ESTRADA I STUDIO - 2008-02.pdf

(22463 KB) Pobierz
untitled
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
ALPHARD | ARKADIUSZ „MALTA” MALCZEWSKI
ARKADIUSZ „MALTA” MALCZEWSKI | BISQUIT
BISQUIT | KAROL ZAKRZEWSKI
KAROL ZAKRZEWSKI
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 2/2008 (137)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
Gitara
z komputera
Gitara
z komputera
AKUSTYCZNA ADAPTACJA
POMIESZCZE
POMIESZCZE
Wszystko co musisz wiedzie o optymalizacji
pod ktem produkcji dwikowej i muzycznej
ji
eej
pod ktem produkcji dwikowej i muzyczne
APPLE LOGIC 8
nowe moliwoci i nowa cena!
Marantz PMD620
22 eeeo
Uniwersalny rejestrator stereo
TEST Y
Visiv SharpEye 2
Steinberg Groove Agent 3
Brent Averill 1272 | Visiv SharpEye 2
Steinberg Groove Agent 3 | Audient Mico
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Audient Mico
SM Pro Audio The Mic Thing | Roland SonicCell
Roland SonicCell
Frontier Design Group AlphaTrack
Frontier Design Group AlphaTrack | CME M-Key
CME M-Key
Steinberg WaveLab 6 Essential
Steinberg WaveLab 6 Essential
Nakład 12.000 egz.
ALPHARD
AKUSTYCZNA ADAPTACJA
Wszystko co musisz wiedzie o optymalizacj
Wszystko co musisz wiedzie o optymalizacj
pod ktem produkcji dwikowej i muzyczne
ji
j
e
Nowy wygld, nowe funkcje,
Nowy wygld, nowe funkcje,
nowe moliwoci i nowa cena!
Brent Averill 1272
SM Pro Audio The Mic Thing
64674760.049.png 64674760.050.png 64674760.051.png 64674760.052.png 64674760.001.png 64674760.002.png 64674760.003.png 64674760.004.png 64674760.005.png 64674760.006.png 64674760.007.png 64674760.008.png 64674760.009.png 64674760.010.png 64674760.011.png 64674760.012.png 64674760.013.png 64674760.014.png 64674760.015.png 64674760.016.png 64674760.017.png 64674760.018.png
64674760.019.png 64674760.020.png 64674760.021.png
WSTP
Punkt odniesienia
ażda osoba pracująca przy realizacji nagrań doskonale wie o tym, że różne monitory odsłuchowe
potrafią różnie brzmieć, nawet jeśli charakteryzują się podobnymi parametrami; ba, nawet gdy
mają identyczne charakterystyki częstotliwościowe. Te ostatnie, swoją drogą, są chyba najmniej
wiarygodnym punktem odniesienia do porównań i oceny brzmienia. Miałem już do czynienia z monito-
rami, które w pomiarach wykazywały się bliską ideału charakterystyką, a brzmiały znacząco gorzej od
monitorów o krzywej częstotliwościowej mocno odchylonej od linii prostej. Nie dość więc, że monitory
różnią się od siebie brzmieniem, to jeszcze pracując w różnych pomieszczeniach, dają zupełnie inne wra-
żenia słuchowe. A ponieważ nie ma idealnych monitorów oraz idealnych pomieszczeń, jak
to jest możliwe, że w ogóle jesteśmy w stanie zmiksować czy zmasterować nagranie tak, że
sprawdzi się w każdym środowisku odsłuchowym?
Głównym powodem takiego stanu rzeczy są właściwości adaptacyjne naszego słuchu,
który dość szybko potrafi się przystosować do serwowanego mu brzmienia. Doświadczeni
realizatorzy potrafią tę cechę znakomicie wykorzystać. Nawet jeśli pracują na nie do
końca doskonałym systemie odsłuchowym, to poprzez porównanie własnej produkcji
z produkcją, którą można uznać za wzorcową, bardzo szybko są w stanie określić, co nale-
ży zmienić w miksie, by uzyskać optymalny efekt. Dlatego tak ważne jest „osłuchanie”
pomieszczenia i monitorów przed każdą pracą. Oprócz rozgrzania sprzętu, doprowadzenia
wzmacniaczy i cewek głośników do właściwej temperatury roboczej w ten właśnie sposób
nastrajamy nasz słuch, aktywując „funkcję automatycznego wyrównywania pasm”. Po
takiej swoistej autokorekcji możemy już przystąpić do pracy, pamiętając o tym, że słuch
należy co jakiś czas odświeżyć np. przez odtworzenie z niewielkim poziomem szumu różo-
wego oraz utworu, który uznajemy za wzorcowy. Uszom trzeba też dać wypocząć, wyłączając wszystko
i rozkoszując się ciszą. Intensywna, wielogodzinna praca z dużym poziomem głośności nigdy nie daje
dobrego efektu. Jeśli przez dwie godziny kręcimy korektorem w poszukiwaniu optymalnego brzmienia
danego instrumentu, to możemy być pewni, że to, co uzyskamy, następnego dnia określimy jako pożało-
wania godne.
Łatwa adaptacja do warunków zewnętrznych to ta cecha słuchu, o której musimy cały czas pamiętać,
by móc świadomie kontrolować efekty naszej pracy. Z tego względu ważne jest też, by otoczenie, w jakim
pracujemy, w jak najmniejszym stopniu wpływało na to, co słyszymy. Niewłaściwie zaadaptowane aku-
stycznie studio może bowiem podczas realizacji dźwięku być równie wielkim problemem. Nawet jeśli
często posługujemy się nagraniami referencyjnymi, to nie mamy żadnej pewności, że pomieszczenie nie
okłamuje nas, podbijając lub tłumiąc określone pasmo basu, mocno koloryzując środek lub istotnie wpły-
wając na odbiór stereofonii.
Tak jak w przypadku monitorów punktem odniesienia jest nagranie wzorcowe, tak w przypadku pomiesz-
czeń naszym punktem odniesienia powinno być odtworzenie ciągu częstotliwości o jednakowym poziomie
i porównanie ich subiektywnej głośności w miejscu odsłuchu. Stosowny plik dźwiękowy, który pozwoli Wam
w ten sposób ocenić akustykę pomieszczenia, znajdziecie na naszej stronie internetowej www.eis.com.pl
(odnośnik Download ). Dodam tylko, że jego zastosowanie jest znacznie szersze niż tylko przy sprawdzaniu
akustyki studia. Odtwórzcie go na dużym systemie nagłośnieniowym PA albo na monitorach scenicznych
podczas próby do koncertu, a szybko się przekonacie, z jakimi problemami będziecie musieli się zmierzyć
podczas pracy.
Wszystko co napisałem wyżej prowadzi do jednej konkluzji: zawsze starajcie się doprowadzić do tego,
by mieć jakiś punkt odniesienia. Perfekcja naszego narządu słuchu polega na tym, że umie się on dopaso-
wać do każdej sytuacji. Jest jak precyzyjny miernik, który sam się kalibruje w trakcie pomiarów. Sprawmy
więc, by ta kalibracja odbywała się całkowicie pod naszą kontrolą.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Laureaci konkursu na remiks
Zespół Chico udostępnił naszym
Czytelnikom do zremiksowania ścieżki
swojego utworu Belong .
Najmniejszy interfejs audio Digidesign,
czyli MBox 2 Micro, ufundowany przez firmę
Digipark, otrzymał
Marcin Gracza „eSeR” z Warszawy
Estrada i Studio • luty 2008
3
K
64674760.022.png 64674760.023.png 64674760.024.png 64674760.025.png 64674760.026.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
78 Adaptacja akustyczna
pomieszcze
W naszym artykule skupimy si na akustyce
pomieszcze oraz ich adaptacji na potrzeby pro-
dukcji muzycznych i generalnie zwizanych
z nagrywaniem i edycj dwiku
ROZMOWY
74 Arkadiusz „Malta” Malczewski
Bohater naszego wywiadu spdzi z zespoem
Behemoth miesice w trasach koncertowych,
dzieli trud studyjnej pracy i jest wspóodpowie-
dzialny za brzmienie tej formacji
94 Bisquit
Rozmawiamy z zaoycielami zespou Bisquit,
Joann Wodarsk i Tomaszem Krawczykiem,
a take z Marcinem Gajko, który realizowa ich
debiutanck pyt Inny Smak
98 Gitara z komputera
Praktyczne wykorzystanie
programu RealGuitar
Jeli wspópraca z dobrym gitarzyst jest nie-
moliwa, to RealGuitar jest naszym zdaniem naj-
bliszym prawdzie rozwizaniem wród progra-
mów sucych do emulacji brzmienia gitary.
W naszym artykule pokaemy jak najlepiej wyko-
rzysta jego potencja
104 Tomasz Modliski
Z szefem Alphard Sound Technology ETP rozma-
wiamy o teraniejszoci tej firmy oraz o planach
na przyszo i oryginalnych konstrukcjach, które
zamierza wprowadzi na rynek
106 Warsztaty Magix Samplitude
Zarzdzanie zasobami
programowymi (1)
W artykule omawiamy funkcjonalno oraz mo-
liwoci programu Magix Samplitude w zakresie
korzystania z jego narzdzi sucych do zarz-
dzania plikami i regionami z poziomu odpowied-
nich menaderów
108 Karol Zakrzewski
Karol Zakrzewski, znany te jako Ropa, to ceniony
grafik, twórca teledysków, efektów specjalnych
do filmów oraz animacji reklamowych. Opowiada
m.in. o kulisach tworzenia teledysków z uyciem
najnowoczeniejszych technik trójwymiarowej
grafiki komputerowej
TEMATY Z OKADKI:
Apple Logic 8............................................... 30
Marantz PMD620 ......................................... 48
Adaptacja akustyczna pomieszcze.............. 78
Gitara z komputera ....................................... 98
7 78
7 74
9 98
104
4
Estrada i Studio • luty 2008
64674760.027.png 64674760.028.png 64674760.029.png 64674760.030.png 64674760.031.png 64674760.032.png 64674760.033.png 64674760.034.png 64674760.035.png
3 30
TESTY
30 Apple Logic 8
sekwencer audio/MIDI (Mac)
36 RolandSonicCell
interfejs audio z moduem brzmieniowym
40 AudientMico
dwukanaowy przedwzmacniacz mikrofonowy
44 Brent Averill 1272
przedwzmacniacz mikrofonowy
3 36
48 MarantzPMD620
przenony rejestrator stereo
50 SM Pro Audio The Mic Thing
przenony ustrój akustyczny
54 Frontier Design Group AlphaTrack
sprztowy sterownik programów audio
58 Steinberg Groove Agent 3
programowy automat perkusyjny (PC/Mac)
62 Visiv SharpEye 2
program do skanowania nut (Win)
STAE RUBRYKI
3 Wstp
Mimo coraz wyszej jakoci monitorów odsuchowych i coraz lepiej brzmi-
cych pomieszcze, o których adaptacji piszemy szeroko w tym numerze EiS,
tylko jedna rzecz tak naprawd decyduje o klasie nagrania. Jest to ludzki such
66 CMEM-Key
klawiatura sterujca USB
70 Steinberg WaveLab 6 Essential
edytor audio
4 40
6 Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej dane binarne
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu i opro-
gramowania przeznaczonego na scen i do studia
26 Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
114 Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa pytowe, jakie niedawno poka-
zay si na naszym rynku
6 62
116 Przylij nam swoje demo
Redaktorzy i wspópracownicy EiS oceniaj nagrania przysane do redakcji
przez naszych Czytelników
118 Rynek EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
126 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego miesicz-
nika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
128 W nastpnym numerze
130 Felieton EiS
Estrada i Studio • luty 2008
5
64674760.036.png 64674760.037.png 64674760.038.png 64674760.039.png 64674760.040.png 64674760.041.png 64674760.042.png 64674760.043.png 64674760.044.png 64674760.045.png 64674760.046.png 64674760.047.png 64674760.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin