Automatyczne skrzynie biegów i sprzegła.pdf

(344 KB) Pobierz
Zespół Szkół Transportowych w Ostrowie
Wielkopolskim
PRACA DYPLOMOWA
Temat : Automatyczne skrzynie biegów i
sprzęgła
Prowadzący : Wykonywał :
mgr inż. Marek Kmiecik Dariusz Gruszczyński S5a
Rok szkolny 2000/2001
Spis treści:
Wstęp
I . Automatyczne skrzynie biegów
1. Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów..................................................4
2. Eksploatacja automatycznych skrzyń biegów..............................................................6
3. Samochód z automatyczną skrzynią biegów na śliskiej nawierzchni .........................7
4. Nowe rozwiązania przekładni automatycznych...........................................................8
5. Automatyczne skrzynie biegów w samochodach europejskich...................................9
II. Spotykane rozwiązania automatycznych skrzyń biegów
1. Automatyczna skrzynia biegów w Daewoo Tico......................................................12
2. Automatyczna skrzynia biegów Volkswagena..........................................................15
3. 5 – biegowa skrzynia Mercedesa...............................................................................17
4. Ekonomiczne skrzynie Forda.....................................................................................18
5. Nowoczesna przekładnia do Opla Corsy...................................................................19
6. General Motors – skrzynie typu Hydra-Matic...........................................................20
7. Skrzynia biegów Eatom.............................................................................................21
8. Przekładnia bezstopniowa Ecotronic.........................................................................23
9. Przekładnia bezstopniowa Multitronic......................................................................24
10. Przekładnia automatyczna „Power – Flite”............................................................26
11. Sekwencyjna skrzynia biegów ................................................................................28
III. Automatyczne sterowanie sprzęgieł
1. Automatyzacja sterowania sprzęgłem.......................................................................30
2. Automatyczne sprzędło w samochodzie Saab 900 Turbo.........................................32
3. Renault Twingo Easy z automatycznym sprzęgłem..................................................34
3.1 Budowa sprzęgła w Renault Twingo Easy..........................................................................35
Podsumowanie...................................................................................... 37
Biografia..............................................................................................................38
2
Wstęp
Obecnie na rynku samochodowym pojawia się coraz więcej samochodów z
automatycznym sprzęgłem lub skrzynią biegów. Zmieniać biegi ręcznie, czy pozwolić
działać automatowi ? Zdania na ten temat są podzielone.
W Polsce auta z automatyczną skrzynią biegów są droższe w zakupie i
utrzymaniu od aut wyposażonych w tradycyjne skrzynie biegów. Do niedawna
automatyczne skrzynie montowane były tylko w samochodach wysokiej klasy. Dopiero
od pewnego czasu zaczęto przenosić to rozwiązanie do mniejszych samochodów. Nasz
rynek samochodowy oferuje nam dość duży wybór aut wyposażonych w automatyczną
skrzynię biegów lub automatyczne sprzęgło. Niestety sprzedaż tych aut w Polsce
stosunkowo jest niewielka lecz ciągle wzrasta. W Stanach Zjednoczonych ok. 90%
samochodów ma przekładnie automatyczne ( skrzynie ręcznie sterowane wybiera się
tam jako opcje do koneserów). Produkcja skrzyń automatycznych wiąże się w USA z
40 – letnią tradycją stosowania takich zespołów, które są opanowane technologicznie i
produkowane masowo, a więc i tanie.
W Polsce ludzie obawiają się skrzyń automatycznych z kilku względów.
Pierwszy z nich jest to mało rozwinięta sieć serwisów wyspecjalizowanych w naprawie
i obsłudze mechanizmów, a drugim wzrost kosztów eksploatacji samochodów, a w
razie awarii wysoki koszt naprawy.
Celem mojej pracy jest przybliżenie czytelnikowi zasady działania oraz budowy
automatycznych skrzyń i zautomatyzowanych sprzęgieł. W pracy opiszę kilka skrzyń i
sprzęgieł automatycznych oraz przeprowadzę porównania aut wyposażonych w
skrzynie sterowane ręcznie i automatycznie.
3
I. Automatyczne skrzynie biegów.
1. Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów.
Układ sterowania automatycznej skrzyni biegów wyposażony jest w kilka
dźwigni, przełączników, których nieumiejętna obsługa wprowadza dyskomfort i może
użytkownika drogo kosztować.
Jednym z głównych elementów jakie obsługuje kierowca jest gałka. Jednakże
spełnia ona zgoła inne funkcje niż ta z układu tradycyjnego. Można ją ustawić w
następujących położeniach (układ najczęstszy) :
-
P (parking) – odpowiada pozostawieniu pojazdu „na biegu” w czasie postoju,
-
R (rewers) – bieg wsteczny,
-
N (neutral) – bieg jałowy,
-
D (drive) – jazda do przodu,
-
3 – jazda do przodu (tylko na biegach 1, 2 i 3),
-
2 – jazda do przodu (tylko na biegach 1 i 2),
-
L (low) – jazda tylko na „jedynce”.
Obok dźwigni kierowca ma do dyspozycji przycisk zmieniający tryb pracy przekładni –
zazwyczaj może wybierać pomiędzy jazdą sportową, a ekonomiczną. Niekiedy
możemy jeszcze korzystać z zimowego trybu jazdy. Ostatnim elementem, którym
kierowca może wpłynąć na pracę przekładni jest, tzw. „kick- down” przełącznik
znajdujący się pod pedałem przyspieszenia. Po wciśnięciu tegoż pedału do oporu
(zadziała przełącznik) i następuje redukcja biegu i związane z tym szybsze
przyspieszenia.
Wsiadamy do samochodu z „automatem”, naciskamy hamulec i przestawiamy
dźwignię z „P” na „ N”. Nie zapalamy silnika, gdyż dźwignia znajduje się na „D” lub
„R”, a niewskazana jest długotrwała praca na postoju z dźwignią na „P”, „D” lub „R”.
Gdy chcemy aby samochód ruszył z miejsca, przestawiamy po prostu dźwignię na „D”
lub „R” (jeśli cofamy) i puszczamy hamulec. W tym momencie (nawet bez dodania
gazu) samochód powinien wolno ruszyć. Po dodaniu gazu przyspieszenie powinno być
płynne, ale stanowcze. Momenty zmiany biegów pomimo, że powinny być
wyczuwalne, to nie mogą powodować szarpnięcia ani gwałtownych zrywów pojazdu.
4
W czasie krótkich przerw w jeździe (np. na czerwonym świetle) nie wymaga się
przestawienia dźwigni na „N”, należy tylko mieć na uwadze wspomniane wcześniej
wolne poruszanie. Wystarczy wtedy lekkie przyciśnięcie pedału hamulca. Jeżeli
chcemy gwałtownie przyspieszyć, wciskamy po prostu pedał „gazu” do oporu - układ
„kick –down” spowoduje wtedy redukcję biegu na niższy. W przypadku tradycyjnego
„kick- down” sterowanego mechanicznie przyciskiem w podłodze trzeba pokonać
niewielki opór. W nowoczesnych elektronicznych układach wystarczy dociśnięcie
pedału do podłogi – czujnik położenia pedału właściwie odczyta „chęci” kierowcy.
Pamiętać należy, aby właściwie wykorzystywać przełącznik trybu pracy
przekładni. Nieocenione usługi oddać może w warunkach jazdy po lodzie i śniegu
zimowy tryb jazdy. Biegi w skrzyni zmieniane są wówczas dość wcześnie (start często
następuje z „dwójki” ), co redukuje siłę napędową na kołach i zabezpiecza przed ich
ślizganiem się.
Pozostały jeszcze niewytłumaczone oznaczenia na dźwigni : „3”, „2” i „L”
(ewentualnie „1”). Takie oznaczenia dotyczą oczywiście skrzyni 4 – biegowej (w 3 –
biegowej jest analogiczne „2” i „1” ). W miejsce oznaczenia „3” można często spotkać
mały przycisk z lewej strony dźwigni o takim samym przeznaczeniu – blokujący
czwarty bieg. Wszystkie te zakresy służą do jazdy w trudnych, nietypowych
warunkach. Chcąc zabezpieczyć się przed niepowołaną zmianą biegu na wyższy,
blokujemy kolejne przełożenia ( zależnie od warunków jazdy – 3 i 4 lub nawet 2,3 i 4
bieg). Z tej pomocy korzystamy, np. w czasie jazdy pod górę, w trudnym terenie,
hamując silnikiem, itp.
Pozostał do objaśnienia sam ruch dźwigni. Jest ona zabezpieczona przed
przypadkowym przesunięciem, nieprostoliniowym prowadzeniem lub przyciskiem na
rękojeści dźwigni. W niektórych modelach aut z automatyczną skrzynią biegów nie
wyciągamy kluczyka ze stacyjki, jeżeli dźwignia nie została w pozycji „P” i „N”.
Pamiętamy więc, aby opuszczając pojazd zostawić dźwignię na„P” oraz, aby nie
przestawiać dźwigni na „P” lub „R” w czasie jazdy.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin