PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY 2011, GRUPA I „ SŁONECZKA”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ JEDZIE POCIĄG Z DALEKA…”
v rozpoznaje podstawowe środki komunikacji min. pociąg,
v naśladowanie dźwięków wydawanych przez różne pojazdy,
v wyszukiwanie ilustracji przedstawiających pociągi,
v próby wykonania pracy grupowej.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
„ Stoi na stacji lokomotywa…”
Rozmowa przy ilustracji przedstawiającej dworzec kolejowy, zapoznanie z pracą kolejarza. Próby odpowiedzi na pytania: „ Co to jest pociąg? Po czym jeździ?”. Słuchanie fragmentu wiersza J. Tuwima „ Lokomotywa”. „ Małe lokomotywy” – naśladowanie ruchów pociągu. Ćwiczenia gimnastyczne.
„ Wesoły pociąg”
Utrwalenie kształtu koła i kwadratu. Układanie z figur geometrycznych różnych kształtów. „ Lokomotywa z wagonikiem” – samodzielne konstruowanie, wyzwalanie ekspresji twórczej u dzieci. Śpiewanie piosenki „ Jedzie pociąg z daleka”, zabawa przy niej. Ćwiczenia logarytmiczne.
Umuzykalnienie.
„ Już ruszył nasz pociąg…”
Zabawa inscenizowana do piosenki „ Pociąg krasnoludków”. Odzwierciedlenie ruchem treści piosenki, zaproszenie dzieci do przejażdżki w góry, nad morze, do lasu, na łąkę. Wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Zagadki słuchowe – odróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie na sygnał muzyczny. Karta pracy - „ Lokomotywa” dorysowywanie brakujących kół, kolorowanie
„ Kolorowe pociągi”
Zabawa dydaktyczna „ Proszę wsiadać, drzwi zamykać”- utrwalenie znajomości kolorów podstawowych poprzez kolorowe bilety, rozpoznawanie do którego pociągu wsiadać. Doskonalenie orientacji przestrzennej, przestrzeganie umów zawartych z nauczycielką. Praca plastyczna „ Kolorowy pociąg”, naklejanie gotowych elementów, umiejętne smarowanie klejem, estetyczne wykonanie pracy. Układanie czterech pociągów, dopasowywanie do kolorów lokomotywy. Budzenie radości z efektów własnej pracy.
„ Wesoły pociąg trzylatków”
Rozwiązywanie różnych zagadek i odkrywanie kawałków ilustracji schowanej pod zagadkami, próby odgadnięcia, co ukryło się pod zagadkami, wprowadzenie dzieci w nastrój oczekiwania na rozwiązanie. Szukanie w Sali innych obrazków przedstawiających pojazdy mające koła i nazywanie ich.
Literatura:
· zeszyt roboczy nauczycielki
· H. Kruk „ Wybór literatury..”
· J. Tuwim „ Lokomotywa”
Zabawy ruchowe:
· z elementem czworakowania „ Tunel”
· z elementem biegu „ Pociągi”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ MIESZKAŃCY DALEKIEJ PÓŁNOCY”
Ø rozbudzenie zainteresowania życiem ludzi w innych regionach świata,
Ø poznanie zwierząt charakterystycznych dla dalekiej Północy,
Ø oglądanie książeczek, których treść zachęca do podejmowania zabaw.
„Grenlandia – miejsce wiecznego lodu”
Przybliżenie dzieciom odległej, odmiennej klimatycznie i krajobrazowo części świata – Grenlandii. Omówienie wyglądu ludzi dalekiej Północy z wykorzystaniem opowiadania A. i Cz. Centkiewiczów „ Odarpi, syn Egigwy” (fragmenty) oraz ilustracji i własnych zasobów wiedzy. Kształtowanie pozytywnego stosunku do ludzi innych narodowości. Ćwiczenia oddechowe ‘ Dmuchamy na zimno”
„ Mały Eskimosek”
Słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny „ Eskimosek – Lunamuk”. Rozmowa n/t sposobów ubierania się ludzi mieszkających na dalekiej Północy, z czego wykonane są ubrania, buty, dlaczego muszą być ciepłe i chronić skórę przed zimnem. Praca plastyczna „ Ubranie Eskimosa” – ozdabianie ubrania Eskimosa.
„Topnienie lodu”
Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej „ Budujemy igloo”. Uważne słuchanie poleceń nauczycielki, omówienie z czego zbudowane jest igloo – bryły lodu. Wzbogacenie wiadomości u dzieci. „Woda i lód” – wykonanie doświadczenia z wodą i lodem w celu nauczenia dzieci obserwacji czyli podstaw eksperymentowania.
„ Polowanie Eskimosa”
Słuchanie opowiadania nauczycielki „ Polowanie” – sposoby zdobywania żywności przez Eskimosów. Porównywanie liczebności zbiorów ryb, niedźwiedzi. Ocenianie liczby elementów w przybliżeniu: równo, mniej, więcej. Zestaw zabaw ruchowych doskonalących sprawność ruchową dzieci.
„Zwierzęta Północy”
Na podstawie ilustracji przybliżenie dzieciom zwierząt zamieszkujących Grenlandię: niedźwiedź polarny, pingwin, foka, renifery.
Próby naśladowania poruszania się tych zwierząt, cechy charakterystyczne, ubarwienie. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach. Kolorowanie wybranego przez dziecko zwierzęcia z dalekiej Północy.
Ø A. i Cz. Centkiewiczowie „ Odarpi, syn Egigwy”
Ø H. Kruk „ Wybór literatury…”
Ø Zeszyt roboczy nauczycielki
Ø z elementem biegu „ Psi zaprzęg”
Ø z elementem czworakowania ‘” Niedźwiedzie polarne”.
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ KTO SIĘ DLA NAS TRUDZI?”
„ W przedszkolnej kuchni”
Zwiedzanie kuchni przedszkolnej, obserwacja osób w trakcie przygotowania posiłków. Zwrócenie uwagi na ubiór pani kucharki i pozostałych pracowników kuchni. Rozpoznawanie naczyń i urządzeń potrzebnych do przygotowywania posiłków. Kolorowanie obrazka wg wyboru dzieci przedstawiającego różne naczynia kuchenne.
„ Zdrowe odżywianie”
Rozmowa kierowana n/t pracy pani kucharki. Zwrócenie uwagi na jej rolę w żywieniu dzieci w przedszkolu. Wysłuchanie wiersz J. Brzechwy „ Na straganie” – zwrócenie uwagi na konieczność zdrowego odżywiania się. „ Jakie to warzywo?” – składanie obrazka z części i naklejanie na kartkę.
„ Gotujemy zupę”
Zabawa dydaktyczna. Wymienianie składników niezbędnych do ugotowania zupy – działania w kąciku lalek, wykorzystanie sztucznych produktów. Zachęcenie dzieci poprzez zabawę do jedzenia zup. Lepienie z masy ligninowej produktów do zabawy w kąciku np. chleb, rogalik. Ćwiczenia manualne palcy i rąk.
...
Rybuniagrazia