mały Europejczyk w przedszkolu.doc

(746 KB) Pobierz
WOJEWÓDZKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W ŁODZI

WOJEWÓDZKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W ŁODZI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAŁY EUROPEJCZYK

W PRZEDSZKOLU

 

 

                                  

 

 

 

 

 

MATERIAŁY  METODYCZNE  I  SCENARIUSZE  ZAJĘĆ

 

 

 

 

 

 

Łódź 2006r.

 

Wstęp

 

       Procesy cywilizacyjne zachodzące na świecie i w Europie wykazują kierunki integracji politycznej, militarnej i społecznej, demokratyzacji życia, oraz ściślejszych

i pełniejszych międzyludzkich i międzynarodowych kontaktów. Dlatego przygotowanie młodego pokolenia, któremu przyjdzie przeżywać swoją dorosłość

w Europie zjednoczonych narodów i państw, staje się ważnym zadaniem dla wszystkich odpowiedzialnych za sprawy edukacji.

       Tematy związane z integracją europejską pojawiają się na wszystkich szczeblach edukacji. Niewątpliwie przedszkole, jako pierwszy stopień edukacji ma trudne zadanie w tym zakresie. Przedszkolak to przecież mały człowiek, dla którego najważniejsi są rodzice, dziadkowie, z czasem koledzy z przedszkola. W myśl zasady, że przechodzimy od tego co najbliższe dziecku do tego co dalekie, o krajach Europy i Unii możemy zacząć mówić dopiero wtedy, kiedy dziecko pozna przedszkole, ma ugruntowane poczucie bezpieczeństwa, pozna najbliższą okolicę, dzielnicę, miasto.

         Edukacja przedszkolna stanowi przedmiot licznych debat w krajach UE. Unia jako organizacja zainteresowana jest edukacją swoich najmłodszych obywateli. Dlatego kraje członkowskie przyjęły następujące zalecenia dotyczące rozwoju placówek przedszkolnych i wskazała podjęcie następujących działań:

Ø      Zwiększenie w poszczególnych krajach UE funduszy publicznych na rozwój placówek przedszkolnych

Ø      Szersze udostępnienie edukacji przedszkolnej wysokiej jakości

Ø      Dostępność do środowisk wiejskich i miejskich

Ø      Dostępność dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych

Ø      Łączenie funkcji opiekuńczych i wychowawczych

Ø      Bliskie relacje między placówkami a rodzicami i społecznością  lokalną

Ø      Zróżnicowanie placówek przedszkolnych

Ø      Spójność między poszczególnymi ofertami edukacyjnymi

Ø      Nauczanie na poziomie podstawowym i rozszerzonym

Wskazuje się na olbrzymi potencjał edukacji przedszkolnej i rolę jaka odgrywa ona

w rozwoju małego dziecka, a szczególnie w rozwijaniu zdolności do uczenia się.

Ważne jest zapewnienie dobrej jakościowo edukacji począwszy od przedszkola.

       

        Prezentowana publikacja zawiera materiały metodyczne, scenariusze zajęć

i karty pracy z zakresu edukacji europejskiej opracowane przez uczestniczki kursu „Mały Europejczyk w przedszkolu”.

        Mam nadzieję, że publikacja ta okaże się przydatna w pracy nauczycielek przedszkola, oraz zainspiruje je do opracowywania własnych scenariuszy zajęć

z dziećmi.

 

 

                                                                               nauczyciel – konsultant

                                                                                  Mirosława Matczak

 

 

 

 

 

 

 

Materiał opracowany pod kierunkiem:

 

mgr Mirosławy Matczak

 

 

Autorki:

 

Małgorzata Marczak -  Przedszkole Miejskie Nr 192 w Łodzi

Bożena Kolasa -  Przedszkole Miejskie Nr 3 w Ozorkowie

Jolanta Kanicka -  Przedszkole Miejskie Nr 3 w Ozorkowie

Elżbieta Dzikowicz -  Przedszkole Miejskie Nr 2 w Konstantynowie Łódzkim

Ewa Bryńska -  Przedszkole Miejskie Nr 10 w Łodzi

Alicja Gala -  Przedszkole Miejskie Nr 10 w Łodzi

Danuta Kucińska -  Przedszkole Miejskie Nr 215 w Łodzi

Wiesława Kałucka -  Przedszkole Miejskie Nr 215 w Łodzi

Agnieszka Miśkiewicz – Przedszkole Miejskie Nr 231 w Łodzi

Agnieszka Jaszczyk – PM Nr 206 w Łodzi

Katarzyna Krajewska – PM Nr 206 w Łodzi

Małgorzata Woźniak – PM Nr 206 w Łodzi

Grażyna  Pierzchałka - PM. Nr 36 w Łodzi

Dorota Woźniak – PM Nr 97 w Łodzi

Gabriela Nowak – PM Nr 114 w Łodzi

Anna Juchniewicz – Przedszkole im. Św. K. Boromeusza w Łodzi - Andrzejowie

Katarzyna Barańska – PM Nr 206 w Łodzi

Agnieszka Leszczyńska – PM Nr 206 w Łodzi

Grażyna Nowacka – PM Nr 206 w Łodzi

Beata Bibel  - PM Nr 206 w Łodzi

Joanna Skorupa – PM Nr 206 w Łodzi

Anna Franczyk - PM Nr 206 w Łodzi

Marta Janiszewska – PM Nr 206 w Łodzi

Beata Kochaniak – PM Nr 206 w Łodzi

Katarzyna Warmińska – PM Nr 206 w Łodzi

Urszula Banasiak – PM Nr 7 w Łodzi

Beata Masica – PM Nr 14 w Zgierzu

Barbara Wnęk – PM Nr 200 w Łodzi

Katarzyna Grabowska – PM Nr 122 w Łodzi

Irmina Urbańczyk   - PM. Nr 36 w Łodzi,

Marzena Iwanicka  -  PM. Nr 109 w Łodzi,

Katarzyna Kaźmierska - Przedszkole „Playshool” w Łodzi.

Katarzyna Wlazeł – PM Nr 8 w Pabianicach

Renata Pabich – SP w Bukowcu

Anna Marciniak – PM Nr 176 w Łodzi

Małgorzata Chorążewska PM Nr 176 w Łodzi

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

1.Wstęp

2. Propozycje treści edukacji europejskiej

3. Korelacja edukacji europejskiej z innymi treściami

4. Scenariusze zajęć

·        Podróż do słonecznej Italii

·        Podróże po Europie – poznajemy Hiszpanię

·        Wielka Brytania – cykl zajęć

·        Holandia – kraj tulipanów i wiatraków

·        Austria

·        Dania

·        Finlandia

·        Grecja

·        Hiszpania

·        Niemcy

·        Szwecja

·        Włochy

·        Wielka Brytania

·        Francja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA EUROPEJSKA W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ

EDUKACJA EUROPEJSKA W POLSCE

 

Pielęgnowanie uniwersalnych wartości:

a.     Poszanowanie praw człowieka

b.     Kształtowanie postaw obywatelskich

c.      Kształtowanie tożsamości narodowej

d.     Określanie swojego miejsca

      w kulturze europejskiej

 

 

- Przybliżanie młodzieży idei  zjednoczonej

   Europy

- Ukazanie miejsca Polski w kulturze

   europejskiej

- Tworzenie autorskich programów

   nauczania, klas o profilu europejskim,

   zakładanie klubów europejskich

- Międzynarodowa wymiana młodzieży

 

 

EDUKACJA EUROPEJSKA NIE STANOWI ODRĘBNEGO PRZEDMIOTU

 

 

 

MODEL NAUCZYCIELA LANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ

 

-        Wykształcenie wyższe

-        Kreatywny i otwarty na wiedzę

-        Postępowy i twórczy

-        Ustawicznie doskonalący się

 

WYZWANIA

 

-        Wykształcenie na poziomie akademickim

-        Znajomość języków obcych

-        Kształcenie ustawiczne

 

SZANSE

 

-        Praca w krajach Unii Europejskiej

 

 

 

PROGRAMY OTWARTE DLA POLSKI

 

SOKRATES

Cele programu:

-        Poprawa edukacji poprzez rozwój nauczania języków obcych, a także współpracę studentów i kadry akademickiej

 

Program Sokrates składa się z kilku części. Na pierwszym poziomie edukacji (przedszkola) jest realizowany Comenius. Ma na celu:

-        Wspieranie międzynarodowej współpracy oraz wymiany między szkołami

-        Zachęcanie do nauki języków obcych

 

LEONARDO DA VINCI
Program przeznaczony do kształcenia zawodowego. Nastawiony do zdobywania praktycznej wiedzy. Program realizuje 3 projekty:

è      Pilotażowe

è      Wymiana i staż

è      Badania i analiza

 

MŁODZIEŻ

Program zajmuje się pozaszkolną, nieformalną edukacją młodych ludzi. Głównym celem jest zwalczanie rasizmu i nietolerancji. Program obejmuje działania:

è      Młodzież dla Europy

è      Wolontariat europejski

è      Inicjatywa młodych

 

 

 

Propozycje treści w zakresie edukacji europejskiej

wg podstawy programowej wychowania przedszkolnego

 

I.                    Poznawanie i rozumienie siebie i świata.

a.     Budowanie zaciekawienia wybranymi krajami Unii Europejskiej.

b.     Stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających dziecku dostrzegać

i odkrywać ciekawe miejsca w Europie (UE).

c.      Rozbudzanie zainteresowań literaturą wybranych krajów europejskich (itp. Dania – baśnie Andersena, Niemcy – baśnie Braci Grimm).

d.     Poznawanie i stosowanie w zabawie flag wybranych krajów Europy.

e.     Tworzenie okazji do poznawania kultury, zwyczajów wybranych krajów europejskich.

f.        Poznanie tradycji i dzieł kultury wybranych krajów Unii Europejskiej.

g.     Stwarzanie sytuacji pozwalających na doskonalenie pamięci

i umiejętności kojarzenia – konkursy, quizy itp.

 

II.                  Nabywanie umiejętności poprzez działanie.

a.     Umożliwienie dziecku ekspresji, spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności związanej z tematyką Unii Europejskiej.

b.     Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności dotyczącej problematyki unijnej.

c.      Uczenie zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym

i w czasie podróży.

d.     Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.

 

III.                Odnajdywanie swego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie.

a.     Uczenie nawiązywania bliskiego kontaktu z osobami innej narodowości, uczenie tolerancji.

b.     Zapoznanie się z kulturą innych narodów.

c.      Odkrywanie przez dzieci znaczenia komunikacji niewerbalnej z ludźmi innej narodowości.

d.     Nabywanie doś...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin