Plan Dydaktyczno – wychowawczy
dla klasy IV
Podstawa programowa dla drugiego etapu edukacyjnego kl. IV – VI
Cele edukacyjne:
1. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
2. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
Zadania szkoły:
1. Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach, tańcach.
2. Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
3. Zapoznawanie uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
4. Dokonywanie oceny postaw ciała i poziomu sprawności ucznia wraz z monitorowaniem rozwoju psychomotorycznego.
Treści:
1. Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego, nerwowego.
2. Formy ruchu stwarzające możliwości doskonalenia koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz wzmocnienia kondycji fizycznej.
3. Ćwiczenia zwinnościowo – akrobatyczne oraz skoki.
4. Podstawowe elementy techniki i taktyki gier zespołowych, konkurencji lekkoatletycznych, gier rekreacyjnych, tańców, pływania oraz wybranych sportów zimowych.
5. Ćwiczenia i zabawy według inwencji uczniów, uwzględniające zasady współdziałania, respektowania przepisów i ustaleń.
6. Przepisy i zasady organizacji zajęć ruchowych uwzględniające troskę o zdrowie.
7. Badanie i ocena rozwoju sprawności funkcjonowania organizmu.
8. Zasady sportowego współzawodnictwa.
9. Propozycje spędzania czasu wolnego z wykorzystaniem gier, zabaw, form turystycznych i sportowych.
Osiągnięcia:
Organizowanie i uczestniczenie w rekreacji, turystyce, zawodach sportowych, z przestrzeganiem obowiązujących zasad (np. zasady „czystej gry” w sporcie).
Dziennik Ustaw RP Nr 14 Warszawa dn. 23.02.1999 r. Poz. 129 Ministerstwo Edukacji Narodowej z dn. 15.02.1999 r. w sprawie podstawy programowej.
Charakterystyka klasy
Grupa 12 dziewcząt.
Jest to grupa bardzo zgrana, chętnie współpracująca ze sobą. Dziewczynki są dosyć sprawne, jednak u większości można zauważyć wiele nieskoordynowanych ruchów. Uczennice charakteryzują się także różnicami rozwojowymi, tj. różnice wzrostowe. Klasa jest spokojna, grzeczna, stara się wykonywać zadania jak najlepiej, jedna z dziewcząt, Basia, jest bardzo ambitna, jednak u niej cecha ta wiąże się z brakiem umiejętności przegrywania.
Dziewczęta, pod wpływem gry Polskiej Reprezentacji Kobiet na Mistrzostwach Europy zaczęły w ubiegłym semestrze interesować się piłką siatkową. Już nie mogą się doczekać pierwszych zajęć z siatkówki.
Za zadanie stawiam sobie rozwiązanie problemu wychowawczego u Basi i rozwijanie zainteresowań grupy.
Baza.
Miejsce ćwiczeń.
1. Sala gimnastyczna o powierzchni ok. 510 m2 podzielona na 3 sektory.
2. Siłownia z salą do aerobiku.
3. Boisko szkolne (bieżnia prosta tartanowa, dół do skoku w dal, boiska do gier sportowych).
4. Korytarz do dyspozycji.
Przyrządy:
Materace grube szt. 1
Materace cienkie szt. 10
Odskocznia szt. 2
Kozioł szt. 1
Skrzynia szt. 1
Siatka do piłki siatkowej szt. 3
Ławeczki gimnastyczne szt. 6
Drabinki na ścianach szt. 30.
Drążek gimnastyczny (zawieszany na drabinkach) szt. 3
Bloki startowe szt. 3
Kosze do koszykówki szt. 4
Przybory:
Piłki koszykowe szt. 16
Piłki siatkowe szt. 22
Piłki lekarskie 3 kg szt. 3
Piłki nożne szt. 4
Szarfy w 4 kolorach szt. 40
Pachołki szt. 8
Taśma metryczna 5m
Kreda
Woreczki z groszkiem 18
Ringo szt. 15
Magnetofon z CD + płyty z muzyką
Ręczniki / kocyki szt. 20
16.02 – 25.06.2004r.
3 godz. tygodniowo
Poniedziałki
Środy
Piątki
2
Marzec
5
4
Kwiecień
3
Maj
Czerwiec
Razem
17
19
Łącznie do dyspozycji 55 godzin lekcyjnych.
Gimnastyka
Piłka siatkowa
Lekka atletyka
Siłownia
Gry i zabawy
----------------
lucky23-21