Prowadzenie pojazdów pod wpłyuwem narkotyków - nowe zagrożenie.pdf

(98 KB) Pobierz
szukal.qxd
Bogdan Szukalski
Prowadzenie pojazdów
pod wp³ywem narkotyków
– nowe zagro¿enie
Przyczyn¹ wiêkszoœci powa¿nych
wypadków drogowych s¹ b³êdy kie-
rowcy: nadmierna szybkoϾ, niebez-
pieczna, agresywna jazda oraz stany
wywo³ane przyjmowaniem alkoholu
i narkotyków (ang. Driving Under the
Influence of Drug – DUI lub Driving
While Intoxicated – WHI). O ile jed-
nak piœmiennictwo dotycz¹ce prowa-
dzenia pojazdów po spo¿yciu alkoho-
lu jest bardzo bogate, o tyle literatura
omawiaj¹ca problem stosowania nar-
kotyków przez kierowców jest raczej
skromna. Dopiero ostatnio zagro¿e-
niom zwi¹zanym z prowadzeniem
pojazdów pod wp³ywem œrodków
psychoaktywnych poœwiêca siê wiê-
cej uwagi [4, 13, 17, 21, 32]. Wg da-
nych National Highway Traffic Safety
Administration w ostatnich latach nar-
kotyki (czêsto w po³¹czeniu z alkoho-
lem) wykrywano u oko³o 20% kierow-
ców, którzy uczestniczyli w wypad-
kach drogowych, a odsetek ten wzra-
sta³ do 40, gdy w wypadkach by³y
ofiary œmiertelne. Ocenia siê, ¿e
w USA 4,2 miliona osób w wieku
16–20 lat siada w ci¹gu roku za kie-
rownic¹, bêd¹c pod wp³ywem alko-
holu i innych œrodków psychoaktyw-
nych, a 169 tysiêcy (4%) zostaje za-
trzymanych i zarejestrowanych przez
policjê.
Przed powo³anym do ¿ycia w Unii
Europejskiej programem skutecznej
kontroli na drogach Rosita (Roadside
Testing Assessment Programme)
stoj¹ nastêpuj¹ce zadania [24]:
2. Zestawienie i ocena urz¹dzeñ
(aparatów) u¿ywanych do wy-
krywania narkotyków w organi-
zmie kierowców. Na rynku jest
oko³o 20 ró¿nych testów immu-
nologicznych, które mog¹ byæ
u¿yte do tego celu. Wiêkszoœæ
z nich jest przystosowana do
badania moczu i do wykrywania
w nim dziesiêciu ró¿nych narko-
tyków: kannabinoidów, opiatów,
amfetaminy, metamfetaminy
(lub narkotyków o strukturze
amfetamin ³¹cznie), kokainy,
fencyklidyny, metadonu, benzo-
diazepin, barbituranów i trójcy-
klicznych antydepresantów. Ze-
stawienie ma dotyczyæ liczby
i typów dostêpnych testów, sto-
sowanych wartoœci cutoff, oce-
ny specyficznoœci testów i spo-
sobów ich u¿ycia, ze szczegól-
nym uwzglêdnieniem przydat-
noœci do stosowania na drodze
oraz publikowanych i niepubli-
kowanych opinii na ten temat.
Przegl¹d ten ma obejmowaæ
zarówno produkty bêd¹ce na
rynku, jak i prototypy w fazie
opracowywania.
3. Okreœlenie obowi¹zuj¹cych
w Unii operacyjnych, u¿ytko-
wych i prawnych przepisów,
które reguluj¹ problematykê
badañ na drodze, a tak¿e
oczekiwañ u¿ytkowników (³a-
twoϾ wykrywania substancji
psychoaktywnych, mo¿liwoœæ
obs³ugi testów przez personel
niemedyczny, ³atwoœæ odczyty-
wania wyników i ich jedno-
znacznoœæ, mo¿liwoœæ zacho-
wania wyników na dysku, sto-
pieñ uci¹¿liwoœci badañ dla
kierowców).
4. Zbieranie danych na temat nar-
kotyków najczêœciej stosowa-
nych przez kierowców, typu ma-
teria³u biologicznego pobiera-
nego w celu wykonania badañ,
nietypowych zachowañ kierow-
ców, czêstoœci wypadków dro-
gowych.
Opracowanie ogólnych zaleceñ
dotycz¹cych urz¹dzeñ stosowa-
nych do pobierania materia³u
w miejscu zatrzymania.
5. Krytyczna ocena raportu i dys-
kusja.
W roku 2000 w 15 krajach Unii Eu-
ropejskiej zginê³o na drogach ponad
40 000 osób, a 1,7 miliona odnios³o
obra¿enia. Te zatrwa¿aj¹ce liczby
sk³oni³y w³adze Unii Europejskiej do
energicznych dzia³añ zmierzaj¹cych
do poprawy sytuacji w tej dziedzinie
i zwiêkszenia bezpieczeñstwa na
drodze. Podjêto akcjê pod nazw¹
„Driving Under the Influence of
Drugs, Alcohol and Medicine”, która
przewiduje zmniejszenie tych liczb
o 50% do roku 2010. Wystartuje ona
w styczniu 2006 r. i obejmie 38 insty-
tucji (uniwersytetów, instytutów na-
ukowych, policji) z 21 krajów Unii.
Podstawowe za³o¿enia planu bêd¹
wykonane w latach 2006–2007. Pod-
dana zostanie kompleksowej ocenie
czêstoœæ wystêpowania poszczegól-
nych substancji psychoaktywnych
u kierowców, dok³adnie okreœlony
wp³yw na zdolnoœæ prowadzenia po-
jazdu oraz ryzyko zwi¹zane z ich sto-
sowaniem. Maj¹ byæ udoskonalone
metody dzia³ania policji, zwiêkszona
jej kontrolna efektywnoœæ, a tak¿e
sprawnoœæ s³u¿b medycznych. Bada-
nia maj¹ siê odbywaæ zarówno na sy-
mulatorach, jak i na drodze,
i uwzglêdniaæ wp³yw równoczesnego
1. Opracowanie listy narkotyków
i leków, które mog¹ wywieraæ
niekorzystny lub szkodliwy
wp³yw na sprawnoœæ psycho-
motoryczn¹
u¿ytkowników
dróg.
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
5
168037589.002.png
dzia³ania kilku narkotyków oraz nar-
kotyku i zmêczenia [12].
Akcja „Zero tolerancji dla prowa-
dzenia pojazdów pod wp³ywem nar-
kotyków” (ang. Zero tolerance for
DUID – Driving Under the Influence
of Drugs) uznaje za nielegalne,
sprzeczne z prawem i niedopuszczal-
ne prowadzenie pojazdu lub sprawo-
wanie kontroli nad jego funkcjonowa-
niem przez osobê, u której we krwi,
œlinie, moczu albo innych p³ynach
ustrojowych wystêpuj¹ wykrywalne
iloœci jakiejkolwiek niedozwolonej
substancji psychoaktywnej lub jej
metabolitów [28].
Ecstasy (3,4-metylenodioksyme-
tamfetamina, MDMA) jest narkoty-
kiem ³¹cz¹cym dzia³anie stymuluj¹ce
i halucynogenne. Jego dzia³anie roz-
poczyna siê 20 min po przyjêciu do-
ustnym i utrzymuje przez 4–6 godz.
(po iniekcji lub wdychaniu – krócej).
Mo¿e zniekszta³caæ widzenie kierow-
cy i os³abiaæ zdolnoœæ koncentracji
uwagi na poszczególnych czynno-
œciach procesu kierowania pojaz-
dem. Kierowca, który stosowa³ ecsta-
sy, mo¿e nie w pe³ni zdawaæ sobie
sprawê z tego, ¿e jest tylko wspó³-
u¿ytkownikiem, a nie jedynym u¿yt-
kownikiem drogi i ¿e jego zachowa-
nie w znacznym stopniu decyduje
o bezpieczeñstwie innych kierowców.
Ponadto nastêpnego dnia po przyj-
mowaniu ecstasy, np. w czasie tzw.
raving parties, czyli ca³onocnych im-
prez tanecznych, wystêpuje stan wy-
czerpania (przemêczenia), odwod-
nienia (ecstasy blokuje odczuwanie
pragnienia) oraz sennoœæ, a tak¿e za-
burzona zdolnoϾ koncentracji uwa-
gi, m.in. na tym, co dzieje siê na dro-
dze.
Opioidy (morfina, kodeina, meta-
don) wywo³uj¹ sennoœæ i wyd³u¿enie
czasu reakcji, zaburzenie równowagi,
koordynacji oraz os³abienie zdolnoœci
koncentracji. Mog¹ wywo³aæ równie¿
md³oœci i wymioty oraz zmiany na-
stroju. Niebezpieczne s¹ tak¿e obja-
wy abstynencyjne, gdy przyjêta daw-
ka opioidów przestaje dzia³aæ: nie-
prawid³owa ocena czasu, spowolnie-
nie ruchów, sennoœæ.
LSD (lizergid) – wp³ywa silnie na
zmys³y kierowcy: mo¿e on widzieæ,
s³yszeæ i reagowaæ na przedmioty lub
dŸwiêki, których w rzeczywistoœci nie
by³o. Stan taki jest du¿ym zagro¿e-
niem dla niego i innych u¿ytkowników
drogi.
Kwas
przystêpuje siê wówczas, gdy wynik
poprzedniego budzi w¹tpliwoœci.
Etap pierwszy polega na obserwa-
cji kierowców, ich zachowania po za-
trzymaniu i wyjœciu z pojazdu oraz na
wykonaniu przez kierowcê prostych
testów, etap drugi – na skriningowym
badaniu moczu na obecnoϾ kanna-
binoidów, amfetamin, kokainy i opia-
tów, a etap trzeci – na badaniu krwi
metod¹ chromatografii gazowej
sprzê¿onej ze spektrometri¹ masow¹
(GC/MS).
Kierowca pozostaj¹cy pod wp³y-
wem œrodków psychoaktywnych mo-
¿e po wyjœciu z samochodu wykazy-
waæ dezorientacjê, zaburzenia koor-
dynacji ruchów, be³kotliw¹ mowê
oraz mieæ zwê¿one albo rozszerzone
Ÿrenice. Np. opioidy wywo³uj¹ bardzo
silne zwê¿enie Ÿrenic (tzw. Ÿrenice
szpilkowate), natomiast œrodki pobu-
dzaj¹ce OUN – ich rozszerzenie. Do
oceny szerokoœci Ÿrenic mog¹ byæ
u¿yte specjalne przyrz¹dy, tzw. pupi-
lometry (ang. pupil – Ÿrenica), np. Eye-
Check Device. Niezale¿nie od wyni-
ków wstêpnych obserwacji kierowca
powinien wykonaæ kilka prostych te-
stów:
Dzia³anie narkotyków
i objawy obserwowane
u kierowców
Jakie s¹ wa¿niejsze efekty wywo-
³ywane przez ró¿ne typy narkotyków
i jak mog¹ one wp³ywaæ na osoby
prowadz¹ce pojazdy mechaniczne?
Kannabinoidy (palenie marihuany
i haszyszu), które po alkoholu wykry-
wane s¹ u kierowców, najczêœciej
wywo³uj¹:
– obni¿enie zdolnoœci koncentracji
przejawiaj¹ce siê w zwolnionych
reakcjach kierowcy, a wiêc wy-
d³u¿eniu czasu jego reakcji;
– upoœledzenie koordynacji ru-
chów i precyzji manewrowania
kierownic¹;
– uczucie sennoœci;
– dezorientacjê, a nawet urojenia.
Stymulanty oœrodkowego uk³adu
nerwowego (amfetamina, metamfeta-
mina, kokaina) powoduj¹ nieprawi-
d³ow¹ ocenê szybkoœci oraz odleg³o-
œci potrzebnej do skutecznego za-
trzymania pojazdu. Po przyjêciu sty-
mulantów kierowca jest nadmiernie
pobudzony i nabiera przesadnego
przekonania o swoich umiejêtno-
œciach, co skutkuje agresywn¹ i ryzy-
kown¹ jazd¹. Traci on zdolnoœæ
obiektywnej oceny sytuacji na dro-
dze, co zwiêksza znacznie ryzyko
wypadku. Mo¿e wystêpowaæ gonitwa
myœli, a nawet urojenia. Okres po
ustaniu stymuluj¹cego dzia³ania tych
œrodków jest równie¿ bardzo niebez-
pieczny, bo charakteryzuje siê trudn¹
do opanowania sennoœci¹.
test Romberga: badany w pozy-
cji stoj¹cej zamyka oczy, przechyla
g³owê na bok i liczy do 30, odchyle-
nia od pionowej postawy i b³êdy w li-
czeniu mog¹ wskazywaæ, ¿e jest on
pod wp³ywem œrodków psychoaktyw-
nych;
przejœcie 9 kroków po prostej li-
nii – palce-piêta itd.;
naprzemienne stawanie na pra-
wej i lewej nodze;
badany, z zamkniêtymi oczami,
trafia kilkakrotnie palcem wskazuj¹-
cym w czubek nosa [28].
Nastêpnie pobiera siê od kierowcy
mocz lub œlinê w celu wykonania skri-
ningowego testu na narkotyki, a jeœli
wypadnie on dodatnio, w placówce
s³u¿by zdrowia (laboratorium) pobie-
ra siê krew na badanie metod¹
GC/MS, gdy¿ dopiero wynik analizy
toksykologicznej stanowi dowód sto-
sowania niedozwolonych œrodków.
Jednak¿e zagro¿enie dla u¿ytkow-
ników dróg stwarzaj¹ nie tylko alko-
hol i narkotyki. Równie¿ ca³y szereg
leków przepisywanych przez lekarzy
-hydroksymas³owy (GHB)
ma dzia³anie uspokajaj¹ce i nasen-
ne, co os³abia koncentracjê uwagi
i zdolnoœæ koordynacji ruchów.
Benzodiazepiny: rohypnol, valium,
oksazepam – wywo³uj¹ sennoœæ. Ba-
danie, czy kierowca prowadzi pojazd
pod wp³ywem œrodków psychoaktyw-
nych, przebiega zwykle w trzech eta-
pach, przy czym do kolejnego etapu
6
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
γ
168037589.003.png
i dostêpnych w aptekach, oprócz
dzia³ania leczniczego, wywo³uje
groŸne objawy niepo¿¹dane i stanowi
przeciwwskazanie do siadania za
kierownic¹. S¹ to:
i Hongkongu, co wskazuje na to, ¿e
zwi¹zane z tym zagro¿enia powinny
byæ postrzegane jako problem ogól-
noœwiatowy.
W Szwajcarii Ausburger i wsp. [3]
poddali analizie krew pobieran¹
w ci¹gu 2 lat od 440 kierowców
w zwi¹zku z podejrzeniem o prowa-
dzenie przez nich pojazdów pod
wp³ywem narkotyków. W grupie tej
by³o 400 mê¿czyzn (91%) oraz 40
kobiet (9%). Œrednia wieku kierow-
ców wynosi³a 28 lat, najm³odszy mia³
16 lat, a najstarszy 81 lat. Narkotyki
wykryto u 89% badanych, przy czym
u po³owy z nich wiêcej ni¿ jeden
[2–6]. Najczêœciej wykrywano kanna-
binoidy (59%), etanol (46%), benzo-
diazepiny (13%), kokainê (13%), am-
fetaminy (9%), opioidy (9%) i meta-
don (7%). Odnotowane przez auto-
rów zakresy stê¿eñ poszczególnych
narkotyków oraz ich œrednie wartoœci
wygl¹daj¹ nastêpuj¹co:
mê¿czyzn i 207 kobiet). W tym okre-
sie 139 kierowców zmar³o (23% –
110 mê¿czyzn i 29 kobiet). Autorzy
wyci¹gaj¹ wniosek, ¿e prowadzenie
pojazdów pod wplywem œrodków
psychaktywnych zwiêksza znacznie
ryzyko przedwczesnej œmierci.
Raes i Verstraete [22] badali 450
próbek krwi pobranych od kierowców
w Belgii w latach 2000–2005. Najczê-
œciej wykrywano kannabinoidy
(73,5%), MDMA (20,4%), amfetami-
nê (19,8%), benzoiloekgoninê
(17,9%), kokainê (6,9%) i morfinê
(2,7%). W 72% przypadków wykryto
tylko jeden narkotyk, w 22,6% przy-
padków – dwa narkotyki, w 5,2%
przypadków – trzy narkotyki,
a w 0,25% przypadków – cztery nar-
kotyki. £¹czne przyjmowanie kilku
narkotyków lub narkotyku i alkoholu
powoduje nasilenie dzia³añ poszcze-
gólnych sk³adników mieszaniny i sta-
nowi szczególnie du¿e zagro¿enie
leki pobudzaj¹ce OUN;
narkotyczne leki przeciwbólowe;
leki przeciwalergiczne;
leki reguluj¹ce poziom cukru we
krwi;
leki przeciwdepresyjne;
leki uspokajaj¹ce;
leki reguluj¹ce ciœnienie krwi;
leki przeciwwrzodowe;
niektóre antybiotyki;
leki przeciwdrgawkowe;
niektóre syropy przeciwkaszlo-
we;
leki z³o¿one zawieraj¹ce alko-
hol;
leki z³o¿one zawieraj¹ce kofeinê.
Osoby przyjmuj¹ce leki z tych
grup powinny zrezygnowaæ na czas
ich stosowania z prowadzenia pojaz-
du lub przynajmniej skonsultowaæ siê
z lekarzem, pozostawiaj¹c mu ocenê
stopnia zagro¿enia. Równie¿ niektó-
re leki dostêpne bez recepty mog¹
wywieraæ niekorzystny wp³yw na
sprawnoœæ kierowców. Np. z 39 milio-
nów Amerykanów cierpi¹cych na ka-
tar sienny tylko 4,8 miliona pozostaje
pod opiek¹ lekarza i przyjmuje prze-
pisane przez niego leki. Du¿a czêœæ
stosuje leki dostêpne bez recepty,
które oprócz dzia³ania ³agodz¹cego
objawy kataru siennego mog¹ wywo-
³ywaæ np. sennoœæ. Lek przeciwaler-
giczny, difenhydramina, w znacznym
stopniu upoœledza zdolnoœæ prowa-
dzenia pojazdów i utrzymania prawi-
d³owego kierunku jazdy, a stopieñ te-
go upoœledzenia jest wiêkszy ni¿ po
alkoholu.
Œrednie stê¿enie
Zakres stê¿eñ
Kwas 11-karboksy-THC (THCCOOH)
35 ng/ml
(1–215 ng/ml)
THC
5 ng/ml
(1–35 ng/ml)
Kokaina
109 ng/ml
(15–560 ng/ml)
Benzoiloekgonina (metabolit kokainy) 515 ng/ml
(29–2430 ng/ml)
Oksazepam
614 ng/ml
(165–3830 ng/ml)
Diazepam
279 ng/ml
(80–630 ng/ml)
Nordiazepam
492 ng/ml
(30–1560 ng/ml)
Midazolam
56 ng/ml
(20–250 ng/ml)
Lorazepam
74 ng/ml
(10–250 ng/ml)
Zolpidem
396 ng/ml
(216–600 ng/ml)
Metakwalon
1077 ng/ml
(150–2360 ng/ml)
Paroksetyna
68 ng/ml
(21–120 ng/ml)
Mirtazepina
91 ng/ml
(50–180 ng/ml)
Tramadol
475 ng/ml
(100–950 ng/ml)
Wolna morfina
19 ng/ml
(1–111 ng/ml)
Wolna kodeina
5 ng/ml
(1–13 ng/ml)
Amfetamina
63 ng/ml
(10–183 ng/ml)
MDMA
388 ng/ml
(0–2480 ng/ml)
Metadon
165 ng/ml
(27–850 ng/ml)
Etanol
1,28 g/kg
(0,14–2,95 g/kg)
Zasiêg zjawiska
i sposoby przeciwdzia³ania
Hausken i wsp. [16] z Norweskie-
go Instytutu Zdrowia Publicznego
przeprowadzili badania katamne-
styczne kierowców zatrzymanych
w Norwegii w latach 1992–1996 z po-
wodu prowadzenia pojazdów pod
wp³ywem œrodków psychoaktywnych.
Badaniami, które trwa³y 6 lat, objêto
805 osób w wieku 20–49 lat (598
dla ruchu drogowego. Takie „kombi-
nacje” u kierowców zdarzaj¹ siê wca-
le nie tak rzadko [1]. Przyjêto, ¿e war-
toœci stê¿eñ narkotyków, których
przekroczenie upoœledza sprawnoœæ
kierowania pojazdem, wynosz¹: dla
THC 2 ng/ml, dla morfiny 20 ng/ml,
a dla amfetamin (amfetaminy, me-
tamfetaminy, MDMA) – 50 ng/ml.
W latach 2004–2005 opublikowa-
no wiele prac charakteryzuj¹cych
skutki stosowania œrodków psycho-
aktywnych przez kierowców w Nor-
wegii, Belgii, Danii, Luksemburgu,
Szwajcarii, Niemczech, a tak¿e
w Stanach Zjednoczonych, Australii
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
7
leki przeciwlêkowe;
168037589.004.png
W Danii Bernhoft i wsp. [5] objêli
badaniami 330 kierowców, którzy
w wyniku wypadków drogowych zo-
stali ranni i przewiezieni do szpitala.
Pobierano od nich œlinê (niekiedy tak-
¿e krew) i przeprowadzono badania
skriningowe (za pomoc¹ Cozart Mi-
croplate EIA kit) na obecnoϾ opia-
tów, amfetaminy, metamfetaminy,
MDMA, kannabinoidów i ich metabo-
litów, kokainy i metabolitów oraz ben-
zodiazepin. W próbkach, dla których
wynik skriningu by³ dodatni, oznacza-
no narkotyki metod¹ GC/MS lub
LC/MS/MS. U 26 badanych wykryto
obecnoœæ narkotyku, u 11 by³y to
kannabinoidy, u 10 benzodiazepiny,
u 6 opiaty, u 5 amfetaminy lub MDMA
i u 5 kokaina i metabolity.
Appenzeller i wsp. [1] badali na
obecnoœæ narkotyków próbki krwi 210
kierowców (179 mê¿czyzn i 31 ko-
biet) zatrzymanych w Luksemburgu
od jesieni 2001 do wiosny 2002 r.
w celu wykonania testu na alkohol.
Na wykonanie dodatkowych badañ
na obecnoœæ narkotyków wyrazili
zgodê zarówno kierowcy, jak i proku-
ratura okrêgowa. U 22,8% badanych
wykryto benzodiazepiny, u 10,7% –
antydepresanty, u 7,6% – kannabino-
idy. Narkotyki oznaczano metod¹
GC/MS po ich izolacji z krwi metod¹
ekstrakcji ciecz-cia³o sta³e (Solid
Phase Extraction – SPE).
W Instytucie Medycyny S¹dowej
Uniwersytetu Monachijskiego podda-
no badaniu 1300 próbek krwi kierow-
ców, którzy zostali zatrzymani, gdy¿
swoim zachowaniem na drodze
zwrócili uwagê policji. U 25% kierow-
ców wykryto kannabinoidy, u 13% –
opiaty, a u 4% – kokainê [14]. Wg
oceny ekspertów ka¿dego roku ginie
w Niemczech, w wypadkach spowo-
dowanych przez osoby prowadz¹ce
pojazdy pod wp³ywem œrodków psy-
choaktywnych, 150 osób, a ok. 4000
zostaje rannych. Dane te sk³oni³y
Bundestag do nowelizacji przepisów
dotycz¹cych ruchu drogowego, które
przewidywa³y surowsze kary za takie
przewinienia (wtedy 3000 DM oraz
odebranie prawa jazdy na 3 miesi¹-
ce).
Cheng i wsp. [6] badali próbki krwi
i/lub moczu 197 kierowców (192
mê¿czyzn i 5 kobiet), którzy zginêli
w wypadkach drogowych w Hong-
kongu. Jest to jedno z najbardziej ru-
chliwych miast w Chinach, licz¹ce 6,7
miliona mieszkañców, z 520 tysi¹ca-
mi pojazdów, poruszaj¹cych siê na
powierzchni 1100 km 2 . 106 kierow-
ców straci³o ¿ycie w wypadkach
z udzia³em dwóch lub wiêcej pojaz-
dów, a 91 – w wypadkach, którym
uleg³ tylko ich samochód. W pierw-
szej grupie alkohol i/lub narkotyki wy-
kryto u 22 kierowców (21%), a w dru-
giej – u 51 kierowców (56%), a wiêc
w ca³ej grupie u 73 kierowców (38%).
Najczêœciej wykrywano stymulanty
OUN (46%), kannabinoidy (36%),
benzodiazepiny (18%) i kokainê
(9%).
Drummer i wsp. [11] badali w Au-
stralii przyczyny wypadków drogo-
wych, w których 3398 kierowców od-
nios³o œmiertelne obra¿enia, i stwier-
dzili, ¿e kierowcy, u których stê¿enie
THC we krwi przekracza³o 5 ug/l,
uczestniczyli w wypadkach 6,6 razy
czêœciej ni¿ kierowcy nieu¿ywaj¹cy
narkotyków. Soderstrom i wsp. [26]
stwierdzili, ¿e we krwi 34,7% z 1023
pacjentów przyjêtych na oddzia³ ura-
zowy w wyniku wypadków drogowych
wystêpowa³y kannabinoidy, a Crouch
i wsp. [10] u 13% kierowców œmiertel-
nie rannych w wypadkach drogowych
w Stanach Zjednoczonych wykryli we
krwi i w moczu THC lub/i jego g³ówny
metabolit – 11-nor-9-karboksy-THC
(THCCOOH).
Couper i Logan [9] ze Stanowego
Laboratorium Toksykologicznego
w Seattle (USA) przedstawili zacho-
wania kierowców zagra¿aj¹ce bez-
pieczeñstwu ruchu drogowego oraz
wypadki drogowe bêd¹ce wynikiem
obni¿enia sprawnoœci psychofizycz-
nej kierowców po u¿yciu kwasu
jazdu do placówki s³u¿by zdrowia,
odbywa siê zwykle oko³o dwóch go-
dzin po zatrzymaniu. Badanie na
obecnoϾ innych substancji psycho-
aktywnych i alkoholu da³o wynik
ujemny. U kierowcy, który spowodo-
wa³ wypadek, stwierdzono be³kotliw¹
mowê, dezorientacjê, zaburzenia ko-
ordynacji ruchów, oczopl¹s poziomy
i s³ab¹ reakcjê Ÿrenic na œwiat³o. Têt-
no wynosi³o 88–108 uderzeñ na mi-
nutê, ciœnienie krwi 124/52 mmHg,
a temperatura 37,8 o C. Badanie labo-
ratoryjne krwi i moczu ujawni³o wyso-
kie stê¿enia GHB oraz brak innych
œrodków psychoaktywnych i alkoho-
lu. Inny kierowca, zatrzymany za lek-
cewa¿enie znaków drogowych, wy-
kazywa³ zupe³ny brak orientacji i mia³
trudnoœci z utrzymaniem siê w pozy-
cji pionowej. W jego krwi wykryto
GHB w stê¿eniu przekraczaj¹cym
1000 mg/l, natomiast badanie na
obecnoϾ alkoholu i innych narkoty-
ków da³o wynik ujemny.
Przedstawione wy¿ej wyniki wska-
zuj¹, ¿e obok ci¹gle aktualnego, dra-
matycznego problemu skutków pro-
wadzenia pojazdów po spo¿yciu al-
koholu, pojawi³o siê nowe, powa¿ne
zagro¿enie w postaci kierowców pro-
wadz¹cych pojazdy pod wp³ywem
œrodków psychoaktywnych. Walka
z tym zagro¿eniem jest bardzo trudna
z dwóch powodów: po pierwsze ma-
my tu do czynienia nie z jedn¹, jak
w przypadku alkoholu, lecz z kilkuna-
stoma substancjami o ró¿nej budo-
wie chemicznej i ró¿nych, czêsto
przeciwstawnych, kierunkach dzia³a-
nia farmakologicznego, a po drugie,
s¹ to substancje silnie dzia³aj¹ce,
przyjmowane w b. ma³ych dawkach,
a wiêc wystêpuj¹ce w p³ynach ustro-
jowych w znikomych, niekiedy trud-
nych do wykrycia, stê¿eniach.
Polska Policja bêdzie siê z pewno-
œci¹ stara³a sprostaæ temu wyzwaniu
i stopniowo wprowadzaæ kontrolê kie-
rowców równie¿ na obecnoœæ sub-
stancji psychoaktywnych, chocia¿
jest to zadanie trudne, wymagaj¹ce
energicznych dzia³añ organizacyj-
nych, szkoleniowych oraz nak³adów
finansowych (testy skriningowe, apa-
ratura GC/MS i jej obs³uga). Jednak-
¿e przedstawione dane przemawiaj¹
8
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
-hy-
droksymas³owego (GHB). Kierowca,
który jecha³ z szybkoœci¹ dochodz¹-
c¹ do 80 mil na godzinê na trasie d³u-
goœci 6 mil, nie reaguj¹c na sygna³y
œwietlne i dŸwiêkowe patrolu drogo-
wego, mia³ we krwi wysokie stê¿enie
GHB (34mg/l). Stê¿enie to w chwili
zatrzymania by³o z pewnoœci¹ wy¿-
sze, gdy¿ GHB ma krótki okres pó³-
trwania (ok. 30 min), a pobieranie
krwi, ze wzglêdu na koniecznoœæ do-
γ
168037589.005.png
za tym, aby dzia³ania na tym polu zin-
tensyfikowaæ ju¿ teraz, zanim zmu-
sz¹ nas do tego unijne przepisy.
Losowa kontrola kierowców na
obecnoœæ narkotyków pozwoli z jed-
nej strony wykrywaæ osoby ³ami¹ce
zakaz prowadzenia pojazdów pod
wp³ywem substancji psychoaktyw-
nych, a z drugiej – stworzy sytuacjê
wysokiego ryzyka zatrzymania i kary,
podobnie jak to ma miejsce z kontro-
l¹ na zawartoœæ alkoholu w wydycha-
nym powietrzu.
czo³ów przyusznych i w 4% z gruczo-
³ów podjêzykowych. Œlina mo¿e za-
wieraæ bakterie, komórki nab³onka,
erytrocyty, leukocyty i cz¹stki po¿y-
wienia.
Do badania obecnoœci narkotyków
w organizmie zastosowano œlinê po
raz pierwszy w roku 1974 [15], a na
jej przydatnoϾ do badania kierow-
ców podejrzanych o prowadzenie po-
jazdów pod wp³ywem œrodków psy-
choaktywnych zwrócono uwagê pod
koniec lat 80. [27].
Zainteresowanie œlin¹ jako matry-
c¹ (ang. matrix), czyli materia³em bio-
logicznym do wykrywania i oznacza-
nia analitów (w tym przypadku narko-
tyków), wi¹¿e siê z jej wczeœniejszym
wykorzystaniem do badania farmako-
kinetyki i biodostêpnoœci leków oraz
monitorowania ich poziomu we krwi,
poniewa¿ stê¿enia wielu leków w œli-
nie oraz czasy ich detekcji s¹ podob-
ne jak we krwi.
Wydaje siê wiêc wskazane wpro-
wadzenie œliny jako podstawowej
matrycy w badaniach kierowców na
obecnoœæ narkotyków, gdy¿ ma ona
bardzo du¿o zalet w porównaniu
z krwi¹ i z moczem. Pobieranie œliny
nie ma charakteru inwazyjnego jak
w przypadku krwi oraz nie wymaga
udzia³u fachowego personelu me-
dycznego, mog¹ j¹ wiêc pobieraæ sa-
mi policjanci na miejscu zatrzymania
kierowcy, co bardzo przyœpiesza
i upraszcza procedurê kontroli [20].
W przypadku u¿ycia krwi jako matry-
cy jest to niemo¿liwe, gdy¿ jej pobie-
ranie musi odbywaæ siê w placówce
s³u¿by zdrowia, a w przypadku mo-
czu wi¹¿e siê z pogwa³ceniem intym-
noœci, gdy¿ z obawy przed zafa³szo-
waniem musi odbywaæ siê pod kon-
trol¹. Œlinê mo¿na pobieraæ kilka razy
w ci¹gu dnia bez ryzyka infekcji, bez
bólu i stresu zwi¹zanego z uk³uciem
i dyskomfortu w przypadku wynaczy-
nienia i obrzêku ¿y³y w miejscu wpro-
wadzenia ig³y, a jej pobieranie nie
wymaga aseptyki i sterylnych strzy-
kawek. W œlinie wystêpuj¹ g³ównie
narkotyki macierzyste, nie ich meta-
bolity jak w moczu. Œlina ma podob-
ne „okno detekcji” jak krew, a w po-
równaniu z moczem bardzo powa¿n¹
zaletê: pozwala stwierdziæ obecnoœæ
narkotyków w organizmie w momen-
cie badania. Obecnoœæ narkotyków
lub ich metabolitów w moczu wcale
nie oznacza, ¿e kierowca w chwili za-
trzymania mia³ upoœledzon¹ zdol-
noϾ prowadzenia pojazdu, gdypsychotropowe efekty dzia³ania sub-
stancji mog³y ju¿ zanikn¹æ. Okresy
detekcji narkotyków we krwi i œlinie
s¹ bardziej zbli¿one ni¿ we krwi
i w moczu [31]. Jednak¿e dotychczas
tylko stan Victoria w Australii dopusz-
cza oznaczanie narkotyków w œlinie
jako materia³ dowodowy [30].
Wa¿ne jest rozró¿nienie miêdzy
narkotykiem macierzystym i jego me-
tabolitami. Termin „narkotyk macierzy-
sty” oznacza nielegaln¹ substancjê
psychoaktywn¹ wdychan¹ lub wstrzy-
kiwan¹ przez narkomana. Np. dla pre-
paratów cannabis narkotykiem macie-
rzystym jest THC. Natomiast matabo-
lit narkotyku oznacza zwi¹zek lub
zwi¹zki powstaj¹ce w organizmie bior-
cy z narkotyku macierzystego w wyni-
ku jego metabolizmu. Chocia¿ obec-
noϾ metabolitu we krwi i/lub w moczu
œwiadczy o u¿yciu narkotyku, to sam
metabolit, w przeciwieñstwie do nar-
kotyku macierzystego, mo¿e nie wy-
kazywaæ aktywnoœci biologicznej. Np.
metabolit THC – kwas 11-karboksy-
Œlina jako matryca do wykrywania
narkotyków u kierowców
Z inicjatywy Komisji Europejskiej
Rosita dokona³a oceny przydatnoœci
metod badania narkotyków u zatrzy-
manych na drodze kierowców. Wyni-
ki badañ, w których uczestniczyli
przedstawiciele 16 krajów Europy,
wykaza³y, ¿e dziêki ³atwej dostêpno-
œci, niskiej inwazyjnoœci i dobrej kore-
lacji wyników oznaczeñ i stopnia upo-
œledzenia sprawnoœci kierowania po-
jazdem, najbardziej odpowiednim
materia³em (matryc¹) jest œlina. Za
dobry materia³ do badania uznano
równie¿ pot, ale jego powszechne
stosowanie utrudniaj¹ du¿e ró¿nice
„wydajnoœci”, zale¿ne od temperatury
otoczenia, aktywnoœci fizycznej,
a tak¿e indywidualnych w³aœciwoœci
osobnika. Zafa³szowania œliny i potu
s¹ wprawdzie teoretycznie mo¿liwe
(np. przez dodanie wody, innego p³y-
nu, przyjêcie œrodka hamuj¹cego wy-
dzielanie œliny lub zmieniaj¹cego jej
pH), jednak praktycznie ma³o praw-
dopodobne, gdy¿ pobieranie trwa
krótko i odbywa siê pod kontrol¹
funkcjonariusza s³u¿by drogowej.
Œlina powstaje w trzech parzy-
stych gruczo³ach œlinowych: przyusz-
nych, podszczêkowych i podjêzyko-
wych. Gruczo³y przyuszne wytwarza-
j¹ p³yn surowiczy, podszczêkowe –
p³yn o charakterze surowiczo-
-œluzowym, a podjêzykowe – o cha-
rakterze œluzowym. W stanie prawi-
d³owym doros³y cz³owiek wytwarza
dziennie 500–1500 ml œliny. Do ba-
dañ zbiera siê zwykle œlinê miesza-
n¹, która w 71% pochodzi z gruczo-
³ów pod¿uchwowych, w 25% z gru-
9 -THC (THCCOOH) jest nieaktywny.
A wiêc obecnoœæ metabolitu THC
w moczu wcale nie oznacza, ¿e bada-
na osoba pozostaje w momencie po-
brania materia³u pod dzia³aniem sub-
stancji psychoaktywnej. Potwierdzaj¹
to spostrze¿enia Ramaekersa i wsp.
[23], ¿e preparaty cannabis u¿yte bez-
poœrednio przed jazd¹ zwiêkszaj¹
prawdopodobieñstwo wypadku, nato-
miast stosowane wczeœniej – nie, cho-
cia¿ w moczu s¹ obecne metabolity
THC. Œlina jako matryca ma równie¿
tê zaletê, ¿e stê¿enia wystêpuj¹cych
w niej narkotyków lepiej koreluj¹ ze
stopniem upoœledzenia zdolnoœci pro-
wadzenia pojazdu ni¿ ich stê¿enie
w moczu. Dla niektórych narkotyków,
np. grupy amfetamin, okresy detekcji
w œlinie s¹ nawet d³u¿sze ni¿ we krwi
[2]. Jednak¿e niektóre narkotyki, np.
MDMA (3,4-metylenodioksymetamfe-
tamina), hamuj¹ wydzielanie œliny, co
wyd³u¿a czas potrzebny do uzyskania
niezbêdnej do badania iloœci materia-
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
9
168037589.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin