Schulz Jan - Leki z Bożej apteki.pdf
(
3313 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - LEKl Z BOZEJ APTEKI
LEKl Z BO
ņ
EJ
APTEKI
S P I S T R E
ĺ
C I
C Z
ĦĺĘ
I
Z D R O W I E L U D Z K I E P O P R Z E Z S Z K I E Ł K O I O K O H I S T O R I I .
5
1.
Z d r o w i e l u d z k i e w c z a s i e i w p r z e s t r z e n i — B a b i l o n i a , A s y r i a ,
E g i p t , I z r a e l , G r e c j a
.......................................................................
5
2.
O d
Ļ
r e d n i o w i e c z a p o n o w o
Ň
y t n o
Ļę
..................................................
9
3.
W s p ó ł c z e s n o
Ļ
c i — „ n i c n o w e g o p o d s ł o
ı
c e m "
..............................
11
C Z
ĦĺĘ
I I
J A K Z A C H O W A
Ę
Z D R O W I E
..........................................................
15
W i
ħ
c e j j a r z y n i o w o c ó w — m n i e j c u k r u i m i
ħ
s a
.............................
15
4.
C z y s p o
Ň
y w a n i e m i
ħ
s a j e s t k o n i e c z n e ?
............................................
20
5.
Ch leb prz ys zło
Ļ
ci?
...........................................................................
23
6.
Z n a c z e n i e p o s t u
........................................................................
26
W p ł y w w o d y n a u s t r ó j
.....................................................................
7.
31
8.
Z n a c z e n i e p i c i a w o d y i h e r b a t y z i o ł o w e j
..................................
34
................................................................................
9.
N a p ó j p o r a n n y
36
10.
PO
ņ
YT EK" — wysokokalory czna potrawa dietetyczna . . .
37
11.
ĺ
niadanie, obiad, kolacja — wzorem naszych przodków . . .
39
12.
Czym jest i co to jest równo waga kwaso wo-zasadowa . . . .
41
C Z
ĦĺĘ
I I I
K A
ņ
D Y M O
ņ
E S T A
Ę
S I
Ħ
L E K A R Z E M D L A S I E B I E . . . .
47
1.
System od
Ň
ywiania w/g Waer landa i dra Bircher-Bennera . . .
50
2.
C h o r o ba w r z o do w a
Ň
oł
Ģ
d k a i d w u n a st n ic y ( n ie d o k w a
Ļ
n o
Ļę
) . .
53
3.
C h o r o b a w r z o d o w a
Ň
o ł
Ģ
d k a i d w u n a s t n i c y ( n a d k w a
Ļ
n o
Ļę
) . .
59
4.
O t ył o
Ļę
............................................................................................
Niniejsza publikacja jest skrócon
Ģ
wersj
Ģ
ksi
ĢŇ
ki „Leki z Bo
Ň
ej Apteki" spółki
autorskiej Jana Schulza i Edyty Uberhuber. Pomini
ħ
to tu nast
ħ
puj
Ģ
ce cz
ħĻ
ci:
—
Słowo wst
ħ
pne „Od Autorów".
—
Słowo wst
ħ
pne „Od Wydawcy".
—
Dwa pierwsze rozdziały cz. II.
—
Cz
ħĻ
ci V, VI i VII
—
Spis alfabetyczny ro
Ļ
lin, indeks nazw polskich, indeks nazw łaci
ı
skich,
skorowidz tematyczny.
63
5.
C u k r zy c a
..........................................................................................
65
6.
R e u m a t y z m i a r t r e t y z m
...................................................................
66
N a d c z y n n o
Ļę
i n i ed o c z y n n o
Ļę
ta r c zy c y
............................................
7.
71
8.
Z ł a p r z e m i a n a m a t e r i i — c h o r o b a n a s z e j c y w i l i z a c j i
.......................
75
9.
C h o r o b y n o w o t w o r o w e
....................................................................
78
CZ
ĦĺĘ
IV
C Z
ĦĺĘ
I
PORADY PRAKTYCZNE Z „APTEKI BO
ņ
EJ" ............................. 91
1.
„Zioła szwedzkie" — lek wszechstronny......................................... 94
2.
„Propolis" — czyli kit pszczeli i jego zastosowanie ........................ 99
3.
Tajemnica bursztynu ....................................................................... 104
4.
Aloes — kaktus leczniczy................................................................ 106
5.
Zioła stosowane w chorobach serca................................................ 110
6.
Zioła stosowane w chorobach w
Ģ
troby i dróg
Ň
ółciowych . . . 113
7.
Zioła stosowane w chorobach nerek i p
ħ
cherza.............................. 117
8.
Zioła przeciwgor
Ģ
czkowe ......................................................... 124
9.
Zioła przeciwkrwotoczne ............................................................... 126
Zdrowie ludzkie
poprzez szkiełko i oko historii
10.
Zioła przeciwzapalne, odka
Ň
aj
Ģ
ce i odtruwaj
Ģ
ce ............................ 129
11.
Zioła przeciw guzom krwawicznym ................................................. 132
12.
Zioła przeciwbiegunkowe ................................................................ 136
13.
Zioła przeczyszczaj
Ģ
ce ..............................., .................................... 137
14.
Zioła uspakajaj
Ģ
ce........................................................................... 139
15.
Ziołowe przyprawy kuchenne.......................................................... 142
16.
Znaczenie soli kuchennej ........................................................... 148
17.
Jarzyny lecznicze.............................................................................. 152
1. ZDROWIE LUDZKIE W CZASIE I PRZESTRZENI —
BABILONIA, ASYRIA, EGIPT, IZRAEL, GRECJA.
Dzieje medycyny ukazuj
Ģ
wyra
Ņ
nie, jak wła
Ļ
nie poprzez
lecznictwo ludowe — od czasów najdawniejszych do obec-
nych — ukształtowała si
ħ
dzisiejsza medycyna naukowa.
Histori
Ģ
medycyny podzieli
ę
mo
Ň
na — pocz
Ģ
wszy od za-
rania dziejów — na instynktown
Ģ
, magiczn
Ģ
, kapła
ı
sk
Ģ
, ludo-
w
Ģ
, do
Ļ
wiadczaln
Ģ
oraz naukow
Ģ
. W dziejach medycyny od-
zwierciedlaj
Ģ
si
ħ
na przestrzeni wieków do
Ļ
wiadczenia i dzia-
łalno
Ļę
medyków najró
Ň
niejszych pogl
Ģ
dów i praktyk zarów-
no prawdziwych jak i fałszywych.
Najstarsze
Ņ
ródła z dziejów ludzko
Ļ
ci przemawiaj
Ģ
za
tym,
Ň
e najlepszym nauczycielem osób chc
Ģ
cych trudni
ę
si
ħ
udzielaniem pomocy i leczeniem bliskich, była sama natura:
obserwacja przyrody i zwierz
Ģ
t. Ludzie pierwotni od
Ň
ywiaj
Ģ
cy
si
ħ
ro
Ļ
linami doskonale zapoznali si
ħ
z ich wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciami
od
Ň
ywczymi, truj
Ģ
cymi i uzdrawiaj
Ģ
cymi. Do
Ļ
wiadczenia lecz-
nicze w stosowaniu ziół przekazywane były z pokolenia na
pokolenie poprzez tysi
Ģ
clecia. Wiele ze
Ļ
rodków leczniczych,
stosowanych od wieków przetrwało do naszych czasów w tzw.
medycynie ludowej, a niemało z nich zostało wykorzystanych
przez współczesn
Ģ
medycyn
ħ
naukow
Ģ
.
Dokładne wiadomo
Ļ
ci, dostarczane mi
ħ
dzy innymi przez
archeologów, o niektórych ziołach i sposobach terapeutycz-
nych pochodz
Ģ
sprzed około 4000 lat. Znane było ochładzanie
i ogrzewanie, nacieranie, oczyszczanie, upuszczanie krwi. Ze
Ļ
rodków ro
Ļ
linnych korzystano równie
Ň
w postaci okładów,
—
Kapusta (włoska) ........................................................................ 154
—
Buraki czerwone ......................................................................... 158
—
Seler............................................................................................ 159
—
Pietruszka ................................................................................... 161
—
Marchew ..................................................................................... 161
18. Zioła o nadzwyczajnej mocy .......................................................... 165
—
Nagietek lekarski (Calendula officinalis)................................... 165
—
Pokrzywa (Urtica dioica)........................................................... 167
—
Skrzyp (E
Ģ
uisetum arvense) ...................................................... 170
—
Mniszek lekarski (Taraxacum officinale) ................................... 172
—
Tatarak (Acorus calamus) ......................................................... 174
—
Czarna jagoda (Vaccinum myrtillus).......................................... 175
19.
Uprawa ziół w ogródku przydomowym .......................................... 177
20.
Jak, kiedy, gdzie zbiera
ę
zioła? ................................................ 182
21.
Suszenie i przechowywanie ziół ................................................. 185
22.
Kalendarz zbioru ziół...................................................................... 187
plastrów, inhalacji itp. Sok jaskółczego ziela stosowano przy
chorobach oczu, czosnek słu
Ň
ył jako
Ļ
rodek odka
Ň
aj
Ģ
cy, sie-
mi
ħ
lniane, tatarak, mak, jałowiec, mi
ħ
ta, rumianek, piołun
i wiele innych ro
Ļ
lin znano ju
Ň
tak dawno i stosowano w lecz-
nictwie.
W miar
ħ
rozwoju nauki poznawano coraz to nowe wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci
lecznicze ro
Ļ
lin a lecznictwo rozwijało si
ħ
coraz bardziej,
zwłaszcza z post
ħ
puj
Ģ
cym formowaniem si
ħ
wi
ħ
kszych
skupisk ludzkich, w których leczeniem chorych zajmowali si
ħ
przewa
Ň
nie kapłani. Najstarsza „farmakopea" pochodzi z Ba-
bilonii, kraju poło
Ň
onego
w
dorzeczu Eufratu
i
Tygrysu, za-
mieszkałego wówczas przez Sumerów. (Byli to pierwotni miesz-
ka
ı
cy Mezopotamii, których kultura wywarła wielki wpływ
na Asyryjczyków i Babilo
ı
czyków. Sumerowie pobici zostali
w pó
Ņ
niejszym okresie przez ludy semickie). Najstarszym
zachowanym dokumentem medycznym z tego okresu jest
niew
Ģ
tpliwie gliniana tabliczka z Nippur zapisana pismem
klinowym przez lekarza sumeryjskiego w formie podr
ħ
cz-
nika o znanych mu
Ļ
rodkach leczniczych. „Vademecum" to
odczytane zostało w roku 1953. Wynika z niego,
Ň
e pod
koniec trzeciego tysi
Ģ
clecia przed nasz
Ģ
er
Ģ
posługiwano si
ħ
w lecznictwie takimi substancjami jak np. kor
Ģ
i
Ň
ywic
Ģ
ró
Ň
-
nych drzew, olejami ro
Ļ
linnymi oraz sproszkowanym mułem
rzecznym. Wspomina ono te
Ň
o lekach mineralnych, jak np.
chlorku sodu (sól), saletrze i ró
Ň
nych mieszaninach alkaliów.
Z Kodeksu króla Hammurabiego, który jest zbiorem praw i
nakazów dla uzdrawiaczy XVIII stulecia przed nasz
Ģ
er
Ģ
wynika,
Ň
e zawód lekarza istniał ju
Ň
w staro
Ň
ytnej Babilonii.
Babilo
ı
czycy i Asyryjczycy uwa
Ň
ali,
Ň
e choroby wywoływane
s
Ģ
przez złe duchy, demony. Z tych wierze
ı
babilo
ı
skich po-
chodz
Ģ
te
Ň
ró
Ň
ne przes
Ģ
dy utrzymuj
Ģ
ce si
ħ
do naszych czasów.
W leczeniu posługiwano si
ħ
, obok ziół, olejkami i wod
Ģ
. A
wi
ħ
c wodolecznictwo ma swoje pocz
Ģ
tki w Mezopotamii — w
kolebce pocz
Ģ
tku cywilizacji!
Egipskiemu uczonemu, nazwanemu przez Greków Herme-
sem przypisuje si
ħ
skodyfikowanie w 42 ksi
ħ
gach całej wie-
dzy staro
Ň
ytnego Egiptu z zakresu anatomii, balsamowania
zwłok, farmakologii i chorób w ogólno
Ļ
ci. Wiedza medyczna
w staro
Ň
ytnym Egipcie uwa
Ň
ana była za wiod
Ģ
c
Ģ
; w szczegól-
no
Ļ
ci doprowadzono do perfekcji balsamowanie zmarłych, by
zapewni
ę
im — nie
Ļ
miertelno
Ļę
. Z odnalezionych przez arche-
ologów papirusów Ebersa wnioskowa
ę
mo
Ň
emy równie
Ň
o wy-
sokim poziomie nauk medycznych i fitoterapeutycznych. Pa-
pirusy te zawieraj
Ģ
ok. 900 recept ró
Ň
nych leków, 877 wska-
zówek leczenia ran i dolegliwo
Ļ
ci ciała. Egipcjanie cierpieli
na mnóstwo chorób! W celu zapobiegania im zalecano jak
najcz
ħ
stsze stosowanie lewatyw,
Ļ
rodków napotnych i moczo-
p
ħ
dnych. Profilaktycznie pito wod
ħ
filtrowan
Ģ
, gdy
Ň
poznano
sposób przenoszenia si
ħ
niektórych chorób zaka
Ņ
nych, np. czer-
wonki.
Kiedy naród
Ň
ydowski był w niewoli egipskiej, jego za-
sady czysto
Ļ
ci przenikn
ħ
ły do tego kraju, gdzie ustawowo
wprowadzono powszechny obowi
Ģ
zek przestrzegania niektó-
rych przepisów higienicznych. A wi
ħ
c nie
ņ
ydzi uczyli si
ħ
zasad higieny od Egipcjan lecz odwrotnie! Wprawdzie medy-
cyna Izraela stała pod przemo
Ň
nym wpływem lecznictwa sta-
ro
Ň
ytnego Egiptu lecz
ņ
ydzi nauczali,
Ň
e czysto
Ļę
ł
Ģ
czy si
ħ
bezpo
Ļ
rednio z pobo
Ň
no
Ļ
ci
Ģ
i mieli własne przepisy dotycz
Ģ
ce
przyrz
Ģ
dzania posiłków, umiaru w jedzeniu i piciu wina, uni-
kania kontaktów z chorymi *.
Gdy Moj
Ň
esz na polecenie Jahwe wyprowadził swój na-
ród z Egiptu otrzymał od Boga prawa i rozporz
Ģ
dzenia z na-
st
ħ
puj
Ģ
c
Ģ
obietnic
Ģ
: „Je
Ļ
li wiernie b
ħ
dziesz słuchał głosu twe-
go Boga, Jahwe, i b
ħ
dziesz wykonywał to, co jest słuszne
w oczach Jego, je
Ļ
li b
ħ
dziesz dawał posłuch Jego przykaza-
niom i strzegł wszystkich Jego praw, to nie ukarz
ħ
ci
ħ
Ň
adn
Ģ
z tych plag, jakie zesłałem na Egipt, bo Ja, Jahwe, chc
ħ
by
ę
twoim lekarzem" (II Moj
Ň
. XV,26)... „
Ň
adna z tych plag..."
jaka
Ň
to pi
ħ
kna obietnica dla Izraelitów — dla narodu wy-
branego! Bóg dał im obietnic
ħ
uwolnienia si
ħ
od chorób egip-
skich. Jak wynika z niektórych papirusów, znalezionych przy
zabalsamowanych ciałach, z których odczytane zostały przez
archeologów opisy chorób panuj
Ģ
cych w Egipcie w ówczes-
nych czasach, były to mi
ħ
dzy innymi dolegliwo
Ļ
ci jelit, cho-
roby oczu, skóry, zimnica, paso
Ň
yty etc.
Moj
Ň
esz, który pobierał nauk
ħ
na dworze faraona i za-
znajomiony był ze star
Ģ
królewsk
Ģ
wiedz
Ģ
medyczn
Ģ
, nie ko-
rzystał z
Ň
adnej „tajnej" receptury Egipcjan, którzy, jak wiemy
z opisów historyka Herodota, opierali swoje pogl
Ģ
dy lecznicze
w du
Ň
ej mierze na czarnoksi
ħ
stwie i magii. Moj
Ň
esz bez-
wzgl
ħ
dnie poddawał si
ħ
woli Boga. Wiele dowiedzie
ę
si
ħ
mo-
Ň
emy na ten temat ze Starego Testamentu.
» Patrz: Grzegorz Fedorowski —
Człowiek, istota poznana?
Warszawa 1981.
Przepisy sanitarno-higieniczne zawarte w Biblii nie mia
ły wył
Ģ
cznie znaczenia religijnego, lecz stały równie
Ň
na stra
Ň
y zdrowia człowieka. Zakazy spo
Ň
ywania pewnych mi
ħ
s,
okre
Ļ
lanych w Biblii mianem „nieczystych", znalazły pełne
potwierdzenie w obecnej nauce. O przywi
Ģ
zywaniu wielkiej
wagi do diety,
Ļ
wiadczy jeden z licznych ówczesnych aforyz
mów: „je
Ļ
li mo
Ň
esz wyleczy
ę
chorego diet
Ģ
lub lekarstwem —
wybierz diet
ħ
." Bóg uczynił przecie
Ň
ro
Ļ
liny lekami, o czym
Ļ
wiadcz
Ģ
teksty Pisma
ĺ
wi
ħ
tego. Pokarmem dla człowieka ma
j
Ģ
by
ę
..... płody rolne" (I Moj
Ň
. 111,18).
Równie
Ň
przepisy odnosz
Ģ
ce si
ħ
do usuwania nieczysto
Ļ
ci
i do izolacji chorych zaka
Ņ
nie maj
Ģ
swoje potwierdzenie w Bi-
blii. Grecja jest ojczyzn
Ģ
„ojca medycyny" Hipokratesa z Kos.
ņ
ył on w V—IV wieku przed Chr. Napisał znakomite dzieło
pt. „Corpus Hippocraticum", w którym mi
ħ
dzy innymi przy-
wi
Ģ
zuje du
ŇĢ
wag
ħ
do ziołolecznictwa i diety. Uwa
Ň
a równie
Ň
,
i
Ň
du
Ň
e znaczenie dla zdrowia maj
Ģ
gleba, woda i powietrze.
Hipokrates bardzo cz
ħ
sto stosował te
Ň
, obok diety, banki i k
Ģ
-
piele wodne, a diagnozy stawiał na podstawie obserwacji cho-
rego. Tym samym przekształcił „sztuk
ħ
" medyczn
Ģ
w — nauk
ħ
.
B
ħ
d
Ģ
c zaci
ħ
tym przeciwnikiem szkoły lekarskiej w Knidos (Azja
Mniejsza), która zalecała leczenie wył
Ģ
cznie chorego narz
Ģ
du,
bronił zaciekle swojego pogl
Ģ
du, i
Ň
leczy
ę
nale
Ň
y nie chorob
ħ
, a
jej przyczyn
ħ
i całego człowieka. Chorob
ħ
za
Ļ
uwa
Ň
ał za
zachwianie równowagi biologicznej organizmu powstałej
wskutek szkodliwych czynników, z którymi prowadził walk
ħ
na
Ļ
mier
ę
i
Ň
ycie. Hipokrates głosił tak
Ň
e zasad
ħ
tajemnicy
lekarskiej. Wi
ħ
kszo
Ļę
jego pogl
Ģ
dów obowi
Ģ
zuje do dzi
Ļ
, a jego
teorie niczym nie ró
Ň
ni
Ģ
si
ħ
od współczesnych.
Medycyna staro
Ň
ytnych Rzymian powstała pod wpływem
wiedzy medycznej Etrusków, którzy mieli swoje pa
ı
stwo na
Półwyspie Apeni
ı
skim. Medycyna Etrusków opierała si
ħ
prze-
de wszystkim na stosowaniu naturalnych
Ļ
rodków leczni-
czych — na ziołach.
W Pa
ı
stwie Rzymskim lecznictwo rozwin
ħ
ło si
ħ
dopiero
w I wieku przed Chr. Lekarze rzymscy byli pocz
Ģ
tkowo grec-
kimi niewolnikami. Dopiero upadek pa
ı
stwowo
Ļ
ci Greków
i zaj
ħ
cie jego terytorium przez Rzymian, przyczyniły si
ħ
do
„zmieszania" nauk medycznych przez przyjezdnych z Grecji
filozofów i lekarzy. Jednym z nich był Grek Asklepiades
(128—56 r. przed Chr.). Główn
Ģ
tez
Ģ
głoszon
Ģ
przez niego by-
ła nauka o atomach. Uwa
Ň
ał on, i
Ň
Ň
ycie to ruch atomów,
które słu
ŇĢ
do od
Ň
ywiania i tworzenia materii. Chorych le-
czył hydroterapi
Ģ
; stosował równie
Ň
leczenie klimatyczne
i cz
ħ
ste lewatywy. Wspomnie
ę
nale
Ň
y równie
Ň
o wielkim uczo-
nym Pliniuszu (Starym). Napisana przez niego „Historia na-
turalis" była przez całe wieki autorytatywnym dziełem dla
przyrodników, uczonych i lekarzy, stanowiła ona wa
Ň
ne
Ņ
ródło
poznania staro
Ň
ytnej medycyny ludowej. Ksi
ħ
gi od 20—27 te-
go dzieła zawieraj
Ģ
opisy ziół i ich zastosowanie w lecznic-
twie.
W tym okresie powstało te
Ň
dzieło botaniczno-farmakolo-
giczne pt. „De medicinali materia". Autorem jego był wybitny
lekarz wojsk rzymskich za czasów Nerona — Dioskurides.
Opisał on w swoich ksi
ħ
gach około 600 ro
Ļ
lin, podaj
Ģ
c ich
nazwy, sposoby przyrz
Ģ
dzania leków, dawkowanie i ich dzia-
łanie.
Najwi
ħ
kszym po Hipokratesie lekarzem i „reformatorem"
nauk medycznych staro
Ň
ytnego
Ļ
wiata był Galen. Jego nauki
przetrwały do XVIII wieku po Chr. Pogl
Ģ
dy medyczne Gale-
na przesi
Ģ
kni
ħ
te były filozofi
Ģ
chrze
Ļ
cija
ı
sk
Ģ
. Uwa
Ň
ał on bo-
wiem, i
Ň
człowiek jest „cudown
Ģ
maszyn
Ģ
", która nie mogła-
by powsta
ę
w wyniku zwykłego ł
Ģ
czenia si
ħ
atomów. Jego
zdaniem, twórc
Ģ
mógł by
ę
tylko „wy
Ň
szy rozum", kieruj
Ģ
cy
całym wszech
Ļ
wiatem
—
Bóg. Galen twierdził te
Ň
, wbrew
nauce Platona o trzech ludzkich duszach, i
Ň
człowiek posiada
tylko jedn
Ģ
,
Ň
yj
Ģ
c
Ģ
we krwi, która jest nosicielem sił — esen-
cj
ħ
Ň
ycia. Za przyczyn
ħ
choroby uwa
Ň
ał rozprz
ħŇ
enie mi
ħ
dzy
ciałem a dusz
Ģ
. Galen w swej terapii u
Ň
ywał wiele leków
pochodzenia ro
Ļ
linnego w postaci nalewek, wyci
Ģ
gów i od-
warów. Metody ich stosowania i terminologia łaci
ı
ska zacho-
wały si
ħ
w farmakologii do dnia dzisiejszego, a w
Ļ
wiecie le-
karskim znane s
Ģ
preparaty galenowe — klasyczne leki ro-
Ļ
linne.
Galen był — po Hipokratesie — ostatnim wielkim przed-
stawicielem okresu wspaniałego rozkwitu medycyny w Euro-
pie. Wraz z jego
Ļ
mierci
Ģ
na przełomie III wieku naszej ery,
nauki jego poszły w zapomnienie.
2.
OD
ĺ
REDNIOWIECZA PO NOWOZYTNOSC
Okres wczesnego
Ļ
redniowiecza charakteryzował si
ħ
„za-
stojem" w zakresie wiedzy medycznej z powodu przekształca-
nia si
ħ
systemów politycznych i gospodarczych. Wraz z na-
staniem epoki feudalnej i rozkładem niewolnictwa nast
Ģ
pił
upadek produkcji rolnej, rzemie
Ļ
lniczej, handlu i znaczny za-
Plik z chomika:
DzieckoRosemary
Inne pliki z tego folderu:
Przepisy na różne schorzenia i problemy zdrowotne , ziołolecznictwo.pdf
(106 KB)
Zioła. Kompendium wiedzy o zielarstwie.doc
(157 KB)
Ożarowski - Ziołolecznictwo.doc
(4052 KB)
Apteka natury - Poradnik zdrowia - Jadwiga Górnicka.doc
(5629 KB)
Mirosław Mazur - Ziołoleczenie bólów głowy.rtf
(133 KB)
Inne foldery tego chomika:
┼ ┼ Wiedza Tajemna ┼ ┼
♫ ♪ Ciężkie Brzmienia ♪ ♫
Czarna wiedza na temat różnych religii
Dokumenty
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin