PLAN LUTY.doc

(106 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY 2011, GRUPA I „ SŁONECZKA

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ JEDZIE POCIĄG Z DALEKA…”

v      rozpoznaje podstawowe środki komunikacji min. pociąg,

v      naśladowanie dźwięków wydawanych przez różne pojazdy,

v      wyszukiwanie ilustracji przedstawiających pociągi,

v      próby wykonania pracy grupowej.

 

 

TEMAT DNIA

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

 

„ Stoi na stacji lokomotywa…”

 

Rozmowa przy ilustracji przedstawiającej dworzec kolejowy, zapoznanie z pracą kolejarza. Próby odpowiedzi na pytania: „ Co to jest pociąg? Po czym jeździ?”. Słuchanie fragmentu wiersza J. Tuwima „ Lokomotywa”. „ Małe lokomotywy” – naśladowanie ruchów pociągu. Ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

„ Wesoły pociąg”

 

Utrwalenie kształtu koła i kwadratu. Układanie z figur geometrycznych różnych kształtów. „ Lokomotywa z wagonikiem” – samodzielne konstruowanie, wyzwalanie ekspresji twórczej u dzieci. Śpiewanie piosenki „ Jedzie pociąg z daleka”, zabawa przy niej. Ćwiczenia logarytmiczne.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Już ruszył nasz pociąg…”

 

Zabawa inscenizowana do piosenki „ Pociąg krasnoludków”. Odzwierciedlenie ruchem treści piosenki, zaproszenie dzieci do przejażdżki w góry, nad morze, do lasu, na łąkę. Wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Zagadki słuchowe – odróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie na sygnał muzyczny. Karta pracy -  „ Lokomotywa” dorysowywanie brakujących kół, kolorowanie

 

 

„ Kolorowe pociągi”

 

Zabawa dydaktyczna „ Proszę wsiadać, drzwi zamykać”- utrwalenie znajomości kolorów podstawowych poprzez kolorowe bilety, rozpoznawanie do którego pociągu wsiadać. Doskonalenie orientacji przestrzennej, przestrzeganie umów zawartych z nauczycielką. Praca plastyczna „ Kolorowy pociąg”, naklejanie gotowych elementów, umiejętne smarowanie klejem, estetyczne wykonanie pracy. Układanie czterech pociągów, dopasowywanie do kolorów lokomotywy. Budzenie radości z efektów własnej pracy.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Wesoły pociąg trzylatków”

 

Rozwiązywanie różnych zagadek i odkrywanie kawałków ilustracji schowanej pod zagadkami, próby odgadnięcia, co ukryło się pod zagadkami, wprowadzenie dzieci w nastrój oczekiwania na rozwiązanie. Szukanie w Sali innych obrazków przedstawiających pojazdy mające koła i nazywanie ich.

 

 

Literatura:

·         zeszyt roboczy nauczycielki

·         H. Kruk „ Wybór literatury..”

·         J. Tuwim „ Lokomotywa”

 

Zabawy ruchowe:

·         z elementem czworakowania „ Tunel”

·         z elementem biegu „ Pociągi”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ MIESZKAŃCY DALEKIEJ PÓŁNOCY”

 

Ø      rozbudzenie zainteresowania życiem ludzi w innych regionach świata,

Ø      poznanie zwierząt charakterystycznych dla dalekiej Północy,

Ø      oglądanie książeczek, których treść zachęca do podejmowania zabaw.

 

 

TEMAT DNIA

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

„Grenlandia – miejsce wiecznego lodu”

 

Przybliżenie dzieciom odległej, odmiennej klimatycznie i krajobrazowo części świata – Grenlandii. Omówienie wyglądu ludzi dalekiej Północy z wykorzystaniem opowiadania A. i Cz. Centkiewiczów „ Odarpi, syn Egigwy” (fragmenty) oraz ilustracji i własnych zasobów wiedzy. Kształtowanie pozytywnego stosunku do ludzi innych narodowości. Ćwiczenia oddechowe ‘ Dmuchamy na zimno”

 

„ Mały Eskimosek”

 

Słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny „ Eskimosek – Lunamuk”. Rozmowa n/t sposobów ubierania się ludzi mieszkających na dalekiej Północy, z czego wykonane są ubrania, buty, dlaczego muszą być ciepłe i chronić skórę przed zimnem. Praca plastyczna „ Ubranie Eskimosa” – ozdabianie ubrania Eskimosa.

Umuzykalnienie.

 

 

„Topnienie lodu”

 

Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej „ Budujemy igloo”. Uważne słuchanie poleceń nauczycielki, omówienie z czego zbudowane jest igloo – bryły lodu. Wzbogacenie wiadomości u dzieci. „Woda i lód” – wykonanie doświadczenia z wodą i lodem w celu nauczenia dzieci obserwacji czyli podstaw eksperymentowania.

 

 

„ Polowanie Eskimosa”

 

Słuchanie opowiadania nauczycielki „ Polowanie” – sposoby zdobywania żywności przez Eskimosów. Porównywanie liczebności zbiorów ryb, niedźwiedzi. Ocenianie liczby elementów w przybliżeniu: równo, mniej, więcej. Zestaw zabaw ruchowych doskonalących sprawność ruchową dzieci.

Umuzykalnienie.

 

 

„Zwierzęta Północy”

 

Na podstawie ilustracji przybliżenie dzieciom zwierząt zamieszkujących Grenlandię: niedźwiedź polarny, pingwin, foka, renifery.

Próby naśladowania poruszania się tych zwierząt, cechy charakterystyczne, ubarwienie. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach. Kolorowanie wybranego przez dziecko zwierzęcia z dalekiej Północy.

 

Literatura:

Ø      A. i Cz. Centkiewiczowie „ Odarpi, syn Egigwy”

Ø      H. Kruk „ Wybór literatury…”

Ø      Zeszyt roboczy nauczycielki

 

Zabawy ruchowe:

Ø      z elementem biegu „ Psi zaprzęg”

Ø      z elementem czworakowania ‘” Niedźwiedzie polarne”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ KTO SIĘ DLA NAS TRUDZI?”

 

  • zachęcanie dzieci do ufnego i bezpośredniego odnoszenia się do nauczycielki oraz innych pań troszczących się o ich dobro,
  • zapoznanie dzieci z zawodem kucharki i jej rolą w żywieniu dzieci w przedszkolu,
  • nabywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków,
  • zwiedzanie kuchni przedszkolnej.

 

 

TEMAT DNIA

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

„ W przedszkolnej kuchni”

 

 

Zwiedzanie kuchni przedszkolnej, obserwacja osób w trakcie przygotowania posiłków. Zwrócenie uwagi na ubiór pani kucharki i pozostałych pracowników kuchni. Rozpoznawanie naczyń i urządzeń potrzebnych do przygotowywania posiłków. Kolorowanie obrazka wg wyboru dzieci przedstawiającego różne naczynia kuchenne.

 

„ Zdrowe odżywianie”

 

 

Rozmowa kierowana n/t pracy pani kucharki. Zwrócenie uwagi na jej rolę w żywieniu dzieci w przedszkolu. Wysłuchanie wiersz J. Brzechwy „ Na straganie” – zwrócenie uwagi na konieczność zdrowego odżywiania się. „ Jakie to warzywo?” – składanie obrazka z części i naklejanie na kartkę.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Gotujemy zupę”

 

 

Zabawa dydaktyczna. Wymienianie składników niezbędnych do ugotowania zupy – działania w kąciku lalek, wykorzystanie sztucznych produktów. Zachęcenie dzieci poprzez zabawę do jedzenia zup. Lepienie z masy ligninowej produktów do zabawy w kąciku np. chleb, rogalik. Ćwiczenia manualne palcy i rąk.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin