PROGRAM ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH
W GIMNAZJUM PUBLICZNYM NR2
IM. JANUSZA KUSOCIŃSKIEGOW CZECHOWICACH-DZIEDZICACH
HISTORIA UBIORU
AUTORMARIOLA PALUSZEK
SPIS TREŚCI
1. Założenia programu i sposoby jego realizacji…………………………………….2
2. Cele edukacyjne kształcenia i wychowania……………………………………….3
3. Ogólne zagadnienia przewidziane w programie………………………………….4
4. Przewidziane osiągnięcia uczniów…………………………………………………5
5. Procedury osiągania celów………………………………………………………….5
6. Metody oceniania osiągnięć uczniów………………………………………………6
7. Ogólne wymagania na poszczególne oceny……………………………………...8
1. Założenia programu i sposoby jego realizacji
Program zajęć artystycznych w gimnazjum „Historia ubioru” jest przygotowany zgodnie z celami i treściami kształcenia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr4 poz. 17 zał. 4). Podstawa programowa zakłada realizację obowiązkowych zajęć artystycznych w gimnazjum.
Niniejszy program jest propozycją tematycznych zajęć artystycznych z zakresu historii ubioru przewidzianych na 30 godzin dydaktycznych. Propozycja tych zajęć artystycznych jest oparta na wcześniej zdobytej wiedzy teoretycznej uczniów dotyczącej wiedzy o sztuce i historii sztuki.
Głównym założeniem programu jest praktyczna realizacja różnorodnych zadań przybliżających uczniom zagadnienia dotyczące historii ubioru, przede wszystkim w formie ćwiczeń rysunkowych na płaszczyźnie, projektowania i konstrukcji odzieży oraz działań w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej.
Zgodnie z zaleceniami podstawy programowej, realizacja tego programu przewiduje wykorzystanie w ćwiczeniach mediów: fotografii i technologii informacyjno – komunikacyjnej. Poszczególne zadania są opatrzone wprowadzającymi lub uzupełniającymi wiadomościami z teorii i historii ubioru. Ilość poszczególnych ćwiczeń jest dostosowana do możliwości uczniów. Część ćwiczeń uczniowie mogą realizować jako zadania domowe, zwłaszcza, gdy potrzebne do ich realizacji będzie korzystanie z programów komputerowych i internetu. Niektóre zagadnienia można realizować we współpracy z nauczycielami języka polskiego, historii i informatyki.
Realizacja cyklu zajęć artystycznych „Historia ubioru” powinna być zakończona złożeniem katalogu mody „Ubiór poprzez wieki”, wystawą prac plastycznych uczestników zajęć oraz pokazem mody.
Podczas realizacji tego programu uczniowie korzystać będą z:
- Podręczników do plastyki w gimnazjum „Plastyka” wydawnictwa „Operon”,
- Albumów z reprodukcjami „Wielkich mistrzów”,
- „Historii mody” Francis Boucher,
- „Historii ubiorów” Marii Gutkowskiej-Rychlewskiej,
- „Rysunku postaci w projektowaniu mody”
- „Leksykonu – moda”,
- Katalogów odzieży,
- Filmów ze słynnych galerii i pokazów mody.
2. Cele edukacyjne kształcenia i wychowania
Cele edukacyjne programu zostały określone i sformułowane zgodnie z założeniami podstawy programowej z plastyki na trzecim etapie edukacyjnym.
Cele edukacyjne kształcenia:
- Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki,
- Tworzenie wypowiedzi – ekspresja poprzez sztukę,
- Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.
Cele edukacyjne wychowania:
- Budzenie i rozwijanie potrzeby czynnego uczestnictwa w kulturze poprzez kontakt z dziełami w najbliższym otoczeniu oraz wizyty w muzeach, galeriach i innych ośrodkach życia kulturalnego,
- Rozwijanie świadomości roli sztuki w życiu człowieka,
- Rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności, własnych możliwości twórczych,
- Kształtowanie świadomości dziedzictwa tradycji i kultury narodowej oraz dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej,
- Dostrzeganie miejsca tradycji we współczesnej kulturze,
- Kształtowanie tolerancji wobec odmienności innych kręgów kulturowych.
Treści nauczania
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.
Uczeń:
- Uczestniczy w percepcji dzieł sztuki poprzez wyszukiwanie w Internecie informacji o sztuce, zwiedzanie wirtualnych galerii sztuki i muzeów na świecie.
- Ma świadomość różnorodności sztuki i jej związków z nowoczesnymi technologiami.
- Potrafi formułować opinie, porównywać i wartościować szeroko rozumianą sztukę a także działalność plastyczną rówieśników i własną.
- Zna zasady prawa autorskiego dotyczące ochrony własności intelektualnej.
Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę
Uczeń;
- Poszukuje różnorodnych możliwości ekspresji we własnych działaniach artystycznych.
- Wykazuje się umiejętnością twórczego myślenia, kreatywnością, realizuje oryginalne projekty.
- Tworzy różnorodne prace plastyczne wykorzystując różnorodne technologie, np. fotografię, graficzne programy komputerowe.
- Realizuje i przedstawia własne projekty artystyczne za pomocą różnych nośników, np. prezentacji multimedialnych, fotografii.
- Wykazuje się wiedzą na temat szeroko rozumianej sztuki oraz otaczającej współczesnego człowieka rzeczywistości wizualnej.
Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki
- Rozróżnia style w sztuce i ubiorze oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym.
- Rozpoznaje najważniejsze dzieła sztuki kultury europejskiej i polskiej.
- Dostrzega i analizuje różne konteksty dzieł kultury.
- Wykazuje się umiejętnością analizy dzieła sztuki, dostrzega poszczególne elementy dzieła, porównuje, znajduje wzajemne związki i podsumowuje zebrane informacje.
- Zna podstawowe pojęcia związane ze sztuką i modą.
- Wyszukuje potrzebna informacje zawarte w tekstach kultury.
3. Ogólne zagadnienia przewidziane w programie
- Rola odzieży i jej funkcje.
- Ewolucja wytwarzania odzieży.
- Moda i jej wpływ na zmianę wyglądu odzieży.
- Proporcje figury ludzkiej.
- Rysunek modelowy.
- Wygląd i funkcje odzieży w poszczególnych epokach.
- Rysunki projektowe na zadany temat.
- Przygotowanie wystawy prac uczestników zajęć artystycznych „Historia ubioru”.
4. Przewidziane osiągnięcia uczniów
Wiadomości i umiejętności
- Potrafi określić czas trwania najważniejszych epok, stylów w ubiorze i sztuce.
- Wymienia, rozpoznaje i opisuje najbardziej reprezentatywne dzieła poszczególnych epok, stylów.
- Potrafi wskazać wzajemne inspiracje następujących po sobie epok i stylów.
- Wykazuje się umiejętnością analizy dzieła sztuki.
- Wyszukuje potrzebne informacje zawarte w tekstach kultury.
- Dostrzega w dziele sztuki ubiory odpowiadające danej epoce i określa ich cechy charakterystyczne.
- Potrafi wykonać prace plastyczne w różnych technikach.
- Zna rodzaje i narzędzie rysunkowe, potrafi je adekwatnie do tematu zastosować we własnej działalności twórczej.
- Zna funkcje fotografii i wie, co stanowi o jej wyrazie artystycznym.
- Zna funkcje programów komputerowych i umie tworzyć w nich własne projekty.
- Potrafi zdefiniować i wskazać różnorodne zastosowanie Internetu.
5. Procedury osiągania celów
Najważniejszym kryterium stosowanych metod jest skuteczność. Powinny być one dostosowane przede wszystkim do charakteru zajęć, możliwości szkoły a zwłaszcza uczniów.
Metody nauczania na zajęciach artystycznych dzieli się na dwie zasadnicze grupy: dostosowane do percepcji i recepcji dzieła sztuki oraz działalności twórczej uczniów. Efektywną i atrakcyjną dla uczniów metodą pracy na zajęciach artystycznych, łączącą też zagadnienia z innych przedmiotów, jest metoda projektu edukacyjnego.
Metody zastosowane na zajęciach artystycznych „Historia ubioru”, percepcji i recepcji dzieł sztuki oraz w kształtowaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi przez sztukę:
- Miniwykład, pogadanka, dyskusja, ilustrowane pokazem reprodukcji dzieł sztuki.
- Ćwiczenia plastyczne kształtujące zmysł obserwacji: szkice i studia rysunkowe z natury.
- Ćwiczenia w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej.
- Realizowanie ćwiczeń i działań inspirowanych stylami, kierunkami i poszczególnymi dziełami sztuki.
- Prace i projekty realizowane za pomocą fotografii i programów komputerowych.
- Wystawy prac – aranżacja wystawy przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela.
6. Metody oceniania osiągnięć uczniów
Na ocenę powinny się składać przede wszystkim dwa elementy: stosunek ucznia do przedmiotu oraz wysiłek wkładany w realizację wymagań. Uzdolnienia plastyczne nie mogą być podstawowym kryterium oceniania.
Ocena powinna uwzględniać:
- Wysiłek wkładany w realizację wymagań, stopień zaangażowania na lekcjach.
- Stopień opanowania umiejętności i wiadomości oraz działania plastyczne: zaangażowanie, niekonwencjonalność rozwiązań zarówno tematu, jak i formy.
- Stopień wykorzystania posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu.
- Stosunek ucznia do przedmiotu.
W celu sprawdzenia rezultatów wprowadzenia programu zastosowane będą:
- Obserwacja działań uczniów.
- Wypracowanie przez uczniów wytworów kultury.
- Dokumentacja zebrana w czasie realizacji projektu.
Prace obowiązkowe:
- Zeszyt,
- Semestralna praca pisemna,
- Praca domowa,
- Prace wytwórcze.
Prace nadobowiązkowe:
- Prace domowe dla chętnych,
- Aktywność na lekcji,
- Udział w konkursach.
1. Skala ocen i ogólne kryteria wystawiania stopni współgrają z ustaleniami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
2....
piotrzachu69