na rok szkolny 2005/2006
Nazwisko: ……………
Data urodzenia: ……………..
Rok nauki: ……………
Adres: ………………..
Zalecenia:
1. Mówiąc do ucznia używamy prostych, krótkich zwrotów.
2. Podczas zajęć staramy się mobilizować chłopca do kontaktu wzrokowego
z nauczycielem.
3. Odczytujemy wszystkie werbalne i niewerbalne komunikaty Łukasza
4. W pracy z uczniem precyzyjnie, systematycznie oraz konsekwentnie stosujemy metodę warunkowania instrumentalnego.
5. Wszelkie zmiany w zakresie rozwoju poszczególnych sfer zapisujemy
w zeszycie obserwacji.
6. W toku zajęć rozbudzamy zainteresowania chłopca poprzez stwarzanie
okazji do poznania rzeczy nowych i nieznanych.
Charakterystyka ucznia:
Badanie psychologiczne wykazało upośledzenie dojrzałości społecznej stopnia głębokiego. Łukasz jest sprawny fizycznie, samodzielny w zakresie wykonywania prostych codziennych czynności, kontroluje potrzeby fizjologiczne. Nie nawiązuje kontaktu werbalnego - porozumiewa się poprzez nieartykułowane dźwięki poparte gestem i mimiką. Jest w stanie wykonać proste polecenia. Stosunkowo często dochodzi do zachowań stereotypowych.
Aktywność ucznia koncentruje się wokół działalności o charakterze zabawowym. Łukasz lubi konstruować wysokie wieże z klocków, zabawy z wodą, spacery i wycieczki, jazdę samochodem. Ponadto bardzo chętnie układa puzzle nawet 80- elementowe, lubi zajęcia podczas, których posługuje się przedmiotami, instrumentami wydającymi rożne dźwięki.
Z dużą radością przygląda się barwnej „grze” świateł padających z kalejdoskopu,
bądź z aparatu do wyświetlania slajdów.
Główne cele edukacji w roku szkolnym 2005/2006
dla Łukasza to:
- Niwelowanie lęku przed nieznanym i stwarzanie jak największej ilości szans
na sukces.
- Motywowanie ucznia do samorzutnego podejmowania aktywności.
- Doskonalenie umiejętności z zakresu samoobsługi.
- Wspomaganie rozwoju poznawczego.
- Dostarczanie wrażeń zmysłowych (stymulacja polisensoryczna),
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki.
- Uspołecznienie.
FUNKCJE POZNAWCZE – 115 godz.
Cel ogólny: Wspomaganie rozwoju spostrzegania.
Nauka celowego działania dostosowanego do indywidualnych możliwości
i potrzeb ucznia.
Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i jego wielozmysłowe poznawanie.
Rozwijanie i doskonalenie zmysłów.
Sposób realizacji
Czas trwania
Uwagi
1. Doskonalenie percepcji wzrokowej.
1. Układanie obrazka z kilkunastu elementów.
2. Dobieranie przedmiotów i obrazków
z desygnatami różnych rzeczy w pary.
3.Ćwiczenie umiejętności dobierania przedmiotów w pary na zasadzie „taki sam”.
4. Dobieranie obrazków w pary.(zwierzęta, owoce, warzywa, pojazdy, domowe sprzęty itp.)
Wrzesień-
Styczeń
Luty- Maj
2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.
1. Dokładne zamalowywanie wnętrza dużego
konturu.
2.Samodzielne rysowanie kółek i gwiazdek na
dużym kartonie.
3. Malowanie palcem, patykiem oraz pędzlem.
4. Nawlekanie różnych elementów
i przewlekanie sznurkiem przez otwory
w tablicy manipulacyjnej.
5. Rzucanie piłeczkami do tarczy.
6. Próby cięcia papieru nożyczkami.
7. Układanie puzzli.
Cały rok
Stopniowo
zwiększamy ilość elementów puzzli.
( 50,80. 100)
3. Ćwiczenie spostrzegawczości.
1. Rozkładamy przed uczniem 3 różne
przedmioty i głośno je nazywamy-
wskazując po kolei.
Następnie zasłaniamy Łukaszowi oczy
i zabieramy ze stolika jeden przedmiot.
Zadaniem ucznia jest odgadnąć, który
przedmiot został zabrany.
Chłopiec czyni to poprzez wskazanie na
jeden z kilku przedmiotów leżących (obok)
na stole - na białej kartce papieru.
2. Odpowiadanie na proste pytania nauczyciela
( typu: „czym czyścisz zęby?”, „ w co
wycierasz dłonie?”, „ z czego pijesz?” itp.)
poprzez wskazywanie na konkretne
przedmioty rozłożone na stole wprost przed
uczniem.
Październik- Grudzień
Marzec- Maj
Stopniowo zwiększamy stopień trudności.
W miarę postępów ucznia przedmioty te leżą
w miejscach przeznacze-
-nia.
4. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
1. Odnajdywanie słodyczy (małych kawałków czekolady, chrupek itp.) ukrytych początkowo pod jednym z trzech kubeczków, które przesuwamy przed uczniem.
Stopniowo utrudniamy zadanie zwiększając ilość kubków.
5. Rozwijanie percepcji słuchowej ; wyrabianie uwagi słuchowej, rozróżnianie
i lokalizowanie źródła dźwięku.
1. Demonstrowanie i próby wydobywania
dźwięków z różnych instrumentów
i przedmiotów.
2.Ukrywamy przed uczniem instrumenty, bądź
przedmioty, które wydają charakterystyczne
dźwięki np. pozytywkę, budzik itp.
i mobilizujemy chłopca do poszukiwań.
3. Zawiązujemy oczy ucznia opaską
(lub zasłaniamy swoją dłonią) i uderzamy
w jakiś przedmiot, instrument po czym
ściągamy opaskę i prosimy go, by wskazał na
dany przedmiot, którego dźwięk słyszał przed
chwilą.
Październik
Grudzień
Marzec
Czerwiec
6. Doskonalenie umiejętności segregowania
i kategoryzowania.
1. Sortowanie różnych elementów, przedmiotów
ze względu na ich charakterystyczne cechy
tj. kolor, kształt oraz funkcje, jaką
pełnią poprzez:
- układanie
- wpinanie
- nawlekanie
- dobieranie.
Wrzesień -
Listopad
Maj- Czerwiec
7. W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności odróżniania podstawowych figur geometrycznych koło, kwadrat, trójkąt.
1. Segregowanie wyciętych z papieru figur.
2. Podawanie, wskazywanie nauczycielowi
odpowiedniej makiety w odpowiedzi na
pytanie: „ Gdzie jest np. koło?”.
3. Próby rysowania tych w/w figur na papierze
za pomocą pisaków.
4. Nakładanie wyciętych figur na narysowany
wzór tworzący obrazek.
W miarę postępów ucznia wprowadzamy nowe kształty.
Rafako2_1