TEORIA PROJEKTOWANIA.doc

(1650 KB) Pobierz
TEORIA PROJEKTOWANIA

TEORIA PROJEKTOWANIA

 

KOMPOZYCJA  - sposób powiazania elementów formalnych dzieła ( linii, brył, płaszczyzn, plam barwnych…) tak, aby tworzyły spójną całość zgodną z intencją twórcy.

STRUKTURA – rozmieszczenie- charakterystyczna dla danego układu forma – wyraz wewnętrznej struktury rzeczy również ukształtowania

SCHEMAT KOMPOZYCJI – stały układ charakterystyczny dla danego nurtu itp. Wynika z programu i celowości oraz rzemiosła artystycznego i tematyki. Składają się na niego:

- ramy zewnętrzne

- ramy wewnętrzne

- osie kompozycyjne

- podziały kompozycji ( ograniczają i porządkują)

- napięcia kierunkowe

 

Kompozycja w zależności od charakteru schematu kompozycyjnego

1.       Zamknięta – otwarta

2.       zwarta – luźna

3.       dynamiczna – statyczna

4.       symetryczna  – asymetryczna

5.       diagonalna ( po ukosie)

6.       horyzontalna wertykalna

 

IZOKEFALIZM – głowy na tym samym poziomie ( antyk, renesans)

PLAN – część przestrzeni z zawartymi w niej elementami ( postaci) itp.

PROPORCJA – określone stosunki między częścią całości

KOMPOZYCJA KADRU – reguła trójpodziału – siatka dzieli kadr na 9 części. Środek ciężkości na jednym z punktów przecięcia siatki.

OBRAMOWANIE  na pierwszym tle – element okalający podnosi walory głównego obiektu.

 

Percepcja   - uświadomienie sobie postrzeganych zjawisk

3 poziomy percepcji ;

1. zaspokojenie stanu potrzeb gł. Fizjologicznych

2. stymulowany przez zaspokojenie potrzeb emocjonalnych

3. wytwarzanie emocji, tworzenie…(?)

 

proces percepcyjny

 

wrażenie

racjonalizowanie                                                                     

analizowanie

organizowanie                                                       

integrowanie

 

5 praw percepcji:

1. kontekstu               2. prawo pregnancji – określa najbardziej podstawową organizacje naszego postrzegania

3. prawo zależności od nastawienia i zapowiedzi    4.prawo zależności od informacji nabytych      

5. prawo logicznej interpretacji przestrzeni

 

ZASADY PERCEPCJI :

1.       reguła 7 (+/-2) jako fenomen wyznaczania „jednostki i jednoczesności”

2.       wpływ bodźca w szeregu struktury kompozycyjnej

3.       granica jednostajnego odbioru

4.       granica postrzegania dotyczące odbioru maksymalnej i minimalnej odległości między bodźcem

5.       fenomen postrzegania tempa kompozycji

 

 

 

 

PERCEPCJA FORMY ARCHITEKTONICZNEJ

Fizjologiczny aspekt percepcji – oko – najaktywniejszy organ zmysłu – dostarcza 85- 90 % informacji o świecie.

W pionie widzimy pod kątem – 32, a w poziomie 60.

Percepcja przestrzeni aspekt fizjologiczny:

- ruchy gałki ocznej

- postrzeganie w kolejności

 

psychologiczny aspekt percepcji : ( żurawski)

- odpowiadać potrzebom człowieka

- obraz formy postrzegany w świadomości – bardziej realny niż na siatkówce oka

-prostota formy - spoistość i pewność

- każda forma ma główną wytyczną formalną

- widzimy formy a nie interwały między nimi

- postrzeganie środowiska jako formy znajdującej się na jakimś tle

- każda forma inaczej oddziałuje w polu na jakieś tło ( i odwrotnie tło – forma) jeżeli forma się nie wyróżnia z tła – nie zapamiętamy

 

4 główne zasady kreacji architektury ( żurawski)

- tendencje do spoistości form

- -;- geometryzacji

- - ; - liczby ograniczonej ( 2,3,4,5 elementów zauważonych od razu. Jeżeli więcej – nie zarejestrujemy)

- -;- silnych uformowań ( wzrok zawsze podąża do form silnych – skoncentrowanych)

 

Estetyczny aspekt percepcji architektury ( kolejne stadia percepcji estetycznej ) ;
- wywoływanie emocji wstępnej

- kształtowanie przedmiotu estetycznego

stworzenie zespołu cech jakościowych

 

Oceny emocjonalne powstające w procesie percepcji architektury :

- spoistość

dynamiczność

statyczność

lekkość – przestrzenność

masywność

monumentalność

kameralność

 

PODSTAWOWE ŚRODKI KOMPOZYCJI ARCHITEKTONICZNEJ;

a)      Geometryczna charakterystyka formy

b)      Podziały / artykulacja

c)       Stosunki wagowe

d)      Symetria i oś symetrii

e)      Akcent/hierarchia

f)        Kolor

g)      Faktura

h)      Proporcje

 

Elementy:

Punkt – przemieszczając się tworzy linie – płaszczyzna – kilka płaszczyzn tworzy architekturę

Statyczność              słup, podpora

 

 

3 typy płaszczyzn :

pozioma górna – strop

pozioma dolna – podłoga – pionowa – ściana

płaszczyzna tworzy bryłę

 

 

 

 

charakterystyka geometryczna:

kształt ( zamykające przestrzeń otwory itp.) regulowanie i dostrzeganie do najprostszych form

rozmiar – realne wymiary

pozycja – peł. Formy w przestrzeni

orientacja – pozycja względem płaszczyzny – terenu, kierunków świata

faktura i kolor

orientacja wizualna

 

podziały – artykulacja

różnicowanie powierzchni przyległych

szczególne oświetlenie

usunięcie wizualne naroznika

opracowanie szczegółowe narożnika

 

stosunki wagowe- przeciwstawienie masy i przestrzeni / porównanie mas w 1 formie , zestawienie mas ( np. góra dół)

rytm –( rythmos – miara) powtarzalność kształtów, form i kolorów – szereg w którym elementy składowe podporządkowują się pewnej prawidłowości

rytm metryczny- powtórki

rytm rytmiczny – zmiany w szeregu – narastanie lub odejmowanei np. muszla , pierwiastek z 2.

 

Symetria i oś symetrii – może zaistnieć bez symetrii – jednakowe rozmieszczenie ( symetria nie istnieje bez osi)

 

Akcent

wyjątkowy rozmiar

- szczególny kształt

odpowiednei rozmieszczenie w organizacji

 

Kolor i faktura :

Zdolności powierzchni do odbijania światła o konkretnej barwie

Faktura – budowa powierzchni i formy

 

Proporcje – harmonijne stosunki między rozmiarem elementów składowych

 

FORMY SWOBODNE I SPOISTE

Swobodna – zbiór różnych, nieuporządkowanych punktów

Spoista – kiedy odejmiemy jakiś element, brakuje czegoś, czujemy niedosyt, niepokój

 

Piony i poziomy lepiej definiują, dzielą. Skosy, luźno rzucone figury” nie podobają się”, nie przemawiają. Człowiek dąży do geometryzacji – czegoś co możemy konkretnie zdefiniować ( kat 90, kwadrat, nie figury nieregularne)  - poszukiwanie najprostszych uporządkowanych form. Sposób postrzegania architektury też uproszczony poszukujemy charakterystycznych znaków i form.

 

LICZBA OGRANICZONA  ( na pierwszy  rzut oka potrafimy dostrzec tylko kilka około max 6-7 elementów)

Podkreślenie punktu centralnego – zwiększa spoistość formy. Spoistość i swoboda są cechami spójni wewnętrznej formy ( pojęcie formy silnej i słabej) spoiste są uformowania, które jednoznacznie dają się zdefiniować.

 

Zgodnośc wytycznych : formalnej i konstrukcyjnej, funkcjonalnej czyni formę bardziej jednoznaczną i spoistą.

 

Wytyczna funkcjonalna

                              ®                            funkcja formalna

Wytyczna konstrukcyjna

 

Trwałość, funkcjonalność i piękno – witruwiusz

 

Punkty podkreślone formalnie – punkty główne

Rytm powtarzalność

- spoisty

- luźny

TRADYCJA

 

WIDZIALNA                                                                      NIEWIDZIALNA

  1. religia                                                                    1. styl architektoniczny

2. filozofia                                                                          2. dzieła sztuki

3. estetyka                                                    3. symbole i formy tradycyjne

       4. styl życia                                                                     

       5. zwyczaje

       6. uwarunkowania środowiskowe i psychologiczne

        7. wrażliwość emocjonalna

       8. poczucie ładu

 

architektura – sztuka tworzenia w 3 wymiarach przestrzeni dla człowieka,  uwzględniając jego sferę : psychologiczna oraz fizyczną

 

treść i forma nie mogą w architekturze istnieć oddzielnie. Treść ma formę, a forma treść. 

 

 

 

 

1. Przestrzeń pozytywna ( pozytywowa)  2. przestrzeń negatywna ( negatywowa)  3. gradacja barw – lepsza ekspozycja

 

 

Rama, paspartu  - buduje przestrzeń przez negatyw ( np. sztuka egipska – wiele bram, cień na końcu światło)

 

RYTM ( szeregowanie form na zasadzie jednej wytycznej)  – odbieramy głównie w poziomach

Kiedy rytmy są tylko podobne, to forma ta jest swobodna

 

Powtarzalne rytmy do 7 – układy symetryczne, a powyżej 7 – układy rytmiczne

Forma jest tym bardziej spoista im wyraźniej wyrazone są jej piony lub poziomy.

Pałac dożów ( Wenecja ) rytm poziomy

Rytmy i symetrie objawiaja się prawie wyąłćznei w poziomach. Bardziej spoiste El. Symetryczne.

 

Zmieniejszenie skrajnych rozstawów – forma swobodniejsza rutmy.

Każda bryła architektoniczna ma 2 szczególne miejsca formalne – górę i dół, Ta, które nie ma podkreślonej góry lub dołu, jest swobodniejsza, od tej ktor ma…

 

TŁO A FORMA

Każda forma dzieje się w tle

Tło zachowuje się jakby było częścią formy, która na nim leży ( kontekst miejsca) tlo musi być słabsze od formy ( układy leżące na tle muszą być słabsze od układow na formie)

Punkty podkreślone formalnie – tam, gdzie przecinają się linie

W układach bardzo spoistych – punkt główny leży w zasiegu kulminacji układu

Kulminacja może być pkt głównym albo układem z wielu części albo obramowaną przestrzenia

 

ŚRODOWISKO : naturalne i sztuczne ( postrzegane w kategoriach zobiektywizowanych0

Kształtowanie środowiska człowieka a ludzkei zachowania – psychologia środowiska w tym: estetyka środowiska ( zmysły : powonienie, dotyk, słuch – wizualne aspekty środowiska)

ROZWÓJ ŚRODOWISKA JAKOP PROCES ZMIAN:

- dodawanie elementow nowych do istniejących całości

zastępowanie elementów składowych nowymi

usunięcie istniejących

przekształcenie istniejących elementow

przemieszczenie istniejących elementow

visual impact assesment ( met wizualnego oddz. Na srodowisko)

 

oddziaływanie przedmiotu na otoczenie – zmiana cech fizycznych obszaru problemowego - otoczenie obiektu – podlegające wizualnemu oddziaływaniu wielkości pola widzenia – odległość pomiędzy obserwatorem a obiektem budowlanym

 

 

STREFY WIZUALNE ŚRODOWISKA :

- bliska ( dziesiątki metrów0

średnia ( setki metrów)

daleka ( tysiące metrow

zmiennośc zakresu wizualnego przestrzennego otoczenia – podział fizyczny

wrażliwość wizualna na środowisko ( visual fraquility – zdolność do reagowania na zmiany specyficznych cech środowiska czyli charakteru wizualnego

 

oddziaływanie wizualne – absorpcja wizualna, i wrażliwość wizualna

 

wrażliwosc wizualna środowiska zbudowanego:

czynniki biofizyczne

czynniki percepcyjne

czynniki historyczne i kulturowe

społeczno percepcyjne

 

czynniki biofizyczne :

zagęszczenie pokrycie

kontrast barwny między terenem a pokryciem

wysokośc pokrycia

zróznicowanei strukturalne pokrycia

zróżnicowanie barwne pokrycia

sezonowe zmiany roślinności

nachylenie terenu

orientacja terenu

 

czynniki percepcyjne:

wielkość

procent „pustek” czyli sfer cienia wizualnego

kształt

pozycja wysokościowa

 

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMPOZYCJA

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin