legendy miejskie.DOC

(47 KB) Pobierz
Współczesne legendy miejskie

3

 

Współczesne legendy miejskie

Dionizjusz Czubala,               Katowice 1993

 

1.      Z DZIEJOW BADAN

ZA GRANICA

Zaint. Innymi od tradycyjnych form folkloru zaczęło się w latach 20 XX wieku za sprawa badaczy rosyjskich, którzy zainteresowali się tzw. opowieściami biograficznymi, skazami (czymkolwiek by one były J ). Potem, w latach 40’, Amerykanie ( a któżby inny J ) zainteresowali się plotkami, pogłoskami, sensacjami, wieściami, i mitami współczesnymi), zdano sobie racje, ze te gatunki mogą świetnie służyć jako „bron psychologiczna” w wojnie militarnej i politycznej. Wraz z postępem badań przyjęto nazwy takie jak: Urban legend, contemporary legend, modern myth.

W POLSCE – cechy ogólne Urban legends

Simonides: nasze współczesne opowiadania mieszczą zarówno tradycyjne opowieści jak i  występują gatunki takie jak: bajka, podanie, anegdota, wśród nowych brak jakiejś formy, czy gatunku. Są to nowe treści w starej formie. Należą do nich opowieści realistyczne (ale niekoniecznie realne) o szczęśliwych i tragicznych wydarzeniach, które dzielą się na:

biograficzne

opowieści nieprawdopodobne (szczęśliwe- pełniące funkcje BAJKI, gdyż jest zbudowana wg jej prawideł: ekonomia, życzenia, happy end; oraz nieszczęśliwe - pełniące funkcje PODANIA, gdyż realizują ich podstawowa funkcje przeżycia czegoś niezwykłego)

opowieści komiczne – ANEGDOTY

 

Impulsem dla opow. Real. Mogą być: seriale TV, filmy, artykuły prasowe. Kiedy jakiś temat staje się popularny, działa na emocje ludzi to często bywa „opracowany” we wszystkich trzech rodzajach J

O przynaleznosci sensacji do folkloru decyduja: POPULARNOSC, KOLEKTYWNY PROCES TWORZENIA I SPONTANICZNY, PRZEWAZNIE USTNY SPOSÓB PRZEKAZU.Watki te rozprzestrzeniaja się szybko i obrjmuja WSZYSTKIE KREGI SPOLECZNE, niejednokrotnie maja miedzynarodowy charakter. NIE ROZNIA SIĘ, POD WZGLĘDEM PELNIONYCH FUNKCJI OD OPOWIADAN TRADYCYJNYCH, realizuja te same immanentne potrzeby ludzkie.

URBAN  LEGEND- sa w stanie przekroczyc wszystkie bariery wiekowe, spoleczne, a opowiadajacy nie zdaja sobie sprawy, ze opowiadaja o rzeczac, które de facto nie mialy miejsca, ze sa one jedynie nowymi legendami, a jedynie ich przedmiot i realia sa nowe; ze bohaterami sa wykonawcy innych zawodow; opowiada się je w innych miejscach; a ich nosnikami sa media masowe. Ponadto cechuje je :duzy zasieg, krotka zywotnosc, ale również ograniczona ilosc schematow fabularnych.  Jest zjwiskiem mitologii spolecznej.

 

2.      METODOLOGIA

·        Nie wypracowano jeszcze wzorca, który w sposób bezbledny moglby sluzyc do opracowan, ale często kategoryzuje się je podlog : NAZWY (angielskiej) WATKU ( The vanishing hitchhiker; aligators in the sewers ); MIEJSCA POJAWIENIA SIĘ PIERWSZEGO PRZEKAZU.

·        Idealnie byloby zbierac je w naturalnych sytuacjac ( rauty, bankiety, puby, rozmowy w sklepie, w szkole etc. )

·        Badacz powinien prowokowac sytuacje gdzie ludzie z roznych czesci (miasta, kraju, swiata) wypowiadaja się o jednym zdarzeniu » wiele WARIANTOW

·        Zaleca się rejestrowac gesty, mimike (opowiadajacego/sluchaczy) oraz komentarze i pytania sluchaczy

·        Pytac opowiadajacych skad znaja dane historie (tytul gazety, ”ale nie być zdziwionym, jak im się nie uda”)

·        Nie eliminowac znanych już opowiesci, gdyz można w ten sposób poznac nowe detale

·        Zwracac uwage na stosunek opowiadajacego do opowiesci (elementy lokalnego patriotyzmu, konserwatyzmu; co opowiadaja kobiety, a co mezczyzni)

·        Wazni sa wytrawni gawedziarze oraz reakcje na ich historie (Big fish)

·        By nie otrzymywać wciąż uproszczonych kopii tego co już mamy zaleca się LITERALNY ZAPIS (tylko tak można wychwycic szczegoly). Należy je wydawac w maksymalnej ilosci wariantow, bez poprawek, które mialyby na celu podniesc ich walory czytelniczej, winny być opatrzone notami.

3.      TERMINOLOGIA

Istnieje nazewniczy pluralizm, który zdradza bezradnosc badaczy ( pogloska, plotka, nowina, sensacja,legenda faktu ....), ale istnieja ogolne proby def.

PLOTKA (GOSSIP/RUMOR, traktowane synonimicznie)-informacja o osobie, albo wydarzeniu; przekazywana ustnie; nie posiadajaca “oficjalnej weryfikacji”; przekazywana po to by w nia wierzyc; jest krotka i anonimowa; ma krotka zywotnosc. Jest ona sposobem na tlumaczenie rzeczywistosci. Jest KROTKA.

LEGENDY MIEJSKIE (URBAN/CONTEMPORARY LEGENDS)- te same tresci co plotki, ale w rozwinietej formie; dla niej istotna jest tresc, a nie zasieg rozpowszechnienia (jak przy plotce); sa traktowane jako wydarzenia prawdziwe; wykazuja się wariantywnoscia; nie sa stricte oralne, bo wazna role w ich upowszechnianiu odgrywaja media. Jak widac szeroka to i otwarta definicja J

4.      PRZYKLADY URBAN LEGENDS

 

ZNIKAJACY AUTOSTOPOWICZ –folklor samochodowy

Zazwyczaj autostopowicz / podróżny zatrzymuje auto i prosi o podwiezienie do domu. Kierowca staje we wskazanym miejscu i wówczas okazuje się, ze pasażer zniknął. Zaniepokojony przewoźnik idzie do domowników autostopowicza i gdy mówi im o wszystkim dowiaduje się, ze ta osoba nie żyje od jakiegoś czasu, wiózł wiec ducha (scary, uuuu).

-          czasem chłopak bawi się cały wieczór z panna, ale gdy ja odwozi do domu słyszy, ze ona nie żyje/ bądź ta panna znika gdy mijają cmentarz

-          bywa, ze ktoś wiezie ducha, który przepowiada przyszłość (często sa to przepowiednie ogólne np.: Polak zostanie Papieżem). Ciekawe, ze przepowiadacie poruszają sprawy aktualne w Polsce i ludzie potem mogą mówić, ze “to przepowiedział autostopowicz, którego wiózł Zbyszek”

-          te same motywy występują w USA, Mongolii i Japonii. W Mongolii ponadto kierowcy widują na drodze niebieskie ogniki, które ścigają się z samochodami.

 

 

 

 

●     SAMOCHOD NAPIETNOWANY SMIERCIA ( The death car)

Samochód w którym zginął ktoś. Auto przeszło smrodem trupa i nikt go kupić nie chciał, pomimo bardzo niskiej ceny.

-          tez globalny charakter (zwlaszcza n wschodzie Europy)

*                             *                            *

WAZNE: ludzie probuja uwiarygodnic swe opowiesci: ja w to wierze, bo były ogloszenia w gazecie o bardzo tanim aucie, w dobrym stanie(Oswiecim)/ widzialem to auto, jak się przz dwa lata rozkaldalo i nikt go nie chcial (katowice). Powoluja się tez na kolege, pana z kiosku etc. By wzmocnic wiarygodnosc.

 

Widać, ze te dwa wątki różnią się. Pierwszy wyrasta z tradycyjnego     folkloru: ma LICZNE POWIAZANIA Z PRZESZLOSCIA, silnie akcentowany ELEMENT TRANSCENDENTNY (zmarły ingerujący w nasze życie) – współczesne są tylko realia. Drugi jest całkowicie wspolczesny, stad jego podwyższona wiarygodność.

Wydziela się wiec dwie kategorie urban legends: tradycyjne       (ponadnaturalne/supernatural) oraz wspolczesne (contemporary). Choć oczywiście istnieją i takie, które są  na pograniczu tych dwóch gatunków ( np. o niebezpiecznym zakręcie czy tez niewyjaśnione katastrofy samochodowe)

              SENSACJE O AIDS –folklor medyczny[1]

·        ludzie nie chodza do: fryzjerow, manicurzystek dentystow, bo ktos mowi ze ci specjaliscimaja zakazone narzedzia/sami sa chorzy (dotyczy to wszelkich grup spolecznych i wiekowych)

·        w szpitalu zakarzone strzykawki, chore noworodki, które zakarzaja caly personel medyczny

·        narkomani, którzy ( w ramach zemsty za swój los i brak akceptacji / gwalt/ dyskryminacje np. rasowa) zarazaja strzykawkami, lub zwabiajac kazdego chetnego do lozka (dziewczyna idzie do lozka z chlopcem, a rano zostawia mu lisci witamy w klubie AIDS) lub tez: byl narkoman, ktory gdy sie dowiedzial, ze jest chory zrobil przyjecie i zaprosil znajomych, czestowal ich zupa do ktorej dolal swej krwi i z zemsty zarazil 30 osob; Azjatki swiadomie zarazajace bialych gosci burdeli; -

·        mowi się o handlu krwia zakazonych w wiezieniach, jako ze wiezienia nie sa przygotowane na trzymanie chorych, wiec wypuszczaja ich (mordercow, gwalcicieli)

·        AIDS traktowana jest jako kara za rozpasany swiat, za swobode seksualna i za domy publiczne, dziwki etc.

·        globalny char: clopiec pracowal w burger kingu, zachorowal, a ze nie chcial sam umrzec wiec wlal swa sperme do majonezu; analiza; oficjane wyniki badan; pustkiw burger kingu.

*                            *                            *

Plotki te rejestrowane są przez dziennikarzy i folklorystów. Ale, folklorysta zakłada, ze ma do czynienia z mitologia, dziennikarz jest zaś ofiara tej mitologii, bo ulotne wieści traktuje jako relacje z prawdziwych zdarzeń. Folklorysta dekonspiruje je, zaś dziennikarz je wzmacnia, kreując rzeczywistość. Folklorysta jest obserwatorem fenomenu, zaś dziennikarz współtwórca. Ponadto zasłyszane historie opracowuje, a ostateczny ich wygląd zależy od jego talentu i celu, jakim dany artykuł ma służyć. Te dwa sposoby ujmowania plotek / legend nie wykluczają się, a są w stosunku do siebie komplementarne. Środki masowego przekazu transmitują U.L. (szybko, do wielu osób) w ten sposób powstają nowe warianty i dzięki temu folkoloryści maja co robic J. MEDIA NIE ZABIJAJA FOLKLORU, A RACZEJ SPRZYJJA JEGO ROZWOJOWI.

Lęk i panika to pozywka dla U.L.(im bardziej grupa czuje się zagrozona tym wiecej plotek, i szybszy ich obieg). Legenda ma przestrzegac, bronic, co osiaga poprzez odchodzenie od rzeczywistosci, mitologizacje, która zawsze wyolbrzymia zagrozenie.[2]

              LEGENDY POLITYCZNE – folklor polityczny

-          ZSSR; gdy brakowalo rzeczy w sklepach ludzie twierdzili, ze towary były potajemnie na wschod wysylane (mieso pod weglem; szynka pod pszenica); niechec do wladz (brezniewa leczy się krwia noworodkow)[3]

-          Decydenci sa bohaterami legend o tajnych, niekorzystnych porozumieniach, które podpisuja; sa również często tylko sobowtorami swoimi, podczas gdy “orginalni” leza na plazy/ nie zyja

-          Kosciol: zacyna być traktowany jako polityczny przeciwnik ( podpalanie sexshopow, dziurawienie prezerwatyw)

              ZYCIE PO ZYCIU

-          Anna Jantar (po tym jak zginęła w katastrofie lotniczej) odnalazła się i żyje za granica (w USA/ wśród Arabów/ wyjechała do Stanów, ale tam ja nagą porwali do Arabów )

 

 

*                            *                            *

 

              U.L. robią wrażenie autentycznych, ale nie należą do faktografii, ale do folkloru/literatury.  Dla badacza znakiem rozpoznawczym, ze zetknął się z U.L. jest to, ze słyszy, ze jakieś zdarzenie miało miejsce w wielu miejscach naraz. Narratorzy zaś prawie zawsze traktują je jako przekazy wiarygodne w 100% (dlatego podejmują starania by je uwierzytelnić). Mówie „prawie”, bo trzeba jednak pamiętać, ze niektórzy traktują je jako rozrywkę, nie przykładając wagi do wiarygodności. Również folkloryści powinni pamiętać, ze w każdej plotce jest ziarnko prawdy, wiec nie powinni każdej U.L. traktować a priori jako fikcji[4]

 

 

 

 


[1] Pomylił pacjentów; amputował nie ta nogę co trzeba, zaszył nożyczki; cudowny lek ziołowy; ożywił umarłego etc.

[2] Por; traktowanie chorych na HIV z traktowaniem trędowatych (szczelna reperacja, wygnanie na margines, pozbawienie praw etc.)

[3] Z drugiej strony propaganda sowiecka wykorzystywała U.L. do rozbudzania/podtrzymywania postaw antyamerykańskich (zarazek HIV został celowo wyprodukowany przez USA do celów wojennych)

[4] tu alternatywą dla folklorystów są FORTYSCI (od Ch. Forta), zwani tez ANOMALISTAMI, którzy przygotowani są by daną U.L. nie tylko przyjąć, ale również dowieść jej, zadają sobie trud by przekonać nas, ze dziwne rzeczy (np. ryby spadające z nieba) dzieją się zawsze i o każdej porze, „gdyż wbrew temu co mówi nauka wiele jest podobnych przypadków”. Może wyjściem jest utrzymanie jakiejś miedzy nimi równowagi?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin