Historia ubioru.doc

(103 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH

PROGRAM ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH

 

W GIMNAZJUM PUBLICZNYM NR2

IM. JANUSZA KUSOCIŃSKIEGO
W CZECHOWICACH-DZIEDZICACH
 

 





HISTORIA UBIORU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AUTOR
MARIOLA PALUSZEK


SPIS TREŚCI

 

 

1.     Założenia programu i sposoby jego realizacji…………………………………….2

2.     Cele edukacyjne kształcenia i wychowania……………………………………….3

3.     Ogólne zagadnienia przewidziane w programie………………………………….4

4.     Przewidziane osiągnięcia uczniów…………………………………………………5

5.     Procedury osiągania celów………………………………………………………….5

6.     Metody oceniania osiągnięć uczniów………………………………………………6

7.     Ogólne wymagania na poszczególne oceny……………………………………...8

1.   
Założenia programu i sposoby jego realizacji

 

Program zajęć artystycznych w gimnazjum „Historia ubioru” jest przygotowany zgodnie z celami i treściami kształcenia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr4 poz. 17 zał. 4). Podstawa programowa zakłada realizację obowiązkowych zajęć artystycznych w gimnazjum.

Niniejszy program jest propozycją tematycznych zajęć artystycznych z zakresu historii ubioru przewidzianych na 30 godzin dydaktycznych. Propozycja tych zajęć artystycznych jest oparta na wcześniej zdobytej wiedzy teoretycznej uczniów dotyczącej wiedzy o sztuce i historii sztuki.

Głównym założeniem programu jest praktyczna realizacja różnorodnych zadań przybliżających uczniom zagadnienia dotyczące historii ubioru, przede wszystkim w formie ćwiczeń rysunkowych na płaszczyźnie, projektowania i konstrukcji odzieży oraz działań w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej.

Zgodnie z zaleceniami podstawy programowej, realizacja tego programu przewiduje wykorzystanie w ćwiczeniach mediów: fotografii i technologii informacyjno – komunikacyjnej. Poszczególne zadania są opatrzone wprowadzającymi lub uzupełniającymi wiadomościami z teorii i historii ubioru. Ilość poszczególnych ćwiczeń jest dostosowana do możliwości uczniów. Część ćwiczeń uczniowie mogą realizować jako zadania domowe, zwłaszcza, gdy potrzebne do ich realizacji będzie korzystanie z programów komputerowych i internetu. Niektóre zagadnienia można realizować we współpracy z nauczycielami języka polskiego, historii i informatyki.

Realizacja cyklu zajęć artystycznych „Historia ubioru” powinna być zakończona złożeniem katalogu mody „Ubiór poprzez wieki”, wystawą prac plastycznych uczestników zajęć oraz pokazem mody.

 

Podczas realizacji tego programu uczniowie korzystać będą z:

-        Podręczników do plastyki w gimnazjum „Plastyka” wydawnictwa „Operon”,

-        Albumów z reprodukcjami „Wielkich mistrzów”,

-        „Historii mody” Francis Boucher,

-        „Historii ubiorów” Marii Gutkowskiej-Rychlewskiej,

-        „Rysunku postaci w projektowaniu mody”

-        „Leksykonu – moda”,

-        Katalogów odzieży,

-        Filmów ze słynnych galerii i pokazów mody.

 

2.    Cele edukacyjne kształcenia i wychowania

 

Cele edukacyjne programu zostały określone i sformułowane zgodnie z założeniami podstawy programowej z plastyki na trzecim etapie edukacyjnym.

 

Cele edukacyjne kształcenia:

-        Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki,

-        Tworzenie wypowiedzi – ekspresja poprzez sztukę,

-        Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.

 

 

Cele edukacyjne wychowania:

-        Budzenie i rozwijanie potrzeby czynnego uczestnictwa w kulturze poprzez kontakt z dziełami w najbliższym otoczeniu oraz wizyty w muzeach, galeriach i innych ośrodkach życia kulturalnego,

-        Rozwijanie świadomości roli sztuki w życiu człowieka,

-        Rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności, własnych możliwości twórczych,

-        Kształtowanie świadomości dziedzictwa tradycji i kultury narodowej oraz dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej,

-        Dostrzeganie miejsca tradycji we współczesnej kulturze,

-        Kształtowanie tolerancji wobec odmienności innych kręgów kulturowych.

 

Treści nauczania

Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji - percepcja sztuki.

Uczeń:

-        Uczestniczy w percepcji dzieł sztuki poprzez wyszukiwanie w Internecie informacji o sztuce, zwiedzanie wirtualnych galerii sztuki i muzeów na świecie.

-        Ma świadomość różnorodności sztuki i jej związków z nowoczesnymi technologiami.

-        Potrafi formułować opinie, porównywać i wartościować szeroko rozumianą sztukę a także działalność plastyczną rówieśników i własną.

-        Zna zasady prawa autorskiego dotyczące ochrony własności intelektualnej.

Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę

Uczeń;

-        Poszukuje różnorodnych możliwości ekspresji we własnych działaniach artystycznych.

-        Wykazuje się umiejętnością twórczego myślenia, kreatywnością, realizuje oryginalne projekty.

-        Tworzy różnorodne prace plastyczne wykorzystując różnorodne technologie, np. fotografię, graficzne programy komputerowe.

-        Realizuje i przedstawia własne projekty artystyczne za pomocą różnych nośników, np. prezentacji multimedialnych, fotografii.

-        Wykazuje się wiedzą na temat szeroko rozumianej sztuki oraz otaczającej współczesnego człowieka rzeczywistości wizualnej.

Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki

Uczeń:

-        Rozróżnia style w sztuce i ubiorze oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym.

-        Rozpoznaje najważniejsze dzieła sztuki kultury europejskiej i polskiej.

-        Dostrzega i analizuje różne konteksty dzieł kultury.

-        Wykazuje się umiejętnością analizy dzieła sztuki, dostrzega poszczególne elementy dzieła, porównuje, znajduje wzajemne związki i podsumowuje zebrane informacje.

-        Zna podstawowe pojęcia związane ze sztuką i modą.

-        Wyszukuje potrzebna informacje zawarte w tekstach kultury.

 

3.    Ogólne zagadnienia przewidziane w programie

 

-        Rola odzieży i jej funkcje.

-        Ewolucja wytwarzania odzieży.

-        Moda i jej wpływ na zmianę wyglądu odzieży.

-        Proporcje figury ludzkiej.

-        Rysunek modelowy.

-        Wygląd i funkcje odzieży w poszczególnych epokach.

-        Rysunki projektowe na zadany temat.

-        Przygotowanie wystawy prac uczestników zajęć artystycznych „Historia ubioru”.

 

4.    Przewidziane osiągnięcia uczniów

 

Wiadomości i umiejętności

              Uczeń:

-        Potrafi określić czas trwania najważniejszych epok, stylów w ubiorze i sztuce.

-        Wymienia, rozpoznaje i opisuje najbardziej reprezentatywne dzieła poszczególnych epok, stylów.

-        Potrafi wskazać wzajemne inspiracje następujących po sobie epok i stylów.

-        Wykazuje się umiejętnością analizy dzieła sztuki.

-        Wyszukuje potrzebne informacje zawarte w tekstach kultury.

-        Dostrzega w dziele sztuki ubiory odpowiadające danej epoce i określa ich cechy charakterystyczne.

-        Potrafi wykonać prace plastyczne w różnych technikach.

-        Zna rodzaje i narzędzie rysunkowe, potrafi je adekwatnie do tematu zastosować we własnej działalności twórczej.

-        Zna funkcje fotografii i wie, co stanowi o jej wyrazie artystycznym.

-        Zna funkcje programów komputerowych i umie tworzyć w nich własne projekty.

-        Potrafi zdefiniować i wskazać różnorodne zastosowanie Internetu.

 

5.    Procedury osiągania celów

 

Najważniejszym kryterium stosowanych metod jest skuteczność. Powinny być one dostosowane przede wszystkim do charakteru zajęć, możliwości szkoły a zwłaszcza uczniów.

Metody nauczania na zajęciach artystycznych dzieli się na dwie zasadnicze grupy: dostosowane do percepcji i recepcji dzieła sztuki oraz działalności twórczej uczniów. Efektywną i atrakcyjną dla uczniów metodą pracy na zajęciach artystycznych, łączącą też zagadnienia z innych przedmiotów, jest metoda projektu edukacyjnego.

Metody zastosowane na zajęciach artystycznych „Historia ubioru”, percepcji i recepcji dzieł sztuki oraz w kształtowaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi przez sztukę:

-        Miniwykład, pogadanka, dyskusja, ilustrowane pokazem reprodukcji dzieł sztuki.

-        Ćwiczenia plastyczne kształtujące zmysł obserwacji: szkice i studia rysunkowe z natury.

-        Ćwiczenia w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej.

-        Realizowanie ćwiczeń i działań inspirowanych stylami, kierunkami i poszczególnymi dziełami sztuki.

-        Prace i projekty realizowane za pomocą fotografii i programów komputerowych.

-        Wystawy prac – aranżacja wystawy przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela.

 

 

 

6.    Metody oceniania osiągnięć uczniów

 

Na ocenę powinny się składać przede wszystkim dwa elementy: stosunek ucznia do przedmiotu oraz wysiłek wkładany w realizację wymagań. Uzdolnienia plastyczne nie mogą być podstawowym kryterium oceniania.

 

Ocena powinna uwzględniać:

-        Wysiłek wkładany w realizację wymagań, stopień zaangażowania na lekcjach.

-        Stopień opanowania umiejętności i wiadomości oraz działania plastyczne: zaangażowanie, niekonwencjonalność rozwiązań zarówno tematu, jak i formy.

-        Stopień wykorzystania posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu.

-        Stosunek ucznia do przedmiotu.

W celu sprawdzenia rezultatów wprowadzenia programu zastosowane będą:

-        Obserwacja działań uczniów.

-        Wypracowanie przez uczniów wytworów kultury.

-        Dokumentacja zebrana w czasie realizacji projektu.

 

Formy aktywności ucznia

Prace obowiązkowe:

-        Zeszyt,

-        Semestralna praca pisemna,

-        Praca domowa,

-        Prace wytwórcze.

Prace nadobowiązkowe:

-        Prace domowe dla chętnych,

-        Aktywność na lekcji,

-        Udział w konkursach.

 

Ogólne kryteria i zasady oceniania

1.     Skala ocen i ogólne kryteria wystawiania stopni współgrają z ustaleniami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

2....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin