ks. Bała-Bog a zło.pdf

(2051 KB) Pobierz
Dowód ontologiczny
Bóg a zło
Problem teodycealny
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
181427177.047.png 181427177.048.png 181427177.049.png 181427177.050.png 181427177.001.png 181427177.002.png 181427177.003.png 181427177.004.png 181427177.005.png 181427177.006.png 181427177.007.png 181427177.008.png 181427177.009.png
Problem teodycealny.
Problem teodycei - pytanie o powód i pochodzenie zła (w jego dwoistej formie: cierpienia
i nieprawości - a także współwystępowania obydwu) mimo istnienia dobrej siły
stwórczej, która świat ustanawia i nim rządzi.
Obrona Boga
• Polega na
poszukiwaniu
argumentów
wskazujących, że
istnienie Boga nie jest
sprzeczna z istnieniem
zła .
Teodycea
•Stara się ukazać
przyczyny, dla których
zło zostało
dopuszczone w
planach bożych, więcej
zaplanowane w
momencie stworzenia .
Problemem jest
doświadczanie
istnienie zła
Problemem jest
sama możliwość
zła
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
181427177.010.png 181427177.011.png 181427177.012.png 181427177.013.png 181427177.014.png 181427177.015.png 181427177.016.png 181427177.017.png 181427177.018.png 181427177.019.png
Problem teodycealny.
Historia.
Platon (427-347) Skąd biorą się złe czyny ludzi? Nie od Boga. Pochodzą
od człowieka. W dziesiątej księdze Państwa, w micie o przedświatowym
wyborze życiowym Platon ujmuje to lapidarnie: „Winien ten, co wybiera. Bóg nie winien.” Zło,
którego człowiek doświadcza, nie jest wyrzutem wobec opiekuńczej potęgi dobra. Dobro
może wręcz zaprząc je w swoją służbę.
Stoicy - Kosmos jest dobry. Rządzi nim logos. Kosmos, Bóg, natura, logos, opatrzność,. Logos
to prawo w sensie factum i w sensie normatywnym. Toteż pytanie o zło narzuca się wprost.
Stoicy wytworzyli więc pewną zróżnicowaną teodyceę, dążącą do zniesienia zła w możliwie
najwyższym stopniu.
Za zło moralne odpowiada człowiek; wnika ono w sferę jego odpowiedzialności.
Jako przeciwieństwo dobra czyni dobro jeszcze wyraźniejszym.
Jeśli natomiast chodzi o cierpienie i zło fizyczne , trzeba je postrzegać jako zjawiska
towarzyszące procesom kosmicznym. Służą one do wypróbowywania cnotliwych, są karą
lub zachętą do poprawy dla złych.
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
181427177.020.png 181427177.021.png 181427177.022.png 181427177.023.png 181427177.024.png 181427177.025.png 181427177.026.png 181427177.027.png
Problem teodycealny.
Historia.
Teodycea stoików chwilami sprawia wrażenie sformułowanej na siłę. Ostro
krytykował ją Epikur (341-270) . Jego klasyczny zarzut:
Bóg albo chce znieść
zło, ale nie może
jest słaby
nie jest Wszechmocny
Albo może, ale nie
chce
jest zazdrosny, co również jest cechą Bogu obcą
nie jest Miłością
Albo ani nie chce, ani
nie może
jest i słaby, i zazdrosny, a więc nie jest Bogiem
nie jest ani Wszechmocny ani Miłością
Albo chce i może
jedynie te cechy przysługują Bogu - skądże
pochodzi zło i czemuż Bóg go nie zniesie?
Aporia
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
181427177.028.png 181427177.029.png 181427177.030.png 181427177.031.png 181427177.032.png 181427177.033.png 181427177.034.png 181427177.035.png 181427177.036.png 181427177.037.png
Problem teodycealny.
Historia.
Laktancjusz (250-330) rozwiązuje Epikurowąaporię tak: Bóg dopuszcza zło, by w ten
sposób wspomóc poznanie dobra. „Jeślibyśmy najpierw nie poznali zła, nie moglibyśmy
poznać dobra” .
Augustyn (354-430) powie więc o złu, że jest ono nadużyciem darowanej
nam przez Boga wolności, czynną realizacją privatio boni, która zakończyć się
może jedynie samozniszczeniem. Co do zła fizycznego, cierpienia - Augustyn
powtórzył wiele argumentów stoickich.
Boecjusz (480-524) postawił pytanie: „Jeśli jest Bóg, skąd zło, a jeżeli nie ma Boga, skąd
dobro?” ,
Tomasz (1225-1274) stawia kwestię jeszcze ostrzej. Jeśli zło jako privatio,
jako negacja dobra zakłada dobro, to dobro zostaje dowiedzione przez zło;
również dobro nieuwarunkowane. „Wykluczyć trzeba błąd tych, co ze zła w świecie
wnioskują, że nie ma Boga [...]. Pytają oni: jeśli jest Bóg, to skąd zło? A trzeba powiedzieć: jeśli jest
zło, to jest Bóg. Bo nie byłoby zła, gdyby nie istniał ład dobra, a zło to odebranie dobra. Ładu tego
nie byłoby jednak, gdyby nie było Boga” .
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
181427177.038.png 181427177.039.png 181427177.040.png 181427177.041.png 181427177.042.png 181427177.043.png 181427177.044.png 181427177.045.png 181427177.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin