12_wrzesień_2002.pdf

(10406 KB) Pobierz
147321898 UNPDF
WRC 1
147321898.006.png
SPIS TREŒCI
Szara
strefa
Rozmaitoœci
Samochody
4
Z kraju...
Istnieje realna szansa, aby ju¿ za trzy
lata dotychczasowy Rajd Kormoran sta³
siê pe³noprawn¹ eliminacj¹ Rajdowych
Samochodowych Mistrzostw Œwiata!!!
41 A-grupowe
Cinquecento
Cinquecento Paw³a Bielaka,
to ju¿ nie N-ka, ale jeszcze nie
stuprocentowa A-grupa.
44 Renault Clio Sport
Renault Clio Maæka Lubiaka, choæ
N-grupowe, w wielu elementach
przypomina samochód typu Kit-Car.
W jednym z artyku³ów 11 numeru WRC pisali-
œmy, ¿e rajd dla za³óg zaczyna siê na kilka dni
przed startem pierwszego oesu. To prawda, nie-
stety tylko oficjalna. W rzeczywistoœci, dla sporej
czêœci zawodników startuj¹cych w RSMP rajd
zaczyna siê du¿o wczeœniej. O co chodzi? Mó-
wi¹c krótko, o nielegalne zapoznanie siê z tras¹,
dokonywane w ekstremalnych przypadkach po
kilkanaœcie, kilkadziesi¹t razy.
W opinii organizatorów rajdów, najwiêkszym pro-
blemem z tym zwi¹zanym nie jest fakt, ¿e ³amie siê
oficjalne przepisy i zasadê równoœci szans. Naj-
gorsze jest to, ¿e ludnoœæ mieszkaj¹ca przy tra-
sach oesów przez okres 2-3 tygodni jest dos³ow-
nie terroryzowana. Nie tyle zwiêkszonym ruchem
aut, co trosk¹ o swoje zdrowie i ¿ycie. - Panie, tu
strach wyjœæ na ulicê, albo jechaæ samochodem
w drug¹ stronê. Je¿d¿¹ jak wariaci - powiedzia³
mi jeszcze przed Rajdem Wis³y jeden z mieszkañ-
ców Kamesznicy (miejscowoœci przy trasie rajdu).
Nie trudno siê domyœliæ, czy w kolejnym roku on i
jego s¹siedzi bêd¹ przychylni organizacji rajdu w
ich okolicy. Czêsto to ich negatywne opinie s¹ jed-
nym z powa¿niejszych problemów organizatorów
imprez przy ustalaniu tras kolejnych rajdów.
Jeden z zawodników na pytanie, po co to
wszystko, odpowiedzia³ (koniecznie anonimowo)
jak¿e sensownie: - To „szare zapoznanie” kosz-
tuje mnie i czas i pieni¹dze, ale gdy wiem, ¿e X
i Y ju¿ od kilku dni je¿d¿¹ tam i z powrotem, ja
te¿ muszê. Inaczej na „dzieñ dobry” jestem pó³
sekundy na kilometrze do ty³u. Zapewne podob-
nie mówi¹ X i Y. Ko³o siê zamyka.
Co z tym fantem zrobiæ? Mówi¹c szczerze nie
wiem. Na pewno nie powinien byæ to temat tabu,
o którym ka¿dy wie, ale o którym nie wypada g³o-
œno mówiæ.
6
...i ze œwiata
W przysz³ym sezonie reklamy Marlboro
pojawi¹ siê na maskach rajdowych
Peugeotów.
Imprezy
Technika rajdowa
8 Rajd Wis³y
Jubileuszowy, 50 Rajd Wis³y nie
dostarczy³ kibicom wielu emocji. W tej
sytuacji „wydarzeniem” sta³ siê debiut
Micha³ Bêbenka i Damiana Gielaty za
kierownicami Corolli WRC.
18 Rajd Niemiec
Nieoczekiwanym, ale w pe³ni zas³u¿onym
zwyciêzc¹ nowej eliminacji mistrzostw
œwiata zosta³ Sebastian Loeb.
24 Rajd Œnie¿ki
Bazaltowa kostka i liczne nawroty – oto
co kibice kochaj¹ najbardziej. Kierowcy
niekoniecznie. Kolejna eliminacja
Pucharu PZM zapisa³a siê w pamiêci
ciekawym odcinkiem rozgrywanym w
dawnej jednostce wojskowej.
28 Rajd Elpa
Polscy kibice zastanawiali siê, jak po raz
kolejny wypadnie konfrontacja Renato
Travagli z naszymi czo³owymi
ajdowcami. Niestety na greckich
oesach, w³oski wirtuoz asfaltów nie mia³
sobie równych.
30 Wyœcig górski
w Roœciszowie
Fatalnym w skutkach wydarzeniem
kolejnej eliminacji mistrzostw Polski
w wyœcigach górskich by³ wypadek
Alfy Romeo Miros³awa Giziñskiego.
47 Monta¿ fotela
rajdowego
W Fiacie Seicento monta¿ jest bardzo
prosty i mo¿e byæ wykonany samodziel-
nie. Sprawa nieco siê komplikuje, gdy
podobn¹ czynnoœæ chcemy wykonaæ
posiadaj¹c Opla Astrê.
48 Klatka klatce nie równa
Przepisy nie stawiaj¹ klatkom bezpie-
czeñstwa zbyt wysokich wymagañ. Nic
dziwnego, ¿e w samochodach
rajdowych montowane s¹ zwykle
konstrukcje bardziej rozbudowane, ni¿
wymagane regulaminem. Zobaczmy jak
wygl¹daj¹ one w popularnych Fiacie
Seicento i Oplu Astra.
51 Moda na hamowanie
Maszyneria sta³a nieruchomo. Zimne
stalowe rolki po³yskiwa³y z³owrogo, a
umieszczony na œcianie licznik ³ypa³
czerwonymi zerami w moj¹ stronê.
Poma³u wjecha³em.
Grzegorz Krajewski
Varia
Redakcja
Aleja Korfantego 79, 40-161 Katowice
tel./fax (032) 259-24-43
Internet: www .w r c .ne t.p l
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski
e-mail: kr a je w ski@wr c .ne t.p l
Zespó³
Wojciech Garbarz, Renata Niezbecka,
£ukasz Kañski-Chmielewski, Tomasz Króliczek,
Micha³ Niezbecki, Marcin Kosiñski
Biuro Reklamy
tel. (032) 258-73-55
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www .a s.ne t.p l
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Zdjêcie ok³adka nr 11: Ryszard Orzechowski
Zdjêcie ok³adka nr 12: Grzegorz Krajewski
53 Gie³da sprzêtu
rajdowego
Dziœ 18 og³oszeñ.
54 ZapowiedŸ Rajdu
Karkonoskiego
Harmonogram, mapki tras, zdjêcia
najciekawszych zakrêtów.
60 Strefa serwisowa
Rajd to nie tylko kierowcy i piloci. To
tak¿e po ogromny zastêp ludzi
pracuj¹cych zwykle na s³awê tych
pierwszych.
62 Strefa zgniotu
Wed³ug Wojtka Walczuka atrakcyjnoœæ
rajdów i poziom zwi¹zanych z nimi
emocji niekoniecznie musi zale¿eæ od
klasy œcigaj¹cych siê samochodów.
Œwiat rajdów
34 Wywiad:
Micha³ So³owow
„Nie osi¹gn¹³em jeszcze wyniku, który
dawa³by podstawy do zmiany auta. Na
WRC muszê najpierw zas³u¿yæ.”
36 Wywiad:
Grzegorz Grzyb
„Rywalizacja w Pucharze jest na tyle
zaciêta, ¿e nie odnoszê wra¿enia
jakobym sta³ w miejscu.”
39 Doskocz odpowiada
„Która z cech jest najbardziej potrzebna
do szybkiej jazdy po oesach: odwaga,
koordynacja ruchowa z refleksem, czy
mo¿e inteligencja?” – na to i inne
pytania odpowiada ekspert WRC.
UWAGA !!!
Kolejny numer WRC uka¿e siê
w kioskach za 3 tygodnie,
w pi¹tek, 4 paŸdziernika
po Rajdzie Karkonoskim.
WRC 3
147321898.007.png 147321898.008.png
ROZMAITOŒCI: Z kraju
Eliminacja
mistrzostw
œwiata
w Polsce?
fot. Andrzej Borowczyk
Czy wp³ywy Jacka Bartosia w FIA
pomog¹ w przyznaniu Polsce
prawa organizacji rundy mi-
strzostw œwiata?
Jeszcze nie tak dawno w wypo-
wiedzi dla naszego magazynu dele-
gat FIA ds. bezpieczeñstwa Jacek
Bartoœ stwierdzi³, ¿e Polska nie jest
kandydatem do organizacji rundy
RSMŒ. Okazuje siê jednak, ¿e spra-
wy zmieniaj¹ siê jak w kalejdoskopie,
bowiem od niedawna w³aœnie Bartoœ
jest mocno zaanga¿owany w organi-
zacjê œwiatowego rajdu w³aœnie nad
Wis³¹, a mówi¹c œciœlej - na Mazu-
rach. Wed³ug Bartosia istnieje real-
na szansa, aby ju¿ za trzy lata dotych-
czasowy Rajd Kormoran sta³ siê pe³-
noprawn¹ eliminacj¹ œwiatowego
czempionatu!!! - W chwili obecnej
FIA powa¿nie myœli o organizacji
rajdu we wschodniej czêœci Euro-
py. Mia³by to byæ rajd szutrowy. Ze
swojej strony przedstawi³em pro-
jekt organizacji takiej imprezy na
Warmii i Mazurach. Uwa¿am, ¿e ten
region jest doskona³ym miejscem
do przywitania najlepszych kierow-
ców œwiata. Poza wrêcz wymarzo-
nymi trasami, posiada znakomit¹
lokalizacjê (bliskoœæ morza) oraz
równie dobr¹ bazê hotelow¹. Po-
nadto w pobliskim Szczytnie znaj-
duje siê lotnisko, które jest w sta-
nie obs³ugiwaæ loty czarterowe.
Chcemy zatem, aby delegaci FIA
ju¿ w przysz³ym roku przyjechali do
Polski i zobaczyli nasze mo¿liwo-
œci. W sezonie 2004 planujemy,
aby rajd by³ oficjalnym kandydatem
do kalendarza mistrzostw. Je¿eli
wszystko pójdzie po naszej myœli
w 2005 r. zobaczymy na Mazurach
Burnsa, Makinena i resztê zawod-
ników ze œwiatowej czo³ówki - po-
wiedzia³ Bartoœ.
Zawody modeli RC rozgrywa-
ne s¹ na miniaturowej wersji
toruñskiego toru rallycrosso-
wego.
II eliminacja Mistrzostw Polski
Rallycross Modeli RC
(wg)
W sobotê 28 wrzeœnia przy torze
rallycrossowym Toruñskiego Klubu
Motorowego odbêdzie siê II elimi-
nacja Mistrzostw Polski Rallycross
Modeli RC (zdalnie sterowanych). W
zawodach mog¹ braæ udzia³ wszy-
scy zainteresowani, nawet ci nie po-
siadaj¹cy w³asnych "rajdówek". Or-
ganizator wypo¿ycza bowiem mode-
le na czas startów. Ciekawostk¹
jest, ¿e s¹ one podzielone na kla-
sy: WRC, Super 1600, N i NS.
Mistrzostwa Polski sk³adaj¹ siê z
trzech eliminacji, podczas których
zawodnicy zbieraj¹ punkty do klasy-
fikacji generalnej. Sumuj¹c punkty
poszczególnych zawodników, doda-
jemy do siebie tylko dwa najlepsze
wyniki eliminacyjne. Tym samym
osoby, które nie wziê³y udzia³u
w I eliminacji, a chc¹ wygraæ g³ów-
n¹ nagrodê, mog¹ jeszcze wystar-
towaæ jako pe³noprawni zawodnicy.
Osoba, która uzyska najwiêksz¹
liczbê punktów, na zakoñczenie cy-
klu zawodów wygrywa profesjonal-
ny, zdalnie sterowany rajdowy mo-
del w skali 1:10, o wartoœci ok. 750
z³. Najlepsza trójka zawodników
dodatkowo otrzyma prenumeratê
naszego magazynu.
Rajd Ba³tyku
zaprasza
(wg)
Chcemy WRC
W dniach 20-21 wrzeœnia odbê-
dzie siê I Rajd Ba³tyku, bêd¹cy dzie-
wi¹t¹ eliminacj¹ Pucharu PZM. Im-
preza organizowana przez Automo-
bilklub Orski, zostanie rozegrana w
malowniczych rejonach Szwajcarii
Kaszubskiej. Organizatorzy pod wo-
dz¹ znanego z tras rajdowych Le-
s³awa Orskiego wytyczyli 9 odcin-
ków specjalnych o ³¹cznej d³ugoœci
66.75 km. Prawdziwe œciganie za-
planowane na sobotê 21 wrzeœnia,
poprzedzone bêdzie widowiskowym
prologiem rozegranym w centrum
Sopotu, na terenach s¹siaduj¹cych
z Oper¹ Leœn¹. - Decyduj¹c siê na
organizacjê Rajdu Ba³tyku pragnê-
liœmy, aby rajdowa mapa Polski nie
zamyka³a siê wy³¹cznie na po³u-
dniu kraju. Wszystkich zaintereso-
wanych startem w tej imprezie
zapewniam, ¿e trasy wokó³ Sie-
rakowic s¹ równie techniczne i
wymagaj¹ce jak te na Dolnym
Œl¹sku czy w Beskidach - powie-
dzia³ Orski.
Internet: http://infoserve.pl/
~zuras/rajd_baltyku
Wyniki przeprowadzonej sondy
sms mówi¹ same za siebie. W
ogromnej wiêkszoœci rajdowi kibice
opowiedzieli siê przeciwko wprowa-
dzeniu zakazu startów aut WRC w
mistrzostwach Polski.
(wg)
SONDA
Program I Rajdu Ba³tyku (21 wrzeœnia - sobota)
OS 1 Leœniczówka Mirachowo - Kamienica Królewska
OS 2 Wygoda - Chmielno
OS 3 Miechucino - Mirachowo
Serwis B
OS 4 Leœniczówka Mirachowo - Kamienica Królewska
OS 5 Wygoda - Chmielno
OS 6 Miechucino - Mirachowo
Serwis C
OS 7 Leœniczówka Mirachowo - Kamienica Królewska
OS 8 Wygoda - Chmielno
OS 9 Miechucino - Mirachowo
9.10 km
8.10 km
5.05 km
8.56
9.34
10.02
11.12
11.45
12.23
12.51
14.01
14.34
15.12
15.40
Czy w Pol
oolsce po
sce powinno b
winno byæ wiêcej r
yæ wiêcej rajd
ów "szutrowy
wwych", k
h", koszt
osztem
eem
i iloœci r
oœci rajd
ajdów "asfal
ów "asfaltowy
w wych"? Wyœlij sms pod numer 7
h"? Wyœlij sms pod numer 7160 o t
60 o treœci:
eœci:
TAK lub NIE
9.10 km
8.10 km
5.05 km
Prezentacja wyników w kolejnym numerze WRC.
Koszt sms: 1z³ + VAT. Smy-y mo¿na wysy³aæ do 29 wrzeœnia w³¹cznie.
Wœród osób bior¹cych udzia³ w g³osowaniu wylosujemy roczn¹ prenumeratê
WRC. W poprzedniej edycji zwyciê¿y³ Pan Robert Marczak z Warszawy
9.10 km
8.10 km
5.05 km
4 WRC
Czy w P
ool
sce po
winno b
yæ wiêcej r
ajd
ów "szut
ajdów "szut
wwy
h", k
oszt
i il
ów "asfal
w wy
h"? Wyœlij sms pod numer 7
60 o t
il
oœci r
oœci r
ajd
ajd
ów "asfal
h"? Wyœlij sms pod numer 7
60 o t
eœci:
eœci:
147321898.009.png 147321898.001.png
ROZMAITOŒCI: Z kraju
Wejœcie do Unii szans¹
dla polskich rajdów
mencie, gdy staniemy siê cz³onka-
mi Unii Europejskiej. Wówczas ka¿-
dy zawodnik, czy to z Belgii, czy z
Francji, niemal "z urzêdu" bêdzie
móg³ braæ udzia³ w Rajdowych Sa-
mochodowych Mistrzostwach Pol-
ski. Co wa¿niejsze, bêdzie móg³
zdobywaæ w nich tytu³y mistrzow-
skie. Jestem przekonany, ¿e wraz
z "wejœciem do Europy" uproszcze-
niu ulegnie tak¿e wiele procedur,
co na pewno u³atwi pozyskiwanie
zagranicznych zawodników do
uœwietniania imprez rozgrywanych
w Polsce - powiedzia³ Krawczyk.
(wg)
Koniec roku,
koniec
umowy!
Podpisana w 2000 r. umo-
wa Polskiego Zwi¹zku Motoro-
wego z Telewizj¹ Polsk¹ S.A.,
dotycz¹ca relacji z eliminacji
mistrzostw Polski, wzbudza w
rajdowym œrodowisku wiele
emocji i kontrowersji. Zapew-
ne przys³owiowych skarg i za-
¿aleñ by³oby mniej, gdyby TVP
nie traktowa³a rajdów po ma-
coszemu i relacje z imprez po-
kazywane by³yby w godzinach
innych ni¿ nocne. Byæ mo¿e
jednak rajdowi kibice bêd¹
mieli wiêcej powodów do za-
dowolenia ju¿ w niedalekiej
przysz³oœci, bowiem wraz
z koñcem tego roku wspo-
mniana umowa wygasa. Nie-
stety nie wiadomo jeszcze co
pojawi siê w jej miejsce. Szan-
s¹ by³oby wejœcie stacji ko-
mercyjnych, choæ nie wiado-
mo czy bêd¹ one zaintereso-
TVP zapowiada wiêcej sportu na
swojej antenie. Czy rajdy siê "za-
³api¹"?
Polacy na mecie Master Rally
wane inwestycj¹ w relacje
z rajdów. - Obecnie na ante-
nie naszej telewizji pokazuje-
my relacje z mistrzostw œwia-
ta. Niestety, w najbli¿szej
przysz³oœci nie mamy zamia-
ru kupowaæ licencji na RSMP.
Z biznesowego punktu wi-
dzenia, jest to po prostu nie-
op³acalne - powiedzia³ nam
Adam Stefanik, dyrektor pro-
gramowy TV4.
(wg)
fot. Rafa³ Jemielita
Komornicki zebra³ œwietne noty, a organizatorzy wymienili go
wœród najlepiej je¿d¿¹cych "nowych nazwisk". Na mecie w
Noworosyjsku Polakom pogratulowa³ sam zwyciêzca rajdu
Schlesser!
Nowy zespó³ na polskich oesach
Rajd Master Rally - kolejn¹ run-
dê Pucharu Œwiata w crosscoun-
try, pod wzglêdem trudnoœci uzna-
wan¹ za porównywaln¹ z "Pary¿-
Dakar", wygra³ Jean Louis Schles-
ser. Francuz o ponad godzinê wy-
przedzi³ rosyjsk¹ za³ogê Khrol-Ma-
rzaliouk. W rajdzie wystartowa³a
równie¿ za³oga "Orlen Team". W
Mitsubishi Pajero œciga³ siê £ukasz
Komornicki i Rafa³ Marton. Przy
ostrej konkurencji zespo³ów fa-
brycznych (w rajdzie wystartowa-
³o kilkunastu kierowców z czo³ów-
ki cross-country) Polacy ukoñczy-
li rajd na wysokim 15. miejscu w
klasyfikacji generalnej i czwartym
w klasie T2 diesel. Gdyby nie licz-
ne techniczne k³opoty, mog³oby
byæ jeszcze lepiej.
(rj)
Czy za³ogi wspierane przez Kulig Promotion zobaczymy
w kolejnych rajdach?
WRC docenione
WWRC (8
C (87,3%)
7,3%)
Podczas 50 Rajdu Wis³y mieli-
œmy okazjê ogl¹daæ cztery za³ogi,
nad którymi patronat objê³a firma
Kulig Promotion, przy wsparciu
Stajni Rajdowej G4. W Corollach
WRC ogl¹daliœmy Micha³a Bêben-
ka i Damiana Gielatê. W N-grupo-
wym Lancerze wystartowa³ Ma-
riusz WoŸniczko, a za sterami
przednionapêdowego Megane tra-
dycyjnie ju¿ jecha³ Marcin Opa³ka.
Pomys³odawc¹ ca³ego przedsiê-
wziêcia jest Janusz Kulig, który od
wielu lat sprawuje mecenat nad
braæmi Bêbenkami. Oto jak ca³¹
sprawê skomentowa³ mistrz Pol-
ski. - Bardzo siê cieszê, ¿e Micha³
wreszcie wsiad³ do samochodu
WRC. To jeden z najlepszych kie-
rowców m³odego pokolenia, któ-
ry do jazdy prócz r¹k, u¿ywa rów-
nie¿ g³owy. Cieszê siê równie¿,
¿e do projektu w³¹czyli siê inni
zawodnicy, co czyni ca³y zespó³
jeszcze bardziej prê¿nym. Nie
ukrywam, ¿e czasy s¹ ciê¿kie,
ale jak widaæ w Polsce jest jesz-
cze kilka osób, które zamiast bia-
dolenia potrafi¹ zakasaæ rêkawy
i znaleŸæ œrodki potrzebne do
stworzenia profesjonalnego ze-
spo³u rajdowego.
uut ospor
ospor t (3,3%)
t (3,3%)
inne (3,5%)
Oes (5,9%)
"Które czasopismo jest Twoim zdaniem najlepsze?" - takie pytanie pojawi-
³o siê w sondzie rajdowego serwisu www.rajdy.hoga.pl. Ku ogromnej radoœci
naszej redakcji, Magazyn Rajdowy WRC okaza³ siê zdecydowanym zwyciêz-
c¹, pokonuj¹c tak uznane marki, jak Oes i Autosport. W sondzie wziê³o udzia³
równo 1000 kibiców-internautów.
(wg)
WRC 5
Planowana od kilku lat organiza-
cja tzw. mistrzostw Polski Open, po-
zwalaj¹cych na zdobywanie tytu³ów
mistrzowskich zawodnikom z zagra-
nicy, wed³ug przewodnicz¹cego Ko-
misji Rajdowej PZM, Ryszarda Kraw-
czyka najprawdopodobniej nie doj-
dzie do skutku. - Stworzenie mi-
strzostw miêdzynarodowych, które
pozwala³yby na zdobycie tytu³u mi-
strza Polski kierowcom spoza na-
szego kraju wprowadzi³oby nie lada
zamêt w œrodowisku rajdowym. Z
drugiej strony jestem przekonany,
¿e problem rozwi¹¿e siê sam w mo-
WWR
WR
C (8
u ut
A ut
ospor
ospor
t (3,3%)
147321898.002.png 147321898.003.png 147321898.004.png
ROZMAITOŒCI: Ze œwiata
Transmisje „live”
z rajdów ju¿
w przysz³ym
roku
David Richards, szef firmy ISC -
w³aœciciela praw do transmisji tele-
wizyjnych z Rajdowych Samochodo-
wych Mistrzostw Œwiata - pragnie w
przysz³ym sezonie przeprowadziæ
relacje na ¿ywo z szeœciu rund œwia-
towego czempionatu. Wed³ug Ri-
chardsa relacje "live" s¹ niezbêdne
dla rozwoju rajdów. W celu uatrak-
cyjnienia przekazów telewizyjnych
trwaj¹ obecnie prace nad wprowa-
Planowane na przysz³y sezon relacje
"live" z RSMŒ na pewno przyczyni¹ siê
do promocji rajdów.
Za kierownic¹ w³aœnie takiego samochodu zobaczy-
my w San Remo Renato Travaglie.
dzeniem do samochodów dodat-
kowych kamer. Relacje najpraw-
dopodobniej zagoszcz¹ na ekra-
nach telewizorów w drugiej czêœci
sezonu 2003.
Travaglia w oœce
(wg)
W³och Renato Travaglia, zwyciêz-
ca Rajdu Elpa, wystartuje w zbli¿a-
j¹cym siê Rajdzie San Remo za kie-
rownic¹ Peugeota 206 S1600. As-
faltowy ekspert, który w zesz³ym
roku zaj¹³ we w³oskim klasyku zna-
komite pi¹te miejsce, zdecydowa³
siê na start autem przednio-napêdo-
wym, poniewa¿ jest wielce prawdo-
podobne, ¿e w³aœnie rajdówki typu
Super 1600 bêd¹ w sezonie 2003
rywalizowa³y o mistrzostwo W³och.
- Rajd San Remo potraktujemy
jako wielki test przed sezonem
2003 - powiedzia³a rzeczniczka
Peugeot Italy. Dodajmy, ¿e g³ówny
konkurent Janusza Kuliga w walce
o mistrzostwo Europy ma ju¿ za
sob¹ starty "oœk¹". Wczeœniej 37-
letni W³och mia³ okazjê jeŸdziæ Re-
nault Clio. Jak twierdzi zespó³ Peu-
geot Italy, przesiadka z auta WRC
do Super1600 podczas Rajdu San
Remo nie ma nic wspólnego z ry-
walizacj¹ w tegorocznym czempio-
nacie starego kontynentu. (wg)
Przysz³oroczny
kalendarz
Marlboro
wybiera
Peugeota
Wed³ug najnowszych danych
przysz³oroczny kalendarz mi-
strzostw œwiata ulegnie zmianom
w porównaniu z sezonem bie¿¹-
cym. Wyznaczaj¹c nowe terminy
œwiatowa rada FIA mia³a na
wzglêdzie aspekty zwi¹zane z lo-
gistyk¹. Dlatego te¿ prowizo-
ryczny terminarz zak³ada przepro-
wadzenie wszystkich pozaeuro-
pejskich rund RSMΠw pierwszej
czêœci sezonu. Wyj¹tkiem jest
tutaj Rajd Australii, który tradycyj-
nie rozgrywany póŸn¹ jesieni¹,
odbêdzie siê ju¿ na pocz¹tku
wrzeœnia. Niepewna przysz³oœæ
rysuje siê wokó³ nale¿¹cego od
dwóch lat do œwiatowej elity Raj-
du Cypru, który byæ mo¿e zosta-
nie usuniêty z kalendarza na
rzecz Rajdu Turcji.
Mitsubishi Motors og³osi³o, ¿e wspó³-
praca zespo³u rajdowego Marlboro
Mitsubishi Ralliart z ich strategicznym
sponsorem, firm¹ Marlboro, trwaæ bê-
dzie jedynie do koñca bie¿¹cego se-
zonu. Decyzja zosta³a podjêta za po-
rozumieniem obydwu stron. Marlboro
by³o g³ównym sponsorem zespo³u
spod znaku trzech diamentów od po-
cz¹tku 1999 roku.
Wkrótce okaza³o siê, ¿e papieroso-
wa marka nie zniknie z rajdów, a poja-
wi siê w zamian na maskach fabrycz-
nych Peugeotów. Kontrakt z francu-
skim koncernem Marlboro podpisa³o
a¿ na cztery lata. Jako ciekawostkê
mo¿na dodaæ, ¿e kierowca Peugeota
Richard Burns zosta³ zobligowany do
zakoñczenia kontraktu reklamowego z
Nicorette, producentem œrodków
wspomagaj¹cych walkê z na³ogiem pa-
lenia.
Czy Sainz obawia siê o swoj¹
posadê w Fordzie w przy-
sz³ym roku?
(wg)
Prowizoryczny kalendarz
mistrzostw œwiata na se-
zon 2003
M. Piêtak
Napisu "Marlboro" nie zobaczy-
my w przysz³ym sezonie na
autach Mitsubishi.
Rajd Monte Carlo
Rajd Szwecji
Rajd Safari:
Rajd Nowej Zelandii
Rajd Argentyny
Rajd Akropolu
Rajd Cypru/Turcji
Rajd Niemiec
Rajd Finlandii
Rajd Australii
Rajd San Remo
Rajd Korsyki
Rajd Katalonii
Rajd Wlk. Brytanii
24-26. 01
7-9. 02
2.03
11-13.04
9-11.05
6-8.06
20-22.06
25-27.07
8-10.08
5-7.09
3-5.10
17-19.10
24-26.10
7-9.11
Sainz: Mniej pieniêdzy?
- nie ma problemu
Przemyœla³em sprawê i pogo-
dzi³em siê z myœl¹ o obni¿e-
niu zarobków - stwierdzi³ hisz-
pañski kierowca. Byæ mo¿e de-
klaracja Sainza ma zwi¹zek z
wypowiedzi¹ europejskiego
szefa dzia³u sportu Forda, Mar-
tina Whitakera, o braku mo¿li-
woœci finansowania a¿ czterech
kierowców w przysz³ym sezo-
nie.
(gk)
6 WRC
W zwi¹zku z zapowiadanymi
ciêciami w bud¿ecie zespo³u
Forda Carlos Sainz - którego
kontrakt z Fordem wygasa w
tym roku - powiedzia³, ¿e jest
przygotowany na obni¿enie
swoich poborów w przysz³ym
sezonie. - Widzimy, co siê
dzieje. Kryzys mocno dotkn¹³
pi³kê no¿n¹ i nie mo¿e pozo-
staæ bez wp³ywu na rajdy.
147321898.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin