chemia+organiczna.pdf

(1006 KB) Pobierz
skrypt os chemia organiczna POPRWMform
Katarzyna Wińska
Wanda Mączka
Witold Gładkowski
Kurs wyrównawczy
z chemii organicznej
Kurs wyrównawczy
z chemii organicznej
Kurs wyrównawczy
z chemii organicznej
Wrocław 2009
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotycz
przyrodniczo-technicznych o kluczowym znaczeniu dla
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotyczĄcy zwiĘkszenia liczby absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
Europejskiego Funduszu Społecznego.
kszenia liczby absolwentów kierunków
gospodarki opartej na wiedzy”
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Środków
274142424.016.png 274142424.017.png
Kurs wyrównawczy z chemii organicznej
chemii organicznej
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Katedra Chemii
Wrocławiu
Materiały do kursu wyrównawczego z chemii nieorganicznej
przeznaczony dla studentów kierunków przyrodniczych i technicznych
Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
w semestrze letnim roku akademickiego 2009/2010
Materiały do kursu wyrównawczego z chemii nieorganicznej
kierunków przyrodniczych i technicznych
Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
roku akademickiego 2009/2010
Kurs przeprowadzono w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
przeprowadzono w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
rodków Europejskiego Funduszu Społecznego
Redakcja merytoryczna: Zespół autorów.
autorów.
© Copyright Katedra Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Katedra Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Wrocław 2009
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotycz
przyrodniczo-technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotyczĄcy zwiĘkszenia liczby absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
Europejskiego Funduszu Społecznego.
2
absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Środków
274142424.018.png 274142424.019.png
Spis treści.
Ćwiczenie 1. ................................
................................................................................................................................
............................................ 5
1.1 Elementy budowy zwią
rozmieszczenie atomów w cząsteczkach.
Elementy budowy związków organicznych. Struktura cząsteczek. Przestrzenne
steczek. Przestrzenne
rozmieszczenie atomów w cząsteczkach. ................................................................
............................................................ 5
1.1.1 Izomeria konstytucyjna
Izomeria konstytucyjna ................................................................................................
................................... 6
1.1.2 Izomeria przestrzenna (steroizomeria)
estrzenna (steroizomeria) ................................................................
............................................ 7
1.2 Ustalenia budowy zwią
Ustalenia budowy związków organicznych. ................................................................
........................................... 9
1.2.1 Analiza elementarna
Analiza elementarna ................................................................................................
........................................ 9
1.2.2 Wyznaczanie wzoru elementarnego i sumarycznego.
Wyznaczanie wzoru elementarnego i sumarycznego. ................................
................................................... 11
1.3 Zadania. ................................
................................................................................................................................
................................. 13
Ćwiczenie 2. ................................
................................................................................................................................
.......................................... 17
2.1 Grupy funkcyjne. ................................
................................................................................................
................................................... 17
2.2 Nazewnictwo związków organicznych.
ązków organicznych. ................................................................
................................................ 18
2.3 Węglowodory. ................................
................................................................................................
....................................................... 22
2.3.1 Węglowodory nasycone.
glowodory nasycone. ...............................................................................................
............................... 22
2.3.2 Węglowodory nienasycone.
glowodory nienasycone. ................................................................
.......................................................... 26
2.3.3 Węglowodory aromatyczne.
glowodory aromatyczne. ................................................................
.......................................................... 28
2.4 Zadania. ................................
................................................................................................................................
................................. 30
Ćwiczenie 3. ................................
................................................................................................................................
.......................................... 34
3.1 Związki organiczne jednofunkcyjne zawieraj
zki organiczne jednofunkcyjne zawierające tlen. ................................
.......................................................... 34
3.1.1 Alkohole i fenole.
Alkohole i fenole. ................................................................................................
.......................................... 34
3.1.2 Aldehydy i ketony.
Aldehydy i ketony. ................................................................................................
........................................ 37
3.1.3 Kwasy karboksylowe.
Kwasy karboksylowe. ................................................................................................
.................................... 40
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotycz
przyrodniczo-technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotyczĄcy zwiĘkszenia liczby absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
Europejskiego Funduszu Społecznego.
3
absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Środków
274142424.001.png 274142424.002.png
3.1.4 Estry. ................................
..............................................................................................................................
.............................. 43
3.1.5 Reakcje estrów. ................................
................................................................................................
.............................................. 43
3.2 Zadania. ................................
................................................................................................................................
................................. 45
Ćwiczenie 4. ................................
................................................................................................................................
.......................................... 48
4.1 Związki organiczne jednofunkcyjne zwieraj
organiczne jednofunkcyjne zwierające azot. ................................
........................................................... 48
4.1.1 Aminy. ................................
................................................................................................
........................................................... 48
4.1.2 Amidy. ................................
................................................................................................
........................................................... 50
4.1.3 Związki pierścieniowe zawieraj
cieniowe zawierające azot, tlen i siarkę. ................................
.................................................. 51
4.2 Związki wielofunkcyjne.
zki wielofunkcyjne. ................................................................................................
....................................... 52
4.2.1 Hydroksokwasy, ketokwasy.
Hydroksokwasy, ketokwasy. ................................................................
......................................................... 52
4.2.2 Węglowodany. ................................
................................................................................................
............................................... 54
4.2.3 Aminokwasy i białka.
Aminokwasy i białka. ................................................................................................
.................................... 56
4.3 Zadania. ................................
................................................................................................................................
................................. 57
Ćwiczenie 5. ................................
................................................................................................................................
.......................................... 61
5.1 Typy reakcji organicznych.
Typy reakcji organicznych. ................................................................................................
................................... 61
5.2 Zadania. ................................
................................................................................................................................
................................. 63
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotycz
przyrodniczo-technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotyczĄcy zwiĘkszenia liczby absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
Europejskiego Funduszu Społecznego.
4
absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Środków
274142424.003.png 274142424.004.png
Ćwiczenie 1.
1.1 Elementy budowy zwi
Elementy budowy zwiĄzków organicznych. Struktura czĄ
zków organicznych. Struktura czĄsteczek.
Przestrzenne rozmieszczenie atomów w cz
Przestrzenne rozmieszczenie atomów w czĄsteczkach.
Główny szkielet cząsteczek zwi
ąsteczek związków organicznych zbudowany jest z atomów w
zków organicznych zbudowany jest z atomów węgla.
Pierwiastek ten leży w czwartej grupie układu okresowego, zatem mo
wiązania kowalencyjne z innymi atomami
y w czwartej grupie układu okresowego, zatem moż
zania kowalencyjne z innymi atomami - przede wszystkim z wodorem, tlenem, azotem a
y w czwartej grupie układu okresowego, zatem może tworzyć cztery
przede wszystkim z wodorem, tlenem, azotem a
także, choć w mniejszym stopniu
mniejszym stopniu – z siarką, fosforem i fluorowcami. Atomy w
fosforem i fluorowcami. Atomy węgla mogą
łączyć się między sobą a tak
podwójnymi lub potrójnymi. W ten sposób mo
ą a także z innymi pierwiastkami wiązaniami pojedynczymi,
podwójnymi lub potrójnymi. W ten sposób możemy otrzymywać różne typy szkieletów
zaniami pojedynczymi,
żne typy szkieletów
węglowych.
Rodzaje szkieletów węglowych:
ęglowych:
·
Łańcuchy proste z wi
cuchy proste z wiązaniami pojedynczymi i wielokrotnymi.
zaniami pojedynczymi i wielokrotnymi.
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
·
Łańcuchy rozgałę
cuchy rozgałęzione.
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotycz
przyrodniczo-technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
„Program Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dotyczĄcy zwiĘkszenia liczby absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze
Europejskiego Funduszu Społecznego.
5
absolwentów kierunków
technicznych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”
projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Środków
C
C
C
C
274142424.005.png 274142424.006.png 274142424.007.png 274142424.008.png 274142424.009.png 274142424.010.png 274142424.011.png 274142424.012.png 274142424.013.png 274142424.014.png 274142424.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin