Schulz Jan - Leki z Bożej apteki.pdf

(3313 KB) Pobierz
Microsoft Word - LEKl Z BOZEJ APTEKI
LEKl Z BO ņ EJ
APTEKI
10073891.004.png 10073891.005.png 10073891.006.png
S P I S T R E ĺ C I
C Z ĦĺĘ I
Z D R O W I E L U D Z K I E P O P R Z E Z S Z K I E Ł K O I O K O H I S T O R I I .
5
1. Z d r o w i e l u d z k i e w c z a s i e i w p r z e s t r z e n i — B a b i l o n i a , A s y r i a ,
E g i p t , I z r a e l , G r e c j a .......................................................................
5
2. O d Ļ r e d n i o w i e c z a p o n o w o Ň y t n o Ļę ..................................................
9
3. W s p ó ł c z e s n o Ļ c i — „ n i c n o w e g o p o d s ł o ı c e m " ..............................
11
C Z ĦĺĘ I I
J A K Z A C H O W A Ę Z D R O W I E
..........................................................
15
W i ħ c e j j a r z y n i o w o c ó w — m n i e j c u k r u i m i ħ s a .............................
15
4. C z y s p o Ň y w a n i e m i ħ s a j e s t k o n i e c z n e ? ............................................
20
5. Ch leb prz ys zło Ļ ci? ...........................................................................
23
6. Z n a c z e n i e p o s t u ........................................................................
26
W p ł y w w o d y n a u s t r ó j .....................................................................
7.
31
8. Z n a c z e n i e p i c i a w o d y i h e r b a t y z i o ł o w e j ..................................
34
................................................................................
9. N a p ó j p o r a n n y
36
10.
PO ņ YT EK" — wysokokalory czna potrawa dietetyczna . . .
37
11. ĺ niadanie, obiad, kolacja — wzorem naszych przodków . . .
39
12. Czym jest i co to jest równo waga kwaso wo-zasadowa . . . .
41
C Z ĦĺĘ I I I
K A ņ D Y M O ņ E S T A Ę S I Ħ L E K A R Z E M D L A S I E B I E . . . .
47
1. System od Ň ywiania w/g Waer landa i dra Bircher-Bennera . . .
50
2. C h o r o ba w r z o do w a Ň Ģ d k a i d w u n a st n ic y ( n ie d o k w a Ļ n o Ļę ) . .
53
3. C h o r o b a w r z o d o w a Ň o ł Ģ d k a i d w u n a s t n i c y ( n a d k w a Ļ n o Ļę ) . .
59
4. O t ył o Ļę ............................................................................................
Niniejsza publikacja jest skrócon Ģ wersj Ģ ksi ĢŇ ki „Leki z Bo Ň ej Apteki" spółki
autorskiej Jana Schulza i Edyty Uberhuber. Pomini ħ to tu nast ħ puj Ģ ce cz ħĻ ci:
Słowo wst ħ pne „Od Autorów".
Słowo wst ħ pne „Od Wydawcy".
Dwa pierwsze rozdziały cz. II.
Cz ħĻ ci V, VI i VII
Spis alfabetyczny ro Ļ lin, indeks nazw polskich, indeks nazw łaci ı skich,
skorowidz tematyczny.
63
5. C u k r zy c a ..........................................................................................
65
6. R e u m a t y z m i a r t r e t y z m ...................................................................
66
N a d c z y n n o Ļę i n i ed o c z y n n o Ļę ta r c zy c y ............................................
7.
71
8. Z ł a p r z e m i a n a m a t e r i i — c h o r o b a n a s z e j c y w i l i z a c j i .......................
75
9. C h o r o b y n o w o t w o r o w e ....................................................................
78
10073891.007.png
CZ ĦĺĘ IV
C Z ĦĺĘ I
PORADY PRAKTYCZNE Z „APTEKI BO ņ EJ" ............................. 91
1. „Zioła szwedzkie" — lek wszechstronny......................................... 94
2. „Propolis" — czyli kit pszczeli i jego zastosowanie ........................ 99
3. Tajemnica bursztynu ....................................................................... 104
4. Aloes — kaktus leczniczy................................................................ 106
5. Zioła stosowane w chorobach serca................................................ 110
6. Zioła stosowane w chorobach w Ģ troby i dróg Ň ółciowych . . . 113
7. Zioła stosowane w chorobach nerek i p ħ cherza.............................. 117
8. Zioła przeciwgor Ģ czkowe ......................................................... 124
9. Zioła przeciwkrwotoczne ............................................................... 126
Zdrowie ludzkie
poprzez szkiełko i oko historii
10. Zioła przeciwzapalne, odka Ň aj Ģ ce i odtruwaj Ģ ce ............................ 129
11. Zioła przeciw guzom krwawicznym ................................................. 132
12. Zioła przeciwbiegunkowe ................................................................ 136
13. Zioła przeczyszczaj Ģ ce ..............................., .................................... 137
14. Zioła uspakajaj Ģ ce........................................................................... 139
15. Ziołowe przyprawy kuchenne.......................................................... 142
16. Znaczenie soli kuchennej ........................................................... 148
17. Jarzyny lecznicze.............................................................................. 152
1. ZDROWIE LUDZKIE W CZASIE I PRZESTRZENI —
BABILONIA, ASYRIA, EGIPT, IZRAEL, GRECJA.
Dzieje medycyny ukazuj Ģ wyra Ņ nie, jak wła Ļ nie poprzez
lecznictwo ludowe — od czasów najdawniejszych do obec-
nych — ukształtowała si ħ dzisiejsza medycyna naukowa.
Histori Ģ medycyny podzieli ę mo Ň na — pocz Ģ wszy od za-
rania dziejów — na instynktown Ģ , magiczn Ģ , kapła ı sk Ģ , ludo-
w Ģ , do Ļ wiadczaln Ģ oraz naukow Ģ . W dziejach medycyny od-
zwierciedlaj Ģ si ħ na przestrzeni wieków do Ļ wiadczenia i dzia-
łalno Ļę medyków najró Ň niejszych pogl Ģ dów i praktyk zarów-
no prawdziwych jak i fałszywych.
Najstarsze Ņ ródła z dziejów ludzko Ļ ci przemawiaj Ģ za
tym, Ň e najlepszym nauczycielem osób chc Ģ cych trudni ę si ħ
udzielaniem pomocy i leczeniem bliskich, była sama natura:
obserwacja przyrody i zwierz Ģ t. Ludzie pierwotni od Ň ywiaj Ģ cy
si ħ ro Ļ linami doskonale zapoznali si ħ z ich wła Ļ ciwo Ļ ciami
od Ň ywczymi, truj Ģ cymi i uzdrawiaj Ģ cymi. Do Ļ wiadczenia lecz-
nicze w stosowaniu ziół przekazywane były z pokolenia na
pokolenie poprzez tysi Ģ clecia. Wiele ze Ļ rodków leczniczych,
stosowanych od wieków przetrwało do naszych czasów w tzw.
medycynie ludowej, a niemało z nich zostało wykorzystanych
przez współczesn Ģ medycyn ħ naukow Ģ .
Dokładne wiadomo Ļ ci, dostarczane mi ħ dzy innymi przez
archeologów, o niektórych ziołach i sposobach terapeutycz-
nych pochodz Ģ sprzed około 4000 lat. Znane było ochładzanie
i ogrzewanie, nacieranie, oczyszczanie, upuszczanie krwi. Ze
Ļ rodków ro Ļ linnych korzystano równie Ň w postaci okładów,
Kapusta (włoska) ........................................................................ 154
Buraki czerwone ......................................................................... 158
Seler............................................................................................ 159
Pietruszka ................................................................................... 161
Marchew ..................................................................................... 161
18. Zioła o nadzwyczajnej mocy .......................................................... 165
Nagietek lekarski (Calendula officinalis)................................... 165
Pokrzywa (Urtica dioica)........................................................... 167
Skrzyp (E Ģ uisetum arvense) ...................................................... 170
Mniszek lekarski (Taraxacum officinale) ................................... 172
Tatarak (Acorus calamus) ......................................................... 174
Czarna jagoda (Vaccinum myrtillus).......................................... 175
19. Uprawa ziół w ogródku przydomowym .......................................... 177
20. Jak, kiedy, gdzie zbiera ę zioła? ................................................ 182
21. Suszenie i przechowywanie ziół ................................................. 185
22. Kalendarz zbioru ziół...................................................................... 187
10073891.001.png
plastrów, inhalacji itp. Sok jaskółczego ziela stosowano przy
chorobach oczu, czosnek słu Ň ył jako Ļ rodek odka Ň aj Ģ cy, sie-
mi ħ lniane, tatarak, mak, jałowiec, mi ħ ta, rumianek, piołun
i wiele innych ro Ļ lin znano ju Ň tak dawno i stosowano w lecz-
nictwie.
W miar ħ rozwoju nauki poznawano coraz to nowe wła Ļ ciwo Ļ ci
lecznicze ro Ļ lin a lecznictwo rozwijało si ħ coraz bardziej,
zwłaszcza z post ħ puj Ģ cym formowaniem si ħ wi ħ kszych
skupisk ludzkich, w których leczeniem chorych zajmowali si ħ
przewa Ň nie kapłani. Najstarsza „farmakopea" pochodzi z Ba-
bilonii, kraju poło Ň onego w dorzeczu Eufratu i Tygrysu, za-
mieszkałego wówczas przez Sumerów. (Byli to pierwotni miesz-
ka ı cy Mezopotamii, których kultura wywarła wielki wpływ
na Asyryjczyków i Babilo ı czyków. Sumerowie pobici zostali
w pó Ņ niejszym okresie przez ludy semickie). Najstarszym
zachowanym dokumentem medycznym z tego okresu jest
niew Ģ tpliwie gliniana tabliczka z Nippur zapisana pismem
klinowym przez lekarza sumeryjskiego w formie podr ħ cz-
nika o znanych mu Ļ rodkach leczniczych. „Vademecum" to
odczytane zostało w roku 1953. Wynika z niego, Ň e pod
koniec trzeciego tysi Ģ clecia przed nasz Ģ er Ģ posługiwano si ħ
w lecznictwie takimi substancjami jak np. kor Ģ i Ň ywic Ģ Ň -
nych drzew, olejami ro Ļ linnymi oraz sproszkowanym mułem
rzecznym. Wspomina ono te Ň o lekach mineralnych, jak np.
chlorku sodu (sól), saletrze i ró Ň nych mieszaninach alkaliów.
Z Kodeksu króla Hammurabiego, który jest zbiorem praw i
nakazów dla uzdrawiaczy XVIII stulecia przed nasz Ģ er Ģ
wynika, Ň e zawód lekarza istniał ju Ň w staro Ň ytnej Babilonii.
Babilo ı czycy i Asyryjczycy uwa Ň ali, Ň e choroby wywoływane
s Ģ przez złe duchy, demony. Z tych wierze ı babilo ı skich po-
chodz Ģ te Ň Ň ne przes Ģ dy utrzymuj Ģ ce si ħ do naszych czasów.
W leczeniu posługiwano si ħ , obok ziół, olejkami i wod Ģ . A
wi ħ c wodolecznictwo ma swoje pocz Ģ tki w Mezopotamii — w
kolebce pocz Ģ tku cywilizacji!
Egipskiemu uczonemu, nazwanemu przez Greków Herme-
sem przypisuje si ħ skodyfikowanie w 42 ksi ħ gach całej wie-
dzy staro Ň ytnego Egiptu z zakresu anatomii, balsamowania
zwłok, farmakologii i chorób w ogólno Ļ ci. Wiedza medyczna
w staro Ň ytnym Egipcie uwa Ň ana była za wiod Ģ c Ģ ; w szczegól-
no Ļ ci doprowadzono do perfekcji balsamowanie zmarłych, by
zapewni ę im — nie Ļ miertelno Ļę . Z odnalezionych przez arche-
ologów papirusów Ebersa wnioskowa ę mo Ň emy równie Ň o wy-
sokim poziomie nauk medycznych i fitoterapeutycznych. Pa-
pirusy te zawieraj Ģ ok. 900 recept ró Ň nych leków, 877 wska-
zówek leczenia ran i dolegliwo Ļ ci ciała. Egipcjanie cierpieli
na mnóstwo chorób! W celu zapobiegania im zalecano jak
najcz ħ stsze stosowanie lewatyw, Ļ rodków napotnych i moczo-
p ħ dnych. Profilaktycznie pito wod ħ filtrowan Ģ , gdy Ň poznano
sposób przenoszenia si ħ niektórych chorób zaka Ņ nych, np. czer-
wonki.
Kiedy naród Ň ydowski był w niewoli egipskiej, jego za-
sady czysto Ļ ci przenikn ħ ły do tego kraju, gdzie ustawowo
wprowadzono powszechny obowi Ģ zek przestrzegania niektó-
rych przepisów higienicznych. A wi ħ c nie ņ ydzi uczyli si ħ
zasad higieny od Egipcjan lecz odwrotnie! Wprawdzie medy-
cyna Izraela stała pod przemo Ň nym wpływem lecznictwa sta-
ro Ň ytnego Egiptu lecz ņ ydzi nauczali, Ň e czysto Ļę ł Ģ czy si ħ
bezpo Ļ rednio z pobo Ň no Ļ ci Ģ i mieli własne przepisy dotycz Ģ ce
przyrz Ģ dzania posiłków, umiaru w jedzeniu i piciu wina, uni-
kania kontaktów z chorymi *.
Gdy Moj Ň esz na polecenie Jahwe wyprowadził swój na-
ród z Egiptu otrzymał od Boga prawa i rozporz Ģ dzenia z na-
st ħ puj Ģ c Ģ obietnic Ģ : „Je Ļ li wiernie b ħ dziesz słuchał głosu twe-
go Boga, Jahwe, i b ħ dziesz wykonywał to, co jest słuszne
w oczach Jego, je Ļ li b ħ dziesz dawał posłuch Jego przykaza-
niom i strzegł wszystkich Jego praw, to nie ukarz ħ ci ħ Ň adn Ģ
z tych plag, jakie zesłałem na Egipt, bo Ja, Jahwe, chc ħ by ę
twoim lekarzem" (II Moj Ň . XV,26)... „ Ň adna z tych plag..."
jaka Ň to pi ħ kna obietnica dla Izraelitów — dla narodu wy-
branego! Bóg dał im obietnic ħ uwolnienia si ħ od chorób egip-
skich. Jak wynika z niektórych papirusów, znalezionych przy
zabalsamowanych ciałach, z których odczytane zostały przez
archeologów opisy chorób panuj Ģ cych w Egipcie w ówczes-
nych czasach, były to mi ħ dzy innymi dolegliwo Ļ ci jelit, cho-
roby oczu, skóry, zimnica, paso Ň yty etc.
Moj Ň esz, który pobierał nauk ħ na dworze faraona i za-
znajomiony był ze star Ģ królewsk Ģ wiedz Ģ medyczn Ģ , nie ko-
rzystał z Ň adnej „tajnej" receptury Egipcjan, którzy, jak wiemy
z opisów historyka Herodota, opierali swoje pogl Ģ dy lecznicze
w du Ň ej mierze na czarnoksi ħ stwie i magii. Moj Ň esz bez-
wzgl ħ dnie poddawał si ħ woli Boga. Wiele dowiedzie ę si ħ mo-
Ň emy na ten temat ze Starego Testamentu.
» Patrz: Grzegorz Fedorowski — Człowiek, istota poznana?
Warszawa 1981.
10073891.002.png
Przepisy sanitarno-higieniczne zawarte w Biblii nie mia
ły wył Ģ cznie znaczenia religijnego, lecz stały równie Ň na stra
Ň y zdrowia człowieka. Zakazy spo Ň ywania pewnych mi ħ s,
okre Ļ lanych w Biblii mianem „nieczystych", znalazły pełne
potwierdzenie w obecnej nauce. O przywi Ģ zywaniu wielkiej
wagi do diety, Ļ wiadczy jeden z licznych ówczesnych aforyz
mów: „je Ļ li mo Ň esz wyleczy ę chorego diet Ģ lub lekarstwem —
wybierz diet ħ ." Bóg uczynił przecie Ň ro Ļ liny lekami, o czym
Ļ wiadcz Ģ teksty Pisma ĺ wi ħ tego. Pokarmem dla człowieka ma
j Ģ by ę ..... płody rolne" (I Moj Ň . 111,18).
Równie Ň przepisy odnosz Ģ ce si ħ do usuwania nieczysto Ļ ci
i do izolacji chorych zaka Ņ nie maj Ģ swoje potwierdzenie w Bi-
blii. Grecja jest ojczyzn Ģ „ojca medycyny" Hipokratesa z Kos.
ņ ył on w V—IV wieku przed Chr. Napisał znakomite dzieło
pt. „Corpus Hippocraticum", w którym mi ħ dzy innymi przy-
wi Ģ zuje du ŇĢ wag ħ do ziołolecznictwa i diety. Uwa Ň a równie Ň ,
i Ň du Ň e znaczenie dla zdrowia maj Ģ gleba, woda i powietrze.
Hipokrates bardzo cz ħ sto stosował te Ň , obok diety, banki i k Ģ -
piele wodne, a diagnozy stawiał na podstawie obserwacji cho-
rego. Tym samym przekształcił „sztuk ħ " medyczn Ģ w — nauk ħ .
B ħ d Ģ c zaci ħ tym przeciwnikiem szkoły lekarskiej w Knidos (Azja
Mniejsza), która zalecała leczenie wył Ģ cznie chorego narz Ģ du,
bronił zaciekle swojego pogl Ģ du, i Ň leczy ę nale Ň y nie chorob ħ , a
jej przyczyn ħ i całego człowieka. Chorob ħ za Ļ uwa Ň ał za
zachwianie równowagi biologicznej organizmu powstałej
wskutek szkodliwych czynników, z którymi prowadził walk ħ
na Ļ mier ę i Ň ycie. Hipokrates głosił tak Ň e zasad ħ tajemnicy
lekarskiej. Wi ħ kszo Ļę jego pogl Ģ dów obowi Ģ zuje do dzi Ļ , a jego
teorie niczym nie ró Ň ni Ģ si ħ od współczesnych.
Medycyna staro Ň ytnych Rzymian powstała pod wpływem
wiedzy medycznej Etrusków, którzy mieli swoje pa ı stwo na
Półwyspie Apeni ı skim. Medycyna Etrusków opierała si ħ prze-
de wszystkim na stosowaniu naturalnych Ļ rodków leczni-
czych — na ziołach.
W Pa ı stwie Rzymskim lecznictwo rozwin ħ ło si ħ dopiero
w I wieku przed Chr. Lekarze rzymscy byli pocz Ģ tkowo grec-
kimi niewolnikami. Dopiero upadek pa ı stwowo Ļ ci Greków
i zaj ħ cie jego terytorium przez Rzymian, przyczyniły si ħ do
„zmieszania" nauk medycznych przez przyjezdnych z Grecji
filozofów i lekarzy. Jednym z nich był Grek Asklepiades
(128—56 r. przed Chr.). Główn Ģ tez Ģ głoszon Ģ przez niego by-
ła nauka o atomach. Uwa Ň ał on, i Ň Ň ycie to ruch atomów,
które słu ŇĢ do od Ň ywiania i tworzenia materii. Chorych le-
czył hydroterapi Ģ ; stosował równie Ň leczenie klimatyczne
i cz ħ ste lewatywy. Wspomnie ę nale Ň y równie Ň o wielkim uczo-
nym Pliniuszu (Starym). Napisana przez niego „Historia na-
turalis" była przez całe wieki autorytatywnym dziełem dla
przyrodników, uczonych i lekarzy, stanowiła ona wa Ň ne Ņ ródło
poznania staro Ň ytnej medycyny ludowej. Ksi ħ gi od 20—27 te-
go dzieła zawieraj Ģ opisy ziół i ich zastosowanie w lecznic-
twie.
W tym okresie powstało te Ň dzieło botaniczno-farmakolo-
giczne pt. „De medicinali materia". Autorem jego był wybitny
lekarz wojsk rzymskich za czasów Nerona — Dioskurides.
Opisał on w swoich ksi ħ gach około 600 ro Ļ lin, podaj Ģ c ich
nazwy, sposoby przyrz Ģ dzania leków, dawkowanie i ich dzia-
łanie. Najwi ħ kszym po Hipokratesie lekarzem i „reformatorem"
nauk medycznych staro Ň ytnego Ļ wiata był Galen. Jego nauki
przetrwały do XVIII wieku po Chr. Pogl Ģ dy medyczne Gale-
na przesi Ģ kni ħ te były filozofi Ģ chrze Ļ cija ı sk Ģ . Uwa Ň ał on bo-
wiem, i Ň człowiek jest „cudown Ģ maszyn Ģ ", która nie mogła-
by powsta ę w wyniku zwykłego ł Ģ czenia si ħ atomów. Jego
zdaniem, twórc Ģ mógł by ę tylko „wy Ň szy rozum", kieruj Ģ cy
całym wszech Ļ wiatem Bóg. Galen twierdził te Ň , wbrew
nauce Platona o trzech ludzkich duszach, i Ň człowiek posiada
tylko jedn Ģ , Ň yj Ģ c Ģ we krwi, która jest nosicielem sił — esen-
cj ħ Ň ycia. Za przyczyn ħ choroby uwa Ň ał rozprz ħŇ enie mi ħ dzy
ciałem a dusz Ģ . Galen w swej terapii u Ň ywał wiele leków
pochodzenia ro Ļ linnego w postaci nalewek, wyci Ģ gów i od-
warów. Metody ich stosowania i terminologia łaci ı ska zacho-
wały si ħ w farmakologii do dnia dzisiejszego, a w Ļ wiecie le-
karskim znane s Ģ preparaty galenowe — klasyczne leki ro-
Ļ linne.
Galen był — po Hipokratesie — ostatnim wielkim przed-
stawicielem okresu wspaniałego rozkwitu medycyny w Euro-
pie. Wraz z jego Ļ mierci Ģ na przełomie III wieku naszej ery,
nauki jego poszły w zapomnienie.
2. OD ĺ REDNIOWIECZA PO NOWOZYTNOSC
Okres wczesnego Ļ redniowiecza charakteryzował si ħ „za-
stojem" w zakresie wiedzy medycznej z powodu przekształca-
nia si ħ systemów politycznych i gospodarczych. Wraz z na-
staniem epoki feudalnej i rozkładem niewolnictwa nast Ģ pił
upadek produkcji rolnej, rzemie Ļ lniczej, handlu i znaczny za-
10073891.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin