LISTOPAD – NA DWORZE ZIMNO I SZARO
CYKL TEMATYCZNY: ŻOŁNIERZ TEŻ PO KAŁUŻACH SZEDŁ
TEMAT DNIA
CELE OPERACYJNE
DZIECKO
PLAN PRACY
TEMATYKA
OBSZARY AKTYWNOŚCI
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
I. Polski żołnierz
Rozumie znaczenie wojska dla kraju. Wyraża szacunek dla żołnierzy, ich poświęcenia w czasie wojny i pokoju.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uciekamy przed deszczem”
zdrowotna
· Reaguje na sygnał słowny w zabawie
Opowiadanie własne nauczyciela pt. „Mój dziadek był żołnierzem” z wykorzystaniem ilustracji, fotografii przedstawiających żołnierzy w wojsku. Przybliżenie dzieciom znaczenia wojska dla kraju. Zapoznanie z wyglądem żołnierza.
językowa
społeczna
· Zna czynności wykonywane przez żołnierzy w wojsku
· Zna słowo patriota na przykładzie postawy żołnierzy
„Idzie wojsko” – zestaw zabaw ruchowych metodą naśladowczą – opracowanie własne nauczycielski
· Wykonuje ćwiczenia dokładnie, zgodnie z poleceniem nauczycielki
Zabawa ortofoniczna pt. „Jedziemy na wycieczkę” – ćwiczenia przodu języka na głoskach i zgłoskach sss-sss, czcz-czcz, szszsz-szszsz, szu-czu.
· Naśladuje czynności
Zabawa kołowa „Idzie żołnierz”.
· Rozwija sprawność ruchową
II. Jak wygląda żołnierz
Wie jak wygląda mundur żołnierza, zna wygląd czołgu.
Czytanie dzieciom bajek wybranych przez nauczyciela z „półeczki Czytusia” (innowacja). Zachęcenie do oglądania i czytania innych bajek.
· Zna treść bajek i wypowiada się na ich temat
Osłuchanie z piosenką „Defilada” – omówienie treści, określenie charakteru piosenki.
muzyczna
· Umie określić charakter piosenki. Zna melodię piosenki i refren.
„Czołg” – malowanie farbami plakatowymi wnętrza konturu (duży format)
plastyczna
· Dba o estetykę pracy
Zabawa ruchowa ze śpiewem „Drobna kaszka” – rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał słowny.
· Umie reagować ruchem na sygnał słowny
III. Zabierz długi płaszcz na deszcz
Rozumie znaczenie pojęć: długi, krótki, taki sam i potrafi się nimi posługiwać
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wybrana zabawką
· Umie współdziałać w grupie
Zapoznanie z pojęciami: „długi, krótki, taki sam”, na podstawie książki I.Salach „Ubranie” oraz przygotowanych rekwizytów
matematyczna
· Prawidłowo posługuje się poznanymi pojęciami
Zestaw zabaw ruchowych metodą naśladowczą „spacer w deszczu”
· Wykonuje dokładnie ćwiczenia ruchowe
Wspólne oglądanie ilustracji przedstawiających żołnierzy i czołgi
· Dostrzega szczegóły na obrazkach
· Wypowiada się na temat oglądanych ilustracji
IV. Idzie żołnierz po kałużach
Wyraża szacunek dla postawy żołnierza. Wie o zbliżającym się Święcie Niepodległości
Zabawa tematyczna „W wojsku” – zapoznanie z regułami zabawy.
· Potrafi w zabawie pokazać role żołnierza.
· Zgodnie współdziała w grupie.
Rozmowa z dziećmi przy ilustracjach przedstawiających żołnierzy. Wyjaśnienie znaczenia Święta Niepodległości dla każdego Polaka. Czytanie dzieciom wiersza „Żołnierz polski”. Analiza wiersza.
· Rozumie znaczenie zbliżającego się Święta Niepodległości
· Umie wypowiedzieć się na temat treści wiersza
Nauka piosenki „Defilada”. Zwróceniem uwagi na zachowanie rytmu. Zabawa ruchowa do piosenki przy użyciu bębenków.
· Zna treść i melodię piosenki
· Umie akompaniować na bębenku do refrenu piosenki
Zabawy w kącikach zainteresowań. Zwrócenie uwagi na harmonijną zabawę w zespołach i używanie form grzecznościowych.
· Zna i używa formy grzecznościowe w codziennych czynnościach
V. Pamiętamy o żołnierzach
Wyraża pamięć o żołnierzach poprzez wykonaną pracę plastyczną
Zabawa kołowa ze śpiewem „żołnierz drogą maszerował…”.
· Rytmicznie maszeruje podczas zabawy
„Jesienny bukiet dla żołnierzy” – przyklejanie na kartkę materiału przyrodniczego – liście, suche trawy, płatki. Łączenie elementów i tworzenie kompozycji płaskiej.
techniczna
· Umie wykonać kompozycję płaską z materiału przyrodniczego
Spacer po najbliższej okolicy – dotlenienie organizmu.
· ...
joannaprzybytkowska