VAG-Instrukcja-pełna.doc

(657 KB) Pobierz

VDS for Windows

 

 

 

 

Instalacja oprogramowania.

 

              Program działa w środowisku Windows. W celu zainstalowania oprogramowania należy uruchomić z dyskietki program SETUP.EXE. Podczas instalacji założony zostaje katalog c:\Vwtool, do kt6rego skopiowane są pliki programu. Ewentualne komunikaty o błędach potwierdzać OK i Zignoruj. Ich występowanie jest nieważne dla instalacji programu. Program zakłada grupę Vwtool z ikoną Vwtool. Program Config.vw służy do konfigurowania portów - tu wybiera się numer portu, do którego będzie podłączony interfejs.

 

Podłączenie testera.

 

1. Lokalizacja złącza diagnostycznego.

 

Systemy do 1995 z dwoma wtyczkami:

 

Golf, Passat, Corrado - pod osłoną dzwigni zmiany biegów, pod zaślepkami pod pokrętłami regulacji nawiewu

Polo - pod zaślepką z lewej strony nóg kierowcy

Audi 80, 100, 200 - w skrzynce bezpieczników w komorze silnika po lewej stronie

Audi V8 - w nogach pasażera

 

Systemy od 1993 ze złączem OBDII:

 

Corrado, Passat, Golf, Vento - pod zaślepką ze znaczkiem silnika - samodiagnozy przy

stacyjce lub obok popielniczki

Polo, Ibiza, Cordoba - w skrzynce bezpiecznik6w w nogach kierowcy

Audi A6 - w nogach kierowcy z lewej strony

 

Podłączenie do Volkswagena LT złącze takie jak w Mercedes Sprinter

 

1 - masa (GND)

3 - +12V

14 - linia K

 

Złącze znajduje się na lewym nadkolu, w nogach kierowcy - pod okrągłą plastikową zaślepką

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Podłączenie Interfejsu.

 

              Interfejs należy podłączyć do portu szeregowego komputera przewodem zakończonym wtyczką DB9. Jeżeli nie chcemy zamieniać przewodu z kablem myszy, możemy wykorzystać drugi port szeregowy z gniazdem DB25 stosując odpowiednia przejs'ci6wke - do nabycia w sklepach z podzespołami komputerowymi. Program domyślnie korzysta z portu COM 1.

 

 

 

Systemy do 1995 z dwoma złączami:

             

 

 

Systemy od 1993 ze złączem OBD II:                           

 

 

VW LT:

K    - linia transmisji

        -  GND (masa)

+    -   Zasilanie (12V)

              Interfejs zabezpieczony jest przed zmiana polaryzacji napięcia zasilania oraz podłączeniem linii transmisji do masy - nie wytrzymuje jednak podłączenia przez dłuższy czas do zasilania. Należy zawsze upewnić się czy przewody są prawidłowo podłączone.

 

3. Działanie programu.

 

Po podłączeniu urządzenia należy włączyć zapłon i uruchomić program. Jeśli program odwoła się do portu, do kt6rego pod44czona jest mysz pojawi się komunikat Device Unavilable. Jeśli do wybranego portu jest podłączony interfejs i jest on nigdzie wykorzystany to pojawi się menu główne programu. Nie oznacza to jednak nawiązania komunikacji. Należy wówczas wybrać system, który chcemy diagnozować. Nawiązanie komunikacji kończy się ukazaniem ekranu identyfikacji sterownika wraz z funkcjami, brak komunikacji ze sterownikiem - komunikatem No response from car controller.

 

 

Przyczyny braku transmisji:

Konfiguracja programu (porty)

- brak napięcia zasilania - wyłączniki ukryte i immobilizery powinny być rozbrojone

- zakłócenia na linii transmisji przez uszkodzone sterowniki - należy zmierzyć napięcie na linii transmisji - powinno być powyżej 8V

- oprogramowanie sterownika - może on nie mieć samodiagnozy - starsze systemy

 

Oznaczenia sterowników:

 

Engine - elektronika silnika

Transmission - automatyczna skrzynia biegów

Brake - układy wspomagania hamulców - ABS

Air Bag - poduszka powietrzna

Clutch - wspomaganie sprzęgła (elektronika)

Suspension - układ regulacji zawieszenia

Anti Slip - układ regulacji momentu napędowego

Anti Theft - alarm, immobilizer

Roof- elektrycznie otwierany dach

Central Locking - centralny zamek

Instrument - tablica rozdzielcza

AIC Heating - klimatyzacja - ogrzewanie

Seat - Driver - regulacja fotela kierowcy

Diesel Pump - sterowanie pompą w silniku Diesla

Level Control - układ regulacji poziomu auta

Interior Monitor - kontrola wnętrza (alarm)

Headlight Range - regulacja zasięgu świateł

Steering Wheel - ukiad wspomagania kierownicy (elektronika)

Central Convenience - moduł centralnego systemu komfortu

Radio - radio i system audio

Seat-mirror adjust - regulacja lusterek i foteli

Parking Aid - pomoc w parkowaniu

Add. -aux. Heater - ogrzewanie

 

 

 

Moduły są dostępne pod klawiszem More Modules - Previous Modules.

Po wybraniu modułu i nawiązaniu komunikacji na ekranie pojawiają się nastepujące dane:

 

Controller ID Number - Numer sterownika

Component - Nazwa systemu

 

Software Coding - Kod oprogramowania sterownika

Dealer Number or Bosch part - Numer sterownika lub warsztatu.

Fault Codes - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w pamięci sterownika.

Jeśli będzie więcej błędów niż może się zmieścić na ekranie to po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy myszy lub strzałkami z klawiatury można poruszać się po ekranie w górę i w dół. Kody błędów można wydrukować - Print ... i skasować Erase.

 

Control Unit Info - Odczytanie numeru sterownika, nazwy systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika oraz aktualne kodowanie sterownika. Funkcja wykonywana domyślnie przy nawiązaniu komunikacji ze sterownikiem. Tu można powtórzyć identyfikację

 

Test Outputs - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów wykonawczych.

Liczba i kolejność wykonywanych testów jest ściśle przekazywana do przyrządu sterującego.

Po wykonaniu diagnozy załączona sekwencja zostanie zakończona.

 

Data Blocks - Odczyt bloku wartości zmierzonych.

Odczyt parametrów wejściowych systemu - parametry podzielone są na kanały pomiarowe -należy podać numer kanału.

Jakie kanały istnieją i jakie znaczenie maja zależy od przyrządu sterującego.

 

Basic Settings - Nastawy podstawowe.

W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglądu muszą zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze regulacja komputera została przełączona na niezmienne wartości. Jeżeli system znajduje się w nastawach podstawowych można np. wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu.

Nastawy podstawowe należy wykonywać dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczać 80 0C. Niektóre komputery oferują pomoc w regulacji podając obowiązujące wartości pomiarowe.

 

Single Reading - Odczyt pojedynczej wartości.

 

Adaptation - Adaptacja sterownika.

Istnieje możliwość zmiany w sterowniku wartości korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech krokach - odczytanie wartości, testowanie wartości, zapisanie jej w pamięci.

 

Recode Module - Kodowanie sterownika.

Poprzez tą funkcję można zmienić zawartość pamięci w sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakości paliwa i innych warunków pracy. Dane szczegółowe w instrukcjach napraw.

 

 

 

Login - Zalogowanie.

Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi numerami legitymuje się użytkownik. Przyrząd sterujący potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych określonych odpowiednim tokiem postępowania.

 

View Readiness - Informacja 0 gotowości kodu.

Pokazane zostaną wykorzystane do procesu zalogowania wartości pomiarowe i wynik.

 

Gen Engine Data - Dane silnika.

 

Reset SRI's - Kasowanie wskaźnika przeglądów serwisowych.

 

End Output - Przerwanie i zakończenie komunikacji z wybranym sterownikiem. Można wówczas rozpocząć pracę z innym sterownikiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VAG 2.9 for DOS

 

 

Instalacja oprogramowania.

 

Program działa w środowisku DOS. Wymaga co najmniej 560 kB pamięci. W celu zainstalowania oprogramowania należy uruchomić z płyty z katalogu VDS program Install.bat. Podczas instalacji założony zostaje katalog c:\ Diagnose, do którego skopiowane są pliki programu. W celu uruchomienia programu diagnostycznego należy uruchomić komputer w sesji DOS lub zamknąć Windows z przejściem do DOS. Należy wejść do katalogu c:\Diagnose i uruchomić program VAG.BAT. W Windows 95 i 98 można utworzyć skrót do programu VAG.BAT - w zaawansowanych ustawieniach programu należy zaznaczyć MS-DOS.

 

 

Podłączenie testera.

 

1. Lokalizacja złącza diagnostycznego.

 

Systemy do 1995 z dwoma złączami:

 

Golf, Passat, Corrado - pod osłoną dźwigni zmiany biegów, pod zaślepkami pod pokrętłami regulacji nawiewu

Polo - pod zaślepką z lewej strony nóg kierowcy

Audi 80, 100, 200 - w skrzynce bezpieczników w komorze silnika po lewej stronie Audi V8 - w nogach pasażera

 

Systemy od 1993 ze złączem OBDII:

 

Corrado, Passat, Golf, Vento, Seat – pod zaślepką ze znaczkiem silnika samodiagnozy przy stacyjce lub obok popielniczki

 

Polo, Ibiza – w skrzynce bezpieczników w nogach kierowcy

 

2. Podłączenie Interfejsu.

 

Interfejs należy podłączyć do portu szeregowego komputera przewodem zakończonym wtyczką DB9. Program domyślnie korzysta z portu COMl. Jeśli chcemy zmienić port należy w pliku vd.cfg zmienić parametr COMPort na odpowiedni numer portu. Zmiana numeru portu w menu programu (Konfiguration - Verbindungs-Aufbau ) nie jest zapisywana w tym pliku, działa więc tylko do zakończenia pracy programu.

Interfejs zabezpieczony jest przed zmiana polaryzacji napięcia zasilania oraz podłączeniem linii transmisji do masy - nie wytrzymuje jednak podłączenia przez dłuższy czas do zasilania. Należy zawsze upewnić się czy przewody są prawidłowo podłączone.

 

3. Działanie programu.

 

Po podłączeniu urządzenia należy włączyć zapłon i uruchomić program. Program po uruchomieniu domyślnie wysyła adres 00 i przeszukuje wszystkie sterowniki. Warto przerwać tę procedurę klawiszem ESC i podać adres konkretnie interesującego nas sterownika. Nawiązanie komunikacji kończy się ukazaniem ekranu z rozkazami sterującymi, brak komunikacji ze sterownikiem - okienkiem Timeout Komunukation abwarten - komputer próbuje się skomunikować.

 

Przyczyny braku transmisji:

- konfiguracja programu (porty)

- brak napięcia zasilania - wyłączniki ukryte i immobilizery powinny być rozbrojone

- zakłócenia na linii transmisji przez uszkodzone sterowniki - należy zmierzyć napięcie na linii transmisji - powinno być powyżej 8V

- oprogramowanie sterownika - może on nie mieć samodiagnozy - starsze systemy

 

Lista adresów sterowników: Adreβworte (słowa adresowe)

 

00 - automatycznie przebiegające sprawdzanie (odczyt kodów ze wszystkich systemów)

0l - elektronika silnika

41 - sterowanie pompą w silniku Diesla

02 - automatyczna skrzynia biegów

12 - wspomaganie sprzęgła (elektronika)

22 - napęd 4*4 (elektronika)

03 - układy wspomagania hamulców - ABS

14 - układ kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu

24 - układ regulacji momentu napędowego

34 - układ regulacja poziomu auta

15 - poduszka powietrzna - rlirbag 25 - alarm

3 5 - centralny zamek

45 - kontrola enmętrza (alarm)

55 - regulacja zasięgu świateł

65 - nadzór nad ciśnieniem w kołach

75 - moduł bezpieczeństwa

16 - układ wspomagania kierownicy (elektronika)

26 - elektrycznie otwierany dach

36 - regulacja fotela kierowcy

46 - moduł centralny systemu komfortu

56 - radio

66 - regulacja lusterek i foteli

76 - pomoc w parkowaniu

17 - tablica rozdzielcza

37 - system nawigacyjny

47 - nagłośnienie

08 - klimatyzacja - ogrzewanie

18 - ogrzewanie

09 - centralna elektryka

 

Dla każdego sterownika pojawia się okno z poleceniami:

01 - identyfikacja sterownika

02 - odczyt kodów usterek

03 - wysterowanie nastawników i podzespołów wykonawczych

04 - nastawy podstawowe

05 - kasowanie pamięci usterek

06 - zakończenie transmisji

07 - kodowanie sterownika

08 - odczyt bloku wartości zmierzonych

09 - odczyt pojedynczej wartości

10 - adaptacja

11 - zalogowanie

15 - gotowość kodu

 

01 - Odczytanie numeru sterownika, nazwy systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika oraz aktualne kodowanie sterownika.

Wskazówka: Niektóre przyrządy sterujące po wielokrotnym uruchamianiu tej funkcji każdorazowo pokazują inne identyfikacje (np.: numer seryjny). Dzieje się tak, gdy przyrząd sterujący cechuje długa droga identyfikacji przy jednoczesnym zadaniu wyświetlenia pełnych informacji.

 

02 - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w pamięci sterownika.

Jeśli będzie więcej błędów niż może się zmieścić na ekranie to po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy myszy lub strzałkami z klawiatury można poruszać się po ekranie w górę i w dół.

Przykład informacji w tekście: najpierw podane jest miejsce błędu, w drugiej linijce rodzaj błędu, jeśli jest to jakiś sporadyczny błąd to pojawi się dodatkowo trzecia linijka.

W przypadku gdy rodzaj i miejsce występowania błędu jest nieznane, podane zostaną tylko liczby.

 

03 - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów wykonawczych.

Po wciśnięciu "Abbruch" (wyjście) test wykonywany zostanie zakończony. Z wciśnięciem "Nachstes Stellglied" zostanie włączony następny test.

Liczba i kolejność wykonywanych testów jest ściśle przekazywana do przyrządu sterującego. Po wykonaniu diagnozy załączona sekwencja zostanie zakonczona.

 

04 - Nastawy podstawowe.

W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglądu muszą zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, że regulacja komputera została przełączona na niezmienne wartości. Jeżeli system znajduje się w nastawach podstawowych można np. wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu.

Nastawy podstawowe należy wykonywać dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczać 80 °C. Niektóre komputery oferują pomoc w regulacji podając obowiązujące wartości pomiarowe.

 

05 - Kasowanie kodów błędów.

Aby skasować kody błędów należy je chociaż raz odczytać. Jeśli nie, zaświeci się meldunek o złym poleceniu z odpowiednią informacją. Wynik kasowania kodów będzie pokazany i musi zostać potwierdzony.

 

06 - Przerwanie i zakończenie komunikacji z wybranym sterownikiem. Można wówczas rozpocząć pracę z innym sterownikiem.

 

 

 

 

07 - Kodowanie sterownika.

Poprzez tą funkcję można zmienić zawartość pamięci w sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakości paliwa i innych warunków pracy. Dane szczegółowe w instrukcjach napraw.

 

08 - Odczyt bloku wartości zmierzonych.

Odczyt parametrów wejściowych systemu - parametry podzielone są na kanały pomiarowe Messwertbloki - należy podać numer kanału.

Jakie kanały istnieją i jakie znaczenie maja zależy od przyrządu sterującego.

 

09 - Odczyt pojedynczej wartości.

 

10 - Adaptacja sterownika.

Istnieje możliwość zmiany w sterowniku wartości korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech krokach - odczytanie wartości, testowanie wartości, zapisanie jej w pamięci.

 

11- Zalogowanie.

Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi numerami legitymuje się użytkownik. Przyrząd sterujący potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych okre...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin