości, antypedagogika uważa za naruszanie prawa jednostki do samookreślenia; wychowaniu opartemu na przedmiotowym traktowaniu wychowanka antypedagogika przeciwstawia układ, w którym obie strony — wychowawca i wychowanek — mają takie same prawa, a rola pedagoga polega nie na wychowywaniu, ale na życzliwym wspieraniu dziecka w jego samodzielnych poszukiwaniach i wyborach; podstawą takiego współdziałania jest wzajemny szacunek i zaufanie partnerów interakcji.

 

    10. DEFINICJE POJĘĆ KLUCZOWYCH:

socjalizacja- proces i rezultat procesu przekazywania jednostce systemów wartości, norm i wzorów zachowań obowiązujących w danej zbiorowości, a także określonych umiejętności, w tym zwł. związanych z opanowaniem narzędzi (sposobów posługiwania się przedmiotami będącymi wytworami człowieka) oraz wejściem w świat społ. instytucji; dokonuje się poprzez oddziaływania środowiska społ., osób i instytucji wychowujących.

 

środowisko społeczne- ogół warunków powstałych w wyniku społecznego współżycia i działania ludzi, odgrywających doniosłą rolę w kształtowaniu się osobowości społecznej człowieka i wyznaczających w dużym stopniu jego zachowanie; czynniki, których całokształt składa się na środowisko społeczne, obejmują m.in.: przyjęte w grupach społecznych, w których obraca się dana jednostka, reguły ludzkiego zachowania, poglądy i wyobrażenia, normy i hierarchie wartości moralnych, estetycznych itp., system sankcji społ., oczekiwania związane z określonymi rolami społ., systemy wychowawcze; środowisko społeczne obejmuje również m.in. warunki społeczne, ekonomiczno - polityczne, sposoby wytwarzania środków do zaspokojenia potrzeb życiowych i stopień ich zaspokojenia.

 

środowisko wychowawcze -ulega zmianom niezależnie lub zależnie od człowieka.

Rodzaje środowisk:

ü      naturalne – rodzina, społeczność lokalna, grupa rówieśnicza. Jednostka staje się częścią tego środowiska ze względu na urodzenie, itp.

ü      intencjonalne – instytucje wychowawcze, np. szkoły, dom kultury, uniwersytet, dom dziecka, itp. Tworzy się w procesie urzeczywistniania planowych zamierzeń wychowawczych i określa się je mianem instytucji wychowawczych.

środowisko wychowawcze – pojęcie odnosi się do ogółu bodźców z otoczenia człowieka mający wpływ na jego działania.

    Wg Socińskiego – ogół sytuacji wychowawczych nazywamy środowiskiem wychowawczym, a sytuacje wychowawcze to warunki, które działając na jednostkę, powodują w niej określone przeżycia psychiczne.

    Wg Pietera środowisko wychowawcze to złożony układ powtarzających się sytuacji, do których człowiek rozwijający się przystosowuje się czynnie w wychowawczym okresie życia.

 

postawy - jedno z podstawowych pojęć w psychologii społ. i socjologii, używane na oznaczanie składników  osobowości wyrażających się w skłonności do specyficznych albo stereotypowych sposobów reagowania na określone bodźce w określonych sytuacjach; przyjmowanie trwałych p., związane z kształtowaniem się różnych  ideologii, uprzedzeń i przesądów, powoduje preferowanie pewnych celów, wartości i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin