NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ Półrocznik naukowy (nr 1) Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki spec.pdf

(1370 KB) Pobierz
Niepelnosprawnosc 1.vp:CorelVentura 7.0
NIEPE£NOSPRAWNOŒÆ
NIEPE£NOSPRAWNOŒÆ
PÓ£ROCZNIK NAUKOWY
Teoretyczne i metodologiczne
konteksty pedagogiki specjalnej
Nr 1
Gdañsk 2009
Komitet Naukowy
W³adys³aw Dykcik, Czes³aw Kosakowski,
Iwona Chrzanowska, Józef Binebesel, S³awomira Sadowska,
Dorota Klus-Stañska , Teresea ¯ó³kowska
Komitet Redakcyjny
Amadeusz Krause (red. nacz.), Jolanta RzeŸnicka-Krup a (z-ca. red. nacz.)
Karolina Terza (sekretarz redakcji ), Alicja Sadownik
Recenzent
Prof. nadzw. dr hab. Iwona Chrzanowska
Redaktor
Jadwiga Œwierczyñska
Sk³ad i ³amanie
Urszula Jêdryczka
ISSN 2080-9476
! " # $
% &’ () * )) +) , () * ) , , -) ) , " "
! ’ $ %. / $
Spis treœci
Przedmowa ..................................................... 7
Amadeusz Krause
Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej.
Zarys obszarów badawczych ....................................... 9
W³adys³aw Dykcik
Interkulturowe i makrospo³eczne konteksty stereotypów
w dzia³alnoœci praktycznej z osobami niepe³nosprawnymi ............. 25
Teresa ¯ó³kowska, Karolina ¯ó³kowska
Niepe³nosprawnoœæ w krzywym zwierciadle spo³ecznych koncepcji .... 59
Adam Mikrut
O zakresach znaczeniowych terminów pedagogika specjalna
i ortopedagogika. Próba polemiki .................................... 69
S³awomira Sadowska
Wychowanie ku autonomii osób z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹
w stopniu lekkim. Postêp teoretyczny a pole dla autonomii w szko³ach . . 79
Dorota Podgórska-Jachnik
Uzasadnienie potrzeby wczesnych oddzia³ywañ wspomagaj¹cych
rozwój dziecka jako jednego z g³ównych kierunków rozwoju
wspó³czesnej pedagogiki specjalnej ................................. 91
Katarzyna Parys, S³awomir Olszewski
Ewolucja pogl¹dów na temat kszta³cenia pedagogów specjalnych w Polsce . . 103
Dorota Krzemiñska, Krystyna D. Rzedzicka
O przygotowaniu zawodowym pedagogów specjalnych
– krajobraz (bez) zmian? ........................................... 113
Agnieszka Woynarowska
Niepe³nosprawnoœæ intelektualna w dyskursach terapeutów ........... 125
Józef Binnebesel, Zbigniew Bohdan
Idee Alberta Schweitzera we wspó³czesnej pedagogice specjalnej ....... 137
Zgłoś jeśli naruszono regulamin