19_marzec_2003.pdf

(14226 KB) Pobierz
147328144 UNPDF
WRC 1
147328144.015.png
SPIS TREŒCI
Co za ulga
Rozmaitoœci
Samochody
4 Z kraju...
Rajd Kormoran w tym roku jeszcze nie
bêdzie oficjalnym kandydatem mi-
strzostw œwiata.
10 ...i ze œwiata
Podczas salonu w Genewie zaprezen-
towano Skodê Fabiê WRC.
40 Ford Escort
Cosworth gr. A
Moc Escorta wynosi 262 KM
albo 335 KM. Dlaczego?
44 Subaru Impreza STi
By³o bajecznie! Tak mo¿na podsumo-
waæ jazdê now¹ wersj¹ Imprezy STi.
46 Daewoo Lanos
A-grupowy koreañczyk doskonale siê
prowadzi i...lubi inwestycje.
48 Prawie rajdowa syrena
Czy taki samochód
mo¿e startowaæ w KJS?
Komisja Rajdowa FIA zamierza wprowa-
dziæ nowy przepis. Proponowane rozwi¹-
zanie zak³ada, ¿e ekipy fabryczne nie bêd¹
mog³y zatrudniaæ jako trzeciego zawod-
nika tego, który wczeœniej wygra³ choæ
jedn¹ eliminacjê mistrzostw œwiata.
Wszystko dlatego, ¿e ten kto ma na kon-
cie choæ jedno zwyciêstwo na pewno jest
drogi, a zwykle i nie jest najm³odszy. A w
koñcu o to chodzi, ¿eby redukowaæ kosz-
ty i promowaæ m³odzie¿. Ciekawy pomys³?
Mo¿e i ciekawy, ale chyba nie przemyœla-
ny. Miejsce Panizziego, Rovanpery i Sain-
za zajmie bowiem nowa kategoria kierow-
ców – m³odych i ¿¹dnych drugiego miej-
sca. Na pewno nie pierwszego, bo mog³o-
by ono skoñczyæ siê przymusowym wylo-
tem ze sk³adu w kolejnym sezonie.
My z projektu mo¿emy siê jednak cie-
szyæ. Ju¿ wiemy, ¿e pomys³y absurdal-
nych przepisów i ustaw rodz¹ siê nie tyl-
ko w g³owach naszych pos³ów. Co za ulga.
Grzegorz Krajewski
Imprezy
12 Rajd Turcji
Carlos Sainz da³ Citroenowi pierwsze
zwyciêstwo na nawierzchniach szutro-
wych.
Technika
20 Rajd Lubelski
Niczym podczas rajdu Monte Carlo za-
wodnicy jeŸdzili po œniegu, lodzie oraz
mokrym i suchym asfalcie.
50 Kity i ewolucje...
...czyli prawie wszystko o rajdowych
homologacjach.
52 Opony na lato
Nie liczy siê g³oœnoœæ, nie liczy siê
cena - co producenci opon polecaj¹
swoim klientom ze sportow¹ ¿y³k¹.
55 Rajdowe sprzêg³a
Sportowe sprzêg³a umo¿liwiaj¹
przeniesienie du¿ych momentów
obrotowych
z silnika
do skrzyni
biegów.
Œwiat rajdów
24 Wywiad: Petter Solberg
„Mam œwira na punkcie rajdów”
– mówi aktualny wicemistrz œwiata.
27 Przed sezonem ME
Ju¿ wkrótce pierwszy rajd mistrzostw
Europy. Przedstawiamy kandydatów do
tytu³u.
28 Wywiad: £ukasz Sztuka
£ukasz poœwiêca wszystko startom
w mistrzostwach œwiata.
30 Technika jazdy w KJS
Jak jeŸdziæ, by wygrywaæ.
32 Prawo jazdy kategorii RII
Prawdziwy mê¿czyzna powinien zbu-
dowaæ dom, sp³odziæ syna, zasadziæ
drzewo i zdobyæ rajdow¹ licencjê.
33 Prawa strona
Jarka Barana
Kolejne pytania i odpowiedzi.
34 Galeria WRC
Harri Rovanpera
– Peugeot 206 WRC.
36 30 lat RSMŒ
Ciekawostki Janusza Szymanka (cz. III).
38 Czopik odpowiada
„Czy przeciêtny, ale doœwiadczony kie-
rowca by³by w stanie ruszyæ i pojechaæ
autem WRC?”
Redakcja
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski
e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Zespó³
Wojciech Garbarz, Renata Niezbecka,
£ukasz Kañski-Chmielewski, Tomasz Króliczek,
Micha³ Niezbecki, Marcin Kosiñski,
Anna Kania, Igor Tomasiak
Biuro Reklamy
tel. (032) 251-70-86
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www.as.net.pl
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Varia
58 ABC rajdowej fotografii
14 rad, dziêki którym bêdziesz robi³
dobre rajdowe zdjêcia.
62 Rajd Agapit
Mapki, harmonogram i opisy oesów.
64 Maciej Wis³awski
opowiada...
...o powa¿nym rajdowaniu z Ho³kiem.
65 Gie³da
66 Strefa zgniotu
Druga natura cz³owieka
UWAGA !!!
Kolejny numer uka¿e siê
w pi¹tek 18 kwietnia
WRC 3
147328144.016.png 147328144.017.png 147328144.018.png 147328144.001.png
ROZMAITOŒCI
Frycz bez
konkretów
Mocna liga
Lancera
Im bli¿ej pierwszej eliminacji mi-
strzostw Polski, tym bardziej kla-
rowne staj¹ siê plany poszczegól-
nych zawodników. Grzegorz Grzyb
– drugi zawodnik zesz³orocznego
pucharu Peugeota -jest pewny star-
tów Peugeotem 206 Super 1600
w pe³nym cyklu mistrzostw Polski.
Grzyb wystartuje w barwach w³aœci-
ciela rajdówki – Peugeot Polska
oraz firm PTF i Euro-Center. Nie wia-
domo jednak, kto bêdzie pilotem
rzeszowskiego kierowcy. Jego do-
tychczasowy partner Maciej Wilk
przesiada siê bowiem do Skody
Felicii Marcina Be³towskiego . Pla-
ny Grzyba sprawiaj¹, ¿e niejasna
sta³a siê sytuacja Piotra Adamusa ,
który jeszcze niedawno prowadzi³
zaawansowane rozmowy z Peuge-
ot Polska na temat startów w aucie
super 1600. Kierowca z Oœwiêcimia
potwierdzi³ jednak, ¿e na pewno po-
jawi siê na oesach, ale sprawa raj-
dowego auta wci¹¿ jest otwarta.
Bardzo prawdopodobne, ¿e bêdzie
to N-grupowy Lancer. Na pewno za
kierownic¹ takiego samochodu zo-
baczymy Zbigniewa Gabrysia , któ-
ry w tym roku bêdzie pilotowany
przez Bart³omieja Bobê . Ubieg³o-
roczny pilot Gabrysia Maciej Baran
usi¹dzie za to na prawym fotelu
Lancera Micha³a So³owowa . Popu-
larnym „miœkiem” bêdzie równie¿
jeŸdzi³ Mariusz WoŸniczko . Wro-
c³awianin wystartujê nim w mistrzo-
stwach Polski oraz wybranych run-
dach Pucharu PZM. Starty w Lan-
cerze zapowiada te¿ Mariusz Stec,
którego pilotem w tym sezonie bê-
dzie Zbigniew Gruszka . Prócz raj-
dów, Stec planuje udzia³ w wyœci-
gach górskich w klasie H. Wreszcie
do startów w Lancerze przymierza
siê mistrz Polski w klasie N3,
Tomasz Ratajczyk . Zmianê samo-
chodu planuje te¿ Stefan Karnabal .
Mistrz Polski w klasie N2 najpraw-
dopodobniej za kierownic¹ Renault
Clio bêdzie startowa³ w klasie N3.
(wg)
Wci¹¿ nie precyzuj¹ siê plany startowe
Sebastiana Frycza . Ople Corsa S1600,
którymi w zesz³ym roku startowa³ Frycz i
Jaros³aw Pineles, trafi³y do zespo³u prowa-
dzonego przez Jana Koœciuszkê. Co praw-
da w jednej rajdówce wci¹¿ jest wolne
miejsce kierowcy, jednak krakowskiemu
zespo³owi brakuje równie¿ sponsora. Roz-
wa¿ana by³a tak¿e propozycja startów
Frycza w pe³nym cyklu mistrzostw Czech,
jednak oferta wymaga³a zainwestowa-
nia w nowy, N-grupowy samochód. Inn¹
mo¿liwoœci¹ jest Cordoba WRC, któr¹ -
jak nieoficjalnie wiadomo - móg³by star-
towaæ Frycz. Jak na razie Seat stoi jed-
nak w Hiszpanii i czeka na decyzje pol-
skiego zespo³u. Tymczasem 24-latek ze
Szczyrku przygotowuje do sezonu pry-
watne Evo V, którym dwa lata temu zdo-
by³ tytu³ mistrza Polski gr. N. - Je¿eli nie
wypal¹ inne propozycje, wsi¹dê w swój
samochód - zapowiada Sebastian.
- Bêdê wtedy stara³ siê wystartowaæ
w tych rajdach, w których jeszcze nie wy-
gra³em.
fot. Wojciech Garbarz
Andrzej Szkuta: - Tegoroczny rajd bêdzie
w pe³ni asfaltowy. W przysz³ym roku pla-
nujemy zorganizowaæ imprezê szutrow¹.
(kos)
Œl¹ski
zamiast
Wis³y
Ju¿ wkrótce Elmot
Rajd Wis³y zmienia nazwê . Jego or-
ganizator Automobilklub Œl¹ski poinfor-
mowa³, ¿e w tym roku impreza bêdzie
rozgrywana pod nazw¹ 51 Miêdzynaro-
dowy Rajd Œl¹ski. Zmieniona bêdzie tak-
¿e baza imprezy - miejsce Wis³y zajmie
Jastrzêbie Zdrój. O przyczyny zmian za-
pytaliœmy Andrzeja Szkutê, dyrektora
rajdu. – Powody s¹ trzy. Po pierwsze,
Wis³a ma tylko jedn¹ drogê przelotow¹,
która podczas zawodów staje siê zakor-
kowana. Od lat s³uchamy narzekañ ze
strony zawodników i kibiców, ¿e w czasie
rajdu dojazd z Ustronia do Wis³y jest bar-
dzo utrudniony. Po drugie, w Wiœle nie ma
odpowiedniej stacji diagnostycznej,
gdzie mo¿na sprawnie przeprowadzaæ
badania kontrolne. Wreszcie, przeno-
sz¹c rajd do Jastrzêbia Zdroju jest szan-
sa, ¿e otrzymamy du¿y zastrzyk finanso-
wy od tamtejszych sponsorów – wyjaœni³
Szkuta.
Rajd Œl¹ski odbêdzie siê w pierwszy
weekend wrzeœnia. Oesy, których ca³ko-
wita d³ugoœæ bêdzie wynosiæ ok. 180
kilometrów, bêd¹ zlokalizowane w oko-
licach Jastrzêbia, Wodzis³awia Œl¹skie-
go i Cieszyna.
Ju¿ niewiele czasu dzieli nas od roz-
poczêcia Rajdowych Samochodowych
Mistrzostw Polski 2003. Tym razem
sezon bêdzie otwiera³ Rajd Elmot (2-3
maja). Trasa tegorocznej imprezy -
tradycyjnie rozgrywanej w Górach So-
wich - bêdzie sk³adaæ siê z 21 oesów o
³¹cznej d³ugoœci 188 kilometrów.
Jedn¹ z atrakcji ma byæ a¿ szeœciokrot-
nie przeje¿d¿any oes w centrum Œwid-
nicy. Rajd rozpocznie siê 2 maja o
godzinie 14.00 na œwidnickim stadio-
nie OSiR’u.
Prawdziwym novum bêdzie przygoto-
wany przez organizatorów multimedial-
ny informator . Prócz mapek oraz harmo-
nogramu imprezy, kibice znajd¹ w nim
p³ytê CD z on-boardami z ubieg³ego roku.
Informator bêdzie jednoczeœnie pe³ni³
funkcjê karnetu uprawniaj¹cego do
wstêpu na wszystkie oesy. Wydawnictwo
bêdzie mo¿na nabyæ w siedzibie Automo-
bilklubu Sudeckiego, w Biurze Obs³ugi
Kibica oraz w wyznaczonych przez orga-
nizatora punktach. Oficjalna strona raj-
du to www.rajdelmot.pl .
(wg)
Czopik w WRC
Tomasz Czopik powoli finalizuje przygotowania do
sezonu. Krakowski kierowca potwierdzi³, ¿e wystartu-
je samochodem WRC. – Bêdzie to model w specyfika-
cji 99 lub 2000, bo na taki nas na razie staæ. W grê
wchodzi albo Subaru Impreza, albo Toyota Corolla. W
tej chwili rozmawiamy z trzema europejskimi firmami
na temat kosztów przygotowania takiego auta do pe³-
nego cyklu mistrzostw Polski. Jak tylko zamkniemy
bud¿et, bêdê móg³ powiedzieæ coœ wiê-
cej - wyjaœni³ WRC aktualny mistrz
Polski gr. N. Wiadomo na pewno,
¿e pilotem Tomka bêdzie nadal
£ukasz Wroñski.
(wg)
List otwarty do
prokuratury
„My, ni¿ej podpisani zawodnicy spor-
tów samochodowych zrzeszeni w auto-
mobilklubach ca³ej Polski stanowczo
protestujemy wobec postawienia w stan
oskar¿enia naszego kolegi Macieja Lu-
biaka” – to fragment listu otwartego
wys³anego przez Jaros³awa Olaka do Pro-
kuratury Rejonowej w Suchej Beskidz-
kiej. W swym liœcie Olak udowadnia, ¿e
oskar¿enie Lubiaka jest bezpodstawne,
bowiem wypadek, w którym zgin¹³ jego
pilot Bart³omiej Sitek, mia³ miejsce na
odcinku specjalnym, gdzie zasady ruchu
drogowego nie obowi¹zuj¹. Prócz wielu
zawodników, kibiców i dzia³aczy, pod li-
stem podpisa³a siê matka Bartka Sitka.
(wg)
(³kch)
fot. G. Krajewski
fot. Piotr Zegarmistrz
Podobnie jak w Czechach i w Polsce
zobaczymy Peugeota Super 1600.
4 WRC
W aucie WRC Czopik startowa³
ju¿ podczas ubieg³orocznego
Rajdu Warszawskiego.
147328144.002.png 147328144.003.png 147328144.004.png
ROZMAITOŒCI
Cytat miesi¹ca:
Teraz mamy ju¿ tylko jeden odcinek do koñca, ale to jest bardzo d³ugi oes...
wieczorem do baru!
(Janusz Kulig na mecie Rajdu Corona Mexico – cytat za oficjalnym biuletynem biura prasowego)
Agapit tydzieñ
wczeœniej
www.mariuszstec.prv.pl ju¿ dzia³a
Czopik przed
mikrofonem
i kamer¹
„Mariusz Stec – jeden z najefektowniej
je¿d¿¹cych kierowców w Polsce” - to zwrot
pochodz¹cy z nowopowsta³ej strony inter-
netowej zawodnika z Urzêdowa. Na home-
page’u Steca znajdziemy biografiê, naj-
œwie¿sze informacje i galeriê zdjêæ tego 23-
letniego kierowcy. Jest te¿ kontakt do no-
wopowsta³ego fanklubu Mariusza. (wg)
W ostatni weekend marca, a nie - jak pier-
wotnie planowano - 5 kwietnia rozegrana
zostanie druga runda Pucharu PZM – VII Rajd
Agapit 2003 (dawniej rajd Moto). – Dziêki
przesuniêciu terminu na 29 marca umo¿li-
wiliœmy start Krzysztofa Ho³owczyca oraz
£ukasza Sztuki, dla których bêdzie to trening
przed Rajdem Nowej Zelandii. Nie ukrywam,
¿e fakt ten mia³ spore znaczenie podczas ne-
gocjacji umowy ze sponsorem tytularnym im-
prezy, firm¹ Agapit – wyjaœni³ Wojciech Fio³-
kowski, dyrektor rajdu.
Mapki oesów – patrz strona 62.
Tomek Czopik udziela porad nie
tylko czytelnikom WRC , ale i wspól-
nie z dziennikarzami Radia Kraków
Ma³opolska prowadzi program mo-
toryzacyjny "60 na godzinê". -
Otrzyma³em propozycjê wspó³pracy
przy programie w radiu. Prowadzê
w³asn¹ radiow¹ szko³ê jazdy, testu-
jemy samochody, mówimy o tym,
co robiæ, aby jeŸdziæ poprawnie i
bezpiecznie. W audycji nie zabrak-
nie tak¿e tematów zwi¹zanych z raj-
dami i sportem motorowym - po-
wiedzia³ nam Czopik. Program emi-
towany jest w ka¿dy pi¹tek o godzi-
nie 14:30 w Radiu Kraków. Krako-
wianin ponownie pojawi siê te¿ w
telewizji. Na antenie Telewizji Kra-
ków (TVP3) Tomek bêdzie wystêpo-
wa³ jako ekspert ds. bezpieczeñ-
stwa w magazynie "Bezpieczna
droga w Ma³opolsce". Program jest
emitowany co drug¹ niedzielê o
15:45.
Na Œl¹sku rusza
OES Super Sprint
Rodem
z USA
12 kwietnia w Czechowicach – Dziedzi-
cach odbêdzie siê OES Super Sprint bêd¹-
cy pierwsz¹ rund¹ rozgrywek o tytu³ mistrza
Œl¹ska. W imprezie bêd¹ mogli wzi¹æ udzia³
zarówno zawodnicy z licencj¹ „K”, jak i „M”,
ale start tych drugich bêdzie siê odbywa³
poza klasyfikacj¹. Organizatorzy przygoto-
wali jeden asfaltowy odcinek specjalny o
d³ugoœci 4,9 kilometra. Bêdzie on dwukrot-
nie przeje¿d¿any. Do zawodów dopuszczo-
ne bêd¹ auta z wa¿n¹ b¹dŸ utracon¹ homo-
logacj¹.
Dodatkowe informacje mo¿na znaleŸæ
pod internetowym adresem www.delcze.re-
publika.pl
(wg)
Nie tylko d¿insy i hamburgery
przyby³y z Ameryki do Polski. Ju¿
wkrótce Stowarzyszenie Sprintu
Samochodowego ma zamiar
przeprowadzaæ – w oparciu o ame-
rykañskie wzorce - wyœcigi równo-
leg³e na dystansie 1 mili (ok. 400
metrów). Stowarzyszenie bêd¹ce
cz³onkiem PZM chce podnieœæ za-
wody do rangi mistrzostw Polski.
Amatorów wysokich mocy, du¿ych
prêdkoœci oraz ziej¹cych ogniem
wydechów odsy³amy na interne-
tow¹ stronê www.sss.org.pl.
(wg)
W zesz³orocznej edycji rajdu zwyciê¿y³a
za³oga Ho³owczyc / Kurzeja.
(wg)
(³kch)
WRC 5
147328144.005.png 147328144.006.png 147328144.007.png
ROZMAITOŒCI
Komornicki i Marton
ukoñczyli rajd
na 6 miejscu.
fot. Marek Bafia
Sztuka zosta³
pilotem
Dariusz Makaruk w Subaru Impreza
wygra³ Puchar Zimy – KJS stanowi¹cy
drug¹ rundê Mistrzostw Okrêgu War-
szawskiego. Impreza zorganizowana
przez Automobilklub Polski zebra³a na
starcie a¿ 91 za³óg rywalizuj¹cych na
dziesiêciu próbach zlokalizowanych na
terenie Warszawy. Makaruk wyprzedzi³
na mecie Rafa³a Szymczaka (Fiat Uno).
Ostatnie miejsce na „pudle” przypad³o
Adamowi Jarczewskiemu w Fiacie 126p.
Atrakcj¹ rajdu by³ £ukasz Sztuka, któ-
ry tym razem wyst¹pi³ w roli pilota Konra-
da Kwiatkowskiego, redaktora naczel-
Fot. Micha³
Zakrzewski
£ukasz Sztuka i Konrad Kwiatkowski
jako zawodnicy z licencjami jechali
poza klasyfikacj¹ Pucharu Zimy.
nego serwisu Autoklub.pl. – Jestem mile
zaskoczony poziomem organizacji impre-
zy. Wszystko by³o dopiête na ostatni gu-
zik, a ja jako pilot musia³em siê naprawdê
mocno napracowaæ – powiedzia³ z uœmie-
chem Sztuka.
(wg)
Italian Baja
Mitsubishi na podium
Zawiedli
najsilniejsi
II SuperOes organizowany przez Auto
Moto Klub Tarnowski goœci³ 30 kierow-
ców, którzy œcigali siê po szybkiej i zró¿-
nicowanej trasie (mokry asfalt, œnieg, lód
i szuter). Ka¿dy z zawodników dwukrot-
nie pokonywa³ 4-kilometrow¹ trasê. Pe-
chowcem okaza³ siê Grzegorz Kardas,
który rozbi³ swoj¹ Honda Civic uderzaj¹c
w betonowy s³up, znajduj¹cy siê obok tra-
sy. Zawiedli kierowcy najmocniejszych
Po sukcesie w Rajdzie Dakar zespó³
Mitsubishi po raz kolejny pokaza³, ¿e w
rajdach terenowych nie ma sobie rów-
nych. Zwyciêzc¹ Rajdu Italian Baja –
pierwszej eliminacji Pucharu Œwiata
FIA w zawodach cross-country - zosta³
Hiroshi Masuoka (Mitsubishi Pajero
Evolution). Drugie i trzecie miejsce
zajêli równie¿ kierowcy spod znaku
trzech diamentów - Stephane Peter-
hansel (Pajero Evolution) oraz Carlos
Sousa (Mitsubishi L200 Strakar).
Œwietnie zaprezentowali siê £ukasz
Komornicki i Rafa³ Marton (Mitsubi-
shi Pajero), którzy zakoñczyli zawody
na szóstej pozycji. Przebieg zawodów
przypomina³ to, co dzia³o siê w tego-
rocznym Dakarze. Od pocz¹tku trwa-
³a zaciêta walka miêdzy Peterhanse-
lem i Masuok¹. Na ostatnim oesie pro-
wadzi³ Francuz, ale tu¿ przed met¹
uszkodzi³ uk³ad kierowniczy i da³ siê wy-
przedziæ rywalowi. - Jestem zdruzgota-
ny. W Rajdzie Dakar by³o to samo. Nie
mogê w to uwierzyæ, ¿e ju¿ drugi raz z
rzêdu mam pecha tak blisko mety rajdu
powiedzia³ Peterhansel.
Po pierwszym dniu zawodnicy Orlen
Teamu zajmowali ósme miejsce. Dziêki
dobrej jeŸdzie awansowali jednak o dwa
oczka. - Nasza taktyka dopuszcza³a atak,
ale jedynie w tych momentach, kiedy
wiedzieliœmy, ¿e nic nam nie grozi. Ba-
³em siê uszkodziæ samochód. Po pechu
w Dakarze nie mogliœmy sobie pozwoliæ
na b³êdy - powiedzia³ Komornicki. Podob-
nie jak w ubieg³ym roku Polaków wspar³a
logistycznie firma RM Filipowicz – dealer
Mitsubishi z Krakowa.
aut, poniewa¿ w klasie powy¿ej 1600ccm
zg³osi³a siê tylko jedna za³oga. W klasach
od N1 do N4 zwyciê¿yli kolejno: Marcin
¯mudzki, Grzegorz Ryndak, Daniel R¹cz-
ka i Piotr MaŸ.
(rm)
Kormoran
za rok
kandydatem
- Czy Rajd Kormoran bêdzie w tym
roku oficjalnym kandydatem do mi-
strzostw œwiata? - to pytanie zada-
liœmy Jackowi Bartosiowi, promuj¹-
cemu ideê organizacji rundy œwia-
towego czempionatu w Polsce.
– Jeszcze nie w tym roku – wyjaœni³
delegat ds. bezpieczeñstwa FIA
Aby tak siê sta³o, organizatorzy
potrzebowaliby dwukrotnie wiêk-
szego bud¿etu od tego, którym
obecnie dysponuj¹. W zwi¹zku z
tym rajd bêdzie oficjalnym kandyda-
tem dopiero w sezonie 2004. Bêdzie
to mo¿liwe dziêki firmie Orlen, która
popar³a nasz¹ ideê. Polski Koncern
Naftowy zadeklarowa³, ¿e w przy-
sz³ym roku zapewni organizatorom
Kormorana niezbêdne do tego celu
finanse – doda³ nasz rozmówca.
Przypomnijmy jednak, ¿e ju¿ w
tym roku olsztyñska eliminacja ma
w du¿ym stopniu ró¿niæ siê od po-
przednich edycji rajdu. Wyd³u¿ona
trasa bêdzie liczyæ ponad 200 kilo-
metrów oesowych, a najd³u¿szy
odcinek specjalny ma mieæ 43 kilo-
metry.
(³kch)
Colin
w cenie
- Jestem pe³en podziwu dla tych ludzi
i tego sprzêtu - powiedzia³ Grzegorz Turnau.
Turnau
w Grand
Cherokee
To, co do niedawna
by³o wielk¹ tajemnic¹,
sta³o siê jawne. Dziêki
brytyjskiemu magazy-
nowi RallyXS poznajemy
najœwie¿sze dane na te-
mat rocznych ga¿y czo-
³owych rajdowców (bez
przychodów z tytu³u
kontraktów reklamo-
wych).
Colin McRae – 4 mln funtów (25,5 mln z³)
Marcus Gronholm – 3,5 mln funtów (22 mln z³)
Richard Burns – 3,4 mln funtów (21,5 mln z³)
Tommi Makinen – 3 mln funtów (19 mln z³)
Petter Solberg – 2 mln funtów (13 mln z³)
Carlos Sainz - 1,25 mln funtów (8 mln z³)
Freddy Loix – 1 mln funtów (6,5 mln z³)
Sebastien Loeb – 900 tys. funtów (5,75 mln z³)
Armin Schwarz – 750 tys. funtów (4,77 mln z³)
Markko Martin – 745 tys. funtów (4,74 mln z³)
Didier Auriol – 620 tys. funtów (4 mln z³)
Gilles Panizzi, Harri Rovanpera
i Toni Gardemeister – 350 tys. funtów (2,2 mln z³)
Francois Duval – 199 tys. funtów (1,2 mln z³)
Juuso Pykalisto - 71 tys. funtów (0,5 mln z³)
Jeep Grand Cherokee, którym Ma-
ciej Majchrzak i Maciej Dominiak star-
towali w tym roku w Rajdzie Dakar by³
g³ówn¹ atrakcj¹ spotkania mi³oœników
off-roadu zorganizowanego w Krako-
wie. W jazdach testowych po werte-
pach wokó³ Krakowa wzi¹³ udzia³ Grze-
gorz Turnau. Ma³o kto wie, ¿e krakow-
ski pieœniarz jest zapalonym fanem
samochodów i rajdów terenowych. Po
imprezie podzieli³ siê z nami wra¿enia-
mi - W terenie cz³owiek jest zdany na
siebie, maszynê i pomoc przyjació³.
Muszê przyznaæ, ze po raz pierwszy je-
cha³em autem, które ma za sob¹ przy-
godê w Rajdzie Dakar. Nawet w œrodku
by³o jeszcze trochê piachu z Sahary.
(³kch)
Sumy wydaj¹ siê osza-
³amiaj¹ce, ale okazuje siê
nawet zarobki Colina
McRae wypadaj¹ marnie
na tle apana¿y innych
gwiazd sportu. Michael
Schumacher zarabia, ba-
gatela, 30 mln funtów.
(wg)
(wg)
6 WRC
147328144.008.png 147328144.009.png 147328144.010.png 147328144.011.png 147328144.012.png 147328144.013.png 147328144.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin